Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 669 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Finns det ett format som paupe... Någon mer som ska till utrecht ...
Gymnasiearbete om Magic
Senast läst: 20:08:48, 25/4 -24. Läst 1842 gånger.
ArgaOskar
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 28/7 -14

29 rubriker
101 svar

Gymnasiearbete om Magic 21:33:59, 11/2 -17  
Hej, jag är en student som går andra året på IB programmet. Nu har det blivit tid att kolla lite på och planera sin Extended Essay, vilket är ungefär samma sak som svenska programmens gymnasiearbete. Jag har valt ämnet Ekonomi och tänkte kolla på "Vilka faktorer påverkar priset på Magic-kort". Jag har hittat flera sidor som kan visa hur priskurvan har gått och vilka perioder priserna har varit på topp/botten. Dock så har jag ett problem och det är att jag behöver riktiga tal på hur många kort som har sålts till de olika priserna för att kunna räkna ut elasticitet på korten. Har ni några idéer på sätt att få tag på dessa numren eller är det bara att byta ämne redan nu? Har ni även några andra idéer eller tips till denna uppsats så uppskattas även det väldigt mycket. Tack på förhand!(ps. De siffor som kan hittas på SVM räcker ej för att jag behöver "ändring i pris"/"ändring i kort sålda"

TL;DR
Vet ni något sätt att få fram riktiga siffror på hur många av ett specifikt kort har sålts till ett specifikt pris?
 
Vill du att dina kort ska kosta 80% mer än nödvändigt? Handla då hos esmandil!

akakaboto

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 25/10 -15

8 rubriker
52 svar

1. Hej, Nu var det ett tag se... 22:17:57, 11/2 -17  
ArgaOskar skrev 21:33, 11/2 -17 Hej, jag är en student som går andra året på IB programmet. Nu har det blivit tid att kolla lite på och planera sin Extended Essay, vilket är ungefär samma sak som svenska programmens gymnasiearbete. Jag har valt ämnet Ekonomi och tänkte kolla på "Vilka faktorer påverkar priset på Magic-kort". Jag har hittat flera sidor som kan visa hur priskurvan har gått och vilka perioder priserna har varit på topp/botten. Dock så har jag ett problem och det är att jag behöver riktiga tal på hur många kort som har sålts till de olika priserna för att kunna räkna ut elasticitet på korten. Har ni några idéer på sätt att få tag på dessa numren eller är det bara att byta ämne redan nu? Har ni även några andra idéer eller tips till denna uppsats så uppskattas även det väldigt mycket. Tack på förhand!(ps. De siffor som kan hittas på SVM räcker ej för att jag behöver "ändring i pris"/"ändring i kort sålda"

TL;DR
Vet ni något sätt att få fram riktiga siffror på hur många av ett specifikt kort har sålts till ett specifikt pris?

Hej,

Nu var det ett tag sedan jag läste ekonomi men att räkna fram priselastisiteten svarar ju knappast på din fråga "vilka faktorer påverkar priset på magic-kort". Priselastisitet tittar ju på förhållandet mellan pris och efterfrågan.

Om du vill svara på din frågeställning skulle jag förslå att du använder en binär regressionsmodel såsom logistic regression. Dock så tror jag att det kommer vara svårt för dig att hitta ett bra data set.

Ett förslag till en enklare analys skulle kunna vara att göra en eventstudie där du tittar på förändraring i pris vid nyheter om att kort kommer att bannas i ett visst format. Du skulle enkelt kunna kopiera metodiken som används när man räknar på abnormal returns vid uppköp av företag. Googla bara event study, abnomal return etc. så borde du få mycket information. Dock så förutsätter det att din skola har tillgång till SPSS, STATA eller nåt annat analysverktyg.
ArgaOskar
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 28/7 -14

29 rubriker
101 svar

2. Det låter intressant det där m... 23:19:08, 11/2 -17  
Det låter intressant det där med event-study. Tror du man kan få ut 4000 ord om det? Ang elasticiteten. Jag vet egentligen inte varför min lärare har fastnat så mycket för pris elasticiteten (det är hon som pratar om att jag behöver siffror för att räkna ut det). Tror det handlar mest om att få några faktiska siffror på uppsatsen så man inte bara analyserar en kurva av priser men också tal.
 
Vill du att dina kort ska kosta 80% mer än nödvändigt? Handla då hos esmandil!
Morefx
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 19/11 -01

39 rubriker
1002 svar

3. Disclaimer, jag är ingenjör, i... 21:53:32, 12/2 -17  
Disclaimer, jag är ingenjör, inte ekonom.

Lite hederlig six sigma metodik (DMAIC).

Så här hade jag tacklat problemet:

D-Define
Du är på god väg genom din ursprungsfråga "Vilka faktorer påverkar priset på Magic-kort?".
Y=priset
X1, X2, ... XN är variablerna, eller faktorer om man nu vill kalla dem så.
Jag hade nog omdefinierat frågan till "Vilken faktor påverkar priset på Magic-kort mest".
Sen behöver du brainstorma kring vilka faktorer du skall inkludera. Tex, raritet, spelbarhet i olika format, bannat, CMC, print-run, etc.

M-Measure
Gör en plan för varje X hur datainsamling skall gå till och i vilken tidsperiod som är relevant att samla data kring. I vissa fall får du gissa dig till data. Tex print-run kan bli knepig. Ska man jämföra två set kan man ju kolla på SVM hur många foil-basics det sålts av varje från release och ett år framåt. Inte så vetenskapligt men kan duga. Att höra med Enigma kanske också går...

A-Analyze
Analys av ovanstående data.
Att anta att Mythics är dyrare än Uncommons är ingen högoddsare. Men är ett spelbart Uncommon dyrare än ett ospelat Rare som är ok i EDH?
Alltså hur påverkar faktorerna varandra.
Faktorer som saknar relevans kan man även genom snabb koll innan rensa bort innan man börjar samla data på allvar. Tex är Röda kort dyrare än Svarta (påverkar kortens färg, typ etc).

I-Implement
Här faller min ingenjörs-approach. När man identifierat största X:et skall detta minimeras på något sätt. Säg att man insett att Raritet är största faktorn... Inte lätt att be Wizards trycka allt som common.
Oh, well...

C-Control
När man har hela bilden klar för sig skall man förutspå vad som händer efter tex en protour. Spelas kortet i top8 ökas värdet med x pengar. Bannas det kommer det falla x pengar. Osv...
Stämmer inte förutsägelsen har man inte analyserat rätt hypoteser, eller någon faktor är inte identifierad.

GLHF
 

duddelutten
MEDLEM
Kalmar
@svm s. 6/3 -06

449 rubriker
5229 svar

4. Ekonom, fil.mag. och gymnasiel... 10:35:55, 13/2 -17  
Ekonom, fil.mag. och gymnasielärare i bl.a gymnasiearbete, företagsekonomi:

"Vilka faktorer påverkar priset på Magic-kort?" är en för stor och komplex fråga att ta sig an i ett såpass litet arbete. Med den frågeställningen löper du risk att bara snudda vid ett antal marknads-, handels- och landar med största sannolikhet i en "supply/demand"-slutsats. Förutsägbart och lite tråkigt att konkludera.

Jag skulle råda dig att undersöka ett specifikt fenomen, en specifik händelse eller period runt prisförändringar.

T.ex. skulle man kunna undersöka samband mellan MTGstocks iakttagelser och reella prisförändringar över tid (jmf t.ex. MCM-prisutveckling). Eftersom tillgången på information är begränsad, kanske man får nöja sig med procentuell utveckling/graf.

Man skulle kunna jämföra prisutvecklingen mellan foils vs. icke-foils.

Man skulle kunna jämföra hur priser i standard förändras innan, under och efter en pro tour. (och ta senaste 4 Standard-PTs som exempel eller liknande)

Man skulle även kunna göra en kvalitativ studie, där du samlar information genom att intervjua professionella traders, dealers osv.
 
"Riktiga män ger upp före motståndaren..." - Xorna
ArgaOskar
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 28/7 -14

29 rubriker
101 svar

5. Tack för ett bra och djupgåend... 14:20:38, 13/2 -17  
duddelutten skrev 10:35, 13/2 -17 Ekonom, fil.mag. och gymnasielärare i bl.a gymnasiearbete, företagsekonomi:

"Vilka faktorer påverkar priset på Magic-kort?" är en för stor och komplex fråga att ta sig an i ett såpass litet arbete. Med den frågeställningen löper du risk att bara snudda vid ett antal marknads-, handels- och landar med största sannolikhet i en "supply/demand"-slutsats. Förutsägbart och lite tråkigt att konkludera.

Jag skulle råda dig att undersöka ett specifikt fenomen, en specifik händelse eller period runt prisförändringar.

T.ex. skulle man kunna undersöka samband mellan MTGstocks iakttagelser och reella prisförändringar över tid (jmf t.ex. MCM-prisutveckling). Eftersom tillgången på information är begränsad, kanske man får nöja sig med procentuell utveckling/graf.

Man skulle kunna jämföra prisutvecklingen mellan foils vs. icke-foils.

Man skulle kunna jämföra hur priser i standard förändras innan, under och efter en pro tour. (och ta senaste 4 Standard-PTs som exempel eller liknande)

Man skulle även kunna göra en kvalitativ studie, där du samlar information genom att intervjua professionella traders, dealers osv.

Tack för ett bra och djupgående svar.
Prisutveckling på foils och ickefoils verkar definitivt intressant. Men hur kan man utveckla det? Kan man komma till en djupare slutsats än. Priset på foils är högre för att det kommer ut färre på marknaden?
 
Vill du att dina kort ska kosta 80% mer än nödvändigt? Handla då hos esmandil!
duddelutten
MEDLEM
Kalmar
@svm s. 6/3 -06

449 rubriker
5229 svar

6. Det senare är snarare en av ut... 18:57:45, 13/2 -17  
ArgaOskar skrev 14:20, 13/2 -17
duddelutten skrev 10:35, 13/2 -17 Ekonom, fil.mag. och gymnasielärare i bl.a gymnasiearbete, företagsekonomi:

"Vilka faktorer påverkar priset på Magic-kort?" är en för stor och komplex fråga att ta sig an i ett såpass litet arbete. Med den frågeställningen löper du risk att bara snudda vid ett antal marknads-, handels- och landar med största sannolikhet i en "supply/demand"-slutsats. Förutsägbart och lite tråkigt att konkludera.

Jag skulle råda dig att undersöka ett specifikt fenomen, en specifik händelse eller period runt prisförändringar.

T.ex. skulle man kunna undersöka samband mellan MTGstocks iakttagelser och reella prisförändringar över tid (jmf t.ex. MCM-prisutveckling). Eftersom tillgången på information är begränsad, kanske man får nöja sig med procentuell utveckling/graf.

Man skulle kunna jämföra prisutvecklingen mellan foils vs. icke-foils.

Man skulle kunna jämföra hur priser i standard förändras innan, under och efter en pro tour. (och ta senaste 4 Standard-PTs som exempel eller liknande)

Man skulle även kunna göra en kvalitativ studie, där du samlar information genom att intervjua professionella traders, dealers osv.

Tack för ett bra och djupgående svar.
Prisutveckling på foils och ickefoils verkar definitivt intressant. Men hur kan man utveckla det? Kan man komma till en djupare slutsats än. Priset på foils är högre för att det kommer ut färre på marknaden?

Det senare är snarare en av utgångspunkterna för studien och slutsatserna landar i något annat.

För att avgränsa det här och göra ditt arbete både intressant och användbart (nytta för andra att läsa dina slutsatser) kanske hade varit att undersöka isolerade händelser eller perioder i relation till nya format eller förändringar i format, t.ex:
- EDH växer fram och det här påverkar en massa gamla junkrares osv.
- Bannings i modern; hur fluktuerar priser innan/under/efter changes.
- Kort som spikar efter att någon gör bra ifrån sig på en GP med dem (t.ex. Lantern control, Leovold i legacy eller liknande).
På så sätt kanske dina slutsatser kan komma till nytta för någon som är intresserad av t.ex. om det är rimligt (lönsamt) att spekulera runt bannings eller om man ska spara sina gamla junkrares.

Oavsett vad du bestämmer dig för är mitt råd att du tror att du kan besvara en fråga som i sin tur tillför värde (ekonomisk nytta) för en magicspelare (det blir dessutom mycket mer lärorikt för dig och antagligen en gnutta roligare). Att analysera och konstatera att kort spikar i värde efter en PT är liksom inte intressant, dessutom vet alla att så är fallet - men börja i vad folk vill veta mer om? Frågor som "Vad är bäst att investera i just nu?" brukar ju vara vanliga, men svåra att besvara. Hoppas du förstår lite hur jag tänker, hinner inte utveckla mer nu. vad är du intresserad av? Vad funderar dina magicspelande kompisar på runt Magic? Har du gjort en intressant iakttagelse/spaning du vill undersöka mer noggrant och vetenskapligt?
 
"Riktiga män ger upp före motståndaren..." - Xorna
Uppdaterad: 18:58:46, 13/2 -17
powerplayer
MEDLEM
Bjursås
@svm s. 6/4 -03

0 rubriker
5 svar

7. Jag hade tyckt det var kul att... 22:36:05, 15/2 -17  
Jag hade tyckt det var kul att läsa en artikel här på svm (utifrån din uppsats) som visar hur en kortbutiks pris på en helt ny utgåva typ dagen efter prereleasen förändras till dagen före nästa expansion kommer. Dvs hur "korrekt" värderar butiken kort, relativt sett inom expansionen, dag ett. Här finns finfina felkällor i matchningen mot det gamla setet att gräva ner sig i.
 
glass är gott
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3641 svar

8. Finns uppenbarligen ingenstans... 23:12:28, 1/3 -17  
Finns uppenbarligen ingenstans någon central uppgift av hur många av ett kort som sålts. Om du smalnar av ditt arbete kan du säkert fråga specifika dealers hur många Lilianas eller Splinter Twins de sålde på siten inför en specifik PT. Mer specifika uppgifter än så lär vara omöjligt att få tag på. Du tjänar nog på att smalna av din ansats betydligt.

TL DR det är för många som säljer kort för att man ska kunna ha aggregerad data kring hur många löskort som sålts.
 
...eftersom Swebus ägs av ett gäng dvärgar fick jag hemska, klaustrofobiska trauman när knänen liksom fastnade i ögonhöjd i sätet. -Beakid-
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!