Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SKAMVRåN Någon som känner "MajiyIce"... Någon som känner P0rr1s ...
Ej skickat biz efter avslutad auktion
Senast läst: 06:24:37, 23/4 -24. Läst 12994 gånger.
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

21. Fast gäller detta i något anna... 22:58:39, 3/11 -16  
Arkitekten skrev 22:35, 3/11 -16 Men hörni, såhär är det i övriga samhället med. Vinner man budgivningen på en lägenhet, så är säljaren inte tvungen att sälja den bara för det. Det suger men till syvende och sist är det säljaren som bestämmer om han vill sälja sina kort eller ej.

Fast gäller detta i något annat fall än bostäder? Hur är det med vanliga auktioner? Tradera?
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
Uppdaterad: 22:58:56, 3/11 -16
tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

22. Från Tradera: Jag vill avbry... 23:01:55, 3/11 -16  
Från Tradera:
Jag vill avbryta en aktiv annons, hur gör jag?

Om du inte fått bud så kan du avbryta annonsen själv via Mitt Tradera – Aktiva – Fler alternativ – Avbryt annons

Har du fått bud behöver vi få in både ditt och högsta budgivarens godkännande för att stänga annonsen. Du kan kontakta högsta budgivaren via Mitt Tradera – Aktiva – Fler alternativ – Kontakta högsta budgivaren.
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
MoxKauga
MEDLEM
Almunge
@svm s. 10/3 -15

0 rubriker
2 svar

23. Jag råkade själv ut för precis... 05:50:10, 4/11 -16  
Jag råkade själv ut för precis detta för någon dag sedan efter att ha bjudit på "Dark_Young's" auktion. Det var drygt 10 budgivare på auktionen, och dem totala buden uppgick till runt 7-800.

"Dark_Young" lutade sig på en av hans förhållningsregler i beskrivningen till hans auktion.

"Jag får lägga till och ta bort kort när jag vill" - jag trodde detta kunde appliceras så länge auktionen var aktiv - inte som stöd för att radera en auktion helt och hållet 3 dagar efter auktionsslut utan att skicka några bizar.

Jag frågade han varför han inte skickade ut biz och fick detta till svar:
---------------
från Dark_Young
20:02, 3/11 -16
Svara - Vidarebefodra - Viktigt!
Status: Ej svarat, Ej vidarebefodrat
Enligt vad jag har skrivit i "beskrivningen" av auktionen så får jag ta bort/lägga till kort när jag vill. Hade lite interna BO så lite kort försvann innan auktions slut... Blev en bugg när jag försökte skicka ut bizzar så auktionen togs bort... får lägga upp den igen!

ursäkta strulet..

tjing!
-----------------

"Dark_Young" hänvisar till buggar när han försökte skicka ut bizar, som han skriver - vilket jag inte finner särskilt övertygande - speciellt inte eftersom han formulerar sig som han gör inledningsvis.
jag har aldrig själv stött på eller känner någon som har haft ett sådant problem här.

Jag finner att ett sådant agerande underminerar förtroende och trovärdighet samt främjar ett tråkigt klimat.

Auktioner - som jag känner till dem, förbinder både säljare samt köpare. Allt annat är bara ett evigt slöseri med tid, om det således slutar vara ett fenomen - och blir mer återkommande tror jag det får konsekvenser.


// Alex
Nixxan

Azorius
MEDLEM
Umeå
@svm s. 3/11 -03

190 rubriker
1793 svar

24. Eftersom folk verkar tro att d... 08:06:22, 4/11 -16  
Eftersom folk verkar tro att det går att jämföra auktioner här på sidan med husförsäljning så kan jag ju tillägga att enligt lag så är du inte tvungen att köpa ett hus även om du vunnit budgivningen. Detta för att det inte är bindande förrän båda parter skrivit under ett avtal om försäljning.

Svenskamagic har valt att använda ett system som endast straffar köparen vid utebliven affär. Det går att ha sina åsikter om men så länge systemet ser ut som det gör är det bara att anpassa sig därefter tyvärr.
 
w0rd
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

25. Tack MoxKauga för uthängningen... 08:58:00, 4/11 -16  
Tack MoxKauga för uthängningen. Lägger till på min Ignorelista
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

26. De flesta verkar ju överens om... 20:08:28, 30/11 -16  
De flesta verkar ju överens om att nuvarande regelsystem är dåligt? (utom möjligtvis de som säljer mycket kanske..). Hur krångligt är det att genomföra en förändring, är det ens möjligt?
På auktionsidor som exempelvis Tradera har man ju åtminstone möjligheten att ge en dålig ref om exempelvis säljaren inte genomför affären. Här kan man bara radera bizzen som om den aldrig funnits right?
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

27. Bara för att ett fåtal persone... 14:01:18, 3/12 -16  
mindtrix skrev 20:08, 30/11 -16 De flesta verkar ju överens om att nuvarande regelsystem är dåligt? (utom möjligtvis de som säljer mycket kanske..). Hur krångligt är det att genomföra en förändring, är det ens möjligt?
På auktionsidor som exempelvis Tradera har man ju åtminstone möjligheten att ge en dålig ref om exempelvis säljaren inte genomför affären. Här kan man bara radera bizzen som om den aldrig funnits right?

Bara för att ett fåtal personer skriver i en tråd betyder inte att de flesta är överens om att nuvarande regelsystem är dåligt, möjligtvis att de hörs mest?
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!

Vinnare av lagturneringen i 93/94-VM 2016 med laget "Sveriges Reservhuvudstad & Åland Overdrive"
ztrider

Golgari
HEDERSMEDLEM
Uppsala
@svm s. 7/2 -13

79 rubriker
343 svar

28. Sant, men då det är i ropet så... 16:07:35, 3/12 -16  
aginamist skrev 14:01, 3/12 -16
mindtrix skrev 20:08, 30/11 -16 De flesta verkar ju överens om att nuvarande regelsystem är dåligt? (utom möjligtvis de som säljer mycket kanske..). Hur krångligt är det att genomföra en förändring, är det ens möjligt?
På auktionsidor som exempelvis Tradera har man ju åtminstone möjligheten att ge en dålig ref om exempelvis säljaren inte genomför affären. Här kan man bara radera bizzen som om den aldrig funnits right?

Bara för att ett fåtal personer skriver i en tråd betyder inte att de flesta är överens om att nuvarande regelsystem är dåligt, möjligtvis att de hörs mest?

Sant, men då det är i ropet så kan även de som är för detta system komma med sina åsikter.
 
"Drog inga land"
akakaboto

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 25/10 -15

8 rubriker
52 svar

29. Är det vanligt förekommande at... 22:36:44, 15/1 -17  
Är det vanligt förekommande att folk lägger upp en aktion som pågår under en längre tid för att sedan, 5 minuter innan auktionen slutar, avbryta den hela. Sjukt störande.
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

30. akakaboto: Tänker du på iAnsik... 22:44:16, 15/1 -17  
akakaboto: Tänker du på iAnsiktet's auktion? Jag hade också bud på den, mäkta förvånad och irriterad man blir när han beslutar sig för att ta bort hela auktionen en liten stund innan den tar slut.

Sätt högre startbud istället! Åh jag blir så less på sånt här beteende.
akakaboto

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 25/10 -15

8 rubriker
52 svar

31. Ville inte hänga ut nån, men j... 23:06:16, 15/1 -17  
Cogo skrev 22:44, 15/1 -17 akakaboto: Tänker du på iAnsiktet's auktion? Jag hade också bud på den, mäkta förvånad och irriterad man blir när han beslutar sig för att ta bort hela auktionen en liten stund innan den tar slut.

Sätt högre startbud istället! Åh jag blir så less på sånt här beteende.

Ville inte hänga ut nån, men ja, det var den auktionen jag syftar på.
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

32. Varför skulle vi inte hänga ut... 23:09:08, 15/1 -17  
Varför skulle vi inte hänga ut sånt beteende? Hade velat att det syns någonstans så man kan undvika sådana auktioner i framtiden
MoxKauga
MEDLEM
Almunge
@svm s. 10/3 -15

0 rubriker
2 svar

33. Jag hade också bud på Iansikte... 23:09:38, 15/1 -17  
Jag hade också bud på Iansiktets auktion =/
Mejlade han om varför - väntar fortfarande på svar...

Skumt att han själv vill lägga så mycket tid på något som mynnar ut i ingenting.

Och som ni båda nämner, frustrerande för oss som lagt tid och energi på att buda på hans auktion.
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

34. Klart, man får ta det för vad ... 16:50:25, 25/1 -17  
Klart, man får ta det för vad det är om SvM inte har några uttalade reglar om att man inte -måste- sälja korten man lagt ut på auktion.

Att hänga ut personer känns dock som ett beteende som i det långa loppet inte åstadkommer något mer än en tråkig stämning, och kan resultera i att medlemmar blir felaktigt behandlade.

Med det sagt så kanske det vore värt att skriva i synpunkter alt. maila de som sköter sidan att det skulle uppskattas om reglerna ändrades. Kanske t.om. en petition-tråd / omröstning där medlemmar kan +1:a för att påvisa att det faktiskt är många som upplever det som en bristfällig funktion.

Min extremt personliga åsikt är en helt annan. Lägger en säljare upp en auktion och sedan tar bort kort/vägrar skicka bizzar så är det ett avtalsbrott precis som en person som inte betalar för sina kort när den får en biz.
I mina ögon är det underförstått att en auktion är en chansning, ibland blir det fel, ibland får man inte vad man tänkt sig för korten, ibland får man mer. Men väljer man att lägga en auktion snarare för att istället skriva ett fast pris i köp & sälj. Lägger man ut kort till försäljning så är det bara ruttet att ta bort dom om man inte är nöjd med sitt pris.

Men, det är som sagt bara min åsikt.
DaSo

Simic
MEDLEM
Hässleholm
@svm s. 16/11 -01

75 rubriker
1390 svar

35. Något som gör mig förvirrad är... 20:18:26, 30/1 -17  
elof_the_mighty skrev 10:34, 3/11 -16
Blinking skrev 07:13, 3/11 -16 Har råkat ut för det ett par gånger jag med, tycker båda parter borde vara bundna men men det är som det är inget att hänga läpp för.

Jag tycker man kan hänga läpp för det här. Det är ett, i min mening, fundamentalt fel i systemet att man endast är bunden att betala om säljaren vill. En auktion ska väl vara en auktion och inget annat. Förstår att det ibland kan bli så att korten försvunnit eller vad som men att man tillåter "prisfiske" är väldigt konstigt.

Något som gör mig förvirrad är att det är förbjudet att prisfiska i köp/sälj och bytes forumet, men på torget är det alltså ok?
 
Rättvist =)
Stolpeman

Azorius
MEDLEM
@svm s. 7/10 -03

51 rubriker
509 svar

36. Har inte läst alla inlägg i de... 08:59:01, 2/3 -17  
Har inte läst alla inlägg i denna tråd.

Men tycker man borde få någon sorts varning om man plockar bort en auktion utan att skicka bizar.

Något som syns på framtida aktioner som en varning för de som budar.

"xxx har tidigare plockat bort sin auktion utan att skicka ut bizar"
Kanske till och med skriva med hur många gånger det har gjorts etc för att skilja på någon som gjort den en gång av misstag och någon som gjort de 10 gånger för att personen inte vill skicka ut bizzar på grund av för låga bud.

Detta är ett sätt som båda gör att folk kanske slutar med detta beteende samt att man som budgivare vet detta.
 
The journey of a thousand miles begins with a broken fan belt and a flat tyre.



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!