Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 665 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT MM17... Finns det ett format som paupe ...
Favoritperiod i Magic?
Senast läst: 13:13:06, 23/4 -24. Läst 6622 gånger.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

21. Fattar fortfarande inte "Kamig... 23:13:26, 10/2 -17  
skallbrand skrev 20:07, 10/2 -17 Har irrationell kärlek till Mirage- och Kamigawablocken också. Båda är lite dåliga och har erkänt starka block som gjorde magic mer populärt direkt efter sig. Gällande för båda blocken är att jag började spela kort innan de roterade ut och bara hann med att köpa kanske nån enstaka booster för skojs skull från de blocken. MEN satan i gatan vad snygga dom blocken var, vad mysiga korten såg ut och vilken flavor!

Kanske det som saknas idag. Att dom ibland gör nåt quirky spelmässigt men med riktigt satsig flavor. Kanske var astrist att spela mycket under de blocken men nånstans kan jag känna att det är häftigt att såna block finns. Som jag minns det spelade man mest ravnicablockets kort i standard, och samma med tempestblocket sen, det utklassade typ mirageblocket i representation. Men trots det, det var nåt skimrande mys med Mirage och kamigawa alltså...

Fattar fortfarande inte "Kamigawa var dåligt"-tanken. Counter-tuck, Gifts Ungiven, Umezawa, spirit dragons etc etc. Fanns massor som fungerade i ravnica, framförallt svartvit. Splice fanns ju som med Kodama's Reach mm.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

22. Urzablicket var en helt magisk... 01:51:25, 11/2 -17  
Urzablicket var en helt magisk tid med Phyrexian Negators och Masticore! Sen var alara + zendikar riktigt kalas det med, med ett standard som var helt brutet!
Artelas
MEDLEM
Karlstad
@svm s. 20/2 -03

144 rubriker
3126 svar

23. Lätt invasion... 08:05:05, 11/2 -17  
Lätt invasion
 
Billy for President!
sonvegeta
MEDLEM
Osby
@svm s. 16/8 -16

7 rubriker
31 svar

24. Ravnica-theros- m14 kanske... 09:27:41, 11/2 -17  
Ravnica-theros- m14 kanske
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

25. Varför är dessa era favoritper... 09:29:41, 11/2 -17  
Varför är dessa era favoritperioder?
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

26. +1. Sliver Tribal, Mono-Green ... 09:42:57, 11/2 -17  
sonvegeta skrev 09:27, 11/2 -17 Ravnica-theros- m14 kanske

+1. Sliver Tribal, Mono-Green Devotion, Heroic och massa mys. Roliga mekaniker och stark flavour.
 
"Not Gruul? Then die!"
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

27. Jag tycker att de perioderna s... 10:01:24, 11/2 -17  
Ichorid skrev 09:29, 11/2 -17 Varför är dessa era favoritperioder?

Jag tycker att de perioderna som inte krävt banningar har varit bäst. Så urza-block och mirrodin-blocken har bjudit på sämre standard. Nu verkar ju ribban ha sänkts. Vet inte om kaladesh ska räknas som artifact-block, tänker inte det. Tror att nuvarande situation ser bättre ut, utan brutna kort. Man kan ju kolla på perioder där det finns intressanta men inte brutna lekar, det finns ju många exempel som ser roliga ut, tycker jag.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

28. Mina blocklekar var från invas... 10:04:20, 11/2 -17  
Mina blocklekar var från invasion och time spiral, säger väl det mesta. Time spiral är nog det bästa blocket någonsin. Påverkade alla format, hade ett brett standardmeta, var skitroligt i limited och det gick att öppna sjuka boosters.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Hört under tribelander: "Du får fan sluta spela med Grozoth, han är alldeles för bruten!"

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

29. Allt är relativt. Det har mest... 10:07:07, 11/2 -17  
latsblaster skrev 23:13, 10/2 -17
skallbrand skrev 20:07, 10/2 -17 Har irrationell kärlek till Mirage- och Kamigawablocken också. Båda är lite dåliga och har erkänt starka block som gjorde magic mer populärt direkt efter sig. Gällande för båda blocken är att jag började spela kort innan de roterade ut och bara hann med att köpa kanske nån enstaka booster för skojs skull från de blocken. MEN satan i gatan vad snygga dom blocken var, vad mysiga korten såg ut och vilken flavor!

Kanske det som saknas idag. Att dom ibland gör nåt quirky spelmässigt men med riktigt satsig flavor. Kanske var astrist att spela mycket under de blocken men nånstans kan jag känna att det är häftigt att såna block finns. Som jag minns det spelade man mest ravnicablockets kort i standard, och samma med tempestblocket sen, det utklassade typ mirageblocket i representation. Men trots det, det var nåt skimrande mys med Mirage och kamigawa alltså...

Fattar fortfarande inte "Kamigawa var dåligt"-tanken. Counter-tuck, Gifts Ungiven, Umezawa, spirit dragons etc etc. Fanns massor som fungerade i ravnica, framförallt svartvit. Splice fanns ju som med Kodama's Reach mm.

Allt är relativt. Det har mest att göra med hur starkt mirrodin och ravnica var i sina respektive standardformat. Kamigawa fick stå tillbaka och nöja sig med låg representation i standardleklistorna precis som Mirage fick när Tempest kom. Och även Mirage var såklart rätt bra tutorer Impulse Prosperius Bloom River Boa Empyrial Armor Fireblast Rogue Elephant det är klart man kan namedroppa i all evighet. Men där och då var blocket sämre.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

30. Rent generellt skulle jag vilj... 10:26:02, 11/2 -17  
Rent generellt skulle jag vilja säga:

3+ color goodstuff-lekar = Tråkigt standard
Lekar med synergier/kombos som kräver lite setup, beatface och kontroll i metat = Roligt standard

Theros-Khans var rätt kul med när ascendancy-kombon var en grej.
 
"Not Gruul? Then die!"
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

31. För mig är det WWK/ZEN. Jag ha... 15:56:38, 11/2 -17  
För mig är det WWK/ZEN. Jag hade en underbar tid då jag spelade UBkontroll med Jace, the Mind Sculptor och Abyssal Persecutor. Men som ni säger, nostalgi är en potent kraft.
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

32. Men Alla svart vita lekar (spi... 18:32:20, 11/2 -17  
skallbrand skrev 10:07, 11/2 -17
latsblaster skrev 23:13, 10/2 -17
skallbrand skrev 20:07, 10/2 -17 Har irrationell kärlek till Mirage- och Kamigawablocken också. Båda är lite dåliga och har erkänt starka block som gjorde magic mer populärt direkt efter sig. Gällande för båda blocken är att jag började spela kort innan de roterade ut och bara hann med att köpa kanske nån enstaka booster för skojs skull från de blocken. MEN satan i gatan vad snygga dom blocken var, vad mysiga korten såg ut och vilken flavor!

Kanske det som saknas idag. Att dom ibland gör nåt quirky spelmässigt men med riktigt satsig flavor. Kanske var astrist att spela mycket under de blocken men nånstans kan jag känna att det är häftigt att såna block finns. Som jag minns det spelade man mest ravnicablockets kort i standard, och samma med tempestblocket sen, det utklassade typ mirageblocket i representation. Men trots det, det var nåt skimrande mys med Mirage och kamigawa alltså...

Fattar fortfarande inte "Kamigawa var dåligt"-tanken. Counter-tuck, Gifts Ungiven, Umezawa, spirit dragons etc etc. Fanns massor som fungerade i ravnica, framförallt svartvit. Splice fanns ju som med Kodama's Reach mm.

Allt är relativt. Det har mest att göra med hur starkt mirrodin och ravnica var i sina respektive standardformat. Kamigawa fick stå tillbaka och nöja sig med låg representation i standardleklistorna precis som Mirage fick när Tempest kom. Och även Mirage var såklart rätt bra tutorer Impulse Prosperius Bloom River Boa Empyrial Armor Fireblast Rogue Elephant det är klart man kan namedroppa i all evighet. Men där och då var blocket sämre.

Men Alla svart vita lekar (spirits/flare mm) byggde på synnergi mellan blocken!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

33. Jo på så vis blev det metat bä... 19:33:42, 11/2 -17  
latsblaster skrev 18:32, 11/2 -17
skallbrand skrev 10:07, 11/2 -17
latsblaster skrev 23:13, 10/2 -17
skallbrand skrev 20:07, 10/2 -17 Har irrationell kärlek till Mirage- och Kamigawablocken också. Båda är lite dåliga och har erkänt starka block som gjorde magic mer populärt direkt efter sig. Gällande för båda blocken är att jag började spela kort innan de roterade ut och bara hann med att köpa kanske nån enstaka booster för skojs skull från de blocken. MEN satan i gatan vad snygga dom blocken var, vad mysiga korten såg ut och vilken flavor!

Kanske det som saknas idag. Att dom ibland gör nåt quirky spelmässigt men med riktigt satsig flavor. Kanske var astrist att spela mycket under de blocken men nånstans kan jag känna att det är häftigt att såna block finns. Som jag minns det spelade man mest ravnicablockets kort i standard, och samma med tempestblocket sen, det utklassade typ mirageblocket i representation. Men trots det, det var nåt skimrande mys med Mirage och kamigawa alltså...

Fattar fortfarande inte "Kamigawa var dåligt"-tanken. Counter-tuck, Gifts Ungiven, Umezawa, spirit dragons etc etc. Fanns massor som fungerade i ravnica, framförallt svartvit. Splice fanns ju som med Kodama's Reach mm.

Allt är relativt. Det har mest att göra med hur starkt mirrodin och ravnica var i sina respektive standardformat. Kamigawa fick stå tillbaka och nöja sig med låg representation i standardleklistorna precis som Mirage fick när Tempest kom. Och även Mirage var såklart rätt bra tutorer Impulse Prosperius Bloom River Boa Empyrial Armor Fireblast Rogue Elephant det är klart man kan namedroppa i all evighet. Men där och då var blocket sämre.

Men Alla svart vita lekar (spirits/flare mm) byggde på synnergi mellan blocken!

Jo på så vis blev det metat bättre än mirrodin+kamigawa gissar jag. Nice också med Greater Good+spiritdragon-leken också, den var så jääävla fin.

Minns att jag hann spela lite med en random Meloku, Clouded Mirror jag hade fått tag på i min UW kontroll. Fy faan vad härligt det var att ha den ute. En av de snyggaste bilderna i spelet dessutom tycker jag.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.
Uppdaterad: 19:33:57, 11/2 -17
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

34. "Började" lira i M12/Innistrad... 19:49:52, 11/2 -17  
"Började" lira i M12/Innistrad. På den tiden fanns det inte någon butik som sålde magic kort på typ några mils radie så det var inte ofta man fick nya kort. Runt Theros öppnades en lokal hobbybutik och då började jag spela riktigt ordentligt.

Roligaste perioden var nog Rav-M15, precis innan Khans kom. RtR hade så galet mycket olika mekaniker och grejer man kunde hitta på. M14 hade de ascoola sliversana och en hel del annat coolt (Bogbre Witch leken någon? C: ). De tre-fyrfärgade heroic aggro/jank lsitorna som flött runt var supersöta. Det var även under denna period (fungerade ganska gött i KTK metat oxå iofs) som RDW senaste var en riktigt viable standardlek med Hoplite, Firedrinker Satyr, Dragon Matle och alt sånt sött C:

Anledingen til att detta är favoritperioden har dels med nostalgi att göra men även hur galet öppet formatet var då. Åtminstånde på en mer casualnivå. Att du kunde köra allt från konstiga kombos till aggro till hårdkontroll gjorde mycket.
chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

35. Det finns bara ett block i mag... 20:56:15, 11/2 -17  
Det finns bara ett block i magic: Mirage
snyggejygge
MEDLEM
Trelleborg
@svm s. 24/9 -02

30 rubriker
1181 svar

36. Började lira i masques, men fa... 14:36:45, 12/2 -17  
Började lira i masques, men favoritperioden är Invasion + Odyssey

Spelade en Svart-blå (med röd splash) Megrim baserad Psychatog lek på den tiden, kommer inte ihåg exakt men jag körde på min egen teori att man skulle köra komponenterna i 8 delar, så man körde t.ex. 8 removal, 8 kortdrag, 8 discard/kontringar, 8 hot, 20-24 land & kanske något one-off om det var riktigt bra.

Leken funkade helt ok, men när jag väl börja spela seriöst så gjordes leken om till en straight Psychatog lek.

Jag gillade verkligen lekarna som spelades på den tiden, speciellt mycket gillade jag MBC med lätta splasher (vit för Vindicate, grön för deed, röd för terminate etc etc, var så lätt att splasha med painländer + Tainted länderna
 
'You know the world has gone mad when the best rapper is a white guy, the best golfer is black, and Germany doesn't want to go to war.'
Iseeturtles

Rakdos
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 11/7 -08

50 rubriker
290 svar

37. Jag håller definitivt de block... 10:35:33, 14/2 -17  
Jag håller definitivt de block då jag började spela/spelade som mest närmast hjärtat. Tycker egentligen inte det är så konstigt, men man kan ju diskutera kvalitén på vissa av dem ändå. ;)

Jag kom först i kontakt med MTG när Ravnica-blocket släpptes, så Kamigawa hängde med på ett hörn där och skapade framför allt mysiga budgetlekar.

Första gången jag la mer pengar i en lek var Shards of Alara-Zendikar, så det standardet har en särskild plats i hjärtat på mig. Mycket kul djur och snygga bilder, och inte så mycket kontroll, vilket faller mig i smaken.

Men roligast att spela var Scars-Innistrad. Älskade Innistrad-blocket och det kompletterade Scars-blocket bra. Spelade mestadels olika former av Humans, den vit-blå var en rolig blandning av aggro och kontroll som oftast kunde ta sig an hela metat utan att vara för enformig.

Enskilt bästa block kommer dock alltid vara Ravnica, är min enkla åsikt.
 
Your signet is no symbol of power. It marks only your need for numbers to aid you. What do you do, guild-rat, now that you face my blade alone?
Uppdaterad: 10:37:14, 14/2 -17
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3641 svar

38. När man började runt revised f... 23:25:47, 1/3 -17  
När man började runt revised fram till Mirage så hade korten så mycket stämning och spoilerlistor var inte ständigt närvarande. Man kunde typ inte netdecka heller för det fanns inga magichemsidor eller liknande. Det var en mycket magisk tid och överträffar all streaming, alla draftguider, Grand Prixer, SM och PTs med hästlängder.

I modernare tider så finns det ju inte mycket som slår limitedformaten Kamigawa-Ravnica-Time Spiral som var tre block i rad som höll hög klass.

Även Innistrad och Rize of the Eldrazi var väldesignat men mer av temporär natur.

Numera märks det tydligt att Wizards har brist på övergripande ideer det är samma multicolor, artifacts, tribal-block over and over med mer catering till HearthStone-generationen än vi som har 4th Edition i vårt DNA. Men visst Wizards tjänar ju mer på dönickar, än folk som vet vad de vill ha och som köper löskort.
 
Köp mina kort på auktion här!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

39. Mysiga exempel men det enda so... 23:56:09, 1/3 -17  
Sajkobeer skrev 23:25, 1/3 -17 När man började runt revised fram till Mirage så hade korten så mycket stämning och spoilerlistor var inte ständigt närvarande. Man kunde typ inte netdecka heller för det fanns inga magichemsidor eller liknande. Det var en mycket magisk tid och överträffar all streaming, alla draftguider, Grand Prixer, SM och PTs med hästlängder.

I modernare tider så finns det ju inte mycket som slår limitedformaten Kamigawa-Ravnica-Time Spiral som var tre block i rad som höll hög klass.

Även Innistrad och Rize of the Eldrazi var väldesignat men mer av temporär natur.

Numera märks det tydligt att Wizards har brist på övergripande ideer det är samma multicolor, artifacts, tribal-block over and over med mer catering till HearthStone-generationen än vi som har 4th Edition i vårt DNA. Men visst Wizards tjänar ju mer på dönickar, än folk som vet vad de vill ha och som köper löskort.

Mysiga exempel men det enda som var bra med 4th edition var väl snyggare typografi, tapsymbol och färger jämfört med revised?

Passar innistrad verkligen in på multicolor/artifacts/tribal?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!