Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 667 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LEGACY PLS20 - Ligastandings för Play... Hjälp mig väja lek! =D ...
Banna Brainstorm?
Senast läst: 11:35:20, 25/4 -24. Läst 10386 gånger.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

Banna Brainstorm? 11:07:27, 28/5 -15  
Att banna brainstorm i formatet har ju genom åren många gånger kommit på tal men blir det mer högaktuellt nu när lekar som OmniTell och Miracles överpresterar?

Bob Huang nämner lite för och nackdelar och för en ganska vettig diskussion:
Click

Jag vet att Brainstorm är THE staple och att en del anser att Brainstorm är Legacy men försök vara lite konstruktiva, vad hade hänt om man rörde runt i grytan?
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..

Sanojd
MEDLEM
Nödinge
@svm s. 1/2 -12

13 rubriker
319 svar

1. Grytan hade blivit rörd. On... 11:14:53, 28/5 -15  
Grytan hade blivit rörd.

Ontopic. Folk hade Riotat ..
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

2. Jag ser ärligt talat inte prob... 11:17:24, 28/5 -15  
Jag ser ärligt talat inte problemet. Det går alldeles utmärkt att bygga lekar som hatar ut lekar som spelar Brainstorm.
 
Gillar du Eternalformat och bor i Västmanland? Spana in Eternal Sunday på Facebook
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

3. Så länge det inte blir "brains... 11:22:27, 28/5 -15  
Så länge det inte blir "brainstorm eller brainstorm-hat" är det väl rätt okej. Elves, ANT, D&T mm är ju fortfarande relativt Competitive och är ju inte helt döda mot alla som spelar blått
 
Paupers' Cage är inte legal i Pauper
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

4. Om man anser att mirakel och s... 11:26:34, 28/5 -15  
Om man anser att mirakel och speciellt omnitell är för bra, är inte Dig Through Time det man vill banna? Visst är Brainstorm bra, men inte bättre än att kolla på 7 bilder och stoppa 2 på hand...

Daban: ANT spelar ju Brainstorm...
 
"Seriöst, italiensk semipimp i legends. Vänligen avlid." -MrFukinkou
Uppdaterad: 11:27:19, 28/5 -15
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

5. Hmmm... Kan sägas hur mycket s... 11:30:43, 28/5 -15  
Hmmm... Kan sägas hur mycket som helst om detta. Det vore kul att se vad som hände, och jag tycker att det vore roligt om färgerna var mer balanserade jämfört med idag. MEN min grundläggande inställning är ändå att alla banlistor ska vara så korta som möjligt, alltid. Ser hellre unbans av andra saker och att wizards slutar trycka blåa kort som är starka i legacy/ser till att pusha alla andra färger genom att trycka bra staples där.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
MrFukinkou
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/4 -11

21 rubriker
229 svar

6. Jag tror inte den kommer banna... 11:31:59, 28/5 -15  
Jag tror inte den kommer bannas (läs, hoppas inte) men om den gör det så blir det nog till att flytta över till enbart Vintage. Älskar kortet på tok för mycket för att spela en lek utan Brainstorm.

TLDR: Not gonna happen.
 
| FULL PATTE FANCLUB |
"Hall of the Bandit Lord, den combar bra med Wild Nacatl -Mikael Johansson
Benke
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/9 -08

35 rubriker
344 svar

7. Brainstorm har ju funnits seda... 11:40:10, 28/5 -15  
Brainstorm har ju funnits sedan Legacy skapades, och jag tycker egentligen inte brainstorm i sig är problemet. Blått får bara onödigt kraftfulla kort som egentligen borde varit andra färger eller inte tryckts alls (snapcaster,True-name, Delver, Clique,Dig...)
Monolith
MEDLEM
Enskededalen
@svm s. 11/7 -08

14 rubriker
454 svar

8. Brainstorm är ett otroligt bra... 11:49:05, 28/5 -15  
Brainstorm är ett otroligt bra kort men det är även svårt att använda optimalt och utmanar därför spelaren. Jag tycker inte att brainstorm är för bra i legacy och jag tycker inte att Miracles eller Omnitell är för bra lekar. Just nu är dom två lekarna en stor del av metat men jag tror inte att det har att göra med att dom är bättre än andra strategier. Dom syns mycket vilket resulterar i att många bygger lekarna vilket resulterar i att lekarna syns mer etc etc. Folk kommer att bemöta metaförändringarna men jag tror inte att det är Brainstorm som är kortet som man är rädd för när man möter strategierna. Om jag spelar en fair deck mot miracles är jag rädd för Terminus tex, inte Brainstorm :)
 
Peace has cost you your strength.
Victory has defeated you.
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

9. Fetchländer är också riktigt g... 12:17:24, 28/5 -15  
Fetchländer är också riktigt galna, de enablar Delve, treshold, Brainstorm blir bättre(samma med countertop, tunnar ut lekarna, manafixar som bara den etc.

Spelar själv MUD de få gångerna jag spelar legacy så bann av fetchar och Brainstorm hade inte skadat mig särskilt, fast många hade kanske rört sig mot liknande lekar.
Bolt
MEDLEM
@svm s. 28/4 -10

3 rubriker
226 svar

10. Och hur tror du Terminus hamna... 12:17:37, 28/5 -15  
Och hur tror du Terminus hamnar överst på bibblan?
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

11. Problemen med legacy är att fö... 12:20:49, 28/5 -15  
Problemen med legacy är att för många lekar inte är interaktiva. Banna snt och Counterbalance (eller sdt) så är problemet med formatet till stor del löst.
Men vi vet ju att wizards inte bryr sig om 1.5 o 1 så..
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

12. EDT: duurr nvm, sdt är Top lol... 12:29:08, 28/5 -15  
tgd skrev 12:20, 28/5 -15 Problemen med legacy är att för många lekar inte är interaktiva. Banna snt och Counterbalance (eller sdt) så är problemet med formatet till stor del löst.
Men vi vet ju att wizards inte bryr sig om 1.5 o 1 så..

EDT: duurr nvm, sdt är Top lol

Uppdaterad: 12:30:13, 28/5 -15
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

13. Sensei's Divining Top :P... 12:29:31, 28/5 -15  
RolloTomasi skrev 12:29, 28/5 -15
tgd skrev 12:20, 28/5 -15 Problemen med legacy är att för många lekar inte är interaktiva. Banna snt och Counterbalance (eller sdt) så är problemet med formatet till stor del löst.
Men vi vet ju att wizards inte bryr sig om 1.5 o 1 så..

Om man får fråga, vad betyder "sdt"?

Sensei's Divining Top
 
"Seriöst, italiensk semipimp i legends. Vänligen avlid." -MrFukinkou
Gikkman
MEDLEM
Skövde
@svm s. 4/6 -09

38 rubriker
335 svar

14. Unbannan Mental Misstep så lös... 12:32:02, 28/5 -15  
Unbannan Mental Misstep så löser det nog sig ^.^
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

15. Jag tycker inte heller (som må... 13:22:42, 28/5 -15  
Jag tycker inte heller (som många sagt tidigare i tråden) att det är Brainstorm som är problemet. Ja, Miracles och OmniTell är de förmodligen bästa lekarna just nu (eller har iaf minst dåliga matchups bland topp-lekarna) men det hör ju till naturen i alla contructed-format att det finns en bästa lek.

I Miracles fall är det väl inte så mycket Brainstorm som är det egentliga problemet (alla lekar spelar den ändå) utan det är mera kombinationen utav att Sensei's Divining Top är extremt bra en lek som har många fetchar och vill gå långt och att SDT har sjuka synergier med Coutnerbalance och mirakelspells. Sen att leken kan spela både massor av snapcasters och rödblasts, den bästa removalspellen och cliquar är ju inte dumt heller, Brainstorm är bara ett (bra) kort i mängden.

I Omnitells fall är det inte heller Brainstorm som gör leken sjuk (alla combolekar utom Belcher, Oops och Elves etc spelar Brainstorm). Det är mer för att Omnitell är det bästa skalet för Dig Trough Time (som också råkar vara väldigt bra i en lek som vill lägga ihop kort A med kort B).

Uppdaterad: 13:23:47, 28/5 -15
moonlite

Rakdos
SHAGGY
REDAX
Göteborg
@svm s. 5/11 -02

185 rubriker
5115 svar

16. Vad är snt?... 13:40:15, 28/5 -15  
tgd skrev 12:20, 28/5 -15 Problemen med legacy är att för många lekar inte är interaktiva. Banna snt och Counterbalance (eller sdt) så är problemet med formatet till stor del löst.
Men vi vet ju att wizards inte bryr sig om 1.5 o 1 så..

Vad är snt?
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

17. Show and Tell :P... 13:43:43, 28/5 -15  
moonlite skrev 13:40, 28/5 -15
tgd skrev 12:20, 28/5 -15 Problemen med legacy är att för många lekar inte är interaktiva. Banna snt och Counterbalance (eller sdt) så är problemet med formatet till stor del löst.
Men vi vet ju att wizards inte bryr sig om 1.5 o 1 så..

Vad är snt?

Show and Tell :P
Eksem
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 30/12 -08

68 rubriker
2614 svar

18. Brainstorm ÄR Legacy. Kortet ä... 13:58:52, 28/5 -15  
Brainstorm ÄR Legacy. Kortet är antagligen för bra, men formatet är inte detsamma utan Brainstorm och jag tror det är svårt (eller omöjligt) att trumma upp något som helst större stöd för en sådan bannlysning i communityn.
 
Force of Will stops your opponent from winning, and it also stops your opponent from stopping you from winning.
Truck
STANDARDKUNGEN 2008
REDAX
HEDERSMEDLEM
Viken
@svm s. 20/6 -04

426 rubriker
4077 svar

19. Brainstorms absolut bästa scen... 14:08:10, 28/5 -15  
Brainstorms absolut bästa scenario är att din nötgiv kostar en blå mana mer. Hur är det orättvist? Kortet är starkt men den är inte bruten...
 
"Det som inte är jättedumt är istället löjligt självklart och uppenbart" - Simon Englund
Poborskay
MEDLEM
Åkarp
@svm s. 3/4 -10

1 rubriker
32 svar

20. Brainstorm är så klart riktigt... 14:40:08, 28/5 -15  
Brainstorm är så klart riktigt stark men banna den blir nog inte många glada av, man vill ju spela med starka, skillintensiva och roliga kort, lite därför man älskar Legacy som format. Tryck nya powerkort i andra färger samt släpp fri lite gamla "broken" kort istället för att banna saker. Worldgorger Dragon i vintras var ju en bra och spännande start, men visade sig vara ett unban som inte skapade någonting i dagens meta där den är outplayed för länge sen. Nästa kanske kan få bli lite intressantare som i Survival of the Fittest t.ex. Ett helt klart starkt kort som var ett problem för 5 år sen men som kanske inte är det nu i ett helt annat meta där det existerar betydligt mer hate. Rest in Peace, Abrupt Decay, Deathrite Shaman för att nämna några, och då har jag inte ens nuddat vid alla bonkers saker blått fått på sistone.

Får ett kort som Show and Tell (som bara kommer bli bättre och bättre med tiden i takt med att Wizard trycker nya sjuka 10+ mana kort) vara legalt idag tycker jag inte det finns anledning att hålla tillbaka vissa av de andra korten på banlistan.

Man har släppt fri "overpowered" saker många gånger tidigare och det har väl sällan blivit några problem i Legacy vad jag känner till. Har man starka kort i andra färger än blått på banlistan är det kanske hög tid att låta dem få en ny chans för att bättra på colorbalansen lite. Vad tror ni?



BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!