Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 671 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
EDH / COMMANDER Roligaste Commandern... Commander 2015 decklists uppe. ...
Är de nya commanderlekarna roliga?
Senast läst: 04:24:39, 25/4 -24. Läst 3144 gånger.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

Är de nya commanderlekarna roliga? 15:41:36, 23/11 -15  
Hej!

Jag hade tänkt köpa en av varje commanderlek när de släpptes men blev lite oroad när jag såg att leklistorna såg ganska meh ut.

Har någon testat lekarna? Är de roliga? Hur står de sig emot förra årets lekar? Tanken är att låta lekarna vara kompletta så att inget ändras i dom.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013

aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

1. Jag tycker de är mycket roliga... 15:56:04, 23/11 -15  
Jag tycker de är mycket roligare än de förra. Speciellt Röd-Blå, Grön-Svart, Grön-Blå.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

2. Har bara spelat mot U/R och W/... 15:57:07, 23/11 -15  
Har bara spelat mot U/R och W/B lekarna (direkt ur lådan, utan några ändringar), men de kändes roliga och hade en del trix. Dock är de lite "durdliga", men det gör ju inget om de bara ska spelas mot varandra.
 
Sugen på att byta upp dina EDH rares och foils mot modern- eller legacybilder m.m.?
I så fall är PucaTrade för dig!
Använd gärna min referrallänk, PMa gärna om du har frågor!
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

3. B/W vart ganska roligt faktisk... 16:00:30, 23/11 -15  
B/W vart ganska roligt faktiskt :D
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

4. Kanon, men hur känns de sinsem... 16:00:35, 23/11 -15  
Kanon, men hur känns de sinsemellan? Funkar det eller är någon starkare än nån annan? Hur är de jämfört med förra årets lekar?
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
vampiric_ninja

Izzet
REDAX
Kalmar
@svm s. 23/10 -02

225 rubriker
3066 svar

5. Jag och tre polare testade att... 16:01:20, 23/11 -15  
Jag och tre polare testade att spelarna lekarna (i originalutförande) mot varandra i fredags. Vi spelade två games och hade väldigt roligt med det. Lekarna har en något nerfad power level gentemot förra årets upplaga, men detta är inte nödvändigtvis en nackdel då färre fönster för brutna plays innebär längre matcher. :)
Vidare intryck är att lekarna är bra balanserade gentemot varandra. Boros jättar vann båda våra matcher, men det var väldigt close båda gångerna och det känns mer som ett sammanträffande än någonting annat. Vi noterade att Orzhov har ett väldigt starkt lategame där Daxos kan börja pumpa ut feta tokens för 3 mana stycket.

Av de 10 nya potentiella generalerna är det bara Anya, Merciless Angel som känns meh. Under större delen av matchen kommer hon inte vara mer än en Air Elemental, vilket i sammanhanget är ganska bedrövligt. Övriga 9 känns alla roliga på olika sätt.

Myriad var en väldigt rolig mekanik. Framför allt Herald of the Host är mycket starkare än vad hon ser ut och delar ut mängder med stryk. Blade of Selves på Infero Titan var ju ganska hyggligt också. ;)

Där har du några hastigt nedskrivna tankar, om det hjälper. :)
 
Casualhörnan - På blodigt allvar.

"Jag blockar, eller jag har en 2/4, eller vad var frågan?"
- elof_the_mighty
Uppdaterad: 16:02:06, 23/11 -15
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

6. Jag har alla och har testat do... 16:21:21, 23/11 -15  
Jag har alla och har testat dom mot varandra samtidigt. Alla kändes helt ok för sig själva och fungerar bra tillsammans. Jag kände inte att någon av lekarna drog iväg över dom andra utan det var mer vem man kom överens om att hata på först C: Här är en lång förklaring jag skrev på ett annat ställe tidigare idag om du är intresserad;

"I really recommend people to get all five of them and play five free for all. The decks are all unique and well balanced. The only game with all decks i played WR won. Izzet got off to a bad start and was wiped out in short order by the other people. Throuout the evning it wa smade clear that the Izzet tdeck is good but really need someone to help them with the threats i the early game. I'd recommend adding propaganda and similair effects to help discourage people form attacking you at the start of the game since the premade deck is rather bad at defense.

Meleren ramped rather well and started getting out creatures but didn't do anything spectacular. With this deck i recommend you add more things that sacrifice for value and more things that gives you value for being sacced. Doubling Season, Primal Vigor, Parrelel lives are things i'd definetily put in. ALternativly i'd take in a more control direction with lots of discard things but it's stil good as.

The Boros deck hits hard and unexpected chugging out massive creatures turn after turn. It's biggest weakness is that it can't really deal with having it's creatures bounced or tapped since it dosen't have to many. Leave it alone however and you'll stare down a terrible force of monsters lead by a commander that can absolutly end games by herself. The deck is rather god as is and i don't really know what i would add. Perhaps a few more ways to control your opponens board. Wrath of God and similar things or just Anger of the God to wipe away your opponents small fry.

In our free for all game the Daxos game had the sickes start with Land-> Sol Ring-> Signet. Commander on turn two. After that it quickly got worse as the Boros player the turn after wiped the board of all artifacts with a timley Confluence. Daxos sadly never managed to recoverfrom this set back and died of afer Izzet met it's demise. In my own experience the Orshov deck has the least rewarding commander out of the box and i would recomend switching it to Karlov and going a bit more towards the lifelink path. Still, try Daxos, he might be just what you want and you might just not get him destroyed every.darn.time. "sigh". Daxos felt like the weakest out of the box but it could be that none of the once who plyed him in our group was godd at BW.

Ezuri (played by me) ramped ridiculsly well in all games he was played. This is one of the easiest decks to get experience counters with and i thought it was fun even if i eventuelly sucumbd to the might of Kalmnme. The deck is allready realy strong out of the box but if you want to spice it up more try adding some infect creatures. Blighted Agent, Glister Elf, Bligt Mumbra, Rot Wolf etc. Throw in Sage of Hours for inf turns and perhaps a few token things for more counters? If you play with all decks try alling yourself with Kalmne or Daxos since Izzet and Golgari most likly will side (Izzet helps the Golgari deck a lot surprisingly enough).

This is overall one of the best Commander realeses so far i think. As i said before get all decks and play themm together for maximum enjoyment! There's really not that much to complain about in terms of the decks overall value or number of playables. Some strange dcitions like only giving Ezuri the Command Becon when Kalmne or Meren would have needed it more and the overall "meh" feeling of te Daxos deck i still feel happy about buying all of them and look forward to lots of pleasant evnings playing all decks slightly modded against each other."
Hellnas
MEDLEM
Linköping
@svm s. 9/7 -10

86 rubriker
2416 svar

7. Meren of Clan Nel Toth är vad ... 16:58:07, 23/11 -15  
Meren of Clan Nel Toth är vad folk säger den bästa preconen som vinner mest, det kan jag vara villig att hålla med om då leklistan är ganska solid som grundlek.
 
Awaken my child and embrace the glory that is your birthright. Know that I am the Overmind; the eternal will of the Swarm.

Tiny Leaders verkar skoj, interna mig så kanske vi kan diskutera det lite.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

8. Ah, men detta verkar ju klart ... 16:59:03, 23/11 -15  
Ah, men detta verkar ju klart lovande och tack så mycket för alla som skrivit :)

Det jag är lite oroad över är hur dessa lekar står sig emot andra hittepålekar som folk byggt ihop. Jag har insett att jag själv aldrig kommer orka bygga en EDH-lek igen, men samtidigt så vill jag ha lite roliga lekar för folk att spela med eller vara med när folk lirar EDH. Hur skulle ni säga att dessa lekar står sig emot "riktiga" lekar? Givet att man spelar kanske 4(+) pers samtidigt såklart.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Hellnas
MEDLEM
Linköping
@svm s. 9/7 -10

86 rubriker
2416 svar

9. Mot riktiga lekar kan man tura... 17:02:08, 23/11 -15  
elof_the_mighty skrev 16:59, 23/11 -15 Ah, men detta verkar ju klart lovande och tack så mycket för alla som skrivit

Det jag är lite oroad över är hur dessa lekar står sig emot andra hittepålekar som folk byggt ihop. Jag har insett att jag själv aldrig kommer orka bygga en EDH-lek igen, men samtidigt så vill jag ha lite roliga lekar för folk att spela med eller vara med när folk lirar EDH. Hur skulle ni säga att dessa lekar står sig emot "riktiga" lekar? Givet att man spelar kanske 4(+) pers samtidigt såklart.

Mot riktiga lekar kan man tura ihop någon vinst eftersom många väljer att ignorera en precon pga powerlevelens skillnad mot en mer eller mindre optad lek eller en lek med mer tema. Men man ska nog inte räkna med det för mycket. Ezurileken (U/G) saknar kortdrag för att effektivt kunna göra något hyfsat farligt.
 
Awaken my child and embrace the glory that is your birthright. Know that I am the Overmind; the eternal will of the Swarm.

Tiny Leaders verkar skoj, interna mig så kanske vi kan diskutera det lite.
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

10. Du kan ju bara fixa upp manaba... 17:20:56, 23/11 -15  
elof_the_mighty skrev 16:59, 23/11 -15 Ah, men detta verkar ju klart lovande och tack så mycket för alla som skrivit :)

Det jag är lite oroad över är hur dessa lekar står sig emot andra hittepålekar som folk byggt ihop. Jag har insett att jag själv aldrig kommer orka bygga en EDH-lek igen, men samtidigt så vill jag ha lite roliga lekar för folk att spela med eller vara med när folk lirar EDH. Hur skulle ni säga att dessa lekar står sig emot "riktiga" lekar? Givet att man spelar kanske 4(+) pers samtidigt såklart.

Du kan ju bara fixa upp manabasen och byta ut ca 5 kort så har du en bra lek.
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

11. Som Aginamist säger och lite b... 18:01:35, 23/11 -15  
Som Aginamist säger och lite beroende på lokal-meta. Testade själv de olika lekarna i flera games där mina motståndare körde "riktiga" lekar. Gick alldeles utmärkt C: Byt ut 5-10 kort högst så har du prima lekar eller ha kvar dom som de är.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

12. Är inte så sugen på att börja ... 19:45:32, 23/11 -15  
Är inte så sugen på att börja byta ut kort, vet hur det börjar och två sekunder senare så jagar man kort över hela världen :P
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

13. Förstår det C: Och hälsar att ... 20:00:23, 23/11 -15  
Förstår det C: Och hälsar att lekarna fungerar prima som de är. Ända du möjligen skulle vilja göra är att byta commander lite då och då mot de andra som finns i lekarna C:
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

14. Skaffade BG-leken och den var ... 07:11:51, 24/11 -15  
Skaffade BG-leken och den var ganska mysig om än långsam när jag mötte andra hemmasnickrade lekar (sanningen är att jag mest spelar fransk EDH och dessa lekar är inte byggda för det syftet vilket märktes).

Tycker lekarna verkar vara mer balanserade i år om än att powerleveln gått ner. Vill du bara köpa på dig ett gäng lekar och plocka fram ala sällskapsspel? Då är det en perfekt produkt!
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

15. Okej, det låter ju onekligen b... 08:29:59, 24/11 -15  
Okej, det låter ju onekligen bra allt det här.

Vad tror ni om värdet på att då? Är det vettigare att vänta och se hur lågt det kommer sjunka? För om det inte finns så mycket av värde i lekarna så sjunker kanske priset på dom?
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

16. De har redan sjunkit extremt m... 09:01:23, 24/11 -15  
De har redan sjunkit extremt mycket: http://www.games-island.eu/en/commander-2015_191/
 
Känner du mig? Lägg in #jagkänneraginamist i din signatur eller i dina inlägg!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!