Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 654 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Magic relaterad musik... Regelförändring Splitcards. ...
Magic-samling, rimligt att begära återköp?
Senast läst: 20:20:10, 17/4 -24. Läst 9692 gånger.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

Magic-samling, rimligt att begära återköp? 00:35:39, 3/4 -17  
Detta är en väldigt subjektiv fråga och jag skulle vilja höra hur andra hade resonerat.

Till att börja med vill jag säga att jag brukar köpa Magic-samlingar på Tradera lite då och då, mest för att jag tycker att det är kul att öppna ett paket med okänt innehåll men också för att det kan vara ett bra sätt att få en del saknad bulk till min samling för en någorlunda vettig peng. Jag är väl medveten om att de flesta "samlingar" som säljs på Tradera och även på andra ställen inte är något annat än en uppiffad hög med bulk som någon vill bli av med. Det är jag helt ok med och det är inte detta det här handlar om.

Jag köpte nyligen en Magic-samling på Tradera och öppnade och gick igenom den under helgen som gick. Efter att ha gjort en grov sortering och genomräkning kan jag konstatera att innehållet är så pass långt ifrån den beskrivning som fanns i auktionen att jag funderar på att begära ett återköp.

Så här såg auktionsbeskrivningen ut (vissa delar som ej är relevanta har klippts bort):

Beskrivning
Säljer en stor samling med Magickort (Magic the Gathering) på grund av flytt och platsbrist.

Innehåll och skick:
Korten har stått undanstoppade länge och inte spelats på många år. Samlingen har fyllts på med några nyare kort för ett par år sedan, men en stor del av korten kommer från äldre utgåvor. Korten ser ut att vara i gott skick.

Dessutom fanns två bilder, en som visade ett axplock av rares och andra kort i plastfickor och en bild som visade alla kort som ingick i samlingen, liggandes i lådor.

Det som faktiskt fanns i den låda jag öppnade i helgen var följande (inte exakta siffror):
Totalt ca 9500-10000 kort (stämmer bra med bilden i auktionen)
Av dessa var ca 1200-1300 rares, foils och basic lands (7-800st)
Övriga kort utgjordes av ca 6500 C/U kort från Theros och framåt, varav minst 1500 var från 2016 (Kaladesh, SoI, Eldritch Moon och EM).
Runt 1700-2000 kort var "äldre" kort. Här räknas även ca 4-500 bulkkort från RtR-blocket in.

Självklart är det svårt att beskriva en hel samling med några få meningar, men i mitt tycke är detta långt ifrån en lite slarvig beskrivning, det rör sig snarare om en ren lögn. Troligtvis är det helt medvetet, men det kan jag givetvis inte veta säkert.

Vad hade ni gjort?
Vad är rimligt vid ett återköp, vem ska stå för frakten osv? Totalt vägde lådan ca 20kg, så det kostar ju en slant att skicka.

Isanion

Dimir
MEDLEM
@svm s. 3/1 -11

34 rubriker
328 svar

1. Jag har chansat och köpt likna... 01:21:49, 3/4 -17  
Jag har chansat och köpt liknande samlingar på Tradera och blivit "lurad" en eller två gånger, men anser inte att man kan begära återköp även om det är svinit gjort av säljaren att lägga några dyra kort ovanpå mestadels bulkcommons (för att ta ett exempel då) och försöka få samlingen att verka mycket bättre än den är.

Beskrivningen var tekniskt sett inte en lögn så då får man tyvärr bara ta det. Lämna kass reff är det enda du kan göra.

Bästa är att fråga efter fler översiktsbilder med några högar av korten utspridda på ett bord överlappande typ, vill hen inte skicka sådanna bilder så är det antagligen ett försök till att luras. Tar max 2 minut att sprida ut korten åt sidan, ta en bild, och sedan skjuta ihop dem igen till högar.

Annars brukar jag aldrig köpa om inte varenda kort som faktiskt synns på bilden når upp till en hyfsad del av priset, då kan jag se det som att jag rippade en kass display i värsta fall.

Uppdaterad: 01:33:07, 3/4 -17
kalleam
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

49 rubriker
243 svar

2. Jaså, det var du som köpt den.... 06:08:40, 3/4 -17  
Jaså, det var du som köpt den. Är nog bara att bita i det sura äpplet, tyvärr verkar det vara mycket fiffel när folk säljer samlingar på tradera.
 
MLV.
oscarc
MEDLEM
Västra Frölunda
@svm s. 29/8 -07

7 rubriker
43 svar

3. Själv tycker jag att säljaren ... 06:41:14, 3/4 -17  
Själv tycker jag att säljaren ljuger, två gånger.

1. Säljaren hävdade väl att en stor del av korten var äldre kort? Men enbart ca en femtedel var ju gamla kort? (2000/10000). Han säger att den nyare delen är ett par kort som fyllts på för några år sedan, men denna visar sig vara majoriteten av korten. Packar man 20kg kort borde detta märkas.

2. Säljaren sa att de nyaste korten var från några år sedan. Varför ligger då kort från 2016 då i lådan?
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

4. Definiera äldre. Det kommer a... 07:20:07, 3/4 -17  
Definiera äldre.
Det kommer att betyda olika saker för olika personer. Började de spela vid theros och inte spelade annat än standard/köksbord så kommer detta vara äldre kort för personen. För mig ingår allt från future sight och bakåt till äldre.

Så, när det är väldigt subjektiva beskrivningar kan du inte räkna med att ni menar samma.
Du kan ju alltid prova med återköp men tror det blir svårt.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

5. Nej, det är ju just det här so... 07:28:06, 3/4 -17  
Choper skrev 07:20, 3/4 -17 Definiera äldre.
Det kommer att betyda olika saker för olika personer. Började de spela vid theros och inte spelade annat än standard/köksbord så kommer detta vara äldre kort för personen. För mig ingår allt från future sight och bakåt till äldre.

Så, när det är väldigt subjektiva beskrivningar kan du inte räkna med att ni menar samma.
Du kan ju alltid prova med återköp men tror det blir svårt.

Nej, det är ju just det här som är problemet. Man kan ju konstatera att Magic funnits från 1993-2017, och då kan jag tycka att rent objektivt så bör inte 2014 och framåt kunna räknas som "äldre", men det går säkert att argumentera mot det också. Frågan är vad t.ex. Tradera tycker.

På den enda bilden som visade faktiska kort så fanns det kort från Urza's block fram till Zendikar ungefär, och det var också ungefär det som ingick i de 1700-2000 "äldre" kort jag beskrev i mitt första inlägg.
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

6. Du verkar ha gått på en rejäl ... 07:33:21, 3/4 -17  
Du verkar ha gått på en rejäl nitlott, men jag ser tyvärr inte att du skulle ha någon rätt att kräva återköp. Den största chansen du har är nog att kontakta köparen innan du reffar, försöka att smöra lite och höra om hen kan tänka sig att köpa tillbaka samlingen mot att du står för frakten. Då har du en chans att få tillbaka en del av den antagligen stora ekonomiska förlust du gjort på köpet. Det är skittrist och helt upp-och-ner, men tyvärr står reglerna på bedragarens sida här.
 
"Not Gruul? Then die!"
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

7. Många intressanta synpunkter, ... 07:42:55, 3/4 -17  
Många intressanta synpunkter, tackar för det. Fortsätt gärna att komma med fler.

Vill bara förtydliga igen att jag inte har några klagomål på att samlingen enbart innehöll bulk och att alla värdefulla kort var bortsorterade i förväg, så är det oftast när man köper samlingar och det har jag heller inga problem med, om den bulk som ingått hade uppfyllt den beskrivning som fanns i annonsen, vilket jag inte tycker att den gör. Men de flesta verkar ha en annan uppfattning, så jag får kanske tänka om.
Preacher
MEDLEM
Harlösa
@svm s. 16/2 -11

96 rubriker
1835 svar

8. offtopic men är det någon som ... 08:42:28, 3/4 -17  
offtopic men är det någon som dragit en riktig vinstlott i sådana är chansningar? gick rykten om nån samling med Power som gick för en spottstyver (nåja) på österlen för några år sedan.
Vindicate

Simic
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 18/11 -01

193 rubriker
679 svar

9. Iofs är "äldre kort" subjektiv... 09:36:14, 3/4 -17  
Iofs är "äldre kort" subjektivt men om det fanns kort från urzablock (sent 90tal så borde väl säljaren då mena att det är däromkring han/hon räknar som "äldre". Att då mena att exempelvis Theros som är cirka 15 år nyare räknas in i samma "äldre"-bunt känns väldigt missvisande.

Förresten har jag en samling tvspel att sälja, jag har några nya som Zelda: breath of the wild men sen har jag riktiga old school retrospel typ Mega man 1 och GTA V (för att illustrera den missvisande ihopbuntningen)
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

10. Hade hen bara skrivit "äldre" ... 11:01:24, 3/4 -17  
Hade hen bara skrivit "äldre" hade det lämnats till subjektiva bedömningar som många säger, men här verkar det faktiskt vara fråga om mer än så, direkt ljug och inte bara en listighet man som köpare liksom får ta.

Det står att lådan fylldes på för ett par år sen, alltså hade du med fog kunnat förvänta dig att helt slippa Kaladesh. Beskrivningen ger sken av att en stor samling från förr varit liggandes. För "några år" sen alltså(typ Theros/Khans-tiden) fick ägaren ett magicåterfall och fyllde på samlingen LITE(det står "några" kort ju).

Jag anser att du rakt av inte fått det som beskrivits. Det är exakt samma sak som att du beställt en kastrull och fått hem en tekopp eller nåt. Kräv återköp och ge en extremt negativ reff om det inte funkar.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

11. Vet inte om jag tillför så myc... 11:33:44, 3/4 -17  
Vet inte om jag tillför så mycket här men jag håller med om kommentarerna från oscarc, Vindicate och Skallbrand. Tycker det är tydligt att beskrivningen är missvisande och att du med gott samvete kan vända dig till säljaren med ett klagomål. Det är inte meningen att köpare ska behöva stå ut med missvisande beskrivningar från säljare, och om ingen klagar så lär det ju inte bli bättre precis.
toothpick_jack
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 26/8 -02

214 rubriker
1189 svar

12. Håller med andra i tråden om a... 11:47:23, 3/4 -17  
Håller med andra i tråden om att ordet "äldre" kan betyda mycket olika saker för olika spelare. Även om de flesta anser att "äldre" kort är från 90-talet exempelvis så kan en spelare som bara spelat i 5-6 år tycka att de korten är "gamla". I hens spelgrupp kanske det är vad som anses vara gammalt.

Bulk-köp över Tradera är alltid grisen i säcken. Mitt förslag är att du skriver tillbaka och ber att göra ett återköp då du är missnöjd och känner dig lurad (du betalar såklart frakten och säljarens tradera-avgift på köpet). Att KRÄVA ett återköp kommer du nog ha svårt att lyckas med.

Uppdaterad: 11:48:58, 3/4 -17
Isanion

Dimir
MEDLEM
@svm s. 3/1 -11

34 rubriker
328 svar

13. Haft två riktiga vinstlotter o... 11:47:25, 3/4 -17  
Preacher skrev 08:42, 3/4 -17 offtopic men är det någon som dragit en riktig vinstlott i sådana är chansningar? gick rykten om nån samling med Power som gick för en spottstyver (nåja) på österlen för några år sedan.

Haft två riktiga vinstlotter och en liten vinstlott hittills, den där power samlingen du pratar om är antagligen den jag och en till fick tag på. Sen var det en jag fick för 1/5 av priset på Blocket som hade en massa semidyrt gammalt bl.a. en Juzam Djinn och en foil Academy Rector i toppen som låg löst utan sleeve i en stor plastkasse, tillsammans med massa random modernstaples och en del 93/94. En mindre vinst var en mindre hög äldre kort för typ 500 som var värt 1000 ish, så inte riktigt i samma klass.


On topic:
Att det fylldes på för några år sedan innebär tekniskt sett inte att det inte kan ha fyllts på nyligen igen, att han sket i att nämna det är ju missvisande men han skrev inte något som inte är sant beroende på hur man subjektivt ser på det. Känns som att han skulle ha tradera på sin sida tyvärr. Det är ju helt uppenbart vad man rimligtvis borde förvänta sig från beskrivningen men så länge som säljaren kan argumentera för hur den inte innehåller några objektiva fel är det nog kört.
Jojja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/11 -13

4 rubriker
328 svar

14. Tycker man bör räkna med att a... 12:00:10, 3/4 -17  
Tycker man bör räkna med att allt som inte är i standard kan anses vara "äldre" om man sedan får kort från 90-talet är det bonus typ.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

15. Det kan visserligen vara relev... 12:21:56, 3/4 -17  
Jojja skrev 12:00, 3/4 -17 Tycker man bör räkna med att allt som inte är i standard kan anses vara "äldre" om man sedan får kort från 90-talet är det bonus typ.

Det kan visserligen vara relevant för just Magic-spelare, men att säga att produkter från de senaste två åren i en 24 år lång utgivning skulle räknas som äldre tycker jag känns orimligt. Lite off topic kanske.

Tack för alla intressanta synpunkter. Många som tycker olika, så helt enkelt verkar det inte vara.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

16. Jag håller med om att det är s... 12:33:03, 3/4 -17  
toothpick_jack skrev 11:47, 3/4 -17 Håller med andra i tråden om att ordet "äldre" kan betyda mycket olika saker för olika spelare. Även om de flesta anser att "äldre" kort är från 90-talet exempelvis så kan en spelare som bara spelat i 5-6 år tycka att de korten är "gamla". I hens spelgrupp kanske det är vad som anses vara gammalt.

Bulk-köp över Tradera är alltid grisen i säcken. Mitt förslag är att du skriver tillbaka och ber att göra ett återköp då du är missnöjd och känner dig lurad (du betalar såklart frakten och säljarens tradera-avgift på köpet). Att KRÄVA ett återköp kommer du nog ha svårt att lyckas med.

Jag håller med om att det är svårt, och det är ju givetvis helt medvetet som säljaren sett till att använda dessa ord i beskrivningen. I just det här fallet är det ju dock inte någon tolkningsfråga riktigt, eftersom några delar av samlingen är kort från 90-talet (4th Edition osv) där årtalen är tydligt tryckta på korten, men rent generellt är det absolut ett problem.

Ditt förslag tror jag också kan vara det bästa i det här fallet. Säljaren har varit aktiv i flera år på Tradera och har inga negativa omdömen av 150+ lämnade, så att en dialog skulle kunna vara gynnsam ser jag inte som helt uteslutet.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

17. Kan ju tillägga att det inte d... 12:33:04, 3/4 -17  
Kan ju tillägga att det inte direkt fanns någon beskrivning av bilderna i posten. Så att hänvisa till det för att argumentera är lite skevt i sak :)

Men ja, fanns det i beskrivningen hänvisningar till äldre grejer så har du mer att komma med.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

18. Nej, det är bara textbeskrivni... 12:36:40, 3/4 -17  
Choper skrev 12:33, 3/4 -17 Kan ju tillägga att det inte direkt fanns någon beskrivning av bilderna i posten. Så att hänvisa till det för att argumentera är lite skevt i sak :)

Men ja, fanns det i beskrivningen hänvisningar till äldre grejer så har du mer att komma med.

Nej, det är bara textbeskrivningen som finns i mitt första inlägg som jag argumenterar kring.

De två bilderna var dels ett foto på en handfull kort i plastfickor, bl.a. ett gäng rares, och dels en överblicksbild på hela samlingen packad i kartonger. Allt som fanns med på bilderna var med i lådan, så det går inte att säga något om.
axbjaaaa
MEDLEM
Sjuntorp
@svm s. 10/1 -06

159 rubriker
2201 svar

19. För ett par år sedan var det n... 12:48:19, 3/4 -17  
Preacher skrev 08:42, 3/4 -17 offtopic men är det någon som dragit en riktig vinstlott i sådana är chansningar? gick rykten om nån samling med Power som gick för en spottstyver (nåja) på österlen för några år sedan.

För ett par år sedan var det någon från norrbotten som sålde en binder med bl.a. beta timewalk, revised duals och kanskr nåt mer p9 kort som var svartkantat.

Tror budgivningen landade på 14k vilket var otroligt billigt om allt var äkta, vilket jag tror det var. Men jag vågadr själv inte gå all in och buda. Vore intressant att höra från köparen hur det gick.


Sorry för off topic.
Arkitekten
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 10/2 -10

15 rubriker
369 svar

20. Detta är avdelningen high risk... 12:54:50, 3/4 -17  
Detta är avdelningen high risk - high reward.

Om du har frågor på auktionen så anser jag att det är upp till dig att ställa dom innan du bjuder.
 
DON'T PANIC!

Outlaws of Thunder Junction


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!