Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 664 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Vial Smasher the Fierce + x ko... Alesha ress ...
Brain in a jar casting och counterspells
Senast läst: 17:11:53, 24/4 -24. Läst 1459 gånger.
eriqoue
MEDLEM
Sollefteå
@svm s. 9/6 -14

2 rubriker
3 svar

Brain in a jar casting och counterspells 23:16:21, 11/2 -17  
Hej!

Har en fråga och hoppas på kloka svar. En motståndare har en Brain in a Jar med en counter, aktiverar den lägger ytterligare en counter på den och castar ett fuse kort, antigen Breaking // Entering eller Beck // Call. Kan man då svara genom att till exempel spela Spell Snare på breaking//entering eller beck//call?

Uppdaterad: 14:43:29, 12/2 -17

FatMaximus

Izzet
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 9/1 -05

92 rubriker
671 svar

1. Spell Snare kan inte kontra en... 02:38:18, 12/2 -17  
Spell Snare kan inte kontra en Beck // Call, oavsett om den spelas med Brain in a Jar eller vanligt för handen. Fusekort på stacken har en CMC som är lika med den totala kostnaden för båda korten.

Däremot spelas korten precis som vanligt om man använder Brain in a Jar, de castas alltså. Så en vanlig Cancel går bra att använda på något som hjärnats ut.

EDIT: Otydlig formulering, Spell Snare kan kontra Beck om spellen inte har fusats. Det jag skrev ovan gäller bara för spells som blivit fusade.
 
Jag gör Magicvideor! Du kan se dem här. Det är mest Modern för tillfället men andra format får också plats =)
Uppdaterad: 11:02:50, 12/2 -17
eriqoue
MEDLEM
Sollefteå
@svm s. 9/6 -14

2 rubriker
3 svar

2. Tack för svar!... 09:20:14, 12/2 -17  
Tack för svar!
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

3. Jag hade för mig att fuse-kort... 10:33:40, 12/2 -17  
FatMaximus skrev 02:38, 12/2 -17 Spell Snare kan inte kontra en Beck // Call, oavsett om den spelas med Brain in a Jar eller vanligt för handen. Fusekort på stacken har en CMC som är lika med den totala kostnaden för båda korten.

Däremot spelas korten precis som vanligt om man använder Brain in a Jar, de castas alltså. Så en vanlig Cancel går bra att använda på något som hjärnats ut.

Jag hade för mig att fuse-kort (och de gamla) har en cmc som är både den låga, den höga och den totala?

Edit: Ok, jag hade fel men det verkar som ditt svar inte heller stämmer. Beroende på vilken sida som spelas så kan Spell Snare kontra den.

"On the stack, a split spell that hasn’t been fused has only that half’s characteristics and converted mana cost. The other half is treated as though it didn’t exist."

http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=369042

Uppdaterad: 10:36:17, 12/2 -17
FatMaximus

Izzet
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 9/1 -05

92 rubriker
671 svar

4. Korrekt, jag formulerade mig d... 11:02:17, 12/2 -17  
Bjorn skrev 10:33, 12/2 -17
FatMaximus skrev 02:38, 12/2 -17 Spell Snare kan inte kontra en Beck // Call, oavsett om den spelas med Brain in a Jar eller vanligt för handen. Fusekort på stacken har en CMC som är lika med den totala kostnaden för båda korten.

Däremot spelas korten precis som vanligt om man använder Brain in a Jar, de castas alltså. Så en vanlig Cancel går bra att använda på något som hjärnats ut.

Jag hade för mig att fuse-kort (och de gamla) har en cmc som är både den låga, den höga och den totala?

Edit: Ok, jag hade fel men det verkar som ditt svar inte heller stämmer. Beroende på vilken sida som spelas så kan Spell Snare kontra den.

"On the stack, a split spell that hasn’t been fused has only that half’s characteristics and converted mana cost. The other half is treated as though it didn’t exist."

http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=369042

Korrekt, jag formulerade mig dåligt - jag menade om spellen har blivit fusad. Om någon spelar Beck utan att fusa kan den bli kontrad av Spell Snare.
 
Jag gör Magicvideor! Du kan se dem här. Det är mest Modern för tillfället men andra format får också plats =)
Uppdaterad: 14:49:08, 12/2 -17
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!