Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
KORTVäRDERINGAR Urza Tron... Utländska kort och Alpha/Beta ...
pro tour price spike
Senast läst: 01:48:15, 16/4 -24. Läst 3387 gånger.
sonvegeta
MEDLEM
Osby
@svm s. 16/8 -16

7 rubriker
31 svar

pro tour price spike 15:34:34, 18/1 -17  
Ja, vilka aether revolt kort tror du kommer öka i pris efter nästa pro tour?

Antaglien kommer några dyra kort höjas ännu mer. men vilka om något som är värda mindre nu tror du höjs?

Baral tror jag kan höjas och kanske tezzeret ännu mer.

moonlite

Rakdos
SHAGGY
REDAX
Göteborg
@svm s. 5/11 -02

185 rubriker
5115 svar

1. Lite vilda spekulationer. R... 16:21:24, 18/1 -17  
Lite vilda spekulationer.

Rares

Aethertide Whale sätter igång Marvel bara genom att komma i spel. Tror den kan spelas och lär hamna på 15+.

Jag tror Release the Gremlins lär kosta 15+ efter PT'n

Rishka lär gå upp i pris.

Walking Ballista kommer nog öka något och gå för runt 40-50:-. Starkt kort generellt, bra tillsammans med counters-snoken och bryter CopyCat-kombon.

Inspiring Statuary kan ev. gå upp en aning.

Mythics
Indomitable Creativity + Clues är en build-around. Finns det en topp-lek där så kommer nog kortet nå 60-70:- (jag håller inte andan).

Paradox Engine har också potential, men det är samma där, kortet är inte generellt nog för att bli ett chase-mythic men kan väl nå 60-70:- om det finns en bra lek.
dungeonsan

Dimir
MEDLEM
Fagersta
@svm s. 17/7 -12

32 rubriker
217 svar

2. Aethergeode Miner , 2drop som ... 17:17:20, 18/1 -17  
Aethergeode Miner , 2drop som slår hårt och är svår att gå kål på.
duddelutten
MEDLEM
Kalmar
@svm s. 6/3 -06

449 rubriker
5229 svar

3. De flesta drastiska prisföränd... 18:33:38, 18/1 -17  
De flesta drastiska prisförändringar på senare tid har haft med frontier-spekulationer att göra. Så, inte helt optippat, spekulerar folk i att wizards announcar ett nytt format den här ptn. Oavsett om det handlar om frontier eller inte, så tajmar det väldigt bra med MM17-sales.

av korten i standard tror jag Archangel Avacyn, Tamiyo, Field Researcher, Spell Queller, Ruinous Path och Authority of the Consuls kommer stiga en del.¨

edit: Sylvan Advocate känns också rimlig på samma lista.
 
"Riktiga män ger upp före motståndaren..." - Xorna
Uppdaterad: 21:44:03, 18/1 -17
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

4. Whir of Invention och Spire of... 20:48:03, 18/1 -17  
Whir of Invention och Spire of Industry.

Instant speed artifact tutor, in i spel dessutom, är otroligt starkt i multipla format. Det tycks bara ta lång tid för det att sjunka in, jfr. Collected Company som låg väldigt lågt mycket länge. Eller reprinten av Chord of Calling som även den låg lågt en längre tid innan det drog iväg.

Spire of Industry är obligatorisk i alla EDH-lekar som har artifact-tema, kommer uppmuntra olika Tezzeret-brews (i både Modern och Standard) och ser stabil ut i både Affinity och Lantern Control.

Jfr. med Mana Confluence, ett annat land från ett litet set som ser relativt lite spel men ändo ligger runt ~6€ på MCM.
Steamliner
MEDLEM
@svm s. 7/9 -13

34 rubriker
538 svar

5. Mycket i tråden känns högst tv... 23:37:32, 18/1 -17  
Mycket i tråden känns högst tveksamt, även om jag delar exodites tankar kring EDH. Of-topic, men genomtänkt och klokt.

Walking Ballista kan vara en kandidat, men troligt är att korten till G/W tokens kommer att gå upp en smula. Inget direkt hett där, men Avacyn, Collective Effort och kanske Ajani's Oath känns spännande. Nissa har redan gått upp rejält, trots att hennes DD sätter en cap på vad hon kan bli värd. Declaration in Stone känns också som att den kan hänga med upp.

Authority of the Consuls är ett sneaky svar på kissekombo, kan vara värt det.

Utan smugglaren känns planeswalkers överlag bättre, liksom kontroll. PRO touren brukar belöna kontroll, så titta på kort som Jace och Chandra. Vit gearhulk kan vara en grej, liksom den blå.
 
Reprinta Back to Basics!
För övrigt anser jag att Staffanstorp bör förstöras.
Uppdaterad: 23:37:55, 18/1 -17
Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

6. Min gissning är att Gideon, Al... 08:57:55, 19/1 -17  
Min gissning är att Gideon, Ally of Zendikar ökar då han är bästa kortet i standard. I kombination med Liliana, Heart of Kiran och Yahenni's Expertise finns det grund för en mysig Orzhov midrange-lek med planeswalkers, massremoval och fatal push/grasp of darkness.
danols

Orzhov
KICKBACKER
Arvika
@svm s. 27/10 -11

34 rubriker
127 svar

7. Jag tror på Baral, Chief of Co... 12:28:54, 19/1 -17  
Jag tror på Baral, Chief of Compliance + Disallow (Läs counterspell i standard på steroider). Jag ska inte påstå att han kommer se samma prisökning som Jace, Vryn's Prodigy, men en hundring efter protouren kan jag tänka mig. Hans draw/disk är underskattad anser jag. Lite motsäger jag mig själv då jag tar 40 spänn för de jag har nu, men fel har man ju haft förr :) Jag hoppas bara att blått får ett uppsving i kontroll 's all. Make standard blue again!
 
Söker du standard-staples till billigt pris? Vi har förmodligen det du letar efter! Vill du Bizza med oss? Läs gärna mer om våra villkor under "mina sidor" //Dan på Kort I Kubik
duddelutten
MEDLEM
Kalmar
@svm s. 6/3 -06

449 rubriker
5229 svar

8. Grejen med Baral är att han gö... 12:42:44, 19/1 -17  
danols skrev 12:28, 19/1 -17 Jag tror på Baral, Chief of Compliance + Disallow (Läs counterspell i standard på steroider). Jag ska inte påstå att han kommer se samma prisökning som Jace, Vryn's Prodigy, men en hundring efter protouren kan jag tänka mig. Hans draw/disk är underskattad anser jag. Lite motsäger jag mig själv då jag tar 40 spänn för de jag har nu, men fel har man ju haft förr Jag hoppas bara att blått får ett uppsving i kontroll 's all. Make standard blue again!

Grejen med Baral är att han gör ingenting när han kommer i spel. Jace är ett direkt hot.
 
"Riktiga män ger upp före motståndaren..." - Xorna
danols

Orzhov
KICKBACKER
Arvika
@svm s. 27/10 -11

34 rubriker
127 svar

9. Hur? Han flippas ju först som ... 12:56:06, 19/1 -17  
duddelutten skrev 12:42, 19/1 -17
danols skrev 12:28, 19/1 -17 Jag tror på Baral, Chief of Compliance + Disallow (Läs counterspell i standard på steroider). Jag ska inte påstå att han kommer se samma prisökning som Jace, Vryn's Prodigy, men en hundring efter protouren kan jag tänka mig. Hans draw/disk är underskattad anser jag. Lite motsäger jag mig själv då jag tar 40 spänn för de jag har nu, men fel har man ju haft förr :) Jag hoppas bara att blått får ett uppsving i kontroll 's all. Make standard blue again!

Grejen med Baral är att han gör ingenting när han kommer i spel. Jace är ett direkt hot.

Hur? Han flippas ju först som tidigast nästa tur? Baral kan ju dessutom blocka 2/2:or utan å dö. (Insane value intsensifies) Man jag kanske missar nåt.
 
Söker du standard-staples till billigt pris? Vi har förmodligen det du letar efter! Vill du Bizza med oss? Läs gärna mer om våra villkor under "mina sidor" //Dan på Kort I Kubik
duddelutten
MEDLEM
Kalmar
@svm s. 6/3 -06

449 rubriker
5229 svar

10. Baral = Kommer i spel, inget s... 13:07:59, 19/1 -17  
danols skrev 12:56, 19/1 -17
duddelutten skrev 12:42, 19/1 -17
danols skrev 12:28, 19/1 -17 Jag tror på Baral, Chief of Compliance + Disallow (Läs counterspell i standard på steroider). Jag ska inte påstå att han kommer se samma prisökning som Jace, Vryn's Prodigy, men en hundring efter protouren kan jag tänka mig. Hans draw/disk är underskattad anser jag. Lite motsäger jag mig själv då jag tar 40 spänn för de jag har nu, men fel har man ju haft förr Jag hoppas bara att blått får ett uppsving i kontroll 's all. Make standard blue again!

Grejen med Baral är att han gör ingenting när han kommer i spel. Jace är ett direkt hot.

Hur? Han flippas ju först som tidigast nästa tur? Baral kan ju dessutom blocka 2/2:or utan å dö. (Insane value intsensifies) Man jag kanske missar nåt.

Baral = Kommer i spel, inget som avsevärt påverkar board state händer, ingen direkt value eller cardadvantage, kräver fler kort för att bli bra.

Jace = Kommer i spel, hotar direkt board state genom att ha potential att bli en planeswalker, att loota är inte direkt card advantage, men är value. När han flippar genererar han direkt tempo- och cardadvantage. Kräver inte fler kort för att bli bra, utan gör jobbet på egen hand genom att både loota själv och feeda graven.
 
"Riktiga män ger upp före motståndaren..." - Xorna
danols

Orzhov
KICKBACKER
Arvika
@svm s. 27/10 -11

34 rubriker
127 svar

11. Absolut, men jag påstod aldrig... 13:16:45, 19/1 -17  
duddelutten skrev 13:07, 19/1 -17
danols skrev 12:56, 19/1 -17
duddelutten skrev 12:42, 19/1 -17
danols skrev 12:28, 19/1 -17 Jag tror på Baral, Chief of Compliance + Disallow (Läs counterspell i standard på steroider). Jag ska inte påstå att han kommer se samma prisökning som Jace, Vryn's Prodigy, men en hundring efter protouren kan jag tänka mig. Hans draw/disk är underskattad anser jag. Lite motsäger jag mig själv då jag tar 40 spänn för de jag har nu, men fel har man ju haft förr :) Jag hoppas bara att blått får ett uppsving i kontroll 's all. Make standard blue again!

Grejen med Baral är att han gör ingenting när han kommer i spel. Jace är ett direkt hot.

Hur? Han flippas ju först som tidigast nästa tur? Baral kan ju dessutom blocka 2/2:or utan å dö. (Insane value intsensifies) Man jag kanske missar nåt.

Baral = Kommer i spel, inget som avsevärt påverkar board state händer, ingen direkt value eller cardadvantage, kräver fler kort för att bli bra.

Jace = Kommer i spel, hotar direkt board state genom att ha potential att bli en planeswalker, att loota är inte direkt card advantage, men är value. När han flippar genererar han direkt tempo- och cardadvantage. Kräver inte fler kort för att bli bra, utan gör jobbet på egen hand genom att både loota själv och feeda graven.

Absolut, men jag påstod aldrig att Baral var bättre än Jace. Jace är ju självklart mycket bättre. Dock så tycker jag att Baral faktiskt gör något direkt när han kommer in och det är ju att göra dina kontringar/tricks (om du har några på hand) billigare och om du har mana nog kanske kan göra att du kan kasta 2 hard counters istället för "BaraL" 1. (Höhö) Jag tror och hoppas att han kan hitta en plats i standard-metat :)
 
Söker du standard-staples till billigt pris? Vi har förmodligen det du letar efter! Vill du Bizza med oss? Läs gärna mer om våra villkor under "mina sidor" //Dan på Kort I Kubik
duddelutten
MEDLEM
Kalmar
@svm s. 6/3 -06

449 rubriker
5229 svar

12. Vi såg knappast Goblin Electro... 13:27:19, 19/1 -17  
danols skrev 13:16, 19/1 -17
duddelutten skrev 13:07, 19/1 -17
danols skrev 12:56, 19/1 -17
duddelutten skrev 12:42, 19/1 -17
danols skrev 12:28, 19/1 -17 Jag tror på Baral, Chief of Compliance + Disallow (Läs counterspell i standard på steroider). Jag ska inte påstå att han kommer se samma prisökning som Jace, Vryn's Prodigy, men en hundring efter protouren kan jag tänka mig. Hans draw/disk är underskattad anser jag. Lite motsäger jag mig själv då jag tar 40 spänn för de jag har nu, men fel har man ju haft förr Jag hoppas bara att blått får ett uppsving i kontroll 's all. Make standard blue again!

Grejen med Baral är att han gör ingenting när han kommer i spel. Jace är ett direkt hot.

Hur? Han flippas ju först som tidigast nästa tur? Baral kan ju dessutom blocka 2/2:or utan å dö. (Insane value intsensifies) Man jag kanske missar nåt.

Baral = Kommer i spel, inget som avsevärt påverkar board state händer, ingen direkt value eller cardadvantage, kräver fler kort för att bli bra.

Jace = Kommer i spel, hotar direkt board state genom att ha potential att bli en planeswalker, att loota är inte direkt card advantage, men är value. När han flippar genererar han direkt tempo- och cardadvantage. Kräver inte fler kort för att bli bra, utan gör jobbet på egen hand genom att både loota själv och feeda graven.

Absolut, men jag påstod aldrig att Baral var bättre än Jace. Jace är ju självklart mycket bättre. Dock så tycker jag att Baral faktiskt gör något direkt när han kommer in och det är ju att göra dina kontringar/tricks (om du har några på hand) billigare och om du har mana nog kanske kan göra att du kan kasta 2 hard counters istället för "BaraL" 1. (Höhö) Jag tror och hoppas att han kan hitta en plats i standard-metat

Vi såg knappast Goblin Electromancer se mycket spel i standard, och då slår den ändå för 2 och den andra kopian var inte redundant (dvs icke-legendary). Men det är möjligt att Baral kommer se spel i någon mån det här standardmetat, jag tror bara det är ytterst osannolikt att kortet går över 10 kr om ens det.

Det är ju som general i Commander han faktiskt "gör något" och kanske därför han i framtiden blir värd några kronor.
 
"Riktiga män ger upp före motståndaren..." - Xorna
Uppdaterad: 13:28:00, 19/1 -17
danols

Orzhov
KICKBACKER
Arvika
@svm s. 27/10 -11

34 rubriker
127 svar

13. Jag ska spela han iallafall, k... 13:38:06, 19/1 -17  
duddelutten skrev 13:27, 19/1 -17
danols skrev 13:16, 19/1 -17
duddelutten skrev 13:07, 19/1 -17
danols skrev 12:56, 19/1 -17
duddelutten skrev 12:42, 19/1 -17
danols skrev 12:28, 19/1 -17 Jag tror på Baral, Chief of Compliance + Disallow (Läs counterspell i standard på steroider). Jag ska inte påstå att han kommer se samma prisökning som Jace, Vryn's Prodigy, men en hundring efter protouren kan jag tänka mig. Hans draw/disk är underskattad anser jag. Lite motsäger jag mig själv då jag tar 40 spänn för de jag har nu, men fel har man ju haft förr :) Jag hoppas bara att blått får ett uppsving i kontroll 's all. Make standard blue again!

Grejen med Baral är att han gör ingenting när han kommer i spel. Jace är ett direkt hot.

Hur? Han flippas ju först som tidigast nästa tur? Baral kan ju dessutom blocka 2/2:or utan å dö. (Insane value intsensifies) Man jag kanske missar nåt.

Baral = Kommer i spel, inget som avsevärt påverkar board state händer, ingen direkt value eller cardadvantage, kräver fler kort för att bli bra.

Jace = Kommer i spel, hotar direkt board state genom att ha potential att bli en planeswalker, att loota är inte direkt card advantage, men är value. När han flippar genererar han direkt tempo- och cardadvantage. Kräver inte fler kort för att bli bra, utan gör jobbet på egen hand genom att både loota själv och feeda graven.

Absolut, men jag påstod aldrig att Baral var bättre än Jace. Jace är ju självklart mycket bättre. Dock så tycker jag att Baral faktiskt gör något direkt när han kommer in och det är ju att göra dina kontringar/tricks (om du har några på hand) billigare och om du har mana nog kanske kan göra att du kan kasta 2 hard counters istället för "BaraL" 1. (Höhö) Jag tror och hoppas att han kan hitta en plats i standard-metat :)

Vi såg knappast Goblin Electromancer se mycket spel i standard, och då slår den ändå för 2 och den andra kopian var inte redundant (dvs icke-legendary). Men det är möjligt att Baral kommer se spel i någon mån det här standardmetat, jag tror bara det är ytterst osannolikt att kortet går över 10 kr om ens det.

Det är ju som general i Commander han faktiskt "gör något" och kanske därför han i framtiden blir värd några kronor.

Jag ska spela han iallafall, kortet är ju buskul! Disallow är ju bra bara som den är så det blir ju auto-include tror jag. Kanske Esper-kontroll? Tur 1 "Nå't", Tur 2 Baral, Tur 3 Sram's Expertise, Tur 4 Herald of Anguish, osv. Lite bökigt med manabasen om man vill skita ut sekvensen på kurvan, men bra låter det ju! Hoppas att standard blir kul, särskilt med SM runt knuten ^^
 
Söker du standard-staples till billigt pris? Vi har förmodligen det du letar efter! Vill du Bizza med oss? Läs gärna mer om våra villkor under "mina sidor" //Dan på Kort I Kubik
moonlite

Rakdos
SHAGGY
REDAX
Göteborg
@svm s. 5/11 -02

185 rubriker
5115 svar

14. Jag underskattade Walking Ball... 09:17:40, 23/1 -17  
moonlite skrev 16:21, 18/1 -17 Lite vilda spekulationer.

Rares

Aethertide Whale sätter igång Marvel bara genom att komma i spel. Tror den kan spelas och lär hamna på 15+.

Jag tror Release the Gremlins lär kosta 15+ efter PT'n

Rishka lär gå upp i pris.

Walking Ballista kommer nog öka något och gå för runt 40-50:-. Starkt kort generellt, bra tillsammans med counters-snoken och bryter CopyCat-kombon.

Inspiring Statuary kan ev. gå upp en aning.

Mythics
Indomitable Creativity + Clues är en build-around. Finns det en topp-lek där så kommer nog kortet nå 60-70:- (jag håller inte andan).

Paradox Engine har också potential, men det är samma där, kortet är inte generellt nog för att bli ett chase-mythic men kan väl nå 60-70:- om det finns en bra lek.

Jag underskattade Walking Ballista tydligen. :)

EDIT: eller nja, på magiccardmarket verkar den ligga ganska precis där jag gissade och Rishkar har gått upp. :)

Uppdaterad: 09:19:31, 23/1 -17
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!