Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 623 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ARTIKEL-FEEDBACK [Feedback] [SvM-awards 2020] O... [Feedback] Legacyvideor på Sve ...
[Feedback] Lekdoktorn är tillbaka, efter en ganska lång paus!
Senast läst: 18:27:30, 16/4 -24. Läst 1847 gånger.
Beakid

Simic
ADMIN
REDAX
MODERATOR
GULDMEDLEM
Lyckeby
@svm s. 3/2 -01

621 rubriker
10801 svar

[Feedback] Lekdoktorn är tillbaka, efter en ganska lång paus! 09:38:45, 22/3 -17  
Feedback, ris och ros på artikeln Lekdoktorn är tillbaka, efter en ganska lång paus! av Sajkobeer tas här
 
Strätz!

Ganfar
MEDLEM
Skogås
@svm s. 31/8 -09

55 rubriker
472 svar

#20 PWP Yearly

1. En kommentar om Ny Manabas. ... 11:08:29, 22/3 -17  
En kommentar om Ny Manabas.

Om han inte har något som är landfall eller som behöver fylla graven(Grim Lavamancer) så är Fetchländer onödigt. Att bara ha Fetchländer för att tunna ut leken är inte värt det. Chansen att man dra ett land när man kör med fetch är mindre än 1%.

Inte värt att lägga extra pengar på det.
Pinkros

Golgari
MEDLEM
Angered
@svm s. 23/2 -12

32 rubriker
224 svar

2. Sjukt mysig artikel! Hoppas at... 18:08:52, 22/3 -17  
Sjukt mysig artikel! Hoppas att Lekdoktorn gör en beständig comeback!
 
"Det ska inte behövas en sticky som säger att ni inte är på flashback."
-zlazher
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

3. Bra att lekdoktorn kommer till... 23:19:43, 22/3 -17  
Bra att lekdoktorn kommer tillbaka, men det bör bli mer meningsfulla uppdrag än att konvertera en random lek till turneringslek, då räcker det ju med en trött länk till leklådan med en bekant turneringslek.

Lekdoktorn borde ta sig an 5 color control budget, solar flare anno 2015, scapeless valakut, fetchless zoo etc.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

4. Jag tycker det här var riktigt... 12:31:40, 23/3 -17  
Jag tycker det här var riktigt underhållande, tummen upp för det här!
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
Stolpeman

Azorius
MEDLEM
@svm s. 7/10 -03

51 rubriker
509 svar

5. Det blir ju skillnad när du kö... 12:51:25, 23/3 -17  
Ganfar skrev 11:08, 22/3 -17 En kommentar om Ny Manabas.

Om han inte har något som är landfall eller som behöver fylla graven(Grim Lavamancer) så är Fetchländer onödigt. Att bara ha Fetchländer för att tunna ut leken är inte värt det. Chansen att man dra ett land när man kör med fetch är mindre än 1%.

Inte värt att lägga extra pengar på det.

Det blir ju skillnad när du kör med 12 fetch, runda 5-6 har du påverkat din chanser att dra land ganska mycket.

Om vi säger att man börjar på draw och inte missar några landdrops. Rund 5 kommer du då ha 5 land i spel och 48 kort kvar i leken.

Kör du utan fetch har du då 39,6% chans att dra ett land (om du inte har någr kvar på hand). Kör du med fetch och har fetchat 4 ggr av dina 5 landdrops har du istället 34% chans att dra land.

på X antal matcher kommer dom 5% ge dig vinster.

Edit ( räkna på en landbas på 24 länder)
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.
Uppdaterad: 12:52:38, 23/3 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

6. Det där med uttunning blir en ... 15:44:33, 23/3 -17  
Det där med uttunning blir en ganska meningslös diskussion. Du kan lika gärna dra för få!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Stolpeman

Azorius
MEDLEM
@svm s. 7/10 -03

51 rubriker
509 svar

7. Klart du kan =) Det är ju sann... 15:54:13, 23/3 -17  
latsblaster skrev 15:44, 23/3 -17 Det där med uttunning blir en ganska meningslös diskussion. Du kan lika gärna dra för få!

Klart du kan Det är ju sannorlikheten du räkna på hela tiden inte garantier
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

8. Man kan till exempel få en han... 17:14:47, 23/3 -17  
Stolpeman skrev 15:54, 23/3 -17
latsblaster skrev 15:44, 23/3 -17 Det där med uttunning blir en ganska meningslös diskussion. Du kan lika gärna dra för få!

Klart du kan =) Det är ju sannorlikheten du räkna på hela tiden inte garantier =)

Man kan till exempel få en hand med ett hämtland, inte så roligt att plocka bort land i leken när man behöver öka chansen att dra fler. Det är en onödig ingrediens i lekdoktorn eftersom det inte råder konsensus om det är bäst eller inte. Det blir som sagt lite torftigt om man bara ska kopiera en lek för att den är bättre, då är det bättre att ta sig ann ett mer komplext fall, till exempel en variant på någon strategi med kort istället enbart från andra expansioner. Då blir det lekbyggande!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

9. "...det inte råder konsensus o... 17:28:16, 23/3 -17  
"...det inte råder konsensus om det är bäst eller inte."

Det här måste väl ändå gå att svara på rent matematiskt vad som är bäst och de som inte håller med det har fel.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

10. Det har skrivits artiklar om d... 18:15:09, 23/3 -17  
aginamist skrev 17:28, 23/3 -17 "...det inte råder konsensus om det är bäst eller inte."

Det här måste väl ändå gå att svara på rent matematiskt vad som är bäst och de som inte håller med det har fel.

Det har skrivits artiklar om det och där står det att man inte kan komma fram till så mycket. Om jag fattade det hela rätt är den korrekta uträkningen jättekomplex och många räknar fel.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

11. Ingen speciellt komplex uträkn... 23:07:01, 23/3 -17  
latsblaster skrev 18:15, 23/3 -17
aginamist skrev 17:28, 23/3 -17 "...det inte råder konsensus om det är bäst eller inte."

Det här måste väl ändå gå att svara på rent matematiskt vad som är bäst och de som inte håller med det har fel.

Det har skrivits artiklar om det och där står det att man inte kan komma fram till så mycket. Om jag fattade det hela rätt är den korrekta uträkningen jättekomplex och många räknar fel.

Ingen speciellt komplex uträkning men det beror förståss på vad man jämför med. Det otydliga/oklara med resultatet jag ser är att man själv får bestämma vilken sannolikhet för att ha rätt mängd länder man vill landa på. Man brukar ligga på 90% chans att kunna kasta sina spells i constructed-format, mindre i limited sist jag kollade på det.

Man får väga priset man får betala för stabila manabaser mot vad man kan tjäna på att lita på att ens Deathrite Shamaner inte dör. Fråga dig själv varför du spelar basics när dubbelländer producerar fler färger och ger stabilare manabas, som ett andra exempel. Matematiken är förhållandevis enkel, valen är svåra eftersom de beror på vad vi kallar 'meta'.

Du säger "många räknar fel"; google:a på 'Dunning–Kruger', det förklarar en hel del här i livet.

Sen det här med 'jättekomplex' så är det författarens uppgift att göra dennes egna text intressant och då vill man gärna spela upp hur svårt det man gör är. Men visst ligger uträkningarna strax över standard gymnasiematematik (sist jag kollade kursplanen).
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

12. Det jag åsyftade var en artike... 23:16:28, 23/3 -17  
nargluj skrev 23:07, 23/3 -17
latsblaster skrev 18:15, 23/3 -17
aginamist skrev 17:28, 23/3 -17 "...det inte råder konsensus om det är bäst eller inte."

Det här måste väl ändå gå att svara på rent matematiskt vad som är bäst och de som inte håller med det har fel.

Det har skrivits artiklar om det och där står det att man inte kan komma fram till så mycket. Om jag fattade det hela rätt är den korrekta uträkningen jättekomplex och många räknar fel.

Ingen speciellt komplex uträkning men det beror förståss på vad man jämför med. Det otydliga/oklara med resultatet jag ser är att man själv får bestämma vilken sannolikhet för att ha rätt mängd länder man vill landa på. Man brukar ligga på 90% chans att kunna kasta sina spells i constructed-format, mindre i limited sist jag kollade på det.

Man får väga priset man får betala för stabila manabaser mot vad man kan tjäna på att lita på att ens Deathrite Shamaner inte dör. Fråga dig själv varför du spelar basics när dubbelländer producerar fler färger och ger stabilare manabas, som ett andra exempel. Matematiken är förhållandevis enkel, valen är svåra eftersom de beror på vad vi kallar 'meta'.

Du säger "många räknar fel"; google:a på 'Dunning–Kruger', det förklarar en hel del här i livet.

Sen det här med 'jättekomplex' så är det författarens uppgift att göra dennes egna text intressant och då vill man gärna spela upp hur svårt det man gör är. Men visst ligger uträkningarna strax över standard gymnasiematematik (sist jag kollade kursplanen).

Det jag åsyftade var en artikel som menade på att det fanns beräkningar på fetch-sannolikheter som var förenklade och att det krävs mer okmplexa uträkningar än så. Det hade om jag förstod det hela rätt att göra med hur sannolikheter påverkas för varje fetch du använder.

Sen var den goda tanken att sannolikheten påverkas mest vid längre partier när man drar fler kort, så fetch blev också väldigt avgörande vid kort som Brainstorm och Ponder eftersom fetch gör att man då kommer ännu längre in i leken. I en vanlig aggressiv röd lek utan kortdrag påverkar de mindre.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

13. Klart det kan vara svårt för e... 08:44:00, 24/3 -17  
Klart det kan vara svårt för en person helt utan kompetens på området (läs: jag) men för den sakens skull så behöver det inte vara jättesvårt för en person som besitter den kompetensen. Jag skulle gissa på att det finns ganska många på Svenskamagic som skulle kunna göra korrekta uträkningar och presentera hur fetch/inte fetch påverkar sannolikheten att du kan kasta dina spells och inte floodar.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
baggeman
HEDERSMEDLEM
Färgelanda
@svm s. 13/4 -09

15 rubriker
182 svar

14. Det är uppenbart att det förbä... 12:40:00, 24/3 -17  
Det är uppenbart att det förbättrar dina chanser att dra rätt mängd länder med fetchar (har du fetchat många gånger, då har du även många länder i spel och vill därmed inte dra fler länder).

Om det däremot är värt förlusten i liv är en annan fråga, och den är mer komplex.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

15. Det här var längesen jag läste... 14:01:52, 24/3 -17  
aginamist skrev 08:44, 24/3 -17 Klart det kan vara svårt för en person helt utan kompetens på området (läs: jag) men för den sakens skull så behöver det inte vara jättesvårt för en person som besitter den kompetensen. Jag skulle gissa på att det finns ganska många på Svenskamagic som skulle kunna göra korrekta uträkningar och presentera hur fetch/inte fetch påverkar sannolikheten att du kan kasta dina spells och inte floodar.

Det här var längesen jag läste det, men det intressanta tror jag var att man gör hyfsat avancerade beräkningar, men man missar faktorer vilket gör att man får fel siffror. Nu vet jag inte men jag kan tänka mig att författaren presenterade tidigare uppgifter där man räknade utifrån fel utgångspunkter. Det som ändå sas var att endast vid längre spel påverkar det mer, vid kortare spel (aggressiva matcher?) blir det mest livförlust, så vi kan dra slutsatsen att mot kontroll kan fetch vara bättre än mot aggro (beroende på typ).
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

16. Det påverkar, men förbätrar? ... 14:03:55, 24/3 -17  
baggeman skrev 12:40, 24/3 -17 Det är uppenbart att det förbättrar dina chanser att dra rätt mängd länder med fetchar (har du fetchat många gånger, då har du även många länder i spel och vill därmed inte dra fler länder).

Om det däremot är värt förlusten i liv är en annan fråga, och den är mer komplex.

Det påverkar, men förbätrar?

Om jag inte vill dra fler länder ska jag väl inte undvika att fetcha?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

17. Kan rekommendera att du läser ... 08:22:37, 26/3 -17  
latsblaster skrev 23:19, 22/3 -17 Bra att lekdoktorn kommer tillbaka, men det bör bli mer meningsfulla uppdrag än att konvertera en random lek till turneringslek, då räcker det ju med en trött länk till leklådan med en bekant turneringslek.

Lekdoktorn borde ta sig an 5 color control budget, solar flare anno 2015, scapeless valakut, fetchless zoo etc.

Kan rekommendera att du läser artikeln innan du kommer och klampar in i diskussionen efteråt.

Artikeln resonerar kring hur man ska tänka kring designen av en aggrolek. Hur lärorikt är det att länka till decks to beat?
 
Köp mina kort på auktion här! Playset Goyfar, Svärd, LED, Duals, Goblin Guides, Shockland etc
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

18. Inte alls lärorikt. Men jo, ja... 08:51:48, 26/3 -17  
Sajkobeer skrev 08:22, 26/3 -17
latsblaster skrev 23:19, 22/3 -17 Bra att lekdoktorn kommer tillbaka, men det bör bli mer meningsfulla uppdrag än att konvertera en random lek till turneringslek, då räcker det ju med en trött länk till leklådan med en bekant turneringslek.

Lekdoktorn borde ta sig an 5 color control budget, solar flare anno 2015, scapeless valakut, fetchless zoo etc.

Kan rekommendera att du läser artikeln innan du kommer och klampar in i diskussionen efteråt.

Artikeln resonerar kring hur man ska tänka kring designen av en aggrolek. Hur lärorikt är det att länka till decks to beat?

Inte alls lärorikt. Men jo, jag läste, och tyckte att det var så bekant, som om uppdraget "gör så här" ledde till att intet nytt kunde tillföras.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

19. Om du uppfattar det som ej lär... 10:05:45, 26/3 -17  
latsblaster skrev 08:51, 26/3 -17
Sajkobeer skrev 08:22, 26/3 -17
latsblaster skrev 23:19, 22/3 -17 Bra att lekdoktorn kommer tillbaka, men det bör bli mer meningsfulla uppdrag än att konvertera en random lek till turneringslek, då räcker det ju med en trött länk till leklådan med en bekant turneringslek.

Lekdoktorn borde ta sig an 5 color control budget, solar flare anno 2015, scapeless valakut, fetchless zoo etc.

Kan rekommendera att du läser artikeln innan du kommer och klampar in i diskussionen efteråt.

Artikeln resonerar kring hur man ska tänka kring designen av en aggrolek. Hur lärorikt är det att länka till decks to beat?

Inte alls lärorikt. Men jo, jag läste, och tyckte att det var så bekant, som om uppdraget "gör så här" ledde till att intet nytt kunde tillföras.

Om du uppfattar det som ej lärorikt så kanske inte du ingår i målgruppen för artikeln? Som ju är tydligt riktad till totala nybörjare som vill ta nästa steg.
 
Köp mina kort på auktion här! Playset Goyfar, Svärd, LED, Duals, Goblin Guides, Shockland etc
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

20. Ja. Dock skulle det vara ro... 13:28:35, 26/3 -17  
Sajkobeer skrev 10:05, 26/3 -17
latsblaster skrev 08:51, 26/3 -17
Sajkobeer skrev 08:22, 26/3 -17
latsblaster skrev 23:19, 22/3 -17 Bra att lekdoktorn kommer tillbaka, men det bör bli mer meningsfulla uppdrag än att konvertera en random lek till turneringslek, då räcker det ju med en trött länk till leklådan med en bekant turneringslek.

Lekdoktorn borde ta sig an 5 color control budget, solar flare anno 2015, scapeless valakut, fetchless zoo etc.

Kan rekommendera att du läser artikeln innan du kommer och klampar in i diskussionen efteråt.

Artikeln resonerar kring hur man ska tänka kring designen av en aggrolek. Hur lärorikt är det att länka till decks to beat?

Inte alls lärorikt. Men jo, jag läste, och tyckte att det var så bekant, som om uppdraget "gör så här" ledde till att intet nytt kunde tillföras.

Om du uppfattar det som ej lärorikt så kanske inte du ingår i målgruppen för artikeln? Som ju är tydligt riktad till totala nybörjare som vill ta nästa steg.

Ja.

Dock skulle det vara roligt för vem som helst om uppdraget var lite galnare eller mer utmanande. Det skulle också göra att lekdoktorn kommer längre ifrån lekanalys-artiklarna.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!

sveby presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Dark Ritual 8:-

Dark Ritual 7:-

2 Dark Ritual 8:-

Dark Ritual 8:-

Dark Ritual 7:-

Lightning Bolt (Foil) 50:-

Adarkar Wastes (Italienska) 40:-

3 Ankh of Mishra 17:-

3 Counterspell 7:-

3 Counterspell 8:-

Sedge Sliver 10:-

3 Flooded Strand (Foil) 475:-

Blood Crypt (Foil) 250:-

2 Serendib Efreet 25:-

3 Aether Vial (Tyska, Foil) 600:-

Wrath of God 50:-

Polluted Delta (Foil) 550:-

Bloodstained Mire (Foil) 375:-

Fungal Shambler 6:-

Concordant Crossroads 900:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!