Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 689 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Unexpectedly Absent med infini... veckans regelfråga ...
Safe Passage
Senast läst: 15:54:13, 12/4 -24. Läst 1129 gånger.
Zapato
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 10/8 -13

18 rubriker
9 svar

Safe Passage 15:52:31, 25/5 -16  
Hej,har en snabb fråga ang. Safe Passage från M13. Min motståndare anfaller mig med en Primordial Hydra (nu 12/12 med trample) , Liliana's Shade ( nu 5/5 tack vare pump) och en Centaur Courser med Titanic Growth (7/7). Jag har bara 2 Ajani's Sunstriker, 3 Soldier Tokens och en Attended Knight att blocka med men håller även en Safe Passage i handen och har mana tillgänglig. Kan jag blocka först sen spela Safe Passage och fortfarande deal min blocking damage utan att ta skada på mina creatures?
Stort tack!
/Zapato^^

Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

1. Ja, som wordingen på kortet är... 15:59:52, 25/5 -16  
Ja, som wordingen på kortet är hindras bara skadan på dig och dina creatures. Går dock lika bra att spela i slutet av declare attackers.

Notera också att dina creatures och du också skyddas från noncombat damage ex Lightning Bolt (om det inte spelas som svar på Safe Passage då).
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 16:00:44, 25/5 -16
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

2. Detspelar ingen roll om du blo... 17:44:38, 25/5 -16  
Detspelar ingen roll om du blockar först eller spelar Safe Passage först. Iom att den preventar skada till dig och creatures du kontronllerar preventas helt enkelt skadan.

Notera att om Safe Passage även preventat skadan dina critters skulle gett hade det inte fungerat. All combat damage sker samtidigt i sina respektive steg (first strike och normal alltså).
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!