Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 656 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Stasis Snare... Memory Jar och döden ...
Dictate of Erebos + Helm of Possession
Senast läst: 16:26:54, 17/4 -24. Läst 1216 gånger.
yohaan81
MEDLEM
Örebro
@svm s. 10/4 -09

235 rubriker
488 svar

Dictate of Erebos + Helm of Possession 00:56:50, 4/10 -15  
Dictate of Erebos + Helm of Possession

undrar över den här kombon.

Jag har Dictate of Erebos och Helm of Possession och en liten 0/1 get.

Jag väljer att betala 2, tappa min Helm of Possession och offra min get.
vad händer?

en av mina motståndare har 3st creatures, och en annan har bara en creature.

diskussionen gick såhär.

1. när jag offrar mitt creature för betalning, så måste mina motståndare offra ett varsitt creature, och jag får sedan välja mellan 2 creature från en av mina motståndare (han som hade 3st) den andra har inget creature då det dött genom Dictate of Erebos.
och jag får ett creature. genom min Helm of Possession.

2. jag offrar mitt creature, och targetar ett creature, exempelvis han som bara hade en creature. och jag får hans creature genom Helm of Possession, efter det får mina motståndare offra creatures, varpå en offrar 1/3 och den andra 0/0 då jag snott hans.

3. som i exempel 2, men istället efter jag valt target 1/3, och innan jag får kontroll, så väljer min motståndare att offra det creature som jag valt att vilja ta över. på så sätt så blir min Helm of Possession nulifierad och kommer aldrig att ta över ett creature så långe jag har Dictate of Erebos.

utöver dessa exempel vet jag inte om det finns några fler möjligheter förutom en bättre förklaring.

men i två fall får jag ett creature genom Helm, pga att jag antingen får välja target och få kontrollen innan offringen för mina motståndare triggas, eller så sker offringen av deras creature innan jag får välja target, och jag får välja mellan överlevare.

alternativt dom kan svara på min target och offra det creature så jag inte får något.

i det alternativ att jag faktiskt kommer få ta över ett creature så blir konsekvensen då vid 1 creature läge.

1. kommer jag ta över hans creature, och offringen av hans creature sker efteråt, vilket gör att offringen "fisslar" eller hur man säger.

2. han offrar före, och jag får helt enkelt inte ta över något creature vid enbart ett möjligt target. (vilket gör att har han två, så väljer han vilket creature han inte vill jag ska få ta över, offrar det och lämnar ett creature till mig).

sorry om det är långt o krångligt, men diskussionen blev levande i över 2timmar med framåt och bakåt diskussion... xD

tar gärna en step by step förklaring. =)

psycomatrix
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/2 -13

4 rubriker
81 svar

1. I grova drag: När du väl har p... 07:54:55, 4/10 -15  
I grova drag: När du väl har prioritet och vill kasta en spell så finns det ingenting som kan ta över och lägga saker på stacken förrän du är klar. Du måste alltså ha offrat din get och valt ett target creature innan Dictate of Erebos kan placera sin trigger på stacken för att geten dog. När Dictate resolvar har dina motståndare har alltså möjligheten att offra den creature du har targetat med Helm of Possession.
 
Söker casualspelare i Flogsta, Uppsala... eller Uppsala. :P
Uppdaterad: 08:04:58, 4/10 -15
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

2. step by step: Du har priori... 09:08:26, 4/10 -15  
step by step:

Du har prioritet och vill aktivera Helm of Possession, vilket kräver att du betalar 2 mana, tappar hjälmen och offrar en gubbe.

Alla spells och abilities som innehåller ordet "target" kräver att target väljs när man spelar spellen/aktiverar abilityn. Alltså väljer du target.

Nu går hjälmens ability på stacken, Dictate of Erebos triggar. Dina motståndare får spela spells/aktivera abilities, men i ditt exempel passar de bara prioritet.

stacken ser ut som följande: överst: Dictate of Erebos, underst: Helm of Possession.

Dictate of Erebos resolvar, dina motståndare offrar varsin gubbe. Eftersom du valde target när du aktiverade hjälmen så kan motståndaren som kontrollerar den gubbe du valt välja att offra samma gubbe.

Helm of Possession resolvar, finns inte det creature du valt som target kvar händer inget. Abilityn "fizzlar".

Notera att allt hänger på vad din motståndare väljer, han kanske offrar en annan gubbe, då resolvar din ability.
 
"Seriöst, italiensk semipimp i legends. Vänligen avlid." -MrFukinkou
yohaan81
MEDLEM
Örebro
@svm s. 10/4 -09

235 rubriker
488 svar

3. ah okey, dåså. då nulifieras H... 11:31:00, 4/10 -15  
ah okey, dåså. då nulifieras Helm of Possession helt enkelt i samband med Dictate of Erebos.. tråkigt värre :P
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!