Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 655 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LIMITED Hour of Devastation-draftvideo... Starkaste limitedlekarna någon ...
Sajkokuben
Senast läst: 01:03:37, 18/4 -24. Läst 3943 gånger.
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

Sajkokuben 23:21:10, 7/3 -17  
Bygger ny, d.v.s. skiftar från "alla svarta plastfickor jag har" (1500?) till 360-kub.

Vill göra det rätt denna gång. Inga fler Xanthic Statue och Mystic Denial, endast play value.

Hur mycket critters har ni i era kuber????

I en 360kub kommer alltid alla kort draftas. I en vanlig limitedlek så rekommenderar vi 17 gubbar 6 spells. 17/23 är 74%. Inte kan man väl ha 74% creatures i kuben? Temat är vanlig legacykub med lite tokens, mill, aggro, kontroll, midrange, landpaj, counters etc.
 
Köp mina kort på auktion här!

Dimme

Selesnya
MEDLEM
@svm s. 22/8 -09

14 rubriker
211 svar

1. Det jag läst är att man ska sa... 01:13:31, 8/3 -17  
Det jag läst är att man ska satsa på arktyper när man bygger kuben - kör du singlar är storm svår att få till.
Viktiga är att du har en kurva, samt att om du vill att aggro ska bli viable att de är lågkostade.
Sedan är det väl upp till dig hur många creatures du vill ha, men de är oftast enklast att ha med - själv gillar jag kort som bryter standoffs - så typ gör saker unblockable eller flying.
Det jag läste på wizards hemsida är det bra också om man har bra removals om man lägger in bra creatures - so i dunno 50% creatures, 25% bra removals 25% annat?
Isanion

Dimir
MEDLEM
@svm s. 3/1 -11

34 rubriker
328 svar

2. http://www.cubetutor.com/viewc... 01:42:50, 8/3 -17  
http://www.cubetutor.com/viewcube/18934

Så här ser min 360-kub ut ungefär. Håller på att bygga om lite så den är inte helt uppdaterad, ska in 5 röda kort till i den minst.

Jag tycker personligen verkligen inte att man behöver ha lika av allt i de olika färgerna. Grönt/rött/vitt kanske man vill ha mest creatures i och väldigt få av i svart/blått eller boardwipes i bara en färg, få planeswalkers i en färg osv.

Ger en identitet till färgerna och en payoff för att man draftar en viss färg jämfört om alla färger har gott om en viss typ av kort.

En viktig del är väl att många kort ska blöda ut i så många arketyper som möjligt. Typ Survival of the Fittest är ju toppen i reanimator, hatebears/toolbox, Gx value/recursion osv.
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

3. Jag kan dela med mig av mina a... 09:31:09, 8/3 -17  
Jag kan dela med mig av mina anteckningar jag gjorde när jag skulle börja på en egen kub och hoppas de hjälper något C:

~520 card Cube

65 cards in each Color (A rough 45/55 distrubution between creatures and spells)
65 Artifacts
45 Gold Cards
65 Lands
25/dedicated cards per color & archetype

A quick way to cheack and see that you have the appropiate number of aggro/midrange/control creatures is the following formula:
Go through all creatures in the cube; aggro are marked as “2/0” Mid-range: “1/1” and control: “0/2)
Add it up and if you have something like a “2/1” (or 3/2/1) divition you're perfectly fine!

Think about what archetypes you want to support. You should have ~2 in addition to the standard (Aggro, Midrange, Control, Combo). Using a 10-grade scale to divide up how much space each color spends on each archetype can be a good idea.

The standard Draft deck is looking to have a 13/10/17 split (Creature, Spells, Lands). Rough guidelines though.

Sources:
http://www.mtgsalvation.com/articles/15289-cube-design-philosophy
http://www.quietspeculation.com/2011/08/how-to-build-your-first-cube/
http://www.gatheringmagic.com/cube-part-3-balance/
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

4. Börja med att sluta försöka ha... 12:41:53, 8/3 -17  
Börja med att sluta försöka ha samma antal kort i alla färger.
Blått, svart och grönt är kul. Rött och vitt är tråkigt.

Sen tycker jag det verkar onödigt att stanna på 360 kort, men ska du göra get tycker jag att du ska försöka trycka in så många tvåkortscombos som möjligt. Twin/exarch, kiki/Restoration Angel, darkdepths/Hexmage.

Alex bertoncini har, utöver att vara en duktig och omtyckt magicspelare, byggt en riktigt nice combo kub
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Uppdaterad: 12:48:05, 8/3 -17
Advena
MEDLEM
Luleå
@svm s. 16/3 -09

54 rubriker
965 svar

5. Ååh älska kub <3 Har byggt... 14:59:57, 8/3 -17  
Ååh älska kub <3
Har byggt och filat på min 720 kub i många år nu.

http://www.cubetutor.com/cubeblog/1098
Min 720 helt rarity-balansdrade kub jobbar med 10 stabila ärketyper med en för varje färgpar.
Förutom balans mellan färger och bas-strategier (aggro/kontroll/midrange) så ä synnergi och feeling är så sjukt mycle viktigare än power imho.
 
"Only the heroic and the mad follow Mountain Goat trails."
...so what does that make me? I do it for a living ;)

Bor du nånstans i närheten av Luleå och vill ha fler att lira med?
Kolla in www.lulemagic.se så ses vi snart! :D
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

6. Min commonbaserade huskub ligg... 18:06:59, 8/3 -17  
Min commonbaserade huskub ligger på 41% creatures, 38% instant + sorcery, 10% land och 11% övrigt. Kuben har väldigt låg manakurva och (tycker jag!) lite känsla som att spela en constructed pauper/legacy-mix. Olika fördelningar mellan supertypes och removal/counter/bra gubbe/stor gubbe/osv. ger olika känsla i kuben, inget riktigt "rätt" och "fel".

Tänk på att saker som för mycket land eller för lite creatures pajar en draftlek mer än 'jag drafta för lite kortfiltrering'.
Advena
MEDLEM
Luleå
@svm s. 16/3 -09

54 rubriker
965 svar

7. Det viktiga är definitivt inte... 00:13:48, 9/3 -17  
Det viktiga är definitivt inte att ha exakt rätt antal djur i kuben, så länge alla kort i kuben "passar på sin plats" så att säga.

Här är en av min närmaste kompisars 360 kub:
http://www.cubetutor.com/viewcube/633

Som du ser i listan är ungefär hälften djur och hälften annat, utom i blått där det är lite mindre djur, och i grönt där det är lite fler djur.
Det är absolut viktigt att ha en stabil bas av djur om du vill att combat ska spelaroll generellt, men att få rätt feeling och rätt mat till de strategier du vill stötta det är det allra viktigaste.

En del har jag sett balanserar inte ens färgmässigt, utan balanserar det hela uteslutande mellan powerlevel i olika synnergier och strategier och teman. Sjukt mycke mer testnings-krävande approach, men får man till det så tror jag det är enormt roligt att drafta.

Överlag tycker jag designandet av kuben är det allra roligaste med den. Att fila på vilka kort som passar bäst och varför, vad som funkar ihop och inte, osv. Var försiktig med att ha för många teman, som då får för få slots för att bli framträdande och därmed omöjliga att verkligen drafta kring. Mill tex känns svårt att få till som en bra strategi i kub utan att det ska ta en herrans massa plats att ha nog med mill-kort för att set alls ska gå.

Ujuj, man kan prata länge om sånt här ^^
 
"Only the heroic and the mad follow Mountain Goat trails."
...so what does that make me? I do it for a living ;)

Bor du nånstans i närheten av Luleå och vill ha fler att lira med?
Kolla in www.lulemagic.se så ses vi snart! :D
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

8. http://www.cubetutor.com/viewc... 15:54:51, 19/3 -17  
http://www.cubetutor.com/viewcube/74709

Tankar? Verkar kul?
 
Köp mina kort på auktion här!
Advena
MEDLEM
Luleå
@svm s. 16/3 -09

54 rubriker
965 svar

9. Jaa! Det ser ju kalasbra ut, o... 17:06:00, 19/3 -17  
Jaa! Det ser ju kalasbra ut, och sen kommer du ändå lägga hela resten av livet på att pyssla med den hehe. <3
Jag ska drafta lite vid tilllfälle :D
 
"Only the heroic and the mad follow Mountain Goat trails."
...so what does that make me? I do it for a living ;)

Bor du nånstans i närheten av Luleå och vill ha fler att lira med?
Kolla in www.lulemagic.se så ses vi snart! :D
Advena
MEDLEM
Luleå
@svm s. 16/3 -09

54 rubriker
965 svar

10. Snabb sammanfattning av strate... 19:25:29, 19/3 -17  
Snabb sammanfattning av strategierna man kan leta efter? :D
 
"Only the heroic and the mad follow Mountain Goat trails."
...so what does that make me? I do it for a living ;)

Bor du nånstans i närheten av Luleå och vill ha fler att lira med?
Kolla in www.lulemagic.se så ses vi snart! :D
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

11. Inte direkt. Detta är ju initi... 21:09:06, 19/3 -17  
Advena skrev 19:25, 19/3 -17 Snabb sammanfattning av strategierna man kan leta efter? :D

Inte direkt. Detta är ju initiala kuben. Det ska vara ett utforskande att hitta bästa lekarna. Jag vet inte ens själv. Är det bra eller dåligt? Mitt första intryck är nog att fler gubbar måste in. Blir allt för ofta 12gubbs-lekar.
 
Köp mina kort på auktion här! Playset Goyfar, Svärd, LED, Duals, Goblin Guides, Shockland etc
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

12. Karoo-länder är jättebra i lim... 07:16:21, 21/3 -17  
Karoo-länder är jättebra i limited. Jag skulle dra ner på duals/Shocks och köra 10 karoo, 10 pain och sen 10 blandade utility länder.
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Advena
MEDLEM
Luleå
@svm s. 16/3 -09

54 rubriker
965 svar

13. Mjo delvis sant. Det beror sam... 09:58:21, 21/3 -17  
Mjo delvis sant. Det beror samtidigt på om man ska ha kvar kort som Boomerang eller land destruction.

Ang att det är första utkastet så tänker jag att det finns en hel del kort som har alldeles för smalt användninhsområde så att dom aldrig kommer maindeckas. Men najs med mix av powerlevel, det behöver inte va nåt problem.
 
"Only the heroic and the mad follow Mountain Goat trails."
...so what does that make me? I do it for a living ;)

Bor du nånstans i närheten av Luleå och vill ha fler att lira med?
Kolla in www.lulemagic.se så ses vi snart! :D

endbringer presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Blandat godis Premodern! Mox Diamond, Sliver Queen etc.

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Treachery (FN) 325:-

Sulfurous Springs (EX) 35:-

Yavimaya Coast (EX) 85:-

Yavimaya Hollow (GD) 625:-

Sol Ring (GD) 70:-

Lightning Bolt (PR) 20:-

Adarkar Wastes (PR) 60:-

Adarkar Wastes (FN) 40:-

Adarkar Wastes (EX) 45:-

Ankh of Mishra (GD) 35:-

Counterspell (PR) 20:-

Flooded Strand (EX) 454:-

Mystic Remora (PR) 25:-

Serendib Efreet (GD) 50:-

Academy Rector (FN) 500:-

Wrath of God (GD) 30:-

Karplusan Forest (PR) 35:-

Karplusan Forest (EX) 30:-

Sylvan Library (FN) 265:-

Enlightened Tutor (GD) 235:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!