Magic the Gathering
Magic the Gathering34893 medlemmar 659 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
EDH / COMMANDER Commander Cube - Förslag tack!... Bans 18 Januari 2016 för Comma ...
Hjälp med Meren-EDH
Senast läst: 22:21:48, 23/4 -24. Läst 2900 gånger.
EyeBe

Simic
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/5 -04

85 rubriker
147 svar

Hjälp med Meren-EDH 17:19:27, 31/1 -16  
Kom gärna med tips och synpunkter på kort och vad som kan tas ur leken.

noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

1. jag kan ju bara säga att Etern... 19:43:48, 31/1 -16  
jag kan ju bara säga att Eternal Witness, Terrastodon, Ashnod's Altar och tutorgrejer är riktiga MVP:s i min lista. Jag kör dock mer åt toolbox hållet än du gör med fler specifika kort och mycket mer som låter mig rota runt i libban eller graven efter det jag behöver just då C:
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

2. Disciple of Bolas... 20:23:29, 31/1 -16  
Disciple of Bolas
EyeBe

Simic
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/5 -04

85 rubriker
147 svar

3. Har du någon lista?... 21:05:10, 31/1 -16  
noatzon skrev 19:43, 31/1 -16 jag kan ju bara säga att Eternal Witness, Terrastodon, Ashnod's Altar och tutorgrejer är riktiga MVP:s i min lista. Jag kör dock mer åt toolbox hållet än du gör med fler specifika kort och mycket mer som låter mig rota runt i libban eller graven efter det jag behöver just då C:

Har du någon lista?
Teetee
MEDLEM
Lerum
@svm s. 2/7 -03

11 rubriker
63 svar

4. Deathrender tror jag funkar br... 22:24:25, 31/1 -16  
Deathrender tror jag funkar bra.
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

5. [deck]195986[/deck] Tog ett... 23:05:49, 31/1 -16  


Tog ett tag att få in hela grejen. Kort leken inte klarar sig utan:
* Sylvok Replica - Absurt bra kort, ibland räcker det med att spela ut den för att motståndaren bara ska sucka och scoopa. Det är återanvändbart Artifact/Echantment removal som hjälper till att ge dig counter!
* Solemn Simulacrum - Allt den här leken vill ha. Ramp & kortdrag i ett billigt packet som du kan använda om hur många gånger du vill. Enda nackdelarna är att den kostar 4 (vilket tar någon runda att komma upp i) och att den inte kan offra sig själv.
* Moriok Replica - Night's Whisper fast bättre på alla sätt. Samma grej som den andra Replicaan här C:
* Ashnod's Altar/Phyrexian Altar - Det är så gått som samma kort eftersom jag inte har någon direkt inf-combo så är de bara utmärkta sacoutlets och jag skulle inte köra leken utan iaf en av de.
* Feed the Pack - Ytterligare än underbar sacoutlet som "måste" vara med leken. Inte nog med att den sacar dina gubbar, du får ännu mer att saca tack vare den! Mmmmmmmmmmmmmmmm, yeah~~
* Black Market - Ett av de nyare tilläggen till leken. Inte något "måste" men ändå riktigt trevlig att ha. Mana är alltid bra och det ända som gör att detta kort inte är så bra som det skulle kunna vara är bristen på X-spells och tjockisar i min variant av leken U:
* Koskun Fals - Vi fortsätter med ytterligare en nykomling. Jag la i det när jag fann att resten av spelarna började haja att jag inte var speciellt kul att ha omkring när matcherna började bli utdragna. Tappa bara ner din commander då du nästan aldrig slår med henne ändå C:
* Vampiric Rites - Att offra gubbar är bra. Att dra kort är också bra den ska man inte underskatta incidental lifegain heller! Ett win-win kort och någon variant av det bör finnas i alla Meren lekar.
* Primal Growth - En riktig allstar i leken tillsammans med Eternal Witness! Rampar och saccar. Finns verkligen inte mycket mer att säga om kortet utan att det är fantastiskt!
* Diabolic Intent - Top tre i bästa korten (bortsett från Commandern) i leken. En Bättre Diabolic Tutor på alla plan i princip. Plockar smidigt fram det du behöver och hjälper Meren på traven när den ändå håller på. Gå inte utan den!
* Primal Command - Ett förvånansvärt starkt kort i leken. De vanligaste moden du selar är att plocka upp ett land (Boros Garrison & Co) och letar upp Eternal Witness eller någon annan viktig gubbe. Livet kan vara fint men oftast är det onödigt och att blanda in gravhögen är extremt få gånger du behöver göra men ändå bra att det finns där.
* Buried Alive - Vad ska jag säga? Superduper tutorn för vad du nu vill ha på battlefield? Top 5 lugnt!
* Chord of Calling - Top 5! Det finns ett flertal situationer då det här är det ända som står mellan dig och en game loss. Underskatta under inga omständigheter hur bra det här kortet är! Det är dock viktigt att minas att du sällan behöver betala mer än 5 mana då det är rut där det mesta du vill ha ut ligger.
* Sakura-Tribe Elder - En till allstar! Ramp + sac? Och billigt! Kör den och var glad helt enkelt.
* Eternal Witness - Bästa kortet i leken förutom commandern själv. Se alltid till att få ut henne på planen eller upp i handen ASAP. När du väl fått ut henne med någon sacoutlet är det bara att börja rida mot segern på all card advantage hon ger. Warden är endast i leken om något skulle hända Witness.
* Sidisi, Undead Vizier - Tutor med sac är som sagt awesome. Att hon kan dra ner något annat gött i graven och har en ordentlig kropp är bara bonusar på ett annars redan utmärkt kort.
* Acidic Slime - Det finns få gröna commandrelekar som jag inte skulle ha Acidic Slime i och detta är inte en av dem. Förstöra problematiska saker som Cabal Coffers är alltid välkomnat.
* Terastodon - Okej, så många jobbiga saker måste dö och de måste försvinna nu? Det är lugnt Elen got you covered! Förstår inte gubbar vilkt är en stor nackdel men att spränga motståndarnas frustrerande glitter och trams är något värt besväret.
* Kessig Cagebreakers - Är ett av de svagare korten på den här listan och kommer troligen försvinna nästa gång listan får en översyn. Den ger dock väldigt många vargar väldigt snabbt om inte någon gör något snabbt.
* It That Betrays - Leken durdlade mer än vann så jag bestämde mig för att göra något åt saken. Ett av de få ordentliga wincons leken faktiskt har It That Betrays ska inte ses som något annat än underbar komprimerad ondska U: Vilken Eldrazi som inte är en av orginal titanerna fungerar egentligen men jag har bara en personlig försmak för det här lilla kräket.
* Gray Merchant of Asphodel - Desto fler spelare desto högre prio blir det att plocka in Gary i graven och börja suga livet är dina fiender. Medioker till okej i 1v1 och en absurd bomb när det blir 3-4+ motståndare.
* Craterhoof Behemoth - Alla älskar Cratterhoof Daddy! Ja, alla utom dina motståndare som antagligen bara reser sig upp och går ungefär nu. Din riktiga finisher när du durdlat klart helt enkelt Hoof gör snabbt slut på deras misär!

Jag har tänkt lägga in Crucible of Words och även Strip Mine när jag väl får tag på de. Dictate of Erabos ska troligen också i för att kunna få ut mer value av mina sac-saker. Utöver detta finns det nog inte mycket mer att säga men har du frågor är det bara att hojta till! V:
ember

Azorius
REDAX
Limmared
@svm s. 26/10 -02

181 rubriker
10832 svar

6. Vore lättare om du beskrev vad... 23:24:04, 31/1 -16  
Vore lättare om du beskrev vad du behöver hjälp med exakt, men jag delar min lista nedan. Länderna är pinsamt ofärdiga, men i övrigt är leken rätt så stabil och har inte gått genom några ändringar den senaste månaden eller så (vilket nog är rekord för mig...) Uppenbara kort som saknas är typ Phyrexian Tower, Phyrexian Altar, Diabolic Intent och Greater Good.

MVP:s i leken är Phyrexian Reclamation, Survival of the Fittest, Fecundity och Genesis som ingen av er ovan har i leken. Rekommenderar alla tre mycket varmt. EDIT: Dimir House Guard är helt vild också - gubbe som kan tuta andra bra saker (Birthing Pod!) och sen animeras för att agera gratis-sacrifice-outlet. Sjuk i huvudet är den, kort sagt.

Skriver en hel del om Meren på min blogg: direktlänk till tagg.

Meren's Death Song

EDH / Casual

Av: ember
18:31, 14/11 -15

ember kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Casual
Format: EDHStorlek: 99 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
9643:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]192448[/lek]
Köp leken! Proxa leken!
  CREATURES (36)
1Viscera Seer
1Reassembling Skeleton
1Fleshbag Marauder
1Grim Haruspex
1Merciless Executioner
1Dimir House Guard
1Disciple of Bolas
1Vulturous Aven
1Gray Merchant of Asphodel
1Shriekmaw
1Sidisi, Undead Vizier
1Harvester of Souls
1Kokusho, the Evening Star
1Massacre Wurm
1Butcher of Malakir
1Sheoldred, Whispering One
1Diligent Farmhand
1Spore Frog
1Fauna Shaman
1Sakura-Tribe Elder
1Eternal Witness
1Skullwinder
1Yavimaya Elder
1Eyeless Watcher
1Kozilek’s Predator
1Acidic Slime
1Genesis
1Golgari Grave-Troll
1Bane of Progress
1Deathrite Shaman
1Jarad, Golgari Lich Lord
1Savra, Queen of the Golgari
1Burnished Hart
1Moriok Replica
1Sylvok Replica
1Solemn Simulacrum
 ENCHANTMENTS (8)
1Phyrexian Reclamation
1Attrition
1Grave Pact
1Dictate of Erebos
1Survival of the Fittest
1Fecundity
1Golgari Germination
1Pernicious Deed
 SORCERIES (6)
1Innocent Blood
1Demonic Tutor
1Buried Alive
1Damnation
1Living Death
1Maelstrom Pulse
  INSTANTS (3)
1Tragic Slip
1Vampiric Tutor
1Wake the Dead
 PLANESWALKERS (1)
1Liliana of the Veil
  ARTIFACTS (7)
1Mana Crypt
1Skullclamp
1Sol Ring
1Altar of Dementia
1Golgari Signet
1Ashnod’s Altar
1Birthing Pod
 LANDS (38)
1Ancient Tomb
1Bayou
1Bojuka Bog
1Command Tower
1Crypt of Agadeem
1Evolving Wilds
1Golgari Guildgate
1Golgari Rot Farm
1Grim Backwoods
1High Market
1Hissing Quagmire
1Jungle Hollow
1Khalni Garden
1Llanowar Wastes
1Miren, the Moaning Well
1Reflecting Pool
1Springjack Pasture
1Svogthos, the Restless Tomb
1Tainted Wood
1Temple of Malady
1Temple of the False God
1Terramorphic Expanse
1Verdant Catacombs
1Woodland Cemetery
9Swamp
5Forest
 SIDEBOARD (1)
1Meren of Clan Nel Toth

 
PrettoPodden - en podcast för normalbegåvade och uppåt! Finns även på iTunes

GoyfWars - Min Magicblogg (eng.), om Legacy, EDH, lite limited och en massa annat. Lärdomar för den nye, nostalgi för den lärde!
Uppdaterad: 23:27:10, 31/1 -16
Drakmester
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 29/3 -10

33 rubriker
149 svar

7. Har inte spelat Meren själv me... 08:56:31, 1/2 -16  
Har inte spelat Meren själv men med Triskelion i leken och hennes recursion känns Mephidross Vampire som ett givet kort
 
"I don't do tactics. I don't do guard duty. I do damage. Take it or leave it"
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

8. Det känns som vi lirar på lite... 09:04:54, 1/2 -16  
Det känns som vi lirar på lite olika budgets Ember XD Men den stora anledningen till att jag inte har kort som Genisis i leken är för att jag tyckt det var onödigt att få upp korten på handen när du kan få upp de på plan direkt med Meren. Ska definitivt lägga i Fecundity då det är precis vad jag varit ute efter. Hade gärna lagt i Survival of the Fitest men den är för tillfället lite över min prisklass.
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

9. Saken är väl den att du vill k... 09:20:28, 1/2 -16  
noatzon skrev 09:04, 1/2 -16 Det känns som vi lirar på lite olika budgets Ember XD Men den stora anledningen till att jag inte har kort som Genisis i leken är för att jag tyckt det var onödigt att få upp korten på handen när du kan få upp de på plan direkt med Meren. Ska definitivt lägga i Fecundity då det är precis vad jag varit ute efter. Hade gärna lagt i Survival of the Fitest men den är för tillfället lite över min prisklass.

Saken är väl den att du vill kunna spela mer än 1 gubbe/runda. Meren behöver ju inte använda mana och har du Genesis så kan du fortfarande spela 2 gubbar/runda från graven.
ember

Azorius
REDAX
Limmared
@svm s. 26/10 -02

181 rubriker
10832 svar

10. De dyrare korten är i stort in... 09:27:13, 1/2 -16  
noatzon skrev 09:04, 1/2 -16 Det känns som vi lirar på lite olika budgets Ember XD Men den stora anledningen till att jag inte har kort som Genisis i leken är för att jag tyckt det var onödigt att få upp korten på handen när du kan få upp de på plan direkt med Meren. Ska definitivt lägga i Fecundity då det är precis vad jag varit ute efter. Hade gärna lagt i Survival of the Fitest men den är för tillfället lite över min prisklass.

De dyrare korten är i stort inte helt nödvändiga för leken, även om Survival of the Fittest som nämnt är helt galen. Om du inte vill lägga ut för en, eller spara till en, tycker jag ändå att du bör lägga in Fauna Shaman som ett substitut.

Genesis ger dock en extra animeringseffekt per tur, vilket är trevligt tycker jag. Efter att Meren dött två gånger brukar jag strunta i att lägga henne i Command Zone, eftersom en går plus på mana genom att betala för Genesis trigger istället.

Likaså Phyrexian Reclamation är billigt och gravt (pun intended) underskattat som kort i EDH i allmänhet och i Meren i synnerhet.
 
PrettoPodden - en podcast för normalbegåvade och uppåt! Finns även på iTunes

GoyfWars - Min Magicblogg (eng.), om Legacy, EDH, lite limited och en massa annat. Lärdomar för den nye, nostalgi för den lärde!
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

11. Shaman, Reclamation, Dictate o... 09:46:58, 1/2 -16  
Shaman, Reclamation, Dictate of Erabos och troligen någon Fecundity effect åker nog i leken idag! Det har varit lärorikt även för mig det här C:
Teddymannen

Izzet
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 25/8 -11

114 rubriker
1328 svar

12. Om du vill ha en till variant ... 10:13:19, 1/2 -16  
Om du vill ha en till variant på leken att kolla igenom så länkar jag min leklista också :P

Den är mer GB Goodstuff á la valuetown.

[EDH]Meren of Clan Nel Toth

EDH / Casual

Av: Teddymannen
16:42, 20/6 -12

Teddymannen kommenterar:
Saknar:
Strip Mine(använder Sea Gate Wreckage tills vidare)
Dust Bowl(använder Mirrorpool tills vidare)

Allt är foil utom:
Meren of Clan Nel Toth(finns inte)
Phyrexian Arena
Demonic Tutor
Bayou(finns inte)
Temple of the False God
Homeward Path(finns inte)
Volrath's Stronghold(finns inte)
Yavimaya Hollow
Kategori: Casual
Format: EDHStorlek: 100 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
12127:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]110613[/lek]
Köp leken! Proxa leken!
  CREATURES (31)
1Meren of Clan Nel Toth
1Dryad Arbor
1Ulvenwald Tracker
1Deathrite Shaman
1Blood Artist
1Withered Wretch
1Lotus Cobra
1Sakura-Tribe Elder
1Fauna Shaman
1Scavenging Ooze
1Liliana, Heretical Healer
1Wood Elves
1Nissa, Vastwood Seer
1Reclamation Sage
1Eternal Witness
1Nyx Weaver
1Glissa, the Traitor
1Solemn Simulacrum
1Bloodline Keeper
1Oracle of Mul Daya
1Chameleon Colossus
1Masked Admirers
1Master of the Wild Hunt
1Creakwood Liege
1Shriekmaw
1Genesis
1Stingerfling Spider
1Acidic Slime
1Deranged Hermit
1Lord of Extinction
1Ink-Eyes, Servant of Oni
 ENCHANTMENTS (10)
1Animate Dead
1Oversold Cemetery
1Evolutionary Leap
1Phyrexian Arena
1Bow of Nylea
1Pernicious Deed
1Diabolic Servitude
1Whip of Erebos
1Greater Good
1Deathreap Ritual
 SORCERIES (13)
1Reanimate
1Green Sun’s Zenith
1Demonic Tutor
1Profane Command
1Buried Alive
1Maelstrom Pulse
1Syphon Mind
1Damnation
1Dread Return
1Beacon of Unrest
1Living Death
1Spider Spawning
1Restock
  INSTANTS (1)
1Putrefy
 PLANESWALKERS (2)
1Garruk Relentless
1Garruk, Primal Hunter
  ARTIFACTS (6)
1Sol Ring
1Nihil Spellbomb
1Sword of Feast and Famine
1Sword of Light and Shadow
1Oblivion Stone
1Eldrazi Monument
 LANDS (37)
5Swamp
1Shizo, Death’s Storehouse
1Bojuka Bog
7Forest
1Gaea’s Cradle
1Hissing Quagmire
1Okina, Temple to the Grandfathers
1Mosswort Bridge
1Oran-Rief, the Vastwood
1Treetop Village
1Command Tower
1Golgari Rot Farm
1Woodland Cemetery
1Twilight Mire
1Tainted Wood
1Bayou
1Overgrown Tomb
1Llanowar Wastes
1Temple of Malady
1Verdant Catacombs
1Temple of the False God
1Strip Mine
1Dust Bowl
1Homeward Path
1Volrath’s Stronghold
1Yavimaya Hollow
1Grim Backwoods
 SIDEBOARD (0)
0Nath of the Gilt-Leaf
0Spore Cloud
0Ophiomancer
0Courser of Kruphix
0Ob Nixilis, Unshackled
0Quagmire Druid
0Vraska the Unseen
0Mutavault
0Reaper of the Wilds
0Jarad, Golgari Lich Lord
0Deadbridge Chant
0Golgari Charm
0Jarad’s Orders
0Liliana’s Reaver
0Ogre Slumlord
0Gaze of Granite
0Pharika’s Mender
0Korozda Guildmage
0Champion of Stray Souls
0Archetype of Finality
0Opal Palace
0Sudden Spoiling
0Phyrexian Reclamation
0Druidic Satchel
0Plague Boiler
0Silklash Spider

 
Sanguis meus et anima mea in gratiam illorum quas diligo.
And death for those who do not see.

Zeldan_Zelodon "Det här löser vi. Det är inte som att du har sålt lotusen och köpt bensin och vodka för pengarna."



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!