Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 658 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Nya mulligan regler m.m... Har jag drömt eller finns det ...
Varför beställa kort inom Sverige?
Senast läst: 19:42:10, 21/4 -24. Läst 4461 gånger.
Shukakun
MEDLEM
@svm s. 2/10 -10

3 rubriker
8 svar

Varför beställa kort inom Sverige? 11:42:14, 30/6 -15  
Hej! Jag har lite undringar angående kortpriser. Jag har spelat Magic då och då sedan Alara-eran, men har mestadels hållt mig online, så det är mest därifrån jag har lärt mig värden på diverse kort. Jag var med på ett par Gatecrash drafts irl en tid och märkte att en del hade väldigt annorlunda uppfattning av vad vissa kort var värda än vad jag var van vid, framför allt gällande shockland som var ganska uppmärksammade då.

Nu sitter jag och funderar på om man skulle beställa hem en relativt billig (<400 kr) lek och vara med på lite FNM's och kände på rak arm att Dimir eller Temur verkar kul, så jag tog en snabb titt på Sarkhan Unbroken. Svenska butiker verkar sälja kortet för ca 150-190 kr. Brittiska/europeiska amazon med sina priser i pund begär orimliga 27 pund aka 354 kr. Tcgplayer och magiccards.info, båda med priser grundade på diverse amerikanska butiker, tar 8.5-9 dollar, alltså ungefär 70 kr. Visst, det tillkommer en viss fraktkostnad och man kan åka på tullavgifter som gör det hela ganska mycket dyrare, men även då är det svårt att komma upp i svenska priser. Jag kan förstå mig på att köpa kort på plats i sin lokala spelbutik, men hur kommer det sig att svenska butiker överhuvudtaget får några onlinekunder?

P.S. Ber om ursäkt om tonen är en aning hård, det är inte tanken. Jag är klart mer förvirrad än upprörd.

krogen
MEDLEM
Luleå
@svm s. 14/5 -08

126 rubriker
1269 svar

1. Ska man nu se strikt till sin ... 11:51:41, 30/6 -15  
Ska man nu se strikt till sin egen vinning så är att beställa från usa nästan alltid fördelaktigt om man vill handla ur butiker, det är såpass mkt billigare att även om man åker på tull har man inte betalat svenska butikspriser.

Sen går det att göra bättre deals med privatpersoner här på svm än vad man kan göra hos amerikanska butiker även om även det kan vara svårt ibland på vissa kort.
 
´Greatest of the makers children, arise and claim ur birthright´- 2nd Prophecy tablet of uldum
weiuweiu

Golgari
MEDLEM
Alingsås
@svm s. 8/5 -10

102 rubriker
1091 svar

2. Sen finns ju magiccardmarket o... 12:04:15, 30/6 -15  
Sen finns ju magiccardmarket också. Skickas det inom EU så du slipper tull. Och ofta billigare än Sverige även med frakten inräknad.
Shukakun
MEDLEM
@svm s. 2/10 -10

3 rubriker
8 svar

3. Är det vanligt att svenska spe... 12:08:29, 30/6 -15  
Är det vanligt att svenska spelare går efter priserna på Starcitygames, Tcgplayer etc. istället för de svenska butikspriserna? Det starkaste minnet jag har av hela amerikanska vs svenska priser-grejen är när jag erbjöd 45 kr för en Stomping Ground då vi draftade Gatecrash, men fick höra att det kortet minsann kostar runt en hundralapp. Då låg det på ca 4-5 dollar i amerikanska butiker.

Men ja, jag antar att jag helt enkelt borde sketcha upp en rimlig relativt billig decklista och leta upp en amerikansk onlinebutik som skickar till Sverige då? Känns ju som det vettigaste alternativet.

Ett annat problem som jag antar är lite halvt off-topic är att jag skulle vilja spela lite planeswalkers eftersom jag gillar kontrollekar men mestadels har låtit bli walkers hittills på grund av ekonomiska skäl. Jag är dock väldigt osäker på vilka som skulle leda till en spelbar icke-svindyr lek, walkers brukar ju kosta en slant. Sarkhan Unbroken känns lite cool. Jace, the Living Guildpact har en väldigt rimlig prislapp, men det känns som att han inte gör särskilt mycket. Något som tilltalar mig en hel del är att svara på removal med att spela Collected Company och hitta nya flip-Liliana från Origins som flippas direkt, men en sådan lek blir det nog inte, då båda korten kostar en bra bit över hundralappen styck.

Uppdaterad: 12:10:53, 30/6 -15
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

4. https://www.magiccardmarket.eu... 12:14:55, 30/6 -15  
https://www.magiccardmarket.eu/Products/Singles/Dragons+of+Tarkir/Sarkhan+Unbroken

5€ + ingen tull samt billig frakt på singelkort.
 
Auktion: Mängder med mys! Standard, Modern, EDH, Vintage, Legacy, 93/94 osv. BO på allt! Slutar den 12 juni 22:00.
Uppdaterad: 12:15:10, 30/6 -15
Shukakun
MEDLEM
@svm s. 2/10 -10

3 rubriker
8 svar

5. Verkar onekligen som en mysig ... 12:20:03, 30/6 -15  
Verkar onekligen som en mysig sida, det här bookmarkar vi direkt! :) Skönt att veta att icke-amerikanska alternativ finns. Men jag är fortfarande nyfiken på hur svenska butiker resonerar när de dubblar amerikanska priser, eller ännu mer. Vem köper en Sarkhan Unbroken för nästan 200 kr? Folk som inte vet bättre?
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

6. Ang. svenska butikspriser tror... 12:37:16, 30/6 -15  
Ang. svenska butikspriser tror jag det finns flera olika skäl.

Ett är att inköpspriserna helt enkelt är högre, distributörer äter mer av kakan hit upp och sedan tillkommer förhållandevis hög moms.

Det andra argumentet är bekvämlighet, många spelare är villiga att betala ett premium för att kunna plocka upp saker omdelbart istället för att göra sig besväret att beställa saker från utländska butiker.

Ett tredje argument är att den svenska marknaden i allmänhet är trögare, dvs. reagerar på prissvängningar långsammare, än övriga. Kort som ligger högt efter ett set nyss släppts fortsätter ligga högt förhållandevis länge jämfört med den internationella marknaden.

Uppdaterad: 12:38:06, 30/6 -15
JohnnyBoi
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 1/10 -11

20 rubriker
240 svar

7. För att inte nämna att kronan ... 13:17:25, 30/6 -15  
För att inte nämna att kronan är oerhört svag mot både euro och dollar sedan i höstas. I butiken där jag jobbar har i princip alla våra priser gått upp 5-15% sedan i höstas på grund av detta.

Kan också rekommendera MCM (MagicCardMarket), sitter där oerhört mycket och kollar. Dock kan det ibland vara svårt att få det att bli lönsamt, det beror mycket på vad det är för slags kort och hur många du behöver.

Till exempel är det enda constructed-format jag själv spelar just nu EDH. När jag började köpa ihop min kortpool för EDH blev det mycket handlat på MCM, t.ex. är nästan alla mina duals därifrån (bara maila säljarna och be dem skicka scans så brukar allt bli bra!). Men när man köpt de flesta dyra korten man behöver och börjar komma neråt i prisklass, brukar det bli att man går in och ser att de 10-20 billigaste säljarna av kortet man behöver ligger under svenska priser, men när man klickar in på de säljarna så har de inget annat kort man behöver, och då är risken att prisskillnaden rivaliseras av fraktkostnaderna.

Om man däremot köper många lite dyrare kort och/eller kort från 300-400kr/st och uppåt, drar ju prisskillnaden iväg från fraktkostnaden hyfsat fort. Är man dessutom ute efter många kort till flera olika lekar ökar ju chansen att en säljare kan ha en stor mängd kort man behöver, till låga priser.

Sedan är ju utbudet också en anledning att kika in där. Det är ju självklart ett helt fantastiskt utbud jämfört med lilla Sverige. :) Går att hitta i princip vad som helst där, och senaste tiden är utbudet ofta anledningen till varför jag försöker få till en lönsam leverans därifrån. Är väl i och för sig logiskt med tanke på vad jag spelar, lirar man standard har vi nog ett utmärkt utbud även här i Sverige. :)

Frakt varierar också oerhört mellan länder. På MCM finns en porto-lista som uppdateras löpande, från den har jag kollat det billigaste rekommenderade portot (rymmer vanligtvis 17 kort) från varje land och sammanställt i ett dokument som jag har uppe när jag kollar kort. Brytpunkten är på 5€; hälften av länderna ligger under och hälften ligger över, men med ett hyfsat spektrum: 2,3€ från Rumänien till 17,9€ från Norge. :)
 
Låtskrivare/artist/producent/ljudtekniker, live & studio/privatlärare.
Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

147 rubriker
1765 svar

8. Om du lägger in de kort du vil... 13:28:17, 30/6 -15  
JohnnyBoi skrev 13:17, 30/6 -15 För att inte nämna att kronan är oerhört svag mot både euro och dollar sedan i höstas. I butiken där jag jobbar har i princip alla våra priser gått upp 5-15% sedan i höstas på grund av detta.

Kan också rekommendera MCM (MagicCardMarket), sitter där oerhört mycket och kollar. Dock kan det ibland vara svårt att få det att bli lönsamt, det beror mycket på vad det är för slags kort och hur många du behöver.

Till exempel är det enda constructed-format jag själv spelar just nu EDH. När jag började köpa ihop min kortpool för EDH blev det mycket handlat på MCM, t.ex. är nästan alla mina duals därifrån (bara maila säljarna och be dem skicka scans så brukar allt bli bra!). Men när man köpt de flesta dyra korten man behöver och börjar komma neråt i prisklass, brukar det bli att man går in och ser att de 10-20 billigaste säljarna av kortet man behöver ligger under svenska priser, men när man klickar in på de säljarna så har de inget annat kort man behöver, och då är risken att prisskillnaden rivaliseras av fraktkostnaderna.

Om man däremot köper många lite dyrare kort och/eller kort från 300-400kr/st och uppåt, drar ju prisskillnaden iväg från fraktkostnaden hyfsat fort. Är man dessutom ute efter många kort till flera olika lekar ökar ju chansen att en säljare kan ha en stor mängd kort man behöver, till låga priser.

Sedan är ju utbudet också en anledning att kika in där. Det är ju självklart ett helt fantastiskt utbud jämfört med lilla Sverige. Går att hitta i princip vad som helst där, och senaste tiden är utbudet ofta anledningen till varför jag försöker få till en lönsam leverans därifrån. Är väl i och för sig logiskt med tanke på vad jag spelar, lirar man standard har vi nog ett utmärkt utbud även här i Sverige.

Frakt varierar också oerhört mellan länder. På MCM finns en porto-lista som uppdateras löpande, från den har jag kollat det billigaste rekommenderade portot (rymmer vanligtvis 17 kort) från varje land och sammanställt i ett dokument som jag har uppe när jag kollar kort. Brytpunkten är på 5€; hälften av länderna ligger under och hälften ligger över, men med ett hyfsat spektrum: 2,3€ från Rumänien till 17,9€ från Norge.

Om du lägger in de kort du vill ha i want på MCM, så får du upp vilka säljare som har flest "matches" mot din want och kan då enklare köpa hem många olika kort från samma säljare
 
Julkalendern 2014
Uppdaterad: 13:29:32, 30/6 -15
JohnnyBoi
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 1/10 -11

20 rubriker
240 svar

9. Hej! Detta vet jag! :) Fungera... 14:40:48, 30/6 -15  
Knaz skrev 13:28, 30/6 -15
JohnnyBoi skrev 13:17, 30/6 -15 För att inte nämna att kronan är oerhört svag mot både euro och dollar sedan i höstas. I butiken där jag jobbar har i princip alla våra priser gått upp 5-15% sedan i höstas på grund av detta.

Kan också rekommendera MCM (MagicCardMarket), sitter där oerhört mycket och kollar. Dock kan det ibland vara svårt att få det att bli lönsamt, det beror mycket på vad det är för slags kort och hur många du behöver.

Till exempel är det enda constructed-format jag själv spelar just nu EDH. När jag började köpa ihop min kortpool för EDH blev det mycket handlat på MCM, t.ex. är nästan alla mina duals därifrån (bara maila säljarna och be dem skicka scans så brukar allt bli bra!). Men när man köpt de flesta dyra korten man behöver och börjar komma neråt i prisklass, brukar det bli att man går in och ser att de 10-20 billigaste säljarna av kortet man behöver ligger under svenska priser, men när man klickar in på de säljarna så har de inget annat kort man behöver, och då är risken att prisskillnaden rivaliseras av fraktkostnaderna.

Om man däremot köper många lite dyrare kort och/eller kort från 300-400kr/st och uppåt, drar ju prisskillnaden iväg från fraktkostnaden hyfsat fort. Är man dessutom ute efter många kort till flera olika lekar ökar ju chansen att en säljare kan ha en stor mängd kort man behöver, till låga priser.

Sedan är ju utbudet också en anledning att kika in där. Det är ju självklart ett helt fantastiskt utbud jämfört med lilla Sverige. :) Går att hitta i princip vad som helst där, och senaste tiden är utbudet ofta anledningen till varför jag försöker få till en lönsam leverans därifrån. Är väl i och för sig logiskt med tanke på vad jag spelar, lirar man standard har vi nog ett utmärkt utbud även här i Sverige. :)

Frakt varierar också oerhört mellan länder. På MCM finns en porto-lista som uppdateras löpande, från den har jag kollat det billigaste rekommenderade portot (rymmer vanligtvis 17 kort) från varje land och sammanställt i ett dokument som jag har uppe när jag kollar kort. Brytpunkten är på 5€; hälften av länderna ligger under och hälften ligger över, men med ett hyfsat spektrum: 2,3€ från Rumänien till 17,9€ från Norge. :)

Om du lägger in de kort du vill ha i want på MCM, så får du upp vilka säljare som har flest "matches" mot din want och kan då enklare köpa hem många olika kort från samma säljare =)

Hej! Detta vet jag! :) Fungerar sådär för mig för att: 1. Då jag har länder på min want (Unhinged, foils med gamla kortramen, etc) där jag även lagt in stora antal av varje (för att hålla koll på hur många jag har kvar att fixa), blir många av de föreslagna säljarna sådana som bara har länder, och det prioriterar jag sällan utan har dem på min want så att jag kan slänga med ett par om jag vill få till en bra leverans från någon säljare som inte har något annat jag behöver; och 2. De säljare som har bäst priser har ofta litet utbud. Då min want består av ett väldigt brett spektrum av kort, är det främst utländska butiker som har MCM-konton som hamnar i föreslagna-listan, och då är priserna plötsligt en bit över SvM. ;)
 
Låtskrivare/artist/producent/ljudtekniker, live & studio/privatlärare.
sus
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 10/10 -08

52 rubriker
380 svar

10. Butiker i Sverige tillhandahål... 16:18:45, 30/6 -15  
Butiker i Sverige tillhandahåller kort snarare som en tjänst gentemot spelarna än för att sälja stora volymer och göra vinst på det. Tror det är vanskligt att jämföra med amerikanska nätbutiker som hanterar större volymer, har längre inköpskostnader och lägre skatt.

Sarkhan verkar kosta från 70 kr på SvM och det är sålunda däromkring den skulle värderas i Sverige. Vad eventuella svenska butiker tar är inte relevent för värderingen spelare emellan.

Verkar gå från 5 euro på MCM för den som kan acceptera längre leveranstid, något högre porto och större risk att den försvinner i postgången.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!