Magic the Gathering
Magic the Gathering34883 medlemmar 633 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Chandra, Fire of Kaladesh rege... Multipla etb - effekter ...
Scion of the Ur-Dragon EDH
Senast läst: 22:00:45, 18/4 -24. Läst 2832 gånger.
MaestarN
MEDLEM
Lycksele
@svm s. 14/10 -08

2 rubriker
7 svar

Scion of the Ur-Dragon EDH 22:37:23, 6/7 -15  
Hej! Jag och mina vänner har rätt så nyligen börjat spela edh och vi är lite obekanta med hur vissa regler ändrar spelets gång, hursomhelst; här är min fråga:

Jag har Scion of the Ur-Dragon i spel sen förra rundan (som är min commander), jag spelar Might of the Nephilim på denne och låter den resolva, triggar sedan dess ability och låter honom bli en kopia av Atarka, World Render, därefter attackerar jag, om scion inte blockas, hur mycket skada kommer han att göra?

är mest osäker på om effekten av might of the nephilim (+10/+10) stannar efter att min commander tar en ny form, och givetvis om skadan han gör räknas som commander-skada fast han är en kopia av en annan drake.

tack för er tid, ett svar skulle uppskattas väldigt mycket :>

Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

1. +10/+10 stannar, och skadan rä... 23:17:02, 6/7 -15  
+10/+10 stannar, och skadan räknas som commander skada. Commander-het, eller vad man skall kalla det, är unikt för kortet och spelar ingen roll om Commandern har "blivit något annat".

Värt att tänka på är att med just Scion är att han förlorar möjligheten att leta upp drakar efter första aktiveringen varje tur. Detta då han blir en exakt kopia av draken han letar upp och den har ju aldrig hans "Betala 2; leta upp en drake" text
 
Paupers' Cage är inte legal i Pauper
Uppdaterad: 23:20:17, 6/7 -15
MaestarN
MEDLEM
Lycksele
@svm s. 14/10 -08

2 rubriker
7 svar

2. tack för snabbt svar! jo, det ... 23:24:37, 6/7 -15  
tack för snabbt svar! jo, det där med att han tappar förmågan att leta en till drake är något jag läst tidigare i min egen jakt på svar på frågan
tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

3. vad innebär commander skada?... 23:31:03, 6/7 -15  
Daban skrev 23:17, 6/7 -15 +10/+10 stannar, och skadan räknas som commander skada. Commander-het, eller vad man skall kalla det, är unikt för kortet och spelar ingen roll om Commandern har "blivit något annat".

Värt att tänka på är att med just Scion är att han förlorar möjligheten att leta upp drakar efter första aktiveringen varje tur. Detta då han blir en exakt kopia av draken han letar upp och den har ju aldrig hans "Betala 2; leta upp en drake" text

vad innebär commander skada?
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

4. Det kortet som är din General/... 23:38:39, 6/7 -15  
tix74 skrev 23:31, 6/7 -15
Daban skrev 23:17, 6/7 -15 +10/+10 stannar, och skadan räknas som commander skada. Commander-het, eller vad man skall kalla det, är unikt för kortet och spelar ingen roll om Commandern har "blivit något annat".

Värt att tänka på är att med just Scion är att han förlorar möjligheten att leta upp drakar efter första aktiveringen varje tur. Detta då han blir en exakt kopia av draken han letar upp och den har ju aldrig hans "Betala 2; leta upp en drake" text

vad innebär commander skada?

Det kortet som är din General/Commander är speciell i form av att hans skada räknas både separat och tillsammans med vanliga skadan. Så om du slår motsråndaren för 5 skada med din commander så tar han 5 vanliga och 5 commander skada. I vanliga fall har man 40 liv, men om commandern ensam gör 21 skada separat så vinner man.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

5. Man har 40 liv i EDH. Men sen ... 23:38:51, 6/7 -15  
tix74 skrev 23:31, 6/7 -15
Daban skrev 23:17, 6/7 -15 +10/+10 stannar, och skadan räknas som commander skada. Commander-het, eller vad man skall kalla det, är unikt för kortet och spelar ingen roll om Commandern har "blivit något annat".

Värt att tänka på är att med just Scion är att han förlorar möjligheten att leta upp drakar efter första aktiveringen varje tur. Detta då han blir en exakt kopia av draken han letar upp och den har ju aldrig hans "Betala 2; leta upp en drake" text

vad innebär commander skada?

Man har 40 liv i EDH. Men sen har man också 21 liv från/emot varje enskild commander. Så om nån spelare gör 21 eller mer skada med sin general i en annan spelare är det likställt med att ha tagit 40. (Gäller bara combat damage, inte Nekusar, the Mindrazer tex och lifegain funkar inte heller mot commander/generalskada)
 
"I got it, I got it, I...."
Uppdaterad: 23:40:57, 6/7 -15
MaestarN
MEDLEM
Lycksele
@svm s. 14/10 -08

2 rubriker
7 svar

6. "If a player has been dealt 21... 23:40:16, 6/7 -15  
"If a player has been dealt 21 points of combat damage by a particular Commander during the game, that player loses a game."

Uppdaterad: 23:41:47, 6/7 -15
tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

7. tack för hjälpen... 23:42:48, 6/7 -15  
tack för hjälpen
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
oloff3
MEDLEM
Skellefteå
@svm s. 22/8 -12

16 rubriker
50 svar

8. Detta är ett perfekt exempel p... 07:32:52, 10/7 -15  
MaestarN skrev 23:24, 6/7 -15 tack för snabbt svar! jo, det där med att han tappar förmågan att leta en till drake är något jag läst tidigare i min egen jakt på svar på frågan

Detta är ett perfekt exempel på "the layer system" om hur olika typer av effekter läggs i lager.
Man applicerar effekterna i ordning från 1 till 7E.
i detta fall gäller lager 1 och lager 7C ( 1=Copy effect, 7C=Any Power/Toughness changing effect that doesn’t set.).
Förat blir Scion of the Ur-Dragon en kopia av en annan drake, sedan får han +10/+10.
http://archive.wizards.com/magic/magazine/article.aspx?x=judge/article/20091105a

By the way.
Du kan aktivera abilityn flera gånger efter varandra så länge ingen har resolvat och du har mana för det.
Detta kan vara bra om du har en drake med en activated ability du vill aktivera och sedan få den effekten på en annan drake.
Tex Skithiryx, the Blight Dragon och Moltensteel Dragon.
 
"When the going gets weird, the weird turn pro." -Dr. Gonzo
Uppdaterad: 08:46:36, 10/7 -15
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!