Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 654 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SKAMVRåN Känner någon MoxKauga?... Någon som känner Tasigur? ...
Hur skulle ni ha reffat?
Senast läst: 02:35:49, 16/4 -24. Läst 5466 gånger.
molgan
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/6 -14

3 rubriker
5 svar

Hur skulle ni ha reffat? 14:46:29, 3/7 -15  
Hej

Är ny här på SvM och söker råd gällnade reffning.

Ville köpa ett kort och fick biz godkänd (mån 15/6-15, 17:27) Betalade dagen därpå (tis 16/6-15, 12:24) Eftersom det var midsommarafton (fred 19/6) tänkte jag att min överföring i värsta fall inte skulle hinna gå igenom innan helgen.
Skickar första internmailet (tis 23/6) och frågar om pengarna kommit fram. Får inget svar. Internmailar igen (fre 26/6) och frågar hur det går. Får inget svar. Letar upp personens telfonnummer och skickar ett sms sön (28/6). Ringer upp personen mån 1/7, personen svarar, jag förklarar varför jag ringer och undrar hur det går, personen är kort i tonen och säger bara att det varit lite strul och att vederbörande ska skicka kortet. Kortet anlände (fre 3/7).

Hur skulle ni ha reffat?

Laggie

Rakdos
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 20/9 -04

54 rubriker
268 svar

1. "Något strul" antagligen, med ... 14:48:47, 3/7 -15  
"Något strul" antagligen, med kommentar om svårigheten att få kontakt+sen leverans.
FreeSpace
MEDLEM
@svm s. 20/10 -02

149 rubriker
5060 svar

2. Han sa ju det själv? "pers... 14:49:49, 3/7 -15  
Han sa ju det själv?

"personen är kort i tonen och säger bara att det varit lite strul"

:)

(Tre veckor känns inte okej att vänta och din banköverföring gick igenom senast dagen efter du gjorde den så länge det var inom Sverige)
 
"This one is Vintage specific. Individuals who are older (+25yrs old) tend to have a higher probability of playing Mishra's Workshop decks; Younger teenagers (-21) have a higher probability of playing fish/creature decks; people with scraggly beards and heavy metal T-shirts play graveyard decks."
- Brian DeMars
sus
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 10/10 -08

52 rubriker
380 svar

3. Om det enbart gällde en levens... 15:19:48, 3/7 -15  
Om det enbart gällde en levenstid på 2v och 2dagar så skulle jag acceptera det om inget speciellt avtalats. Att personen ignorerat dina kontaktförsök känns värre, då jag antar att det gjorde dig orolig för att något gått fel. Sammantaget borde väl "något strul" passa.
Monte

Orzhov
MEDLEM
Lindesberg
@svm s. 21/11 -07

115 rubriker
1083 svar

4. "Något strul" för något hände ... 15:23:54, 3/7 -15  
"Något strul" för något hände ju. Men beskriv tydligen i reffen vad/varför :)
 
Min auktion, mitt verkstadskort, min bytes tråd, min köp och sälj tråd och min MTGO tråd
StoffeUngh

Dimir
MEDLEM
Skärholmen
@svm s. 3/1 -12

8 rubriker
71 svar

5. Något strul har det ju definit... 15:25:01, 3/7 -15  
Något strul har det ju definitivt varit.
molgan
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/6 -14

3 rubriker
5 svar

6. Tack för svaren. Jag kan absol... 15:34:21, 3/7 -15  
Tack för svaren. Jag kan absolut acceptera en längre leveranstid pga strul. Det som var frustrerande var tystnaden.

Tack igen
Vindhjaerta
MEDLEM
Malmö
@svm s. 24/5 -09

76 rubriker
808 svar

7. 2 veckor är väl knappast något... 16:53:25, 3/7 -15  
2 veckor är väl knappast något konstigt. Att personen inte svarar på mail behöver heller inte vara så konstigt nu när det är sommar och folk är bortresta. Låt folk koppla av lite och njuta av solen ifred istället.

Ibland får jag känslan över att folk behandlar bizzar på SvM som om alla här vore företag med en drös extra anställda som kan ta hand om ärendet samma timme som det läggs upp, och därmed förväntar sig 100% perfekt service och en leveranstid på igår. Det gör mig lite uppgiven faktiskt.
Jag drar mig ofta för att lägga upp auktioner just på grund av den här pressen; Det är inte alltid att jag har tid att fixa 50 bizzar på en vecka, så jag tvingas istället att vänta ibland flera månader tills jag garanterat vet att mitt schema har fler hål i sig och jag kan tajma in auktionens slutdatum tills dess. Vilket är rätt tråkigt att behöva göra.

Om du fick alla korten i helt skick så skulle jag råda dig till att sätta Perfekt som ref, det är på tiden att folk börjar chilla lite med reffarna.
ImpossibleFFS
MEDLEM
@svm s. 11/1 -07

103 rubriker
1898 svar

8. Själv så håller jag inte med f... 18:36:43, 3/7 -15  
Själv så håller jag inte med föregående. Jag kan vara seg på att acceptera bizar ibland. Och det är för att jag inte accepterar förrän jag är redo att packa och skicka kort. Jag tycker det är sjukt oansvarigt att frysa upp folks pengar i slentrian. Har vi ingen biz så är ju andra parten mer öppen att biza med andra om samma kort, vilket är rättvist mot han som söker kort tills nästa FNM.

Sluta se det bekväma i att acceptera folks bizar för lite snabba cash om ni inte är beredd att göra det lilla arbetet tillbaka. Det kräver inte femtielva medarbetare.

Likaså så skickar jag alla kort på en auktion när jag fått betalt ELLER senast betalningsperioden gått ut. Vilket jag anger. Om du tycker att auktion är för mäktigt, håll då inte en!
Sanojd
MEDLEM
Nödinge
@svm s. 1/2 -12

13 rubriker
319 svar

9. Håller med Impossible och jag ... 19:16:24, 3/7 -15  
Håller med Impossible och jag håller inte med Vindhjaerta, har du inte tiden det krävs att skicka iväg bizar för en auktion, håll då inte i en auktion.
JoBa
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/4 -10

74 rubriker
693 svar

10. Håller med Impossible, har man... 21:21:10, 3/7 -15  
Håller med Impossible, har man inte tid att skicka iväg bizar inom rimlig tid så ska man inte godkänna dem. Jag har flera gånger internat dem jag fått biz förslag av och sagt att jag kommer först hinna skicka på ett visst tag. Då har de fått ta ställning om det känns okej eller ej.
 
Kolla gärna in min have och want.
Burrito
MEDLEM
Lund
@svm s. 28/12 -03

89 rubriker
2204 svar

11. Jag har inget problem med att ... 22:35:13, 3/7 -15  
Jag har inget problem med att det tar tid så länge det finns kommunikation. Men accepta en biz och sedan vara otillgänglig i tre veckor är inte ok.
Steamliner
MEDLEM
@svm s. 7/9 -13

34 rubriker
538 svar

12. Det som är solklart är att det... 23:18:47, 3/7 -15  
Det som är solklart är att detta inte är perfekt, eller ok för den delen. Hade förmodligen satt neutralt med kommentaren orimlig väntetid och ignorerade kontaktförsök, men jag kan, utifrån de ignorerade meddelandena, se ett case för neg. Då poängen med systemet är att varna andra så att man kan undvika denna typ av säljare skulle iaf jag uppskatta om du inte reffade positivt på någon som missköter sig.
 
Reprinta Back to Basics.
Om du var Ajani, hade du velat bo i ett hus av strå, ett av pinnar eller ett av tegel?
För övrigt anser jag att Staffanstorp bör förstöras.
psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

13. Svårt detta. Allt jag vet säke... 11:20:18, 4/7 -15  
Svårt detta. Allt jag vet säkert är att jag hade inte satt en positiv reff.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
Mik
MEDLEM
Munka-ljungby
@svm s. 10/10 -05

22 rubriker
264 svar

14. Jag skulle reffa. något strul ... 11:51:03, 4/7 -15  
Jag skulle reffa. något strul och förklara varför i kommentaren.

Sen ang. hur man ska hantera bizar på SVM så tycker jag att ifall någon skickar en biz och vill köpa kort så tycker jag man svarar på den så fort man har möjlighet från det man sett den. Ifall man behöver kontrollera skick, språk, tillgänglighet etc. och inte har möjlighet att göra det när man ser bizen, eller att man t.ex. inte har tid att skicka korten på en vecka, så tycker jag man kan ändra bizen och skriva en kommentar om det alt. skicka ett PM till köparen. Så får köparen ta ställning, för ifall det är bråttom så kan köparen vända sig till någon annan.

Men när man väl accepterat en biz. så tycker jag man skickar korten inom två vardagar om inget annat är överenskommet. Jag brukar ha som tumregel att ifall köparen betalar fort så skickar jag korten fort, eftersom det brukar tyda på att vederbörande vill ha korten snabbt. Men om betalningen kommer efter tre dagar då känner jag att jag också kan ta tre dagar på mig att skicka korten. Annorlunda är det med auktionsbizar, för det kan bli väldigt många på en gång, men där tycker jag man bör skriva hur lång tid köparen kan förväntas vänta efter dem betalt. T.ex. korten skickas inom en vecka från att dem är betalda.
Generellt handlar väl allt det här om att man behandlar folk som man själv velat bli behandlad. Så länge man pratar med den som man ska handla med så brukar saker vara lugnt.
Sen kan ju saker hända som gör att man inte har tid med sina SVM affärer, men de flesta acceptera en vettig förklaring så länge man meddelar sig.
Känner man att man hellre vill njuta av sommaren än att hänga på SVM, så är det enkelt att ändra sin info eller lägga upp ett meddelande på sin profil om att det kan ta en vecka eller två innan man svarar på bizar eftersom man är upptagen med att dricka öl i en hängmatta
 
"I see a great victory and rivers of blood. And...hmm, looks like a spleen." -Grishnak, goblin soothsayer
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vill du köpa bulk, dvs många småkort, skicka PM så löser vi ett bra pris.
molgan
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/6 -14

3 rubriker
5 svar

15. Jag känner personligen att det... 14:34:12, 4/7 -15  
Jag känner personligen att det är ok att vänta länge men det förutsätter att andra part informerar mig om läget. Det har hänt att säljare har upplyst mig om fördröjd leveranstid, om jag sedan valt att genomföra biz har jag godkänt att ligga ute med pengar under en längre tid.

Problemet uppstår när kommunikation uteblir, jag som person ges då inget utrymme att på något sätt agera. Personligen tycker jag inte att det är ok då jag själv inte skulle göra så utan att klart och tydligt ange att det är längre levernastid pga semester osv.

Jag förstår att oförutsedda situationer kan uppstå, sjukdom, trauma, livskris. Om personen i fråga hade berättat att det verkligen "sket sig" eller att det uppstod ett akut läge hade jag nog resonerat annorlunda. Jag har ingen rätt till den andra personens privatliv och är heller inte intresserad av detta. Vad jag vill ha är någon sorts information om vad som händer och lite samarbetsvilja när man väl kommunicerar.

Principiellt sett bör en agera på samma sätt ovasett bizen värde men jag blir helt klart lite mer orolig när det, som i detta fall handlar om ett enda kort med ett värde på över 400kr, än när värdet är mindre. Om personen sedan har ett stort antal andra biz på gång anser jag att han/hon kan meddela mig om detta.

Jag kan uppvisa tålamod och empati men det blir svårt om andra part inte vill kommunicera.
MartinThorning
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 27/3 -13

20 rubriker
148 svar

16. Jag brukar ha inställningen at... 21:33:29, 5/7 -15  
Jag brukar ha inställningen att det mesta är godtagbart så länge det finns kommunikation. Man kan ha överseende med mycket.. men inte med att bara få sitta och vänta och hoppas på det bästa.
Sen är 3 veckor väldigt lång tid oavsett tycker jag. Nu har posten iofs varit sjukt struliga ett bra tag tycker jag. "Framme dagen efter" har inte gällt sedan Maj typ
 
Everybody but me, CHARGE!
Uppdaterad: 21:35:09, 5/7 -15
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

17. Inte positivt, för alla andras... 06:39:00, 6/7 -15  
Inte positivt, för alla andras skull. Skriv också i reffen vad som hänt, neutral eller negativ reff utan kommentar känns inte reko.

Reff-systemet är till för att användas och det är ju dessutom helt sjukt orättvist om folk som sköter sig ska ligga lika bra till som folk som strular och inte hör av sig. (Tycker jag)

EDIT: Är helt OK med om den jag dealar med är "lite skön" och inte svarar på länge, segar med betalningar eller kortutskick. Föratt hey man softar i semestern eller hey man har ett späckat schema just nu, men ÄNDÅ tycker att det är nice att "säkra" att man kommer få vissa kort sålda eller "säkra" att man har rätt att köpa vissa kort via biz.

Jag är okay med det, och jag fattar grejjen. Skulle kunna göra så(och har nog gjort så) själv ibland. Men jag fattar isåfall att jag nog inte kommer få 100% "perfekt" som omdöme, och har redan okejat det i mitt stilla sinne.

Det helt sjukt orimliga är ju när folk som slarvar lite(vilket jag alltså är helt okej med om folk gör, sålänge DOM är okej med att ta de reffar dom får) blir uppåt väggarna över de reffar dom får. DET är fucking orimligt. :)
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
Uppdaterad: 23:18:10, 6/7 -15
molgan
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/6 -14

3 rubriker
5 svar

18. Hej Personen jag köpte kort... 13:29:06, 12/8 -15  
Hej

Personen jag köpte kortet av har inte reffat mig än, klickade på knappen "skicka påminnelse" för länge sedan utan resultat. Bizen ligger fortfarande kvar. Jag blir lite utled med tanke på den grad strul som uppstod innan jag fick kortet. Vill personen inte reffa mig för att själv undvika en neutral reff?
Talad
MEDLEM
@svm s. 28/11 -02

715 rubriker
13391 svar

19. Du kan anmäla bizzen till oss ... 13:37:37, 12/8 -15  
Du kan anmäla bizzen till oss väktare så kan vi "forcera" fram din reff och på sätt avsluta bizzen.

Nackdelen är att du själv inte får något omdöme men du slipper å andra sidan ha bizzen liggandes i listan.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!