Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 651 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT GP Prag brinner just nu... Unhinged Boosters fråga ...
Att tävla mot vänner
Senast läst: 18:36:01, 23/4 -24. Läst 7434 gånger.
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

Att tävla mot vänner 13:14:34, 23/1 -17  
Varje gång jag åker på en turnering med vänner, vilket är näst intill alltid, dyker samma problem upp. Vänskapsbarriären. För säg inte att vi alla varit där, sista rundan innan du kan drawa in säkert och personen mitt emot dig är din bästa polare. Ska du spela för att vinna eller drawa för att behöva vinna sista?

Det är en sak när man sitter på en FNM och draftar med polare, regularnivå och väldigt lite som man slåss om. Det är en helt annan sak om du spelar sista rundan på en viktig turnering.

Det senaste året har jag vid två tillfällen fått mina böner beviljade av vänner. Båda gångerna ledde det till att deras beslut kostade dem möjligheterna i turneringen och båda gångerna resulterade det i att jag kom till final. Jag kan inte låta bli att fråga mig själv om det var värt det. Borde jag aldrig ha ställt frågan utan spelat om det och tagit förlusten om det så innebar att mina chanser i turneringen var över? Hur blandar jag vänskap med min tävlingsinstinkt?

Hur gör ni där ute när ni spelar mot eller med vänner?
 
Gillar du modern och bor i Västmanland? Spana in Den Röda Goblinens Spelbutik på facebook. De kör modernturneringar på tisdagar som gästas av ers höghet =)

Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

1. Möts man så möts man på samma ... 13:28:46, 23/1 -17  
Möts man så möts man på samma vilkor. Vi brukar alltid spela på riktigt om vi möts. Jag skulle nog aldrig får för mig att lägga mig eller be någon att lägga sig, om det inte vore ett väldigt, väldigt speciellt tillfälle.

Vad var det som avgjorde att de gångerna du nämner att de la sig istället för du? Båda hade väl lika många poäng?
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

2. För mig känns det lite som att... 13:42:12, 23/1 -17  
För mig känns det lite som att den "svenska" mentaliteten ibland är lite löjlig. Klart att man ska spela för att vinna om det är en seriös turnering. Om du spelat seriöst innan är det väl inte annorlunda om du råkar möta din polare framåt slutet. Skulle tycka det var förolämpande om någon spelade bort sig eller inte gjorde som de brukar bara för vi känner varandra när det verkligen gäller. Är det ett problem kan ni väl komma överens innan att möts ni så spelar ni "all in", inga sura miner. Antingen vinner du, eller så kan du glädjas över att din polare går vidare istället. Hellre han än någon man inte känner tycker jag.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Uppdaterad: 13:42:50, 23/1 -17
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

3. Nu har jag inte kört speciellt... 13:44:40, 23/1 -17  
Nu har jag inte kört speciellt många större turneringar men när jag möter en vän brukar vi båda köra som vanligt. Det har nog aldrig kommit upp att jag eller min vän scoopar bara föra tt vi känner varandra. Men det är definitivt svårt att avgöra - själv tycker jag det mest respektfulla är att lira som man skulle gjort mot en främling och inte spela sämre bara för att man inte vill göra sin polare upprörd/hjälpa den.
weiuweiu

Golgari
MEDLEM
Alingsås
@svm s. 8/5 -10

102 rubriker
1091 svar

4. Tycker man ALLTID ska spela fö... 13:48:37, 23/1 -17  
Tycker man ALLTID ska spela för vinst. Varje match.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

5. @Bjorn och Jonas: Ett exempel... 13:50:38, 23/1 -17  
@Bjorn och Jonas:
Ett exempel kan vara att Usel spelar en stor turnering och ligger inför sista rundan 5-1, blir pairad emot sin kompis som ligger 5-1. I det här läget så kan dom drawa vilket gör att båda får 5-1-1 och går topp 8 eller så kan dom spela och den ena vinner och går topp 8, den andra inte. Inget konstigt med det men om man antar att det är 1000+ kr i minimum i topp 8an blir det ganska jobbigt om den ena av er vinner 1000 kr och den andra inget istället för att ni båda vinner 1000 var.

Visst, det är inte "fair game" men samtidigt så är 1000 kr 1000 kr och det kollektiva pluset är större vid en draw.

Jag har alltid, så länge det är rimligt, drawat/scoopat/whatever om det är polare jag möter och ingen av oss ger upp något direkt. Till saken dock så har det inte varit så ofta sen dom ändrade vem som börjar reglerna. Delad glädje är dock dubbel glädje.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Carlsus
MEDLEM
Höganäs
@svm s. 21/8 -16

6 rubriker
13 svar

6. Som n00b tänker jag att det oc... 13:55:18, 23/1 -17  
Som n00b tänker jag att det också kanske beror på vilken bild ni vill skapa av Magic-turnerningar. Ska de ses som seriösa tävlingsinriktade event jämställda med andra "sporter" eller mer halvseriösa plojgrejer med godtyckliga inslag av nepotism?

Svårt förstås att jämföra Magic rakt av med många andra "sporter", men att medvetet lägga sig eller spela sämre för att gynna en kompis känns ju spontant som något som inte helt sällan leder till att man diskas eller får en längre avstängning, om det skulle uppdagas.

Uppdaterad: 13:59:15, 23/1 -17
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

7. Gå tar jag en draw om båda får... 13:57:32, 23/1 -17  
elof_the_mighty skrev 13:50, 23/1 -17 @Bjorn och Jonas:
Ett exempel kan vara att Usel spelar en stor turnering och ligger inför sista rundan 5-1, blir pairad emot sin kompis som ligger 5-1. I det här läget så kan dom drawa vilket gör att båda får 5-1-1 och går topp 8 eller så kan dom spela och den ena vinner och går topp 8, den andra inte. Inget konstigt med det men om man antar att det är 1000+ kr i minimum i topp 8an blir det ganska jobbigt om den ena av er vinner 1000 kr och den andra inget istället för att ni båda vinner 1000 var.

Visst, det är inte "fair game" men samtidigt så är 1000 kr 1000 kr och det kollektiva pluset är större vid en draw.

Jag har alltid, så länge det är rimligt, drawat/scoopat/whatever om det är polare jag möter och ingen av oss ger upp något direkt. Till saken dock så har det inte varit så ofta sen dom ändrade vem som börjar reglerna. Delad glädje är dock dubbel glädje.

Gå tar jag en draw om båda får följa med, hellre polaren än någon man inte känner. Jag har dock inga problem med att spela matchen om han vill det.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

8. Det har diskuterats oerhört my... 14:02:26, 23/1 -17  
Carlsus skrev 13:55, 23/1 -17 Som n00b tänker jag att det också kanske beror på vilken bild ni vill skapa av Magic-turnerningar. Ska de ses som seriösa tävlingsinriktade event jämställda med andra "sporter" eller mer halvseriösa plojgrejer med godtyckliga inslag av nepotism?

Svårt förstås att jämföra Magic rakt av med många andra "sporter", men att medvetet lägga sig eller spela sämre för att gynna en kompis känns ju spontant som något som inte helt sällan leder till att man diskas eller får en längre avstängning, om det skulle uppdagas.

Det har diskuterats oerhört mycket i just den här aspekten men det finns vissa skillnader som inte förekommer i andra sporter.

Sen finns det förekomst av det i sport med, det är inte ovanligt att man bänkar sina bästa spelare när slutspelsplatsen är vunnen eller om man har en match i ligan och en i champions League till helgen. Det är inte heller "fair game".

Grejen med nepotism är att det är något man "måste" förtjäna, för det första så måste du gå 5-1 för att hamna i situationen i första hand. Tar du drawn där så blir ni i topp 8an medan du annars hamnar i 5-2 och får hoppas att du har tur nog att komma in på tie breakers. Tie breakers i sin tur gynnas av att få byes, men det brukar folk inte klaga på.

Hinner inte skriva mer just nu så ber om ursäkt för det kanske lite osammanhängande svaret.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

9. Fick lite mer tid så jag kan b... 14:06:47, 23/1 -17  
Fick lite mer tid så jag kan bara dra parallellen till 9394 där vi oftast inte tillåter Draws i sista rundan/orna. Det låter bra i teorin och det är mer fair game men det förändrar inte mycket i slutet eftersom tie breakers är det som styr då. Tex på BSK så låg jag 5-0 inför sista och spelade emot en 4-1. Jag vann och han hamnade på 4-2 men eftersom ingen annan drawade heller, och han blev up-pairad i sista rundan så var hans tie breakers mer än tillräckligt bra för att komma in i topp 8an som typ nummer 6-7 eller nått sånt.

Oftast så kommer det bli att dom som har högst tie breakers inför sista rundan också är dom som går topp 8 även vid en förlust. Såklart beroende på storlek på turneringen, antal byes till den osv.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
kalleam
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

49 rubriker
243 svar

10. Det beror väl på vad du är för... 14:18:05, 23/1 -17  
Det beror väl på vad du är för människa?

Jag hade aldrig tillåtit en nära vän att ge mig vinsten pga:

1. Jag vet hur min vän tänker kring magic, tillåter inte honom att få en sämre upplevelse för att jag vill vinna.
2. Ser det inte som tävling när någon IDa, känns absurt. Tänk om det vore så i andra sporter. Min inställning är att ID bör tas bort.
 
MLV.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

11. Fast det är inte riktigt det h... 14:19:15, 23/1 -17  
elof_the_mighty skrev 13:50, 23/1 -17 @Bjorn och Jonas:
Ett exempel kan vara att Usel spelar en stor turnering och ligger inför sista rundan 5-1, blir pairad emot sin kompis som ligger 5-1. I det här läget så kan dom drawa vilket gör att båda får 5-1-1 och går topp 8 eller så kan dom spela och den ena vinner och går topp 8, den andra inte. Inget konstigt med det men om man antar att det är 1000+ kr i minimum i topp 8an blir det ganska jobbigt om den ena av er vinner 1000 kr och den andra inget istället för att ni båda vinner 1000 var.

Visst, det är inte "fair game" men samtidigt så är 1000 kr 1000 kr och det kollektiva pluset är större vid en draw.

Jag har alltid, så länge det är rimligt, drawat/scoopat/whatever om det är polare jag möter och ingen av oss ger upp något direkt. Till saken dock så har det inte varit så ofta sen dom ändrade vem som börjar reglerna. Delad glädje är dock dubbel glädje.

Fast det är inte riktigt det här vi pratar om. Om vi kan drawa in i top 8 så gör vi givetvis det, men det gör man ju med en främling också ifall de går med på det. Problemet kommer ju när du inte blir garanterad top 8 om du drawar utan du måste vinna nästa match. Risken är ju då att ingen når top 8, eller att båda gör det. Om ni istället spelar kommer en garanterat kunna drawa in i top 8 i nästa match. Att I DET tillfället lägga sig för att kompisen ska komma till top 8 känns konstigt. Varför inte spela om det då? Bäste man vinner, liksom.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

12. 2. Här håller jag med men så l... 14:21:04, 23/1 -17  
kalleam skrev 14:18, 23/1 -17 Det beror väl på vad du är för människa?

Jag hade aldrig tillåtit en nära vän att ge mig vinsten pga:

1. Jag vet hur min vän tänker kring magic, tillåter inte honom att få en sämre upplevelse för att jag vill vinna.
2. Ser det inte som tävling när någon IDa, känns absurt. Tänk om det vore så i andra sporter. Min inställning är att ID bör tas bort.

2. Här håller jag med men så länge det finns tänker jag använda mig av det. Det finns rätt långa diskusioner om det här på forumet. Sök! :)
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

13. useL, jag tycker det rimliga ä... 14:24:52, 23/1 -17  
useL, jag tycker det rimliga är att fråga motståndaren och kommer ni överens så får man leva med resultatet av det överenskomna. Accepterar inte båda parterna förslaget får man leva efter de premisserna. Tycker verkligen inte det här borde vara en så stor sak. Det är onödigt att i efterhand ha ångest över vad ett beslut lett till för någon annan om båda var överens om det.

Grundförutsättningen är att båda ska spela för att vinna och allt annat är en överenskommelse mellan två parter. Det här är väl någon slags huvudregel men det kan naturligtvis förekomma specifika förutsättningar i specifika fall.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

14. Jag kan meddela dig att det in... 14:26:19, 23/1 -17  
kalleam skrev 14:18, 23/1 -17 Det beror väl på vad du är för människa?

Jag hade aldrig tillåtit en nära vän att ge mig vinsten pga:

1. Jag vet hur min vän tänker kring magic, tillåter inte honom att få en sämre upplevelse för att jag vill vinna.
2. Ser det inte som tävling när någon IDa, känns absurt. Tänk om det vore så i andra sporter. Min inställning är att ID bör tas bort.

Jag kan meddela dig att det inte var bättre när folk medvetet försökte drawa en match genom att spela långsamt (men ändå inom reglerna för spelet). Det är väl en ganska spontan känsla att vilja ta bort ID men du bör åtminstone överväga varför det existerar.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
Uppdaterad: 14:28:14, 23/1 -17
Dimme

Selesnya
MEDLEM
@svm s. 22/8 -09

14 rubriker
211 svar

15. "Där magic tar vid tar vänskap... 14:40:06, 23/1 -17  
"Där magic tar vid tar vänskapen slut."
duddelutten
MEDLEM
Kalmar
@svm s. 6/3 -06

449 rubriker
5229 svar

16. För att inte göra det här till... 14:42:44, 23/1 -17  
För att inte göra det här till en diskussion om huruvida IDs är okej/sportsligt eller inte, så kan man väl säga att det i de flesta fall är en dålig idé för båda att drawa näst sista rundan om man ligger 5-1 i en turnering med 8 rundor. Detta förutsatt att man inte har någon information om vad ni kan möta i sista rundan.

Möter jag en polare sent i turneringen tycker jag personligen att det bara är att spela på, även om man vet att matchupen är 80/20. Ända situationerna där det här skulle kunna påverka mig är om man drawar i sista rundan och vet att en av oss kan bli 9:a och därmed utanför top8:an. Då känns det mindre jobbigt om det inte är en själv som går vidare.
 
"Riktiga män ger upp före motståndaren..." - Xorna
Uppdaterad: 14:43:30, 23/1 -17
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

17. Jag uppfattade det som att det... 16:00:18, 23/1 -17  
Bjorn skrev 14:19, 23/1 -17
elof_the_mighty skrev 13:50, 23/1 -17 @Bjorn och Jonas:
Ett exempel kan vara att Usel spelar en stor turnering och ligger inför sista rundan 5-1, blir pairad emot sin kompis som ligger 5-1. I det här läget så kan dom drawa vilket gör att båda får 5-1-1 och går topp 8 eller så kan dom spela och den ena vinner och går topp 8, den andra inte. Inget konstigt med det men om man antar att det är 1000+ kr i minimum i topp 8an blir det ganska jobbigt om den ena av er vinner 1000 kr och den andra inget istället för att ni båda vinner 1000 var.

Visst, det är inte "fair game" men samtidigt så är 1000 kr 1000 kr och det kollektiva pluset är större vid en draw.

Jag har alltid, så länge det är rimligt, drawat/scoopat/whatever om det är polare jag möter och ingen av oss ger upp något direkt. Till saken dock så har det inte varit så ofta sen dom ändrade vem som börjar reglerna. Delad glädje är dock dubbel glädje.

Fast det är inte riktigt det här vi pratar om. Om vi kan drawa in i top 8 så gör vi givetvis det, men det gör man ju med en främling också ifall de går med på det. Problemet kommer ju när du inte blir garanterad top 8 om du drawar utan du måste vinna nästa match. Risken är ju då att ingen når top 8, eller att båda gör det. Om ni istället spelar kommer en garanterat kunna drawa in i top 8 i nästa match. Att I DET tillfället lägga sig för att kompisen ska komma till top 8 känns konstigt. Varför inte spela om det då? Bäste man vinner, liksom.

Jag uppfattade det som att det var sista rundan och att man fick valet mellan att drawa (och hamna kring 6-8 plats) eller att spela för att någon ska hamna i högre position och där med börja. Att drawa om man möts innan bara för att det är polare är ju ungefär som en dubbelförlust. Jag har gjort det nån gång när turneringen inte riktigt betytt något och med motveringen att det är större chans att vi båda vinner nästa runda i alla fall.

Så där håller jag med dig i det scenariot du beskrev.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

18. Även kallat "retard draw", rät... 16:06:42, 23/1 -17  
Även kallat "retard draw", rätt eller fel.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

19. Jag är fortfarande lite nyfike... 16:46:28, 23/1 -17  
Jag är fortfarande lite nyfiken på de gånger useLs polare lämnade WO för att han skulle komma till top 8. Vad var motiveringen där varför han skulle vidare och inte den andra?
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

20. Du kan ju va på 3-1 i en 6 run... 17:15:21, 23/1 -17  
Bjorn skrev 16:46, 23/1 -17 Jag är fortfarande lite nyfiken på de gånger useLs polare lämnade WO för att han skulle komma till top 8. Vad var motiveringen där varför han skulle vidare och inte den andra?

Du kan ju va på 3-1 i en 6 rundor och möta en 4-0 som scoopar mot dig i runda 5. Då är ni båda 4-1 i runda 6. I det fallet kan ni båda åka ut, båda komma in eller en gå in (vem som helst). 4-0an kan sannolikt drawa i runda 6 men inte till 100%. Därav att lämna WO och kanske missa top åttan. Du kan reversera det och scoopa som 3-1 för att garantera 4-0 går in och garantera att du åker ut.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
Uppdaterad: 17:19:51, 23/1 -17


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!