Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 677 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LIMITED Hjälp med att hitta på Tiny Le... Söker hjälp med korttips till ...
450-kortskub.
Senast läst: 06:23:08, 21/4 -24. Läst 1764 gånger.
Xaos
MEDLEM
Hägersten
@svm s. 18/9 -03

86 rubriker
1176 svar

450-kortskub. 02:54:01, 29/12 -15  
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp/inspiration med min kub. Den är på 450 kort och legacylegal, även om den stora merparten av korten är modern staples.

Den är relativt kvickt ihopslängd med viss, men inte överdriven, eftertanke vad gäller leksynerigier. Jättekul att drafta och spela, men kontroll och midrange goodstuff tenderar alltid vara de bästa lekarna. Därför tänker jag nu försöka designa om den och bygga in lite fler synergiska lekar :)

Har lite generella frågor till er:

1. på 450 kort, hur "många lekar" är ett bra antal? Dvs hur många strategier kan man klämma in här?

2. Hur gör ni med multicolor? Hur många? hur viktigt är det att färgfördelningen är exakt jämn?

3. Vad är era favoritstrategier i kub? Vad bara måste man kunna drafta?

4. Era favoritkort. Vilka specifika kort bara måste finnas i en kub (prisklass: lagom, max 1000kr/kort).

5. Bästa aggrokorten? Om det finns minsta chans till det spelar jag alltid UW(x) kontroll i alla format jag spelar (det är därför kontroll och goodstuff är bäst - jag har ett stort utbud av de korten redan). Jag gillar helt enkelt inte att spela aggressiva strategier och är dessutom dålig på det. Vilka är de, i er mening, absolut bästa korten för en aggressiv strategi i kub?

Advena
MEDLEM
Luleå
@svm s. 16/3 -09

54 rubriker
965 svar

1. Här ska svaras när jag får tid... 07:19:56, 29/12 -15  
Här ska svaras när jag får tid! Förhoppningsvis under dagen idag :D
 
"Only the heroic and the mad follow Mountain Goat trails."
...so what does that make me? I do it for a living ;)

Bor du nånstans i närheten av Luleå och vill ha fler att lira med?
Kolla in www.lulemagic.se så ses vi snart! :D
Kavli
MEDLEM
@svm s. 13/11 -10

114 rubriker
1345 svar

2. Svarar lite delvis på frågor j... 08:48:40, 29/12 -15  
Svarar lite delvis på frågor jag känner för. Kanske uppdaterar med mer sen. Man kan inte ta en allt för lång toapaus trotts allt.

2. Färgfördelningen behöver inte vara exakt jämn, vissa arketyper som man väljer att ha med tenderar kanske att ha fler staplekort som är multicolored.

4. Eh! Bob såklart!!

5. Ibland behöver man se upp för att inte sätta in för mycket removal. Då kan kort som är på gränsen mellan decent och asbra få en mycket bekvämare plats.
 
Hade jag fått en spänn för varje intjänad krona,
Hade jag varit hälften så fattig som nu troja.
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

3. #1 JAg akn personligen känna a... 09:39:40, 29/12 -15  
#1 JAg akn personligen känna att man kan försöka se till att ha kort som fungerar i många olika lekar. Det viktigaste (enligt mig) är att se till att alla spelstillar är representerade. Du ska kunna köra kontroll, aggro, midrange, tempo, combo, (i kub kan Superfriends vara en välkommen arketyp också).

Beroende på powernivån på kuben i helhet får man självklart anpassa de olika lekarna. Är Conuterspell med i kuben? Lightning Bolt? Tarmagoyf? Siegie Rhino? Är Storm en grej i din kub? Oändlighetsgrejer som Sage of Hours/Meleria Pod?

Se bara till att alla lekar har ungefär samma tillgång till staples och att alla kan känna att det inte finns något som förhindrar att de spelar vad de vill!

En annan väldigt avgörande grej är vad du har för mana fixing i cuben. Finns det fetchländer, shockländer, duals? Eller är det Gates och Evolving Wilds som gäller?

#2 Multicolords är något som man får ta efter man bestämt sig för vilka arketyper man vill tillåta. Behöver en lek tillgång till multicolord kort? Lägg in dem! Generelt brukar jag avvara några platser till "multicolored goodies" så man kan känna en belöning för att gå fler färger. Men jag har inte så hög Powerlevel som du nog har i din kub.

#3 Detta är en trixig fråga. Jag är definitvt en röd spelare så någon form av aggro taktik måste finnas. Är det monoröd goblin, white wieenie eller eller något annat är inte så viktigt batra jag vet att jag kan slå ner min motståndare fort är jag nöjd. Skall dock tiläggas att jag även har en fashination för combo. Jag kan inte lira ROE utan att försöka forca Vent Sentinel XD Förslagsviss lägger du i en lek som man inte spelar mycket annars. Det är alltid roligt att få testa något nytt istället för det gammla vanliga.

#4: Ja det är en ganska svår fråga. Goblin Fireslinger, Cloud Manta, Shock, Doom Blade & Eight-and-a-Half-Tails är min top fem av nostalgiska skäll :) Om man skall välja mer "riktiga" kort så kommer en brainstorm lista här: Lightning Bolt, Crater Behemoth, Elspeth, Knight's Errant (Sun's Champion är också trevlig), Sphinx Tutelage (Jag älskar mil av någon anledning. Det är det enda blåa jag spelar typ), Pack Rats, Wild Nacaatals och sen kommer jag inte på mer just nu.

#5 Beror på hur du villa att aggro skall fungera. Rött, Vitt, Grönt, Svart? Finns många olika typer av Aggro. Enklaste sättet att ge Aggro lite mer kraft är att se til att de andra färgerna inte har alltför många contringar/boardswipes i form av WoG. Billiga critters med hög power & billiga burnspells är också en viktig del av det om du väljer rött. Väljer du vitt är Anthem effecter i stil med Honor the Pure viktiga och väljer du grönt är CoCO och liknande viktiga. Det går grovt att tänka så här.
Rött: Goblins i mängder!
Vitt: Soldiers! Anthems!
Grönt: Elves! Elves! Elves!

En länk till din Cube på någon hemsida hade hjälpt mycket så att man ser hur den är strukturerade nu. Det blir enklare att peka ut potentiella svagheter/styrkor på detta sätt med.
Seasinger
MEDLEM
Malmö
@svm s. 13/2 -12

18 rubriker
130 svar

4. 1. Beror på hur specifika och ... 16:42:38, 29/12 -15  
1. Beror på hur specifika och vilka strategier du vill ha med.

Vill du att det ska vara ganska öppet åt vilka håll man kan gå under draften så tycker jag du ska satsa på mycket value, manafix, mycket multicolour och många starka artefacter. Ta med kort som är lätta att splasha och strunta i typ Necropotence. Undvik kombo och allt för situationella kort. Försök se till att varje 2-färgskombination kan ges en jämnbördigt stark lek.

Det går ju att ha ett genomgående tema för hela kuben. Tex +1/+1 counters. Så får du försöka anpassa olika teman efter det. Tex UG proliferate midrange lr BR bloodthirst aggro.

Vill du bygga kring tex tribes så försöker du ha med mycket kort som kommer vara bra i alla lekar. Tex Coat of Arms, changelings etc.

2. Det beror förstås på hur kuben ser ut men min erfarenhet är att det är bra att försöka ha det så jämt som möjligt. Men ta hänsyn till inte bara guldkort är multicoulor. Jag brukar bestämma mig för ett antal. Säg 6 kort av varje färgkombo och sen kan izzet exempelvis vara Desperate Ravings, Izzet Cluestone, Prophetic Bolt etc.

3. Försök se till att det går att drafta både aggro, midrange och kontroll samt något mer bonkers som kanske reanimate lr ramp. Var försiktig så bonkerslekarna inte blir för kraftiga, det är sällan kul att förlora mot Reanimate, Tinker etc runda 1. Det blir bara kul om du verkligen öser på och ser till att alla arketyper är superexplosiva. MTGOs holidaykub är ett bra exempel på det men min erfarenhet är att det blir väldigt svårt att balansera(och väldigt dyrt) om du grottar ner dig för mycket i "kombo"-ish teman.

4. Lite personliga favoriter som funkar i det mästa =). Staff of Domination, Trading Post, Etched Oracle, Eternal Witness, Coalition Relic, Birds of Paradise, Acidic Slime, Thragtusk, City of Brass, Treasure Cruise, Mulldrifter, Riftwing Cloudskate, Karmic Guide, Mentor of the Meek, Unburial Rites, Undead Gladiator, Genesis, Flametongue Kavu

5. Abbot of Keral Keep, Dark Confidant, Pain Seer, Bonesplitter, Darksteel Axe, Rancor, Nästan allt med power 2 för en mana.
Trogdoor
MEDLEM
Tumba
@svm s. 22/1 -05

9 rubriker
275 svar

5. 2. Hur gör ni med multicolor? ... 08:27:28, 25/1 -16  
2. Hur gör ni med multicolor? Hur många? hur viktigt är det att färgfördelningen är exakt jämn?
--
I min kub med 540 kort har jag 5 länder och 5 kort i varje 2kortskombination. Jag tycker att det är viktigt att de är jämnt fördelade då de ofta är väldigt kraftfulla kort som drar draftare in i en andra/tredje färg. Värt att notera är att det är stor skillnad på hybridmana (kitchen finks) och vanlig (geist of saint traft) då hybrider kan spelas i många fler lekar.


3. Vad är era favoritstrategier i kub? Vad bara måste man kunna drafta?
Sneak attack, wildfire, BW-lockdown (typ braids, tangle wire, contamination), birthing pod

4. Era favoritkort. Vilka specifika kort bara måste finnas i en kub (prisklass: lagom, max 1000kr/kort).
Thalia, birthing pod, braids, armageddon, recurring nightmare, sulfuric vortex, survival of the fittest, winter orb, bloodbraid elf, flesh carver, strip mine och många fler...

5. Bästa aggrokorten?
Disruption. En vanlig miss jag sett nya(re) spelare göra är att de bara fokuserar på creatures. Många av de viktigaste korten är disruption. Thoughtseize, Winter Orb, armageddon, Thalia, Mana Tithe, Wasteland, etc.
Med de sagt är nog de tre bästa aggrokorten Sulfuric Vortex, Goblin Guide och Black Vise.

Kazuzka presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Delighted Halfling 200:-

Seachrome Coast (Foil) 60:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!