Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 654 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LIMITED Draft 5 pers utan bye?... "Sämsta draftformatet ever" ...
Ankarkort till kub
Senast läst: 12:38:32, 20/4 -24. Läst 3269 gånger.
Seasinger
MEDLEM
Malmö
@svm s. 13/2 -12

18 rubriker
130 svar

Ankarkort till kub 15:42:16, 24/4 -16  
Tjena!

Jag har fastnat i mina kubprojekt igen. Nu vill jag jag konstruera en kub där det är ett så öppet draftformat som möjligt. Alltså maximalt antal synergier och lekarketyper utan att låsa draften om ni förstår hur jag menar.

Hjälp mig lista kort som ger stöd till många möjliga arketyper/teman.

Exempel:

Solemn Simulacrum (Artefact creature påverkar affinity, metalcraft, delerium mm, triggar landfall, Manafixar, funkar bra i lekar där man saccar egna djur)

Trading Post (Discard outlet, lifegain, sacrifice outlet för både artifact och creature, producerar tokens, artifact, kan dra nytta av en stor gravhög)

Hjälp mig fylla på den här listan och ge gärna en liten motivering till korten ni föreslår!

Lallo
MEDLEM
Västra Frölunda
@svm s. 2/5 -10

3 rubriker
40 svar

1. Ponder, Preordain, Jace, Vryn'... 16:03:07, 24/4 -16  
Ponder, Preordain, Jace, Vryn's Prodigy
Morefx
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 19/11 -01

39 rubriker
1002 svar

2. Tror du får fokusera på resurs... 18:07:58, 24/4 -16  
Tror du får fokusera på resurser istället för specifika strategier i sådana fall.

Ramp - Rampant Growth, Harrow, Kodama's Reach, Gruul Turf (etc)

Kortdrag - Som andra nämnt innan, fast i mer än blått. Tex Night's Whisper, Wheel of Fortune

Fast mana - Dark Ritual, Seething Song, High Tide, Wild Growth

Disruption - Negate, Duress, Silence

Kraftfulla kombo-enablers - Mind Over Matter, Astral Slide, Recurring Nightmare, Survival of the Fittest, Goblin Bombardment

Planeswalkers
 


Uppdaterad: 18:09:35, 24/4 -16
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

3. Recurring Nightmare.... 19:34:11, 24/4 -16  
Recurring Nightmare.
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

4. Du behöver väl kort som är sta... 23:40:37, 24/4 -16  
Du behöver väl kort som är starka i alla lekar? Typ Doom Blade, Swords to Plowshares, Lightning Bolt, Lightning Strike. Men sen lite annat gött som Demonic Tutor (ja den är bättre i kombo men så länge det inte bara finns en sorts kombo så blir du inte särskilt låst), Dark Ritual (samma resonemang). Sen som andra sagt: Rampant Growth, Kodama’s Reach, Spell Pierce, Spell Snare, Duress, Inquisition of Kozilek etc.
 
Mvh Emil
Seasinger
MEDLEM
Malmö
@svm s. 13/2 -12

18 rubriker
130 svar

5. Mm bra tankar. Vet inte riktig... 00:59:27, 25/4 -16  
Morefx skrev 18:07, 24/4 -16 Tror du får fokusera på resurser istället för specifika strategier i sådana fall.

Ramp - Rampant Growth, Harrow, Kodama's Reach, Gruul Turf (etc)

Kortdrag - Som andra nämnt innan, fast i mer än blått. Tex Night's Whisper, Wheel of Fortune

Fast mana - Dark Ritual, Seething Song, High Tide, Wild Growth

Disruption - Negate, Duress, Silence

Kraftfulla kombo-enablers - Mind Over Matter, Astral Slide, Recurring Nightmare, Survival of the Fittest, Goblin Bombardment

Planeswalkers

Mm bra tankar. Vet inte riktigt hur hög powerlevel jag vill lägga mig på. Det ska ju gå att drafta med en tydlig gameplan men jag ser hellre att det byggs interaktiva lekar. Älskar Recurring Nightmare och Survival of the Fittest tex men ser hellre att det blir en lek som svarar på hot med en lång rad av mindre kraftfulla kort en vinner på att dra ut en Elesh Norn runda 3. Får klura på det.

Mycket kortdrag i olika färger och mycket ramp och manafix. Definitivt!

Mycket planeswalker känns ju rimligt.
Seasinger
MEDLEM
Malmö
@svm s. 13/2 -12

18 rubriker
130 svar

6. Absolut! Allt det där ska med ... 01:03:05, 25/4 -16  
soppanootanten skrev 23:40, 24/4 -16 Du behöver väl kort som är starka i alla lekar? Typ Doom Blade, Swords to Plowshares, Lightning Bolt, Lightning Strike. Men sen lite annat gött som Demonic Tutor (ja den är bättre i kombo men så länge det inte bara finns en sorts kombo så blir du inte särskilt låst), Dark Ritual (samma resonemang). Sen som andra sagt: Rampant Growth, Kodama’s Reach, Spell Pierce, Spell Snare, Duress, Inquisition of Kozilek etc.

Absolut! Allt det där ska med spotremoval, disruption, kontringar etc. Jag uttryckte mig nog dåligt. Jag letar efter specifika kort som gör många saker/interagerar med spelet på många sätt i många olika lekar. =)

Men bra tankar, viktigt att hålla i huvut under kubbygget.
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

7. Ah! Nu är jag med. Pod? Det en... 04:24:53, 25/4 -16  
Seasinger skrev 01:03, 25/4 -16
soppanootanten skrev 23:40, 24/4 -16 Du behöver väl kort som är starka i alla lekar? Typ Doom Blade, Swords to Plowshares, Lightning Bolt, Lightning Strike. Men sen lite annat gött som Demonic Tutor (ja den är bättre i kombo men så länge det inte bara finns en sorts kombo så blir du inte särskilt låst), Dark Ritual (samma resonemang). Sen som andra sagt: Rampant Growth, Kodama’s Reach, Spell Pierce, Spell Snare, Duress, Inquisition of Kozilek etc.

Absolut! Allt det där ska med spotremoval, disruption, kontringar etc. Jag uttryckte mig nog dåligt. Jag letar efter specifika kort som gör många saker/interagerar med spelet på många sätt i många olika lekar. =)

Men bra tankar, viktigt att hålla i huvut under kubbygget.

Ah! Nu är jag med. Pod? Det enda som behövs är creatures som en ändå brukar drafta i kub utan att låsa dug någe vidare.
 
Mvh Emil
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

8. Witness-effekter är ju väldigt... 12:23:25, 25/4 -16  
Witness-effekter är ju väldigt allsidiga och kan hjälpa till att köra en strategi man annars inte har tillräckligt med kort för iom att du kan spela samma spell igen. Så Eternal Witness, Reclaim, Treasured Find, Snapcaster Mage, Archaeomancer, Treasured Find, Call to Mind, Codex Shredder, Down // Dirty osv.

Sen har du ju alla Command's och Charms med som är allsidiga iom att du får välja på massa olika effekter.
 
"Not Gruul? Then die!"
Morefx
MEDLEM
Trollhättan
@svm s. 19/11 -01

39 rubriker
1002 svar

9. Commands (Cryptic Command, Oju... 19:30:03, 25/4 -16  
Commands (Cryptic Command, Ojutai's Command etc)
Charms (Fever Charm, Piracy Charm etc)
Guildmages (Rakdos Guildmage, Granger Guildmage etc)
 


Uppdaterad: 19:30:32, 25/4 -16
Seasinger
MEDLEM
Malmö
@svm s. 13/2 -12

18 rubriker
130 svar

10. Mm Birthing Pod ska förstås me... 22:44:17, 25/4 -16  
soppanootanten skrev 04:24, 25/4 -16
Seasinger skrev 01:03, 25/4 -16
soppanootanten skrev 23:40, 24/4 -16 Du behöver väl kort som är starka i alla lekar? Typ Doom Blade, Swords to Plowshares, Lightning Bolt, Lightning Strike. Men sen lite annat gött som Demonic Tutor (ja den är bättre i kombo men så länge det inte bara finns en sorts kombo så blir du inte särskilt låst), Dark Ritual (samma resonemang). Sen som andra sagt: Rampant Growth, Kodama’s Reach, Spell Pierce, Spell Snare, Duress, Inquisition of Kozilek etc.

Absolut! Allt det där ska med spotremoval, disruption, kontringar etc. Jag uttryckte mig nog dåligt. Jag letar efter specifika kort som gör många saker/interagerar med spelet på många sätt i många olika lekar. =)

Men bra tankar, viktigt att hålla i huvut under kubbygget.

Ah! Nu är jag med. Pod? Det enda som behövs är creatures som en ändå brukar drafta i kub utan att låsa dug någe vidare.

Mm Birthing Pod ska förstås med. Struntar nog i Kiki och kör bara något valuemys.
Seasinger
MEDLEM
Malmö
@svm s. 13/2 -12

18 rubriker
130 svar

11. Ja det är ett bra tips! Blir n... 22:52:51, 25/4 -16  
Bloodspawn skrev 12:23, 25/4 -16 Witness-effekter är ju väldigt allsidiga och kan hjälpa till att köra en strategi man annars inte har tillräckligt med kort för iom att du kan spela samma spell igen. Så Eternal Witness, Reclaim, Treasured Find, Snapcaster Mage, Archaeomancer, Treasured Find, Call to Mind, Codex Shredder, Down // Dirty osv.

Sen har du ju alla Command's och Charms med som är allsidiga iom att du får välja på massa olika effekter.

Ja det är ett bra tips! Blir nog Noxious Revival och Codex Shredder iaf då de är "färglösa". Snapcaster är lite dyr men är ett fan av Recoup så den får nog plats. Eternal Witness är ett av mina absoluta favoritkort, Anarchist, Archaeomancer och Scrievener går nog också in.

Mycket Charms och Commands är nog också ett hett tips. Några favoriter?

Uppdaterad: 20:21:11, 26/4 -16
Seasinger
MEDLEM
Malmö
@svm s. 13/2 -12

18 rubriker
130 svar

12. Absolut! Bra tips. Några favor... 22:54:41, 25/4 -16  
Morefx skrev 19:30, 25/4 -16 Commands (Cryptic Command, Ojutai's Command etc)
Charms (Fever Charm, Piracy Charm etc)
Guildmages (Rakdos Guildmage, Granger Guildmage etc)

Absolut! Bra tips. Några favoriter eller specifika kort du skulle vilja drafta lr tycker är allmänt underskattade i limited?
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

13. Primal Command är nov min favo... 07:00:40, 26/4 -16  
Seasinger skrev 22:52, 25/4 -16
Bloodspawn skrev 12:23, 25/4 -16 Witness-effekter är ju väldigt allsidiga och kan hjälpa till att köra en strategi man annars inte har tillräckligt med kort för iom att du kan spela samma spell igen. Så Eternal Witness, Reclaim, Treasured Find, Snapcaster Mage, Archaeomancer, Treasured Find, Call to Mind, Codex Shredder, Down // Dirty osv.

Sen har du ju alla Command's och Charms med som är allsidiga iom att du får välja på massa olika effekter.

Ja det är ett bra tips! Blir nog Noxious Revival och Codex Shredder iaf då de är "färglösa". Snapcaster är lite dyr men är ett fan av Recoup så den får nog plats. Eternal Witness är ett av mina absoluta favoritkort, Anarchist, Archaeomancer och Archivist går nog också in.

Mycket Charms och Commands är nog också ett hett tips. Några favoriter?

Primal Command är nov min favorit. De två mittersta effekterna (neka kortdrag, undvik att dö på mill) känns betydligt mer relevant i limited än constructed.

Av charms är Funeral Charm min favorit, men den passar inte lika bra i limited som i constructed modern.

Golgari Charm?
 
"Not Gruul? Then die!"
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

14. Om alla kort ska fungera i var... 14:33:21, 26/4 -16  
Seasinger skrev 15:42, 24/4 -16 Tjena!

Jag har fastnat i mina kubprojekt igen. Nu vill jag jag konstruera en kub där det är ett så öppet draftformat som möjligt. Alltså maximalt antal synergier och lekarketyper utan att låsa draften om ni förstår hur jag menar.

Hjälp mig lista kort som ger stöd till många möjliga arketyper/teman.

Exempel:

Solemn Simulacrum (Artefact creature påverkar affinity, metalcraft, delerium mm, triggar landfall, Manafixar, funkar bra i lekar där man saccar egna djur)

Trading Post (Discard outlet, lifegain, sacrifice outlet för både artifact och creature, producerar tokens, artifact, kan dra nytta av en stor gravhög)

Hjälp mig fylla på den här listan och ge gärna en liten motivering till korten ni föreslår!

Om alla kort ska fungera i varje lek kommer resultatet bli att den enda arketypen som går att drafta är en value-lek. Det är inte nödvändigtvis dåligt, men är något du bör vara medveten om.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Seasinger
MEDLEM
Malmö
@svm s. 13/2 -12

18 rubriker
130 svar

15. Ja det förstår jag =) Jag ska ... 20:19:33, 26/4 -16  
Kelvandil skrev 14:33, 26/4 -16
Seasinger skrev 15:42, 24/4 -16 Tjena!

Jag har fastnat i mina kubprojekt igen. Nu vill jag jag konstruera en kub där det är ett så öppet draftformat som möjligt. Alltså maximalt antal synergier och lekarketyper utan att låsa draften om ni förstår hur jag menar.

Hjälp mig lista kort som ger stöd till många möjliga arketyper/teman.

Exempel:

Solemn Simulacrum (Artefact creature påverkar affinity, metalcraft, delerium mm, triggar landfall, Manafixar, funkar bra i lekar där man saccar egna djur)

Trading Post (Discard outlet, lifegain, sacrifice outlet för både artifact och creature, producerar tokens, artifact, kan dra nytta av en stor gravhög)

Hjälp mig fylla på den här listan och ge gärna en liten motivering till korten ni föreslår!

Om alla kort ska fungera i varje lek kommer resultatet bli att den enda arketypen som går att drafta är en value-lek. Det är inte nödvändigtvis dåligt, men är något du bör vara medveten om.

Ja det förstår jag =) Jag ska in med spotremoval, disruption kontringar, sweepers och grejer som Sulfuric Vortex, Armageddon etc också men tanken är väl lite att det ska vara en kub med fokus på just valuelekar. Det är roligt att drafta kuber när en går in i en speciell lek som tex RDW och forcar den arketypen också men jag har byggt flera kuber med väldigt specifika "lekar" och vill prova något nytt.

Huvudsyftet är väl att det ska vara ett så öppet draftformat som möjligt så det ska vara lätt att gå in i flera färger och exakt som du skriver blir det ju naturligt att alla spelare hamnar i nån form av midrange/value-deg. Min förhoppning är att det ska gå att tvinga ut lekar ur det när jag fått ihop en gedigen lista på "kort som funkar i det mesta" så jag har något att utgå ifrån.

Cryptkeeper presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion *** Cryptkeepers Outlaw of Thunder Junction del 2 ***

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Bonny Pall, Clearcutter 3:-

Roxanne, Starfall Savant 3:-

Satoru, the Infiltrator 81:-

Annie Flash, the Veteran 10:-

Taii Wakeen, Perfect Shot 3:-

Fblthp, Lost on the Range 3:-

Claim Jumper 5:-

Caustic Bronco 15:-

Tarnation Vista 55:-

Vraska Joins Up 5:-

Smuggler's Surprise 39:-

Dust Animus 3:-

Blooming Marsh 29:-

Stingerback Terror 5:-

Selvala, Eager Trailblazer 5:-

Ornery Tumblewagg 3:-

Wylie Duke, Atiin Hero 3:-

Greed's Gambit 10:-

Malcolm, the Eyes 3:-

Great Train Heist 30:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!