Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 656 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Magic i bangkok... Custom-kort eller hur man kan ...
Skickbedömning
Senast läst: 07:49:24, 22/4 -24. Läst 3366 gånger.
Canzer

Izzet
MEDLEM
Växjö
@svm s. 24/6 -03

11 rubriker
159 svar

Skickbedömning 11:58:27, 29/5 -15  
Jag köpte för ett tag sedan 3st Horizon Canopy i Near mint skulle de vara.
Fick hem korten och va besviken på skicket, problemet är löst då jag kontaktade säljaren och påpekade att jag inte var nöjd med skicket.
Jag skickade tillbaka korten och pengar återbetalades.

Enligt säljare när han fick tillbaka korten så anser han fortfarande att korten är nm och ser inget fel med dem.

Hur som helst jag undrar hur ni andra hade bedömt skicket på dessa korten.
Jag personligen hade bedömt dem som ex och ett kort hade jag nog sagt ex- eller fine på(bild5).

Bilder album med 5 bilder:
http://imgur.com/UuOO8kF,P7x7MeU,fdRd5cG,5gWAMcI,1pteR60#0

psykopatmullvad

Boros
HEDERSMEDLEM
FSVM - REVISOR
Limmared
@svm s. 20/1 -04

664 rubriker
18454 svar

1. Fruktansvärt svårt då alla bed... 12:01:37, 29/5 -15  
Fruktansvärt svårt då alla bedömer lite olika, använder olika skalor.

Jag hade inte sålt dem som NM i alla fall.
 
"In my opinion, DOOM should be an example to game developers and movie makers everywhere when making entertainment for guys like me. Forget complex enemy AI and character development. Forget levelling up and stats. Forget tactics and complex gameplay mechanics. Demons. Marines. Mars. Guns. Chainsaws. Done."
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

2. NM är de inte, men EX+ skulle ... 12:07:50, 29/5 -15  
NM är de inte, men EX+ skulle jag säga
 
Paupers' Cage är inte legal i Pauper
danielstriem
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 17/1 -15

1 rubriker
12 svar

3. Svårt att säga på bilderna men... 12:12:45, 29/5 -15  
Svårt att säga på bilderna men jag tycker överlag att gradering är svårt, EX på bild 5 håller jag med om.

Jag tycker att det är ett problem om man är relativt ny att göra skickbedömningar, då de guider som länkas till i forumet oftast gör snällare bedömningar än köpare/säljare på torget... NM enligt generella guider på nätet motsvarar ofta EX enligt köpare/säljare tycker jag. Enklast är ju såklart att ha en diskussion kring korten intern innan köpet görs men det tar tid.. Borde finnas tydligare riktlinjer kring detta på svm.
Canzer

Izzet
MEDLEM
Växjö
@svm s. 24/6 -03

11 rubriker
159 svar

4. Jag anser åtminstone att nm ka... 12:17:58, 29/5 -15  
Jag anser åtminstone att nm kan de inte vara om kortet är naggat på något vis.
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

5. Om man kan med blotta ögat se ... 12:19:39, 29/5 -15  
Om man kan med blotta ögat se några imperfektioner, kantskador, fläckar eller vad det nu kan vara, så är kortet inte NM.

Övrig bedömning, tex. vart man drar gränsen mellan EX/FN/GD (+) är lite klurigare.

Är det värdefulla kort där man är osäker kan det vara lämpligt att ta bilder.
danielstriem
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 17/1 -15

1 rubriker
12 svar

6. http://www.blackborder.com/cgi... 12:23:37, 29/5 -15  
http://www.blackborder.com/cgi-bin/customscripts/help/condition.cgi

Den är guiden har jag sett i forumet och även på andra ställen.. vad tycker ni om den?
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

7. Den är fullt resonabel. Pro... 13:02:40, 29/5 -15  
danielstriem skrev 12:23, 29/5 -15 http://www.blackborder.com/cgi-bin/customscripts/help/condition.cgi

Den är guiden har jag sett i forumet och även på andra ställen.. vad tycker ni om den?

Den är fullt resonabel.

Problemet är att "It has only very minor wear, which is often undetectable except by the experienced." tenderar att tolkas ytterst liberalt.

Ett stort problem med skickbedömning är väl inte vad som /är/ NM utan vad som /godtas/ som NM.

En EX(+) baksida brukar gå igenom. Likaså smuts, ett par mindre kantskador eller nötningar som inte gett upphov till skador i trycket.

Inget av ovanstående får finnas på ett NM kort, dock så är det ytterst svårt att bli av med kort som (korrekt) specificerats till EX(+) om du inte är personligen känd för din strikta gradering av kort.

Eftersom vi alla är lika skyldiga, både med vad vi accepterar som NM och vad vi lägger upp som NM, så uppstår ibland de här problemen när en annan person är lite mer liberal med tänjandet av vad som kan accepteras som NM än oss själva.
pinge
MEDLEM
Sävar
@svm s. 20/11 -06

28 rubriker
553 svar

8. SVM har ju även en egen kortsk... 13:07:12, 29/5 -15  
SVM har ju även en egen kortskicksguide, där NM är "Ett nära på oanvänt kort utan några synliga brister.".
danielstriem
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 17/1 -15

1 rubriker
12 svar

9. Tack för ett bra svar.. Jag hå... 13:25:35, 29/5 -15  
Exodite skrev 13:02, 29/5 -15
danielstriem skrev 12:23, 29/5 -15 http://www.blackborder.com/cgi-bin/customscripts/help/condition.cgi

Den är guiden har jag sett i forumet och även på andra ställen.. vad tycker ni om den?

Den är fullt resonabel.

Problemet är att "It has only very minor wear, which is often undetectable except by the experienced." tenderar att tolkas ytterst liberalt.

Ett stort problem med skickbedömning är väl inte vad som /är/ NM utan vad som /godtas/ som NM.

En EX(+) baksida brukar gå igenom. Likaså smuts, ett par mindre kantskador eller nötningar som inte gett upphov till skador i trycket.

Inget av ovanstående får finnas på ett NM kort, dock så är det ytterst svårt att bli av med kort som (korrekt) specificerats till EX(+) om du inte är personligen känd för din strikta gradering av kort.

Eftersom vi alla är lika skyldiga, både med vad vi accepterar som NM och vad vi lägger upp som NM, så uppstår ibland de här problemen när en annan person är lite mer liberal med tänjandet av vad som kan accepteras som NM än oss själva.

Tack för ett bra svar.. Jag håller med och kan tycka att problemet ligger någonstans i att NM är väldigt godtyckligt. Som ny skulle det kännas enklare och mera rimligt med Mint/Ex som huvudsakliga graderingar och NM skulle användas mera restriktivt eftersom marginalerna är så små för just det skicket.

Kan dock förstå om det skulle bli för trubbigt för mera erfarna köpare/säljare..
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

10. Problemet med Mint-graden (MN)... 13:34:59, 29/5 -15  
Problemet med Mint-graden (MN) är väl att extremt få kort lever upp till det, inklusive de som kommer direkt ur boostern.

De flesta kort har en eller ett par vita prickar i hörnen från klippmaskinen, tydligast på baksidan. Alternativt en eller ett par lite ojämna/fransiga kanter eller en minimal vikning av den yttersta kanten på baksidan där klippningen inte vart skarp/snabb nog.

Dvs. saker som näst intill ingen skulle beklaga sig över, eller ens lägga märke till, men som utesluter Mint som graderingsalternativ.

Dock, nu när jag tänker efter lite mer, så menade du förmodligen att man skulle ändra lite i definitionerna mot för vad som är brukligt idag?

Så att MN skulle motsvara vad som /egentligen/ är NM idag, dvs. mer kort som är mer eller mindre direkt ur boostern, medan NM skulle reserveras för vad som idag /accepteras/ som NM?

I så fall är det en god tanke.

Tyvärr är väl graderings-skalan för vida accepterad, och inte bara här på SvM, för att låta det vara ett genomförbart alternativ förmodar jag.

Uppdaterad: 13:35:47, 29/5 -15
danielstriem
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 17/1 -15

1 rubriker
12 svar

11. Ja det var lite så jag resoner... 13:42:46, 29/5 -15  
Ja det var lite så jag resonerade... Mint i princip direkt ur booster och sleevad. Att Mint skulle motsvara en högre standard än vad som är rimligt att plocka ur en booster känns för mig konstigt. Därefter skulle då NM medföra en mer liberal tolkning enligt vad som accepteras i dagsläget..

Sen verkar det ju helt klart lättare (och mer rimligt) om man som ny som jag helt enkelt lär sig kulturen och hur graderingsskalorna faktiskt fungerar i praktiken hehe!
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

12. Ang. Mint så finns det självkl... 13:58:50, 29/5 -15  
danielstriem skrev 13:42, 29/5 -15 Ja det var lite så jag resonerade... Mint i princip direkt ur booster och sleevad. Att Mint skulle motsvara en högre standard än vad som är rimligt att plocka ur en booster känns för mig konstigt. Därefter skulle då NM medföra en mer liberal tolkning enligt vad som accepteras i dagsläget..

Sen verkar det ju helt klart lättare (och mer rimligt) om man som ny som jag helt enkelt lär sig kulturen och hur graderingsskalorna faktiskt fungerar i praktiken hehe!

Ang. Mint så finns det självklart nysprättade kort som kvalificerar, det gäller bara inte de flesta. Kort i förpaketerade produkter, tänk Commander, Clash Packs etc. klarar sig i allmänhet bättre då de har jämnare klippning.

När det gäller 'graderingskulteren' så håller jag med dig om att det är något man bör vara medveten om, dock så skulle 'trading'-delen av hobbyn må bättre av att folk i allmänhet höll sig till en bokstavlig gradering snarare än en mer eller mindre optimistisk.

I nuläget måste man mer eller mindre begära scans på alla dyrare kort för att våga vara säker på skickbedömningen och det är lite olyckligt. :(
vivalatapioca

Boros
MEDLEM
Gislaved
@svm s. 4/2 -06

63 rubriker
765 svar

13. Korten är definitvit inte nm, ... 14:02:24, 29/5 -15  
danielstriem skrev 13:42, 29/5 -15 Ja det var lite så jag resonerade... Mint i princip direkt ur booster och sleevad. Att Mint skulle motsvara en högre standard än vad som är rimligt att plocka ur en booster känns för mig konstigt. Därefter skulle då NM medföra en mer liberal tolkning enligt vad som accepteras i dagsläget..

Sen verkar det ju helt klart lättare (och mer rimligt) om man som ny som jag helt enkelt lär sig kulturen och hur graderingsskalorna faktiskt fungerar i praktiken hehe!

Korten är definitvit inte nm, ex till ex +.
Mint kondition existerar knappt, du får nog i princip jobba på tryckeriet o plocka upp kortet från transportbandet med bomullshandskar för att kortet skall kategoriseras som M.
Sleevar du den så är den defintivt inte M.

Uppdaterad: 16:55:10, 29/5 -15
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

14. För mig är det uppenbart att e... 16:49:04, 29/5 -15  
För mig är det uppenbart att ett sleevat kort kan vara NM, och att 95% av alla kort man öppnar i boosters också är det. Man måste skilja på mint och NM.

Det stora problemet tycker snarare ligger hos gamla kort från 90-talet eftersom dessa ofta har en annan typ av slitning även om de har jättefina kanter osv. På spelade kort tycker jag att ytan ofta har blivit matt och mindre glatt. Känns inte riktigt NM trots att det är oslitet i viss bemärkelse.

EDIT: av de aktuella korten så håller jag med om att inget är NM. De går från Ex+ till EX-. Bild nr. 2 - den med skadat hörn - skulle jag sätta till FN (FN+ om man vill vara noga).
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
Uppdaterad: 16:50:49, 29/5 -15
vivalatapioca

Boros
MEDLEM
Gislaved
@svm s. 4/2 -06

63 rubriker
765 svar

15. Helt rätt, skrev fel.... 16:56:06, 29/5 -15  
toriv skrev 16:49, 29/5 -15 För mig är det uppenbart att ett sleevat kort kan vara NM, och att 95% av alla kort man öppnar i boosters också är det. Man måste skilja på mint och NM.

Det stora problemet tycker snarare ligger hos gamla kort från 90-talet eftersom dessa ofta har en annan typ av slitning även om de har jättefina kanter osv. På spelade kort tycker jag att ytan ofta har blivit matt och mindre glatt. Känns inte riktigt NM trots att det är oslitet i viss bemärkelse.

EDIT: av de aktuella korten så håller jag med om att inget är NM. De går från Ex+ till EX-. Bild nr. 2 - den med skadat hörn - skulle jag sätta till FN (FN+ om man vill vara noga).

Helt rätt, skrev fel.
Zeldan_Zelodon
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

91 rubriker
1285 svar

16. EX, FN, NM, EX, EX - i den ord... 23:39:44, 29/5 -15  
EX, FN, NM, EX, EX - i den ordningen.
 
That which has been tapped cannot be untapped.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!