Magic the Gathering
Magic the Gathering34876 medlemmar 681 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT MCM API... Bra sidor man kan köpa magic k ...
Banlista Standard och Modern uppe!
Senast läst: 17:58:11, 16/4 -24. Läst 6865 gånger.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8355 svar

21. dom kan inte printa hat i stan... 23:44:53, 10/1 -17  
Teddie skrev 23:10, 10/1 -17 Ogillar skarpt att man är och petar i spelet efter release av kort. Speciellt bannings i Standard. Ifall Wotc är så kassa att de inte speltestar ordentligt innan, tycker jag att de kan stå sitt kast. Då får man istället printa något hat i efterhand om det är så himla viktigt att styra över spelet. Misstag är misstag, bättre att lära sig av det istället.

dom kan inte printa hat i standard, det roterar för fort.

jag tycker det är sunt att dom bannar kort i alla format. titta på tillfällena när dom bannat kort i standard/typ2 och kom sedan och säg att formaten var hälsosamma och roliga innan.

vad jag vet är det bara Combovintern, Skullclamp/affinity samt SFM/jace som bannats i standard tidigare, och jag tror absolut att det bara kan bli bättre efter en ban i ett format som standard.


edit: https://www.mtggoldfish.com/articles/the-history-of-standard-bannings
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Uppdaterad: 23:57:53, 10/1 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

22. Man har säkert speltestat, men... 14:40:05, 11/1 -17  
Teddie skrev 23:10, 10/1 -17 Ogillar skarpt att man är och petar i spelet efter release av kort. Speciellt bannings i Standard. Ifall Wotc är så kassa att de inte speltestar ordentligt innan, tycker jag att de kan stå sitt kast. Då får man istället printa något hat i efterhand om det är så himla viktigt att styra över spelet. Misstag är misstag, bättre att lära sig av det istället.

Man har säkert speltestat, men problemet tycker de att olika strategier spelar samma kort. Tramsuppföljaren kom i somras och Reflector Mage kom i vintras, så de räknas inte in.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

23. Den länken tydliggjorde ju rät... 14:54:44, 11/1 -17  
214 skrev 23:44, 10/1 -17
Teddie skrev 23:10, 10/1 -17 Ogillar skarpt att man är och petar i spelet efter release av kort. Speciellt bannings i Standard. Ifall Wotc är så kassa att de inte speltestar ordentligt innan, tycker jag att de kan stå sitt kast. Då får man istället printa något hat i efterhand om det är så himla viktigt att styra över spelet. Misstag är misstag, bättre att lära sig av det istället.

dom kan inte printa hat i standard, det roterar för fort.

jag tycker det är sunt att dom bannar kort i alla format. titta på tillfällena när dom bannat kort i standard/typ2 och kom sedan och säg att formaten var hälsosamma och roliga innan.

vad jag vet är det bara Combovintern, Skullclamp/affinity samt SFM/jace som bannats i standard tidigare, och jag tror absolut att det bara kan bli bättre efter en ban i ett format som standard.


edit: https://www.mtggoldfish.com/articles/the-history-of-standard-bannings

Den länken tydliggjorde ju rätt bra vart banningarna kommer från.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Hört under tribelander: "Du får fan sluta spela med Grozoth, han är alldeles för bruten!"

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
Dunkelbrink
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 29/7 -03

48 rubriker
372 svar

24. Stå sitt kast? Det är ju vi so... 07:28:56, 13/1 -17  
Teddie skrev 23:10, 10/1 -17 Ogillar skarpt att man är och petar i spelet efter release av kort. Speciellt bannings i Standard. Ifall Wotc är så kassa att de inte speltestar ordentligt innan, tycker jag att de kan stå sitt kast. Då får man istället printa något hat i efterhand om det är så himla viktigt att styra över spelet. Misstag är misstag, bättre att lära sig av det istället.

Stå sitt kast? Det är ju vi som får lida...
 
Det är inte jag som stavar dåligt det är du som läser fel :)
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

25. Så när en person investerar ma... 12:20:13, 13/1 -17  
Dunkelbrink skrev 07:28, 13/1 -17
Teddie skrev 23:10, 10/1 -17 Ogillar skarpt att man är och petar i spelet efter release av kort. Speciellt bannings i Standard. Ifall Wotc är så kassa att de inte speltestar ordentligt innan, tycker jag att de kan stå sitt kast. Då får man istället printa något hat i efterhand om det är så himla viktigt att styra över spelet. Misstag är misstag, bättre att lära sig av det istället.

Stå sitt kast? Det är ju vi som får lida...

Så när en person investerar massvis med pengar i sin standardlek och plötsligt får den bannad efter endast en säsong, så är det den personens eget fel? Skyll dig själv för den tid, arbete och pengar du har gått miste om genom detta?

Ingen person hade kunnat räkna med att dessa kort skulle bli bannade i standard, särskilt jämfört med hur standard har sett ut nyligen med CoCo överallt, och jämfört med förra banningen i 2011 med Jace och Stoneforge som hängde kvar hur länge som helst och dominerade.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

26. Självklart så tycker vissa att... 12:21:41, 13/1 -17  
Självklart så tycker vissa att "hey, det ska ju bli fräscht med ett nytt standard, roligare att titta på utifrån!" men det ursäktar inte all frustration som en stor del av standardspelarna känner nu.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8355 svar

27. Har du klickat på länken i mit... 19:16:45, 13/1 -17  
Ichorid skrev 12:20, 13/1 -17
Dunkelbrink skrev 07:28, 13/1 -17
Teddie skrev 23:10, 10/1 -17 Ogillar skarpt att man är och petar i spelet efter release av kort. Speciellt bannings i Standard. Ifall Wotc är så kassa att de inte speltestar ordentligt innan, tycker jag att de kan stå sitt kast. Då får man istället printa något hat i efterhand om det är så himla viktigt att styra över spelet. Misstag är misstag, bättre att lära sig av det istället.

Stå sitt kast? Det är ju vi som får lida...

Så när en person investerar massvis med pengar i sin standardlek och plötsligt får den bannad efter endast en säsong, så är det den personens eget fel? Skyll dig själv för den tid, arbete och pengar du har gått miste om genom detta?

Ingen person hade kunnat räkna med att dessa kort skulle bli bannade i standard, särskilt jämfört med hur standard har sett ut nyligen med CoCo överallt, och jämfört med förra banningen i 2011 med Jace och Stoneforge som hängde kvar hur länge som helst och dominerade.

Har du klickat på länken i mitt inlägg?

"Now, let me make this clear right away: I'm not saying that Emrakul, the Promised End or Smuggler's Copter need to be banned in Standard; however, these two cards provide examples of the two ways Wizards is mostly like to "miss" and end up with a card that is broken enough to be banned in Standard, in the current day and age."

Så att säga "Ingen person hade kunnat räkna med att dessa kort skulle bli bannade i standard" är väldigt skevt. Wizards vill att standard ska va ett format som avgörs i combat, inte på stacken eller pga kraftfulla effekter. Vill du spela combo så kör Modern, vill du spela brutna kort men i ett sunt format så spela Legacy, vill du köra bil kan du spela Limited och vill du bygga nya lekar och tecka inför ptn så är standard ditt format. Jag tycker det är jävligt ball att dom numera kan banna sönder ett format precis innan en pt och se vad som händer, nya lekar uppstår och efter det kanske dom kan släppa bannings igen, detta ger ett mer diversifierat format och det kan hända att lekar folk aldrig byggt för att dom spelat Marvel är både roligare och bättre. Jag är genetellt för en mer rörlig banlista, unbanna en del i legacy och modern (kanske inte Mox Pearl, Olle) för att kasta om lite i formaten, det är dock svårare att unbanna i standard, men nu kan ju ni standardspelare också hoppas lite:)
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Uppdaterad: 19:19:30, 13/1 -17
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

28. Var det en överraskning för fo... 20:01:54, 13/1 -17  
Var det en överraskning för folk att standard är det långsiktigt minst ekonomiska formatet man kan spela?
 
"Not Gruul? Then die!"
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

29. Det jag funderar över är om de... 20:14:25, 13/1 -17  
Det jag funderar över är om det någonsin har bannats så svaga kort i standard tidigare?

Smuggler's Copter vs Stoneforge Mystic
Reflector Mage vs Arcbound Ravager
Emrakul, the Promised End vs Jace, the Mind Sculptor
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8355 svar

30. Du kan ju inte se korten i ett... 20:55:28, 13/1 -17  
latsblaster skrev 20:14, 13/1 -17 Det jag funderar över är om det någonsin har bannats så svaga kort i standard tidigare?

Smuggler's Copter vs Stoneforge Mystic
Reflector Mage vs Arcbound Ravager
Emrakul, the Promised End vs Jace, the Mind Sculptor

Du kan ju inte se korten i ett vakuum.

Jtms hade troligtvis inte bannats under mirrodin, ravager hade carit helt ok idag och sfm hade varit riktigt dålig om den kom i Urza-blocket.
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

31. Jag bara konstaterade att det ... 21:31:45, 13/1 -17  
214 skrev 20:55, 13/1 -17
latsblaster skrev 20:14, 13/1 -17 Det jag funderar över är om det någonsin har bannats så svaga kort i standard tidigare?

Smuggler's Copter vs Stoneforge Mystic
Reflector Mage vs Arcbound Ravager
Emrakul, the Promised End vs Jace, the Mind Sculptor

Du kan ju inte se korten i ett vakuum.

Jtms hade troligtvis inte bannats under mirrodin, ravager hade carit helt ok idag och sfm hade varit riktigt dålig om den kom i Urza-blocket.

Jag bara konstaterade att det var en fundering som jag fick.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Dunkelbrink
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 29/7 -03

48 rubriker
372 svar

32. Lyssnade på en intervju med We... 11:25:20, 14/1 -17  
Lyssnade på en intervju med Wesco (brainstorm brewery tror jag) han trodde att reflector mage kan ha blivit bannad just för att man speltestat Saheeli Rai och Felidar Guardian och att reflector magen var en för viktig beståndsel.... typ...
 
Det är inte jag som stavar dåligt det är du som läser fel :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

33. Varför kan man inte bara gå ut... 13:04:13, 14/1 -17  
Dunkelbrink skrev 11:25, 14/1 -17 Lyssnade på en intervju med Wesco (brainstorm brewery tror jag) han trodde att reflector mage kan ha blivit bannad just för att man speltestat Saheeli Rai och Felidar Guardian och att reflector magen var en för viktig beståndsel.... typ...

Varför kan man inte bara gå ut med det om det är så? Det låter ju som att det är fullt rimligt?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

34. Här är lite mer om hur de har ... 23:15:10, 14/1 -17  
Här är lite mer om hur de har resonerat:

http://magic.wizards.com/en/articles/archive/latest-developments/standard-2017-01-13
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

35. "The pendulum of threats versu... 23:48:00, 14/1 -17  
"The pendulum of threats versus answers has swung too far toward the threats, and that has caused problems with our metagame"
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

36. Drömmer mig tillbaka till the ... 02:10:51, 15/1 -17  
latsblaster skrev 23:48, 14/1 -17 "The pendulum of threats versus answers has swung too far toward the threats, and that has caused problems with our metagame"

Drömmer mig tillbaka till the good old days när standard alltid hade en wog för 4.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Worlds of the Void, min hemmabyggda magicutgåva

Odyssey block 4-ever
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

37. I annat fall finns det säkert ... 08:47:56, 15/1 -17  
Ichorid skrev 02:10, 15/1 -17
latsblaster skrev 23:48, 14/1 -17 "The pendulum of threats versus answers has swung too far toward the threats, and that has caused problems with our metagame"

Drömmer mig tillbaka till the good old days när standard alltid hade en wog för 4.

I annat fall finns det säkert andra saker man kan tillföra formatet.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

38. Nu har jag iofs inte spelat st... 11:52:05, 15/1 -17  
latsblaster skrev 23:48, 14/1 -17 "The pendulum of threats versus answers has swung too far toward the threats, and that has caused problems with our metagame"

Nu har jag iofs inte spelat standard på några månader men det lokala metat senast var iaf att varje deck (spirits undantaget) spelade max 6 creatures (varav fyra gearhulks) och resten removal. Så bortsett från de kort som nu bannats känner jag inte alls igen mig i detta citat. Jag tycker nog egentligen att det är en större begränsning i deckbyggande att behöva välja bort alla creatures som inte har flash, Hexproof eller är tokens eller vehicles än det var att behöva kunna hantera emrakul.
 
"Not Gruul? Then die!"
Rosholm
FORUMPLAYAH
Malmö
@svm s. 24/11 -01

42 rubriker
2244 svar

39. Men som de skrev i announcemen... 12:12:23, 15/1 -17  
Bloodspawn skrev 11:52, 15/1 -17
latsblaster skrev 23:48, 14/1 -17 "The pendulum of threats versus answers has swung too far toward the threats, and that has caused problems with our metagame"

Nu har jag iofs inte spelat standard på några månader men det lokala metat senast var iaf att varje deck (spirits undantaget) spelade max 6 creatures (varav fyra gearhulks) och resten removal. Så bortsett från de kort som nu bannats känner jag inte alls igen mig i detta citat. Jag tycker nog egentligen att det är en större begränsning i deckbyggande att behöva välja bort alla creatures som inte har flash, Hexproof eller är tokens eller vehicles än det var att behöva kunna hantera emrakul.

Men som de skrev i announcementen så var det så att de tittade på data från MTGO och det visade sig att UW flash hade positiv matchup mot i princip allt. Att lokala metagames kan variera från det är ju inte så konstigt men det är nog bättre att de använder data från MTGO även om det i slutändan blir väldigt konstigt resultat för vissa spelare.
 
<Barneyk> dakka hälsar att ni är cepe
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

40. Du har som du själv påstått sp... 12:40:54, 15/1 -17  
Bloodspawn skrev 11:52, 15/1 -17
latsblaster skrev 23:48, 14/1 -17 "The pendulum of threats versus answers has swung too far toward the threats, and that has caused problems with our metagame"

Nu har jag iofs inte spelat standard på några månader men det lokala metat senast var iaf att varje deck (spirits undantaget) spelade max 6 creatures (varav fyra gearhulks) och resten removal. Så bortsett från de kort som nu bannats känner jag inte alls igen mig i detta citat. Jag tycker nog egentligen att det är en större begränsning i deckbyggande att behöva välja bort alla creatures som inte har flash, Hexproof eller är tokens eller vehicles än det var att behöva kunna hantera emrakul.

Du har som du själv påstått spelat tidigare under hösten och det kanske mer såg ut så då.

Kollar vi på det som man kan se idag är det rödsvart madness (creature-tät), UW-flash (creature-tät) och energi (blandad).

Det finns jeskai kontroll också som spelar färre creatures och som förmodligen kommer att bli bäst nu (om inte andra grejer fungerar bra) eftersom de andra konstellationerna spelade med de bannade korten vilket inte jeskai verkar behöva. Den fungerar tydligen bra utan Smuggler's Copter, Reflector Mage och trams trots att det går att spela med korten i jeskai.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Uppdaterad: 12:41:31, 15/1 -17
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!