Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 658 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Paketering... Hur bygger man lekar på SVM ...
Vad tycker ni om hela planeswalker fokuset? (lore)
Senast läst: 23:41:27, 18/4 -24. Läst 4687 gånger.
Karokk
MEDLEM
@svm s. 3/8 -14

31 rubriker
102 svar

Vad tycker ni om hela planeswalker fokuset? (lore) 13:33:11, 10/2 -16  
Hej!

Jag började spela magic under slutet av Theros och KtK var första setet som jag följde från början, dvs kollade spoilers, spelade prerelease m.m. Jag tyckte det var otroligt spännande hur de byggde upp och visade en ny värld. Jag trodde att ungefär alla magic-set byggdes upp på ungefär samma vis, d.v.s man skapar en ny värld med intressanta platser, karaktärer etc.

Nu verkar det som att Wizards har totalt snöat in på att man ska följa diverse planeswalkers, särskilt Jace, personligen tycker jag att detta är helt ointressant. Jag kunde inte vara mindre intresserad av att få följa oath-kvartetten i diverse framtida set. Finns det någon som gillar att handlingen fokuserar på dessa?

chrono

Izzet
MEDLEM
Stehag
@svm s. 25/7 -06

46 rubriker
1735 svar

1. Som gammal och sur anser jag a... 13:39:50, 10/2 -16  
Som gammal och sur anser jag att det var bättre förr. Storyn är, så vitt jag vet, tjatig och ointressant
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Skövde
@svm s. 19/6 -13

187 rubriker
522 svar

2. Jag erkänner att Jace verkar v... 13:40:08, 10/2 -16  
Jag erkänner att Jace verkar vara i fokus. Men jag lägger till, just nu. Wizards har satt lore mer i centrum sedan Origins, och de började med de här planvandrarna. Ingenting förhindrar dem att på sikt vidda därifrån.

Personligen gillar jag Wizards motivation - mer sammanbunden story. Färre plot holes och loose ends. Mer avslut ger värde till att bry sig om handlingen, istället för att den bara maler påå och påå och påå. Och om det ska finnas något värde alls i att följa en walker, måste också möjligheten till personlig utveckling finnas. Inte enbart oövervinnelighet. Du bygger upp en karaktär som du sen låter få lida.

Jag ser fram emot det här. Om inte annat för att jag fortfarande tror på att andra walkers berättelser även kommer få fortsätta. Som Elspeth :)
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

3. Tja, vad skall man säga... ... 13:51:47, 10/2 -16  
Tja, vad skall man säga...

Läste en del av böckerna runt den tid jag började spela, dvs. Mercadian Masques och framåt, och det var bland den sämsta skit jag uthärdat. En veritabel tävling i superlativ.

Idag har de lyckats uppgradera storyn avsevärt, till den grad att den är medioker och slätstruken snarare än ett brott mot mänskligheten.

Visst, hela Avengers Oath of the Gatewatch-biten med planeswalker-fokus känns lite tramsig men den är väl skräddarsydd för att tilltala deras tillväxtgrupp. Dvs. unga tonåren och en liten bit uppåt.

Hur väl de lyckats med det kan jag inte uttala mig om, då det var en bra stund sedan jag var i den åldern.

Om det är något jag retar mig på är det väl inte storyn i sig utan hur tröttsamt stereotypa karaktärerna är.

Jace, smartare än alla (eller det är vad han tror iallafall) som blev mobbad för sin bristande fysik som är väl den arketypiska nörd-fantasin.

Gideon saknar i stort sett personlighet och glider mest runt och visar hur hård han är.

Chandra... eh, se Oath of Chandra.

Nissa blev omskriven till spetsörad do-gooder.

Liliana är väl det jag lider mest över, förmodligen för att jag ser mest potential i karaktären av samtliga ovanstående, men som fd. Old Walker och över tusen år gammal magikr så beter hon sig mest som en highschool diva.

Kunde storyn vart bättre?

Tveklöst. Triviellt tom.

Men den är betydligt bättre än den vart och jag kan inte direkt påstå mig vara i målgruppen idag.
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

4. Jag ser bara att allt går fram... 13:57:07, 10/2 -16  
Jag ser bara att allt går framåt. Loren i MTG är en sorglig röra av motsägelser och otydligheter. Böckerna är alla olika grader av mediokra & UR meh. Har inget personligt emot Oath grejen utan tycker det kan vara coolt men önskar verkligen att de tog sig i kragen och fixade sina karaktärer så att det inte bara är små grafiska finheter utan faktiskt "personer". Ergh.
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

5. Själv anser jag att wotc borde... 13:58:57, 10/2 -16  
Själv anser jag att wotc borde göra en "George rr Martin" och slå ihjäl hela högen. Dels för att jace &co börjar bli tjatiga, men det vore även skoj med en plot twist. Å andra sidan bryr jag mig inte särskilt om lore, förutom att det var bättre förr. Tillbaks med Kavuer och andra kul gubbar, slopa planeswalkers både som kort och karaktärer.
 
Titta gärna in i min PtP-liknande bytestråd
ImpossibleFFS
MEDLEM
@svm s. 11/1 -07

103 rubriker
1898 svar

6. Du kanske skulle kolla in i lo... 14:03:54, 10/2 -16  
Du kanske skulle kolla in i loren kring Time Spiral. Då de redan haft en slå ihjäl alla drive.

Planeswalkers fanns ju då också. Bara otroligt mer imba.

Uppdaterad: 14:04:39, 10/2 -16
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

7. +1 för att slå ihjäl hela höge... 14:05:29, 10/2 -16  
+1 för att slå ihjäl hela högen. Eller iaf. de som ingår i Oath.
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

8. Du menar som dom faktiskt gjor... 14:19:33, 10/2 -16  
jd skrev 13:58, 10/2 -16 Själv anser jag att wotc borde göra en "George rr Martin" och slå ihjäl hela högen. Dels för att jace &co börjar bli tjatiga, men det vore även skoj med en plot twist. Å andra sidan bryr jag mig inte särskilt om lore, förutom att det var bättre förr. Tillbaks med Kavuer och andra kul gubbar, slopa planeswalkers både som kort och karaktärer.

Du menar som dom faktiskt gjorde med weatherlight och större delen av dominaria i slutet av invasionblocket? =)

Håller med alla om att team-oath med jace osv är sjukt torrt. Jag tycker konceptet är bra med att följa walkers i storyn, men trist att karaktärerna är så dåliga. Jag gillar garruk, chandra och lily som ikoner, men så fort man läser någon faktisk story om dom blir det ju extremt cheesy.
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

9. Jag gillade Gerrard och co men... 14:51:45, 10/2 -16  
Jag gillade Gerrard och co men har inget emot att de inte existerar längre, då hade det nog blivit tjatigt ändå. Jace och co får gärna gå nu också, för nu har de hållit i dem för länge. Jag känner att de gärna får dra ned på PWs rejält och kanske bara trycka 1-2 nya per år.
 
Auktion: Mycket av varje, högt och lågt. Standard, Modern, Legacy osv. BO på allt. Slutar den 21 feb 22:00.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

10. Gerrard & Co. och deras "A... 15:05:36, 10/2 -16  
Gerrard & Co. och deras "Avengers" quest att döda Yawgmoth och stoppa hans Phyrexians var en lång berättelse som sträckte sig över många, många block och år.

EDIT: Hittills så gillar jag hela planeswalker fokuset i loren. Inte konstigt alls att planeswalkers har fokus, hur skulle det annars vara liksom? Idag är det onsdag, vilket innebär att en ny Uncharted Realms släpps, woohoo! :]
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Odyssey block 4-ever
Uppdaterad: 15:10:05, 10/2 -16
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

11. Jag har inget problem med att ... 16:03:21, 10/2 -16  
Jag har inget problem med att ha kvar deras nuvarande karaktärer förutsatt att de inte följer dem hela tiden. Gillade hur de byggde upp en ny värld och tycker inte att de behöver ha någon egentlig kontinuerligtet mellan block förutsatt att de inte kör typ en Lorwyn igen eller så.
 
Mvh Emil
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

12. Alltså det borde väl gå att ko... 16:22:53, 10/2 -16  
Alltså det borde väl gå att komma på nya eller återanvända några andra karaktärer än de tråkigaste och fånigaste som någonsin existerat?
Magic s lore har inte varit intressant sen gerrard o co.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

13. Jag ser gärna att de dödar någ... 16:25:55, 10/2 -16  
Jag ser gärna att de dödar några core-walker (Jace, Chandra, Garruk, Liliana och Gideon) till förmån för andra. Tillslut kommer det finnas 100 olika Jace:ar i varierande kaliber och lika många värdelösa Chandror.. I övrigt är ju walkers uppskattade av de flesta och adderade verkligen något nytt och spännande till spelet.
Problemet är ju att alla legendariska varelser på olika planes känns helt oväsentliga.
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

14. Gerrard & Co. & Kalle ... 16:27:57, 10/2 -16  
Gerrard & Co. & Kalle & Co.
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Odyssey block 4-ever
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

15. Precis, jag tycker iaf att dom... 16:30:41, 10/2 -16  
mindtrix skrev 16:25, 10/2 -16 Jag ser gärna att de dödar några core-walker (Jace, Chandra, Garruk, Liliana och Gideon) till förmån för andra. Tillslut kommer det finnas 100 olika Jace:ar i varierande kaliber och lika många värdelösa Chandror.. I övrigt är ju walkers uppskattade av de flesta och adderade verkligen något nytt och spännande till spelet.
Problemet är ju att alla legendariska varelser på olika planes känns helt oväsentliga.

Precis, jag tycker iaf att dom kunde "lämna" vissa walkers på olika världar och sen hoppa till andra planes och storylines i 3-4 block, sen komma tillbaka. Tex kunde man dumpat Jace m.fl på zendikar nu och inte sett dom på 3-4 block, det hade varit perfekt. 2 Jace-fria år.
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
bernhardtz
JUDGE L1
@svm s. 2/10 -11

10 rubriker
61 svar

16. innistrad var ju ändå nice. mö... 16:52:32, 10/2 -16  
innistrad var ju ändå nice. mörker, måne, korrumperade kyrkomän, pitchforks n torches, thalia som mitt upp i allt försöker göra ngt rätt, massa ZOMBIES osv. fram till den lökiga deus ex machina-uppgörelsen då ba allt blev underbart och alla varulvar blev gosiga och snälla osv.
weiuweiu

Golgari
MEDLEM
Alingsås
@svm s. 8/5 -10

102 rubriker
1091 svar

17. Dom försöker väl ta efter typ ... 17:36:49, 10/2 -16  
Dom försöker väl ta efter typ justice league eller avangers, löjligt :P
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

18. Jo innistrad hade lite vettig ... 17:39:44, 10/2 -16  
Jo innistrad hade lite vettig story också. Men sen dess har det ju mest varit blä. Det känns ofta som de inte kommer vidare i historien utan mer står o stampar. Lite som en såpopera som sänds dagtid..
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

19. Mtgs story har alltid handlat ... 18:46:16, 10/2 -16  
Mtgs story har alltid handlat om planeswalkers. Är dock helt ointresserad av storyn eftet apocalypse.
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

20. Jag tycker dock att både Retur... 19:08:47, 10/2 -16  
Jag tycker dock att både Return to Ravnica, Theros och Tarkirblocket innan Zendikar (inklusive Zendikar) har varit ganska flavorful och sweet, särskilt Theros. Det är bara naturligt att de på något sätt vill hålla en röd tråd med stories i bakgrunden, och vad passar då bättre än välkända planeswalkers?
 
"Squee tucked the warm ball in his pocket and slipped a pebble in its place. ‘Glok,' he mumbled, and hid."

Odyssey block 4-ever
Uppdaterad: 19:09:10, 10/2 -16
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!