Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 658 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
EDH / COMMANDER Kul, casual men ändå OK vid tu... Karlov of the Ghost Council ...
Commander precons vs casual EDH
Senast läst: 06:30:32, 25/4 -24. Läst 3590 gånger.
raktor
MEDLEM
Ulricehamn
@svm s. 27/5 -13

67 rubriker
161 svar

Commander precons vs casual EDH 18:05:49, 30/3 -16  
Hur bra klarar sig dom olika commander precons (mest nyfiken på 3color varianterna) mot en casual EDH lek?

Teddymannen

Izzet
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 25/8 -11

114 rubriker
1328 svar

1. Det torde vara rätt jämnt. Ber... 18:32:04, 30/3 -16  
Det torde vara rätt jämnt. Beror lite på hur casual de andra lekarna är. Precon-lekarna har ändå rätt okej manabaser för deras budget och många gubbar är helt okej där. Synergin i precon-lekarna tycker jag kan vara lite dålig däremot. Detta då endast i de tre-färgade varianterna.

De två-färgade och mono-färgade lekarna är mycket roligare och starkare enligt mina erfarenheter :)
 
Sanguis meus et anima mea in gratiam illorum quas diligo.
And death for those who do not see.

Zeldan_Zelodon "Det här löser vi. Det är inte som att du har sålt lotusen och köpt bensin och vodka för pengarna."
raktor
MEDLEM
Ulricehamn
@svm s. 27/5 -13

67 rubriker
161 svar

2. Jag har alla utom dom nya 2fär... 18:51:16, 30/3 -16  
Jag har alla utom dom nya 2färgade men har inte haft chansen att pröva dom mot något annat än andra precons :P
Nu har jag hittat en ny liten spelgrupp och dom kör casual så jag tänkte jag skulle bygga om animar leken till en men vill inte göra den för kraftfull.
Kex_Luthor
MEDLEM
Trelleborg
@svm s. 28/6 -10

23 rubriker
280 svar

3. Vill du inte bryta Animar så k... 19:01:27, 30/3 -16  
Vill du inte bryta Animar så kan du gå valfri tribal, typ drakar, ormar, varulvar, hydror (kanske lite brutet) för najs value utan att du råkar vinna "för snabbt" eller gå inf och folk välter bord.
raktor
MEDLEM
Ulricehamn
@svm s. 27/5 -13

67 rubriker
161 svar

4. Alltid tyckt att tribal är nic... 19:18:09, 30/3 -16  
Alltid tyckt att tribal är nice eftersom det blir sån härlig synergy, drakar speciellt hade varit häftigt men några olika sarkhans PWs.
Tänkte jag ska pröva mina precons lite, dom alla har egna lekar som byggt och visst vore det kul med ett projekt men samtidigt kan jag inte spela magic ofta speciellt inte commander.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

5. Har för mig trippellekarna var... 21:07:26, 30/3 -16  
Har för mig trippellekarna var rätt bra. Lite spretiga då det var flera olika teman som supportades med olika generaler men inte helt of. Och väldigt tacksamma generaler att bygga lekar kring, som t ex Prossh, Skyraider of Kher Ghave, Guru of Spores , Riku of Two Reflections etc.

De enkelfärgade var rätt ojämna. Blått var skitdåligt, Rött var jättebra, Vitt ganska bra det med och de övriga ok.

De dubbelfärgade kändes ofokuserade, men de har jag inte testat så mycket förutom WB som var två halva lekar som hade helt olika teman som båda är rätt svaga (lifegain resp enchantments). RW ska också varit rätt svag har jag fått input om. De övriga är helt ok.
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

6. Generellt så har precons:en va... 21:52:43, 30/3 -16  
Generellt så har precons:en var lite dåliga med att faktiskt ha ett wincon, så de har ofta svårt att vinna men kan hålla jämna steg ett bra tag.
 
Sugen på att byta upp dina EDH rares och foils mot modern- eller legacybilder m.m.?
I så fall är PucaTrade för dig!
Använd gärna min referrallänk, PMa gärna om du har frågor!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

7. Precon-lekarna brukar väl ha r... 22:15:30, 30/3 -16  
raktor skrev 18:05, 30/3 -16 Hur bra klarar sig dom olika commander precons (mest nyfiken på 3color varianterna) mot en casual EDH lek?

Precon-lekarna brukar väl ha rätt starka generaler?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

8. Hydror=Brutet? hahaha... 22:29:37, 30/3 -16  
Kex_Luthor skrev 19:01, 30/3 -16 Vill du inte bryta Animar så kan du gå valfri tribal, typ drakar, ormar, varulvar, hydror (kanske lite brutet) för najs value utan att du råkar vinna "för snabbt" eller gå inf och folk välter bord.

Hydror=Brutet? hahaha
oscarlundberg

Simic
MEDLEM
Bandhagen
@svm s. 24/6 -15

25 rubriker
167 svar

9. klarar sig helt okej tycker ja... 23:00:52, 30/3 -16  
klarar sig helt okej tycker jag.
raktor
MEDLEM
Ulricehamn
@svm s. 27/5 -13

67 rubriker
161 svar

10. uppskattar all input, pratade ... 23:02:03, 30/3 -16  
uppskattar all input, pratade lite mer med polarn och jag överanalyserar en massa verkar det som :P dom har inga superlekar som kräver att man gör om hela lekar på något sätt men däremot tänkte jag ta political puppets och animar lekarna och förbättra dom lite, så om någon har ni förslag på kort som borde gå in där tar jag gärna emot förslag :D zedruu framförallt känns lite tunn på wincons
Blotmossen
MEDLEM
@svm s. 19/3 -06

2 rubriker
19 svar

11. Som många redan påpekat varier... 23:20:12, 30/3 -16  
Som många redan påpekat varierar "casual" från grupp till grupp men värt att komma ihåg är att spelar man EDH med 4a spelare är balans sällan ett problem. Är någons lek för stark blir det Archenemy ett litet tag å sedan kommer en vinst från ingenstans :) (detta är min personliga erfarenhet såklart).

Precon lekarna är najs! Huvudsaken är ju att du gillar att spela Commandern/lekarketypen.
När det gäller kort för att tweaka lekarna rekommenderar jag varmt Bibeln edhrec.com bara sök på önskad Commander och poff så ser du va de populäraste korten är för den generalen.

Övrigt vill jag rekommendera "the Command zone" på youtube en fantastisk podcast. Å vill du se lite matcher kolla "Star city games" och deras Commander matcher (också på youtube).

All lycka med spelandet
Ha de skoj :)
raktor
MEDLEM
Ulricehamn
@svm s. 27/5 -13

67 rubriker
161 svar

12. massa info att kolla upp stort... 01:06:21, 31/3 -16  
massa info att kolla upp stort tack :D kollar mest på tolarian community college
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

13. Det du kan tänka på som jag lä... 16:19:06, 31/3 -16  
Det du kan tänka på som jag lärde mig är att man har många beslut att ta i commander och att det är ett skicklighetsformat, så att ha/spela med kort som kräver skill kan ju vara av godo om man vill prestera eller utmana sig själv.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

14. Jag rekommenderar sen att leta... 23:52:23, 31/3 -16  
Jag rekommenderar sen att leta efter en legendary som inte är från en commander precon och bygg från grunden uppåt. Säger inte att du ska skygga från precon legendarerna, vill du bygga en till lek med en precon general, go ahead. Men att bygga en lek med t.ex. en gammal legendar som inte gjordes specifikt för formatet (som också inte är rätt pushad som t.ex. animar, kaalia etc) är en cool liten resa.

Men det viktiga jag menar är, att bygga en lek från grunden är riktigt kul :)

Som att jaga efter bra nonbasic länder till sin färglösa Karn Silver Golem lek (eftersom man inte kunde sprla basics innan waste-landet trycktes.)
raktor
MEDLEM
Ulricehamn
@svm s. 27/5 -13

67 rubriker
161 svar

15. Jag gillar att arbeta på ett p... 08:06:03, 1/4 -16  
Jag gillar att arbeta på ett projekt så att säga dom flesta generaler som intresserar mig är preconsen, kanske om man går någon slags tribal. Får kolla upp lite noggrannare vad det finns för generaler.



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!