Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 647 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Liliana, heretical healer och ... Flashback fråga ...
extremt basic fråga
Senast läst: 15:55:05, 12/4 -24. Läst 3058 gånger.
mylittleweirdfriend
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 6/4 -16

5 rubriker
5 svar

extremt basic fråga 09:13:48, 31/5 -16  
Hej jag och min vän hamnade i en liten diskussion senast när vi körde magic, vilket var angående en sjukt basic regel egentligen.
det var angåenge hur atack/block fungerar. jag har alltid spelat med och trott att man atackerar motståndaren får välja hur man ska blocka och sen händer allt och kort som ska dö dör osv.
min vän i detta läget atackerade med en 4/2 och jag sa jag blockar med min 2/2 då tänker jag "yay hans 4/2 är nu död och såklart min 2/2 också då" men i det läget så säger han "nej jag vill inte längre atackera"
han påstår att man får göra så enligt reglerna vilket jag aldrig själv hade läst eller hört om förut.
han sa att någon erfaren vi träffade på en draft en gång hade sagt det till honnom och vi är nu båda väldigt förvirrade så jag frågar här då google bara förvirrade oss mer egentligen.
tack på förhand för svar förlåt för att vi är noobs och ha det bra !

psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

1. Man får inte ta tillbaka en at... 09:18:31, 31/5 -16  
Man får inte ta tillbaka en attacker, en attacker som declarats som attacker kommer attackera.

Anfall fungerar som så här, lite enkelt:

1. Declare Attackers. Gubbarna anfaller, och tappas om de inte har vigilance.
2. Declare Blockers. Alla blockers ställs på plats.
3. Skadan delas ut, det som dör dör o.s.v.

Efter steg 1 kan man inte längre ångra sig angående vilka som anfaller. Och efter steg2 kan man inte ångra sig om vilka som blockar.

Finns naturligtvis djupare regler och bättre förklaringar än så här, men jag tänkte jag håller det enkelt då ni verkar lite nya :D
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
mylittleweirdfriend
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 6/4 -16

5 rubriker
5 svar

2. tack ! för att ni cleara upp v... 09:22:57, 31/5 -16  
tack ! för att ni cleara upp vårat missförstånd ! då har väll min kompis blitt lurad då de vi spelade mot på den draften visste att vi var nya eller något i den stilen.. XD tack igen !
pettdan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 1/7 -10

6 rubriker
362 svar

3. Det kanske kan vara bra att fr... 09:54:54, 31/5 -16  
Det kanske kan vara bra att fråga om anfallaren har bestämt sig för vilka gubbar som ska anfalla innan man börjar visa hur man tänkte blocka, kanske kan det ha spelat roll den där gången..
Teddymannen

Izzet
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 25/8 -11

114 rubriker
1328 svar

4. Ja, det kan vara bra att vara ... 11:27:02, 31/5 -16  
Ja, det kan vara bra att vara tydlig att man vill välja blockers. Om din motståndare inte har något emot detta så kan hen inte längre ångra sina attackers :P
 
Sanguis meus et anima mea in gratiam illorum quas diligo.
And death for those who do not see.

Zeldan_Zelodon "Det här löser vi. Det är inte som att du har sålt lotusen och köpt bensin och vodka för pengarna."
Mayie
MEDLEM
Landskrona
@svm s. 1/10 -08

39 rubriker
352 svar

5. Precis som pettdan skriver så ... 11:29:35, 31/5 -16  
Precis som pettdan skriver så är det viktigt att fråga motståndaren ifall de är klara med sina beslut innan du avslöjar vad du tänkt göra.
Runt köksbordet med dina vänner har detta väl ingen större betydelse men på en turnering där folk vill vinna kan detta utnyttjas av en mer erfaren spelare.

Vad jag misstänker kan ha hänt din vän(A) är att hans motståndare(B) kanske börjat vrida sin attacker för att "fundera", då har snabbt A sagt att han vill blocka utan att vänta på om B är klar eller inte. Då har B tekniskt sett rätt att inte attackera eftersom han inte officiellt har declarat sina attackers ännu.

Jag tror att medvetet "fiska efter information" som detta heter faktiskt är emot reglerna(någon annan får bekräfta detta). Men det är en tunn gräns ibland av vems fel det var och om det var medvetet eller inte.

Hoppas detta inte blev för krångligt.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

6. Din vän kör med påhittade regl... 11:45:37, 31/5 -16  
mylittleweirdfriend skrev 09:13, 31/5 -16 Hej jag och min vän hamnade i en liten diskussion senast när vi körde magic, vilket var angående en sjukt basic regel egentligen.
det var angåenge hur atack/block fungerar. jag har alltid spelat med och trott att man atackerar motståndaren får välja hur man ska blocka och sen händer allt och kort som ska dö dör osv.
min vän i detta läget atackerade med en 4/2 och jag sa jag blockar med min 2/2 då tänker jag "yay hans 4/2 är nu död och såklart min 2/2 också då" men i det läget så säger han "nej jag vill inte längre atackera"
han påstår att man får göra så enligt reglerna vilket jag aldrig själv hade läst eller hört om förut.
han sa att någon erfaren vi träffade på en draft en gång hade sagt det till honnom och vi är nu båda väldigt förvirrade så jag frågar här då google bara förvirrade oss mer egentligen.
tack på förhand för svar förlåt för att vi är noobs och ha det bra !

Din vän kör med påhittade regler.

Kolla på Gustcloak Harrier och visa den för din kompis och fråga om den inte har någon ability och varför det står som det gör på kortet.

Fråga om Gustcloak Skirmisher och Gustcloak Sentinel samt kanske om Maze of Ith (varför skulle man spela ett land som inte kan tappas för mana och inte har en ability?).

Enligt din kompis är ju Giant Growth totalt värdelös med blockande gubbar, man tar ju bara bort sina attackers?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
stromvap
MEDLEM
Hisings kärra
@svm s. 11/9 -09

36 rubriker
272 svar

7. ... 13:52:47, 31/5 -16  

Aldreen

Simic
JUDGE L1
Uppsala
@svm s. 9/8 -13

40 rubriker
294 svar

8. First strike och vanlig damage... 22:14:26, 31/5 -16  
First strike och vanlig damage är två olika steps, i båda får spelarna prioritet. T.ex kan man i scenariot Silver Knight blockar en Hill Giant få båda att överleva genom att spela Giant Growth efter first-strike damage, men före regular damage.

Värt att nämna om bilden skall användas generellt: För just exakt den här situationen så visar den vad som händer, men bilden har ett antal brister som gör det farligt att straight upp posta bilden utan kontext.

Edit: Tog bort citationen av bilden, blev en väldigt avlång post
 
//Max

At the Brink of Madness I become One with Nothing
Uppdaterad: 22:15:13, 31/5 -16
Teddymannen

Izzet
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 25/8 -11

114 rubriker
1328 svar

9. Silver Knight var kanske inte ... 23:44:07, 31/5 -16  
Aldreen skrev 22:14, 31/5 -16 First strike och vanlig damage är två olika steps, i båda får spelarna prioritet. T.ex kan man i scenariot Silver Knight blockar en Hill Giant få båda att överleva genom att spela Giant Growth efter first-strike damage, men före regular damage.

Värt att nämna om bilden skall användas generellt: För just exakt den här situationen så visar den vad som händer, men bilden har ett antal brister som gör det farligt att straight upp posta bilden utan kontext.

Edit: Tog bort citationen av bilden, blev en väldigt avlång post

Silver Knight var kanske inte det bästa exemplet när gubben den slåss mot är röd? :P
 
Sanguis meus et anima mea in gratiam illorum quas diligo.
And death for those who do not see.

Zeldan_Zelodon "Det här löser vi. Det är inte som att du har sålt lotusen och köpt bensin och vodka för pengarna."
stromvap
MEDLEM
Hisings kärra
@svm s. 11/9 -09

36 rubriker
272 svar

10. psykopatmullvad skriver en bra... 07:29:02, 1/6 -16  
Aldreen skrev 22:14, 31/5 -16 First strike och vanlig damage är två olika steps, i båda får spelarna prioritet. T.ex kan man i scenariot Silver Knight blockar en Hill Giant få båda att överleva genom att spela Giant Growth efter first-strike damage, men före regular damage.

Värt att nämna om bilden skall användas generellt: För just exakt den här situationen så visar den vad som händer, men bilden har ett antal brister som gör det farligt att straight upp posta bilden utan kontext.

Edit: Tog bort citationen av bilden, blev en väldigt avlång post

psykopatmullvad skriver en bra övergripande ordning på hur saker sker, dvs: declare attackers, declare blockers, combat damage. Bilden jag postade innehåller combat plus andra faser om man nu undrar över de oxå. Visst, den är inte 100% perfekt då den missar prioritet mellan first strike och vanlig damage som du säger men tycker ändå den var värd att posta. Kontextet är ju ändå; vilka steg finns det i combat och jag tycker bilden visar det tydligt plus lite extra.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

11. Det som bilden också saknar är... 08:33:17, 1/6 -16  
Det som bilden också saknar är att även andra spelare självklart också får prioritet efter aktiv spelare!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!