Magic the Gathering
Magic the Gathering34873 medlemmar 669 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Evershrike + Enchantment Creat... Kopior av Stain the Mind ...
Vryn's Prodigy + Experiment Kraj
Senast läst: 07:34:42, 13/4 -24. Läst 6148 gånger.
Lill
MEDLEM
Västerås
@svm s. 18/3 -09

4 rubriker
119 svar

Vryn's Prodigy + Experiment Kraj 22:50:55, 1/7 -15  
Jag har Jace, Vryn's Prodigy och Experiment Kraj i spel. Jace har en +1/+1 counter på sig och det finns 5 kort i min grav. Jag aktiverar förmågan som Experiment Kraj får utav Jace. Vad händer med Experiment Kraj när abilityn resolvar?

Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

1. 701.25a701.25a. Only permanent... 23:02:54, 1/7 -15  
701.25a701.25a. Only permanents represented by double-faced cards can transform. (See rule 711, "Double-Faced Cards.") If a spell or ability instructs a player to transform any permanent that isn't represented by a double-faced card, nothing happens.

Ohga
MEDLEM
@svm s. 8/5 -12

16 rubriker
246 svar

2. Även 201.4201.4. Text that ... 23:09:38, 1/7 -15  
Även

201.4201.4. Text that refers to the object it's on by name means just that particular object and not any other objects with that name, regardless of any name changes caused by game effects.

201.4b201.4b. If an ability of an object refers to that object by name, and an object with a different name gains that ability, each instance of the first name in the gained ability that refers to the first object by name should be treated as the second name. Example: Quicksilver Elemental says, in part, "{U}: Quicksilver Elemental gains all activated abilities of target creature until end of turn." If it gains an ability that says "{G}: Regenerate Cudgel Troll," activating that ability will regenerate Quicksilver Elemental, not the Cudgel Troll it gained the ability from. Example: Glacial Ray is an instant with "splice onto Arcane" that says "Glacial Ray deals 2 damage to target creature or player." If it's spliced onto a Kodama's Reach, that Kodama's Reach deals 2 damage to the target creature or player. Example: Dimir Doppelganger says "{1}{U}{B}: Exile target creature card from a graveyard. Dimir Doppelganger becomes a copy of that card and gains this ability." Dimir Doppelganger's ability is activated targeting a Runeclaw Bear card. The Doppelganger becomes a copy of Runeclaw Bear and gains an ability that should be treated as saying "{1}{U}{B}: Exile target creature card from a graveyard. Runeclaw Bear becomes a copy of that card and gains this ability."


Så när du aktiverar Experiment Kraj's "lånade" ability så drar du ett kort, slänger ett, och sen, som Vibrava förklarade, händer inget mer.
Lill
MEDLEM
Västerås
@svm s. 18/3 -09

4 rubriker
119 svar

3. Inte helt övertygad. Regeln so... 23:25:57, 1/7 -15  
Inte helt övertygad. Regeln som Vibrava nämnde gäller för saker som transformerar, dvs när det är ett verb. Jace, Vryn's Prodigy instuerar aldrig att man ska transformera honom, utan snarare att han exilas och sen returernas transformerad, vilket jag kan tänka mig inte är samma sak.

Att inte Kraj kan transformeras till något känns rätt uppenbart, men han bör inte ha några problem med att bli exilad.

Uppdaterad: 23:26:52, 1/7 -15
moonlite

Rakdos
SHAGGY
REDAX
Göteborg
@svm s. 5/11 -02

185 rubriker
5115 svar

4. Jag är också skeptisk. Borde d... 23:32:44, 1/7 -15  
Jag är också skeptisk. Borde det inte helt enkelt bli så att Experiment Kraj exile'as och sen kommer tillbaka som Experiment Kraj? (OBS! Tolka inte detta som ett svar).
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

5. Du talar sanning! Fram till... 23:55:29, 1/7 -15  
Lill skrev 23:25, 1/7 -15 Inte helt övertygad. Regeln som Vibrava nämnde gäller för saker som transformerar, dvs när det är ett verb. Jace, Vryn's Prodigy instuerar aldrig att man ska transformera honom, utan snarare att han exilas och sen returernas transformerad, vilket jag kan tänka mig inte är samma sak.

Att inte Kraj kan transformeras till något känns rätt uppenbart, men han bör inte ha några problem med att bli exilad.

Du talar sanning!

Fram till release notes anländer är då den bästa guidningen vi har denna kortspecifika regeln för Loyal Cathar:

If a card that isn't a double-faced card becomes a copy of Loyal Cathar (due to Cytoshape, for example) and then dies, that card will return to the battlefield. It will no longer be a copy of Loyal Cathar and will simply have its printed characteristics.

som innebär att kraj blinkas och kommer tillbaka som kraj

Edit: det som jag benämnde som kortspecifik regel är en ruling från gatherer:
http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=244724

Uppdaterad: 23:57:05, 1/7 -15
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

6. Följdfråga: om jace får en cou... 12:36:03, 3/7 -15  
Följdfråga: om jace får en counter av kraj och sen flippar. Försvinner countern när den åker i exil eller får du ett jättekonstigt djur? Tänker stt countern skulle kunna stanna eftersom jace kommer tillbaka innan SBA kollas.
 
Hjälp mig börja med legacy kolla min have och hojta till om du vill ha.

"Om du filmar när du river sönder den och lägger upp det på youtube så kan jag bizza dig på 40kr." -tgd
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

7. Jace blir en ny permanent när ... 12:52:53, 3/7 -15  
Jace blir en ny permanent när den kommer tillbaka från exil och har ingen som helst koppling till Kraj.
Förövrigt försvinner alla counters och liknande när någonting hamnar i exil eftersom counters bara kan existera på battlefield (med 1 undantag så vitt jag vet).
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!