Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 630 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LEGACY Goa gobbas!... Skall starta med Legacy (D&T h ...
legacy träning
Senast läst: 07:06:13, 20/4 -24. Läst 3279 gånger.
EvilEmil
MEDLEM
Hönö
@svm s. 9/9 -03

22 rubriker
126 svar

legacy träning 12:40:19, 29/5 -15  
Jag ska lära mina systersöner magic hade jag tänkt och målet är att de båda skall kunna spela på en kompetetiv nivå i slutändan.

Eftersom jag själv spelar i huvudsak Legacy så tänkte jag att man skulle leda dom åt det hållet. Jag äger inte alla legacy kort och eftersom dom måste lära sig spelet så hade det ändå inte fungerat att lära dom turneringslekar från början.

Jag skriver detta inlägget för att det hade varit väldigt kul om folk hade velat hjälpa till att komma på förenklade budgetvarianter på de vanligaste arketyperna i Legacy som jag kan sätta ihop hemma. Till exempel så borde ju en UR Burn/Delver vara ganska lätt o göra en budgetvariant på som är något förenklad.
 
Earthbind på din mamma

JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

1. Vad får en lek kosta ungefär?... 12:42:35, 29/5 -15  
Vad får en lek kosta ungefär?
 
Jag saccar LED för tre blå.....
poGDI
MEDLEM
Veberöd
@svm s. 5/7 -14

91 rubriker
947 svar

2. Proxa lekarna tills dem hittar... 12:59:52, 29/5 -15  
Proxa lekarna tills dem hittar en lek som de tycker om och köp sakta men säkert alla kort som behövs? Så har jag gjort funkar väldigt bra.
 
"Why bother play fair when you don't have to." - Chedric Phillips

-------------------------------------------------------------------------

Byt kort med mig: Power: Mot playset Tarmogoyf
scout88
MEDLEM
Nässjö
@svm s. 4/1 -11

67 rubriker
1010 svar

3. Goblins. Alver är rätt billiga... 13:04:14, 29/5 -15  
Goblins. Alver är rätt billiga med
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

4. Jag föreslår också prox. Tror ... 14:36:32, 29/5 -15  
Jag föreslår också prox. Tror att man uppskattar legacy mest om man kör en riktigt kompetetiv legacy-lek. Att säga "Börja spela Legacy, det är fantastiskt!" och sedan ge någon en Burn-lek i handen tror jag är fel väg att gå.
Truck
STANDARDKUNGEN 2008
REDAX
HEDERSMEDLEM
Viken
@svm s. 20/6 -04

426 rubriker
4077 svar

5. high tide mot manaless dredge!... 15:07:45, 29/5 -15  
high tide mot manaless dredge!
 
"Det som inte är jättedumt är istället löjligt självklart och uppenbart" - Simon Englund
yespair
JUDGE L2
Trollhättan
@svm s. 10/3 -14

117 rubriker
1709 svar

6. En bra start tror jag är preci... 15:11:21, 29/5 -15  
En bra start tror jag är precis som du säger; bygga budgetvarianterna för arketyperna och på så sätt lära sig grunderna och känna på de olika spelstilarna i aggro, kombo och kontroll. Det går att bygga monoblå kontrollistor med i princip enbart commonkort (Counterspell, Spell Pierce, Capsize) och som inspiration kan man kanske kika på de monoblå delverlistor som finns i pauper. Jag har själv spelat MUC med delver och affinity-for Islandsgubben som wincon.

Kasta in Accumulated Knowledge i någon lek, så att man får börja tänka på synergier och att gravarna har betydelse.

Bränn eller något annat aggresivt borde gå att bygga rätt billigt och som kombo kan man nog bygga rätt billiga reanimatorlistor ned typ Buried Alive (som för övrigt är söt tillsammans med typ Necrotic Ooze) istället för Entomb.

Tror att det är bra om man kan hitta en balans där powerleveln blir ungefär detsamma och man får litw sten-sax-påse känsla över det hela - så att det inte är någon lek som hela tiden vinner mot bägge de andra.

Lycka till!
 
"Det är en av världens små tragedier att kebabsås
inte finns bortanför en tiomilsradie runt Trollhättan
"
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

7. Vill du leda åt legacyhållet s... 15:22:52, 29/5 -15  
Vill du leda åt legacyhållet så ska du redan tidigt göra det tydligt att man kan vinna på andra sätt än att skicka in aggrogubbar i strid. Bygg en graveyardlek. Och en brännlek. Och en kontrollek med kontringar och nån sweeper. Och en stormlek. Och en resource-deniallek typ rack pox eller bara Stone Rain-landpaj. En lek som går ut på att rycka kort kanske? Och, för all del, någon enstaka aggrolek med. Affinity? Enchantress fast med Verduran Enchantress och bara ett par färger så du slipper duals? Möjligheterna är oändliga.

Alla lekar kan göras pissbilliga till ditt mikroformat, och du kan ju försöka bygga på det sättet att många av korten du får tag i ändå är "vettiga" legacy(/modern)playables att random ha såsom Duress, Golgari Charm, Dismember, Counterspell, Ponder, Swords to Plowshares, Lightning Bolt, Lodestone Golem, Delver of Secrets, Hymn to Tourach, Kird Ape, Spirit of the Labyrinth, Gut Shot, Smallpox, Nimble Mongoose, Monastery Swiftspear, Terminus, Dark Ritual, Gitaxian Probe etc. Så hade nog jag gjort.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
Uppdaterad: 15:24:52, 29/5 -15
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

8. Tycker inte alls man behöver p... 17:04:19, 29/5 -15  
Tycker inte alls man behöver proxa. Poängen med Legacy för mig är den stora kortpoolen och att man verkligen får spela "hela Magic" (nästan) och inte bara begränsade delar av det. Hur man sedan väljer att forma sin lek i detta oändliga korthav är en annan sak, både mina causallekar och mer seriösa projekt följer Legacys banlista. Och alla har sin charm! :)

Här finns tips på budgetlekar till Legacy:

http://www.mtgsalvation.com/forums/the-game/legacy-type-1-5/budget-legacy

Jag har själv byggt ihop Sac Land Tendrils och tycker den är riktigt skoj att köra med. I sina bästa stunder presterar den även helt ok på riktiga turneringar.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
kingdiz

Izzet
MEDLEM
@svm s. 24/1 -06

98 rubriker
568 svar

9. Kolla upp Under 600 - lekarna ... 17:34:34, 29/5 -15  
Kolla upp Under 600 - lekarna som jag å några prolare lirare med, finns här på svm. Det är budgetvarianter av de flesta legacyarketyper som är en bra inkörsport och kan lätt uppdateras med dyrare saker.
 
Det ska va gött å leva annars kan de kvetta!
Baalsebub
MEDLEM
Falun
@svm s. 21/4 -07

46 rubriker
427 svar

10. Haha detta.... 19:56:05, 29/5 -15  
Truck skrev 15:07, 29/5 -15 high tide mot manaless dredge!

Haha detta.
 
Köper, byter och säljer kort. Kolla in min have.
EvilEmil
MEDLEM
Hönö
@svm s. 9/9 -03

22 rubriker
126 svar

11. Tack för all feedback!... 21:00:47, 31/5 -15  
Tack för all feedback!
 
Earthbind på din mamma
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

12. En annan väg att gå är ju att ... 21:25:59, 31/5 -15  
En annan väg att gå är ju att lära dom älska vissa specifika spektakulära gamla kort. Bygg en casuallek med Varolz och Phyrexian Dreadnought i tex. När dom sen ska börja spela seriöst går modern bort eftersom nöten som är cool och snygg inte finns där.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
EvilEmil
MEDLEM
Hönö
@svm s. 9/9 -03

22 rubriker
126 svar

13. Tror att man får börja med nån... 12:25:10, 1/6 -15  
Tror att man får börja med nån rödgrön röra med Kird Ape / Lightning Bolt som möter en Control Magic / Counterspell lek.

Det är ju sedan jättelätt att bygga en massa budget listor. Grabbarna är 11 och 14 och har aldrig spelat spelet så att slänga fram en proxad counterbalance lek är nog ganska korkat (tror tom brainstorm/fetch är lite för avancerat i början)
 
Earthbind på din mamma
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!