Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 655 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SYNPUNKTER & SUPPORT Formatering av bankkontonummer... Automatiskt match:a min Want m ...
Cooldown på auktioner?
Senast läst: 14:55:34, 24/4 -24. Läst 15122 gånger.
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

Cooldown på auktioner? 11:43:01, 2/10 -15  
VIKTIG EDIT: Nämn för guds skull inga namn nu, topic:en är inte menad att göra personliga påhopp eller att anklaga någon, utan snarare diskutera frågan i sin helhet.


Hej,

Förvisso så är möjligtvis jag den enda personen som uppfattar det på följande sätt, vilket är okej. Men om någon annan uppmärksammat det så kanske det är värt att tänka över det.

Samma personer spammar ständigt auktioner med samma kort nonstop.
Klart att ett korts värde är en annan femma, men generellt har dessa auktioner högre priser än median, medelpris och vad som finns till salu på folks have.

Sakta men säkert (då marknaden är obeveklig) så köper folk kort, även om dom är medvetna att priset är högre, så kanske dom till exempel är sugna på att få ihop det sista till leken.

Vilket i sin tur leder till en orimlig prisbild, fine att den svenska marknaden är annorlunda än MCM, butikspriser och amerikanska priser.

Men är det verkligen rimligt att vissa personer kör samma auktioner om och om igen i hopp om att någon ska köpa deras kort?

Förvisso har jag ingen lösning på det, ta det snarare som en fråga eller synpunkt på ett växande fenomen som i framtiden kan komma att bli ett problem.
Förhoppningsvis har någon annan medlem tankar eller idéer som kan upplysa mig.


(Och nej, det är inte en fråga om företag som ger kickback till SvM, det gäller privatpersoner som bedriver sin bytesmarknad som ett företag.)


EDIT: Säkert en av många, men för att förtydliga så ifrågasätter jag -vet- försäljare som ger kickback till SvM. Utan snarare rimligheten i den mängd personer som Loopar auktioner med höjda priser för att kort och koncist tjäna pengar. Jag -vet- att det är en fri marknad. Det jag undrar är om någon annan uppfattar det som ett potentiellt problem och om det är något SvM bör främja eller ta ställning mot.

Uppdaterad: 13:12:38, 2/10 -15

axbjaaaa
MEDLEM
Sjuntorp
@svm s. 10/1 -06

159 rubriker
2201 svar

1. +1... 11:59:23, 2/10 -15  
+1
PetterHammarback
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 16/12 -13

14 rubriker
254 svar

2. Butwhy? :p Om folk är beredda ... 12:14:13, 2/10 -15  
Butwhy? :p Om folk är beredda att betala ett lite högre pris men få korten snabbt och smidigt är det väl fett skönt att dessa säljare finns?
Visst de trissar upp prisbilden, men inte många andra säljer de eftertraktade korten i samma utsträckning... jag kan ju inte varit den enda som suttit och trackat varje auktion som lagts upp efter ett specifikt kort tills jag säger fuckit jag betalar ett högre pris från "försäljare" ^_^

Edit:
Sen är de ju också generellt de enda som lägger upp mycket äldre (un)commons och andra random kort som folk kan tänkas köpa. Jag skulle nog aldrig pallat gräva i mina högar för att hitta ett kort värt 5kr (även om det finns en efterfrågan)

Uppdaterad: 12:20:20, 2/10 -15
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

3. @ Petter: Butwhy vad? Om jag f... 12:22:51, 2/10 -15  
@ Petter: Butwhy vad? Om jag förstår det rätt så menar du att det är lugnt med dig, du tycker ett högre pris är lugnt om man får dom eftertraktade kort inte många andra säljer.

Vet du varför inte så många andra säljer dom? Utifrån mina egna erfarenheter:
- De som loopar sina auktioner snipar dom eftertraktade kort du åsyftar, för att sedan genast lägga upp dom på sin egen auktion till ett högre pris.
- Privatpersoner som säljer i mindre utsträckning, -deras- auktioner försvinner i mängden auktioner skapade av personer med ekonomiska ambitioner.

I vilket fall är det intressant att höra andra åsikter om det än mig egen, jag r inte ute efter att endast få medhåll utan snarare en dialog. Så kudos!

Observera dock att den typen av trissande av priser leder till något liknande en artificiellt skapad "konstnadsinflation". Du får exakt samma vara, fast till ett högre pris. Din egen inkomst har dock inte påverkats i samma takt, och inte heller kortets reella värde.
Vilket i sin tur leder till en bubbla där svmpris priser kan bli orimliga. Följderna av det kan bli många, antingen störtdyker priserna (folk lessnar och övergår helt till MCM/import) Eller så fortsätter ekorrhjulet, och när du säljer av din lek får du ut en bråkdel av vad du betalat.
PetterHammarback
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 16/12 -13

14 rubriker
254 svar

4. Mannen, jag är med på vad du s... 12:26:30, 2/10 -15  
Mannen, jag är med på vad du säger, don't get me wrong. Samtidigt ser jag inte direkt hur SvM som organisation kan stoppa detta förutom genom "kick-back".

Butwhy på cooldown - det skulle nog bara skapa en tröghet i auktionssystemet. En mindre säljare kanske också vill lägga upp sin auktion igen efter att den förra blivit avslutat (läs om och om igen). Ska SVM hålla reda på vilka som trissar upp priserna och bara sätta cooldown på dem?

Uppdaterad: 12:28:54, 2/10 -15
Mufflon

Selesnya
MEDLEM
Årsta
@svm s. 4/5 -04

227 rubriker
2609 svar

5. Förslagsvis kan man ändra så a... 12:31:41, 2/10 -15  
Förslagsvis kan man ändra så att startpris på kort alltid måste vara 1:- (eller en mindre extrem version vore att startpris inte får vara högre än t.ex. 80% av medelpriset på kortet). Om startpriset är lika med eller högre än marknadspriset är det ju ingen auktion utan en vanlig försäljning, och det kan man göra via sin have eller på köp/sälj forumet. Folk som regelbundet lägger upp auktioner med kort som startar på/över marknadspris utnyttjar ju bara auktionssystemet för att göra reklam för sina kort.
JonasN

Orzhov
KICKBACKER
HEDERSMEDLEM
Stavanger
@svm s. 28/10 -11

2 rubriker
125 svar

6. Folk får helt enkelt vara bätt... 12:35:12, 2/10 -15  
Folk får helt enkelt vara bättre på att anmäla de som bryter mot SVMs regler och köper kort för att sälja eller bryter displayer för att sälja. Om dessa personer också behöver betala kickback blir marknaden mer rättvis.

Rädslan för att det byggs upp höga priser på SVM är nog ganska obefogad det finns alltid de som tradera med vinst som syfte det är inget unikt för Sverige. Om det desutom finns de som tradear mellan marknader så kommer alla felprissättningar mellan marknaden att korrigeras. Om priset blir för högt i Sverige köps kort utomlands och säljs i Sverige och pga detta sjunker priset igen.

Uppdaterad: 12:36:34, 2/10 -15
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

7. Hur kan du få ett stort utbud ... 12:50:33, 2/10 -15  
Hur kan du få ett stort utbud till att vara något negativt? Passar inte priset, låt bli att köpa.
 
"I got it, I got it, I...."
Fabbe
ADMIN
Molde
@svm s. 19/10 -01

192 rubriker
2282 svar

8. Kanske bara införa kickback fö... 13:00:50, 2/10 -15  
Kanske bara införa kickback för alla över en viss omsättning per månad?
Och en startavgift för auktioner, typ 10:-?
 
Lägret var fullt med massor med kulturella ungdomar. Både jag och Kalle trivdes.
Björn, mitten av 90-talet
Mufflon

Selesnya
MEDLEM
Årsta
@svm s. 4/5 -04

227 rubriker
2609 svar

9. Stort utbud är såklart bra, ma... 13:03:03, 2/10 -15  
Ice_Age skrev 12:50, 2/10 -15 Hur kan du få ett stort utbud till att vara något negativt? Passar inte priset, låt bli att köpa.

Stort utbud är såklart bra, man kan ju alltid köpa det billigaste. Men problemet som jag ser är att det finns vissa användare (tänker inte nämna några namn) som köper upp mängder med kort från andras auktioner bara för att direkt lägga upp dem för försäljning på sina egna auktioner till ett ofta saftigt överpris. När det gäller kort som det säljs många av är det inget problem då kan man ju bara köpa av någon annan, men det är tråkigt med ovanligare kort då de säljarna kan få nästintill monopolsituation. Lyckligtvis finns MCM där priserna hålls nere av det stora utbudet, men jag tycker att det är tråkigt att jag måste handla mer och mer kort från utlandet.
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

10. Nu börjar diskussionen bli int... 13:11:14, 2/10 -15  
Nu börjar diskussionen bli intressant!

@Petter: Helt klart en valid point. Tröghet skulle säkerligen uppstå. Möjligtvis är en "cooldown" inte rätt sätt att tackla det på. Men låt oss föreställa att det vore det. Hur hade en vecka funkat t.ex.? Då menar jag att du inte kan lägga upp en ny auktion förrän 7 dagar passerat efter att din senaste auktion avslutats. Det skulle leda till att folk som snabbt vill sälja något skulle vända sig till köp & säljforumet. Låter det vettigt, ovettigt eller ohållbart? Naturligtvis menar jag att det ska gälla alla konton, dvs ingen detektivverksamhet från svm's sida.

@ Mufflon: Intressant tanke, är det möjligtvis så att även du iakttagit att stora delar av auktionerna på senare tid (jag har varit borta i..1-1,5 år?) blivit ren försäljning?

@ JonasN: Absolut! En stor del av bortbytande handlar ju för många om att bytån det också vara så att själva anmälningsbiten inte fungerar som tänkt. Då kanske någon annan lösning kan finnas, och om så är fallet, vad?

@ Ice Age: Och då menar jag exkluderar ditt inlägg, om du vill bidra till diskursen så får du nog sikta på att vara med konstruktiv än ett enkelt "låt bli att köpa". Det är något helt elementärt som inte ens behöver nämnas. Det är inte en fråga om utbudet är negativt eller inte. Läs om topicen om du inte förstår den.
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

11. @ Mufflon: Där satte du fingre... 13:14:51, 2/10 -15  
@ Mufflon: Där satte du fingret på ett av problemen! Vill vi att köparna ska överge marknaden för att börja köpa från MCM och annat? Personligen så kan jag se att det är upp till individen. Men Frågan om det främjar SvM, svenska butiker och hobbyn i Sverige är en helt annan femma.
signal
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 28/12 -12

20 rubriker
309 svar

12. Borde vara en smal sak att SVM... 13:26:08, 2/10 -15  
JonasN skrev 12:35, 2/10 -15 Folk får helt enkelt vara bättre på att anmäla de som bryter mot SVMs regler och köper kort för att sälja eller bryter displayer för att sälja. Om dessa personer också behöver betala kickback blir marknaden mer rättvis.

Rädslan för att det byggs upp höga priser på SVM är nog ganska obefogad det finns alltid de som tradera med vinst som syfte det är inget unikt för Sverige. Om det desutom finns de som tradear mellan marknader så kommer alla felprissättningar mellan marknaden att korrigeras. Om priset blir för högt i Sverige köps kort utomlands och säljs i Sverige och pga detta sjunker priset igen.

Borde vara en smal sak att SVM kikar efter hur mycket kort som säljs av varje enskild person och om det går över en viss summa så får man betala kickback om man är orolig över privatpersoner som använder torget för att göra pengar på i större omfattning.
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

13. @ Fabbe: Spännande idé! Det är... 13:36:48, 2/10 -15  
@ Fabbe: Spännande idé! Det är också en potentiell lösning. En privatperson som kanske ska byta leka och vill sälja av kort ser det kanske som en rimlig summa. Det är ju bara en engångskostnad.
Medan en person som slammar auktioner skulle blöda pengar på detta sättet och på så sätt tveka en extra gång.

Sen är kickbacktanken intressant. Möjligtvis kan det vara svårt att hitta en rimlig gräns. En person som säljer kort för 20k/månad i flera månader i sträck kanske är en sak. Medans en person som slutar vintage och kränger sin P9 kanske inte är lika förtjust i den tanken.
Decisions, decisions.

Min personliga uppfattning: Kickbacken kanske är svår att implementera, jag vet inte? Samtidigt så känns det ändå som en rimlig sak för de som omsätter större summor varje månad.

Men att faktiskt ha en kostnad för auktioner, även om den är liten, känns helt klart rimlig. Delvis för att den förhindrar för personer som vill bedriva torget som ett företag (då bör de, möjligtvis således själva bli behandlade som ett, och få betala för den tjänst som svn förmedlar) En tjänst som jag för övrigt har för mig är idéell(?)

En tia per auktion skulle dessutom leda till en injektion i det företag som vi alla älskar (SvM) och leda till att SvM får ett kapital att spendera på saker som faktiskt främjar hobbyn och sidan i sig.

Vad tycker folk om tanken att det skulle kosta en tia, eller en tjuga att lägga upp en auktion? Pro's, cons?
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

14. Idag är väl kostnaden för en a... 13:43:18, 2/10 -15  
Idag är väl kostnaden för en auktion valfri med vipsystemet där du kan betala en slant för att få mer exponering. Jämför blocket etc.
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

15. Jag förstår vad du menar Rubbi... 13:55:00, 2/10 -15  
Jag förstår vad du menar Rubbit, och ibland bara för att jävlas så beställer jag hellre på MCM eller dyligt för samma pris/dyrare för att få bort ockret som vissa personer driver!

Och ibland är ju MCM som sagt billigare så det är väl början på en prisspiral
kalleam
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

49 rubriker
243 svar

16. Har gjort ett par klipp på såd... 13:55:31, 2/10 -15  
Har gjort ett par klipp på sådana aktioner som du talar om, så det är inte bara negativt.

Men marknaden styr priset, om alla skulle köpa från MCM eller liknande skulle knappt någon köpa här?
signal
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 28/12 -12

20 rubriker
309 svar

17. Inte bara priset, även service... 13:58:01, 2/10 -15  
kalleam skrev 13:55, 2/10 -15 Har gjort ett par klipp på sådana aktioner som du talar om, så det är inte bara negativt.

Men marknaden styr priset, om alla skulle köpa från MCM eller liknande skulle knappt någon köpa här?

Inte bara priset, även servicen skiljer mycket. Att veta att ens "biz" går igenom varje gång på MCM och inte hålla tummarna att personen har kvar dem efter de svarar efter 5+ dagar gör att korten ofta hinner fram från MCM innan de läggs på lådan i Sverige. Finns undantag givetvis.
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

18. @ Karhart: Japp. Tillvalen som... 13:58:16, 2/10 -15  
@ Karhart: Japp. Tillvalen som kostar pengar är lite mer som att lägga till en plusmeny. Men när det är valfritt och egentligen bara rör exponeringen av din auktion så påverkar det inte mängden auktioner som läggs upp.

@ Dalaria: Och där har vi problemet! Inte menat mot dig som person, men när folk väljer att gå den vägen så är det en reaktion på något som de uppfattar som ett problem. När man sen väljer att gå den vägen så blir det i slutändan SvM som får lida. Det är just detta problemet (om det nu är ett problem) som man bör hitta en bättre lösning på.
weiuweiu

Golgari
MEDLEM
Alingsås
@svm s. 8/5 -10

102 rubriker
1091 svar

19. Automatiskt utgångspris på 75%... 13:59:11, 2/10 -15  
Automatiskt utgångspris på 75% av aktuellt värde hade fått kort sålda!
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

20. En kostnad på auktioner skulle... 14:01:50, 2/10 -15  
En kostnad på auktioner skulle i slutändan dra upp priserna mer.
 
"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!