Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 636 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Dragon fodder + Krenko's comma... Seize the Day + Ink-Treader Ne ...
När kan min opponent tappa mina creatures?
Senast läst: 16:46:37, 19/4 -24. Läst 4772 gånger.
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

21. Bra, då är vi överens. Efterso... 19:14:33, 28/9 -16  
FejkNick skrev 19:11, 28/9 -16
Bloodspawn skrev 19:03, 28/9 -16
FejkNick skrev 18:57, 28/9 -16
Bloodspawn skrev 18:52, 28/9 -16
FejkNick skrev 18:48, 28/9 -16
partysmurphen skrev 18:39, 28/9 -16 Vi hade en liknande incident på prellen i söndags.

AP: Jag ivll anfalla
NAP: Och vilka vill du anfall med?
AP: Dessa
NAP: Då vill jag tappa den där med min Preassure Point

Vilket förstås inte går.


Problemet är att om två newbies (eller slarviga spelare) spelar så ställs i regel inte första frågan, utan man deklarerar glatt vilka man anfaller med. Då man måste få en chans att tappa innan dess så har NAP fått gratis info för att AP var het på gröten. Vilket är helt naturligt, och t.o.m. rimligt.

Det är förstås inte problemet i sig. Problemet är att man tar med sig samma beteendemönster mot en mer försiktig motspelare och har inte insett att man faktiskt måste agera innan man vet hur motståndaren ämnar anfalla. Det fungerade ju så vid tidigare tillfälle, och så är dispyten igång.

Fair enough.

Men fortfarande; NAP bör ha en chans i combat att tappa innan declare atk händer?
Eller skulle jag ha behövt tappa ner den innan vi gick in i combat?

Problemet som jag ser det är att jag är ju helt 100 på att han ska atk med sin creature och han är 100 på att jag kommer tappa den. När, var, hur skulle jag som NAP ha agerat?

EDIT: För att inte missa "chansen" att tappa ner den.

Din chans att tappa är när du har prioritet mellan BoC och DA step. Detta är innan din motståndare visat hur han tänkt attackera. Befinner ni er i BoC och din motståndare visar hur han tänkt att attackera bjuder han dig på gratis information och du har chans att agera därefter.

Så enligt OP och din information så agerade jag korrekt när jag bad om att få tillbaks prion när han deklarerade sin creature för atk?

Nej. Min uppfattning är att du hade möjlighet att agera men borde ha sagt "Som svar på att du vill gå till DA step..." eftersom du inte har möjlighet att tappa en redan tappad creature när du får prioritet i slutet av DA step.

Ni befann er i BoC, din motståndare ville gå till DA och du sa "Som svar på DA..." vilket antyder att du vill agera mellan DA och DB step och inte mellan BoC och DA.

Nej nej, han sa att han ville in i combat, jag sa sure. Sen sa han atk med creature och jag sa tap.
Vi var i BoC när han sa atk och då svarade jag med tap.

Jag hade ju inte kunnat gjort så om han sa jag vill deklarera attackers varpå jag säger sure, sen när jag ser han tappa ner den så säger jag hold up. Det går ju inte.

Bra, då är vi överens. Eftersom jag blivit rättad i denna diskussion tidigare vore jag tacksam om någon kunde bekräfta min åsikt.
 
"Not Gruul? Then die!"
Centerfredrik

Dimir
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 8/7 -16

7 rubriker
47 svar

22. Jag sa "jag går in i combat" f... 19:22:32, 28/9 -16  
Jag sa "jag går in i combat" för att gå in i BoC och ge dig prio, väntade 5-10 sekunder och sen sa jag "då attackerar jag med" i min declare attack och då tappade du.
 
/Centerfredrik Nyqvist
Ordförande Senior

"It's not just a feeling - you are being watched" - Silent Observer
FejkNick
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 4/7 -16

1 rubriker
17 svar

23. Exakt, jag sa ju inte emot det... 19:29:44, 28/9 -16  
Centerfredrik skrev 19:22, 28/9 -16 Jag sa "jag går in i combat" för att gå in i BoC och ge dig prio, väntade 5-10 sekunder och sen sa jag "då attackerar jag med" i min declare attack och då tappade du.

Exakt, jag sa ju inte emot det igår heller xD
Men rätt semantik om man kör med phases är ju att du går in i combat och sen frågar om jag ska göra något, inte bara "jag går in i combat" för det är ju okej med mig med, fram tills du tappar atk innan jag fått svara.

Jag antar att vi från och med nu kommer ha phases och prio i våra spel haha xD
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

24. Både du och din motståndare är... 19:34:18, 28/9 -16  
Centerfredrik skrev 19:22, 28/9 -16 Jag sa "jag går in i combat" för att gå in i BoC och ge dig prio, väntade 5-10 sekunder och sen sa jag "då attackerar jag med" i min declare attack och då tappade du.

Både du och din motståndare är överens om att ni är i BoC. För att gå från BoC till DA step måste du passa prioritet. Du missar att passa prioritet och säger istället hur du ska attackera. Alltså får din motståndare agera efter denna info den inte skulle ha haft när denne skulle haft prioritet mellan BoC och DA step.
 
"Not Gruul? Then die!"
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

25. Då försöker man reda ut lite f... 19:36:27, 28/9 -16  
Då försöker man reda ut lite för att få ordning på diskuterandet.
Shortcutten att gå till combat är inte begränsad till endast ordet Combat? Shortcutten innefattar vad ni än säger där innebörden är att gå från Main Phase till Combat Phase så länge inget läggs till om att specifikt göra någonting mer.
Lämna main? = du frågar endast om att passa prioritet dvs du brukar genvägen.
Begining of combat? = samma som ovan.
Jag vill slåss. = samma sak.
I begining of combat vill jag göra X. = du föreslår en egen genväg.

Om du svarar på att motståndaren går till combat anses du alltid göra det när det är begining of combat om du inte direkt meddelar annat. Samma sak om du modifierar en genväg (du anses agera där det generellt är taktiskt korrekt, observera generellt, inte för situationen bäst).

Säger motståndaren combat (eller annat som faller in på genvägen) så går ni direkt till declear attackers om du godkänner genvägen. Det räcker med ett "Jag gör X" för att avbryta i begining of combat. Vill du vara tydligare är det gött av dig men tekniskt och i de flesta situationer räcker det.

Notera dock att du inte kan börja anfalla förens motståndaren gjort klart denne godkänner genvägen eller vill svara med någonting.

Väl i declear attackers är det som du väljer vad som anfaller. Det är dock försent för din motståndare att tappa någonting här eftersom de då redan kommer att vara tappade.
Man kan alltså inte svara på att du vill anfalla med en critter. Motståndaren får helt enkelt bestämma sig vad som är otrevligast och tappa det innan du bestämt om och vad som ska anfalla.


Så, för orginalfrågan. Begär ett svar på om ni går till kombat eller ej. Hur lång tid som har gått är aldrig ett svar på ja eller nej utan någon form av kommunikation är nödvändigt.
Eftersom jag tolkar det som att motståndaren aldrig gav ett svar så ja, denne kan svara genom att tappa. Du är dock inte tvungen att anfalla som du först angav. Du kan låta bli att anfalla eller anfalla med fler critters än du först angav. Helt upp till dig.


Edit: happ. Dykt upp ytterligare svar sedan man började skriva. Alltid gött att vara sent ute.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 19:38:53, 28/9 -16
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

26. "Combat?" är alltså en genväg ... 19:50:25, 28/9 -16  
"Combat?" är alltså en genväg till Declare attackers step och inte beginning of combat step? Då reviderar jag på nytt min uppfattning och tackar för en utmärkt förklaring.

Tack också för att mina egna felaktiga åsikter fick stötas och blötas till dess jag nådde insikt snarare än modereras bort med det gamla mantrat "Svara inte om du inte vet".
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 19:56:55, 28/9 -16
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

27. Ja, eller rent tekniskt är gen... 21:58:58, 28/9 -16  
Bloodspawn skrev 19:50, 28/9 -16 "Combat?" är alltså en genväg till Declare attackers step och inte beginning of combat step? Då reviderar jag på nytt min uppfattning och tackar för en utmärkt förklaring.

Tack också för att mina egna felaktiga åsikter fick stötas och blötas till dess jag nådde insikt snarare än modereras bort med det gamla mantrat "Svara inte om du inte vet".

Ja, eller rent tekniskt är genvägen till en pumnkt då du precis passat prioritet i beginning of combat. Och alla andra ord som på något sätt kan tolkas på det sättet kommer resultera i samam shortcut.

Ett tips till alla:
Om du är aktiv spelare och vill göra något innan declare attackers - Gör det i main om möjligt. T ex aktivera en Mutavault. "Combat?" och liknande riskerar annars att resultera i att du enligt rådande tournament shortcuts ha shortcuttat till den punkt där du passat prioritet i beginning of combat. Säger din motståndare ok då så är det direkt på declare attackers och då är det försent att animera.

Regeln finns för att aktiv spelare inte ska kunna hitta på några dumheter med ordvrängeri.
Exempel:

- Combat?
- Tappar din goblin med min Master Decoy
- Spelar Ball Lightning. Combat?

Med rådande regler är man per automatik så sent som möjligt tappandet sker, dvs det går inte att hävda att tappningen är i svar på att man vill lämna main. Har man väl sagt combat så kan vi bara vara kvar i main om NAP uttryckligen vill det.

En konsekvens av detta är att enda sättet att AP kan ha prioritet i beginning of comabt step är om hen uttryckligen på ett precist sätt påpekar det (eller agerar på en trigger som sker då som t ex Blood Mist, vilket implicerar var vi är fas/step-mässigt.
Detta skiljer sig exakt noll från hur andra tournament shortcuts som vi är vana vid fungerar. Jämför med t ex den tournament shortcut som säger att vi automatiskt passar prioritet varje gång vi spelar en spell såvida vi inte uttryckligen säger något annat. Vill du Twincasta din Time Warp? Då får du påpeka att du behåller prioritet när du spelar Time Warp.

Uppdaterad: 22:01:03, 28/9 -16
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

28. Tack Partysmurfen för en lysan... 05:25:46, 29/9 -16  
Tack Partysmurfen för en lysande förklaring. En följdfråga har dock väckts hos mig:

Aktiv spelare har en effekt som triggar i BoC och vill gå vidare från sin main. Denne använder uttrycket "Combat?" varpå NAP svarar "Combat.". Vad händer med triggern?

Har båda spelare förbundit sig att passa prioritet till declare attackers step från main phase så att aktiv spelare missar triggers med may-clausuler och NAP missar chansen att svara när triggern påpekas "i efterhand"? Eller är innebörden av "Combat?" i detta fallet en genväg till triggern och inte DA step?
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 05:27:50, 29/9 -16
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

29. Det ser onekligen knivigt ut, ... 09:03:08, 29/9 -16  
Bloodspawn skrev 05:25, 29/9 -16 Tack Partysmurfen för en lysande förklaring. En följdfråga har dock väckts hos mig:

Aktiv spelare har en effekt som triggar i BoC och vill gå vidare från sin main. Denne använder uttrycket "Combat?" varpå NAP svarar "Combat.". Vad händer med triggern?

Har båda spelare förbundit sig att passa prioritet till declare attackers step från main phase så att aktiv spelare missar triggers med may-clausuler och NAP missar chansen att svara när triggern påpekas "i efterhand"? Eller är innebörden av "Combat?" i detta fallet en genväg till triggern och inte DA step?

Det ser onekligen knivigt ut, tills man kollar på vad shortcutten faktiskt säger.

"Combat" kommer generera shortcutten "AP passar prioritet i beginning of combat".
Om som AP har en trigger i beginning of combat så innebär ju shortcutten att den trigger ligger på stacken och du har passat prioritet.

Detta blir förstås lite krångligt om triggern har en Visual effect innan den punkten. Vilket på ren svenska betyder: Triggern har ett target, t ex Blood Mist.


Alltså:
Om triggern inte har ett target eller något val som behöver göras när den läggs på stacken så ligger den tveklöst på stacken. Tills ni passerar den punkt då den har visuell effekt, varpå den istället blir missed precis som alla andra triggers.
Skillnaden är alltså att om NAP passar så kommer ni resolva triggern, inte gå till declare attackers.

Om triggern har ett target blir det ju lite knivigare. Här är jag inte riktigt säker på hur det officiellt hanteras. Personligen här och nu ser jag inget problem med att shortcutten avbryts av att man behöver göra ett val. Officiellt får jag dock passa på den frågan i nuläget då jag inte är säker.
Caele
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 18/2 -08

1 rubriker
12 svar

30. För att förhoppningsvis förtyd... 09:14:01, 29/9 -16  
För att förhoppningsvis förtydliga, om vi går tillbaka till orginalfrågan och applicerar shortcutten enligt rådande regler:

AP: combat?
NAP: visst
-> vi hamnar i declare attackers, dvs NAP kan inte tappa.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

31. Korrekt. Notera att det på ... 09:56:06, 29/9 -16  
Caele skrev 09:14, 29/9 -16 För att förhoppningsvis förtydliga, om vi går tillbaka till orginalfrågan och applicerar shortcutten enligt rådande regler:

AP: combat?
NAP: visst
-> vi hamnar i declare attackers, dvs NAP kan inte tappa.

Korrekt.

Notera att det på regular är det förstås inte så här hårt. Ha förståelse för att alla inte är inbitna turneringsspelare. Förklara för NAP att denne är säker om den spelar sin Preassure Point som svar på frågan "Combat?.

I det exemplet där NAP aktivt frågar efter vilka AP vill anfalla med innan han tappar med Preassure Point är en annan sak. Då är det inte okunskap om turneringsregler, utan okunskap om spelets regler. Med en direkt fördel i att hen får info hen inte ska ha tillgång till.

Jag gör alltså skillnad på att man inte vet vad reglerna anser att en fras som "combat" innebär, och att inte veta att man måste tappa innan declare attackers.
Elfia
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 25/12 -15

35 rubriker
93 svar

32. Bara en snabb fråga så jag sjä... 11:28:52, 29/9 -16  
partysmurphen skrev 09:56, 29/9 -16
Caele skrev 09:14, 29/9 -16 För att förhoppningsvis förtydliga, om vi går tillbaka till orginalfrågan och applicerar shortcutten enligt rådande regler:

AP: combat?
NAP: visst
-> vi hamnar i declare attackers, dvs NAP kan inte tappa.

Korrekt.

Notera att det på regular är det förstås inte så här hårt. Ha förståelse för att alla inte är inbitna turneringsspelare. Förklara för NAP att denne är säker om den spelar sin Preassure Point som svar på frågan "Combat?.

I det exemplet där NAP aktivt frågar efter vilka AP vill anfalla med innan han tappar med Preassure Point är en annan sak. Då är det inte okunskap om turneringsregler, utan okunskap om spelets regler. Med en direkt fördel i att hen får info hen inte ska ha tillgång till.

Jag gör alltså skillnad på att man inte vet vad reglerna anser att en fras som "combat" innebär, och att inte veta att man måste tappa innan declare attackers.

Bara en snabb fråga så jag själv verkligen förstår,

ifall AP säger

"- Combat?
NAP - "Okej, men i BoC....."

Fungerar detta?
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

33. Ja. Det är tydligt bortom allt... 12:07:42, 29/9 -16  
Elfia skrev 11:28, 29/9 -16
partysmurphen skrev 09:56, 29/9 -16
Caele skrev 09:14, 29/9 -16 För att förhoppningsvis förtydliga, om vi går tillbaka till orginalfrågan och applicerar shortcutten enligt rådande regler:

AP: combat?
NAP: visst
-> vi hamnar i declare attackers, dvs NAP kan inte tappa.

Korrekt.

Notera att det på regular är det förstås inte så här hårt. Ha förståelse för att alla inte är inbitna turneringsspelare. Förklara för NAP att denne är säker om den spelar sin Preassure Point som svar på frågan "Combat?.

I det exemplet där NAP aktivt frågar efter vilka AP vill anfalla med innan han tappar med Preassure Point är en annan sak. Då är det inte okunskap om turneringsregler, utan okunskap om spelets regler. Med en direkt fördel i att hen får info hen inte ska ha tillgång till.

Jag gör alltså skillnad på att man inte vet vad reglerna anser att en fras som "combat" innebär, och att inte veta att man måste tappa innan declare attackers.

Bara en snabb fråga så jag själv verkligen förstår,

ifall AP säger

"- Combat?
NAP - "Okej, men i BoC....."

Fungerar detta?

Ja. Det är tydligt bortom allt tvivel vad NAP accepterar av shortcutten och när hen vill bryta in för att agera. Perfekt.
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

34. Vad jag fick höra, om man hade... 14:39:27, 5/10 -16  
partysmurphen skrev 09:03, 29/9 -16
Bloodspawn skrev 05:25, 29/9 -16 Tack Partysmurfen för en lysande förklaring. En följdfråga har dock väckts hos mig:

Aktiv spelare har en effekt som triggar i BoC och vill gå vidare från sin main. Denne använder uttrycket "Combat?" varpå NAP svarar "Combat.". Vad händer med triggern?

Har båda spelare förbundit sig att passa prioritet till declare attackers step från main phase så att aktiv spelare missar triggers med may-clausuler och NAP missar chansen att svara när triggern påpekas "i efterhand"? Eller är innebörden av "Combat?" i detta fallet en genväg till triggern och inte DA step?

Det ser onekligen knivigt ut, tills man kollar på vad shortcutten faktiskt säger.

"Combat" kommer generera shortcutten "AP passar prioritet i beginning of combat".
Om som AP har en trigger i beginning of combat så innebär ju shortcutten att den trigger ligger på stacken och du har passat prioritet.

Detta blir förstås lite krångligt om triggern har en Visual effect innan den punkten. Vilket på ren svenska betyder: Triggern har ett target, t ex Blood Mist.


Alltså:
Om triggern inte har ett target eller något val som behöver göras när den läggs på stacken så ligger den tveklöst på stacken. Tills ni passerar den punkt då den har visuell effekt, varpå den istället blir missed precis som alla andra triggers.
Skillnaden är alltså att om NAP passar så kommer ni resolva triggern, inte gå till declare attackers.

Om triggern har ett target blir det ju lite knivigare. Här är jag inte riktigt säker på hur det officiellt hanteras. Personligen här och nu ser jag inget problem med att shortcutten avbryts av att man behöver göra ett val. Officiellt får jag dock passa på den frågan i nuläget då jag inte är säker.

Vad jag fick höra, om man hade Goblin Rabblemaster is spel och sa "Combat" utan att direkt säga "Trigger" så fick man ingen token. Har det ändrats sen dess?
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

35. "A statement such as “I’m read... 22:00:46, 5/10 -16  
"A statement such as “I’m ready for combat” or “Declare attackers?” offers to keep passing priority until an opponent has priority in the beginning of combat step. Opponents are assumed to be acting then unless they specify otherwise.
Note that this shortcut does not mention or imply the stack being empty. Simply using this shortcut does not necessarily mean that a trigger has been missed, or forgotten. It is entirely possible for a player to move to combat and grant their opponent priority with a trigger on the stack.

Where a player takes an action that will have different results depending when it was taken —e.g., killing a Goblin Rabblemaster before its beginning of combat trigger— he or she should confirm when the action is being taken to avoid confusion.

If you are unsure if a trigger has been missed please refer to the Missed Trigger infraction to assist you in this determination."
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

36. För att besvara din fråga Love... 22:03:57, 5/10 -16  
För att besvara din fråga Love:
När har reglerna fått förbli orörda? De ändras ju hela tiden.

Det kan ev. vara en ändring i policy som skett i hur reglerna tolkas också, jag kommer faktiskt inte ihåg exakt hur Rabblemaster hanterades.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

37. För att ge lite mer "insyn" på... 20:55:23, 6/10 -16  
För att ge lite mer "insyn" på frågan.
Hela combat shortcutten är mer eller mindre konstant under diskution då det inte finns något riktigt konsensus om den. Det är väll iof kanske en indikation om att de som har hand om sådant kanske bör titta på att omformulera den vid lämpligt tillfälle.
Kort och gott, här finns den officiella synen (länk) men du kommer att få olika svar av olika domare eftersom många inte håller med om hur hårt man skall dra MTR.

Rabblemaster fick även den olika svar (var för övrigt ett kort som blossade uppdiskutionen rejält igen). Har för mig att de flesta lutade åt att man behövde signalera tydligt att det finns en trigger på stacken som senast när NAP godtar shortcutten (alltså innan den resolvar).


MOD Notera att shortcutten för combat ändrats. Vänligen se nyare diskussioner för uppdaterade regler.

 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 08:25:07, 31/1 -19
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!