Magic the Gathering
Magic the Gathering34882 medlemmar 631 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SYNPUNKTER & SUPPORT Ny funktion: Auto-reff efter 3... Biz 2.0? ...
Funktion för auktioner på Torget som inte fungerar
Senast läst: 19:16:50, 5/4 -24. Läst 1981 gånger.
Zeldan_Zelodon
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

91 rubriker
1285 svar

Funktion för auktioner på Torget som inte fungerar 23:38:06, 27/5 -15  
Hej och hå - här kommer jag och klagar lite.

När man lägger upp en auktion, i skedet där man lagt in korten på sagda auktion och ska sätta ut lägsta bud, minsta höjning och BO så finns en funktion, som till synes, är hur bra som helst:

En funktion som föreslår startbud och BO.

När man tittar på prospektet att individuellt prissätta 1000+ kort, varav flertalet är billiga crap-rares och foilade skunk-commons, så frestas man (man=jag) att använda funktionen för att få lite fart på saker och ting. Den fungerar ändå, vid en ganska noggrann inspektion, bra.

Vettiga priser, iallafall på allt värt <10:-. Till synes.

Men om 95%+ av det som är värt <10:- är spot on, så är resten totalt raketfel. Detta upptäckte jag såklart inte, felen försvann i skogen av det som såg rätt ut, plus att jag litar på sidans kodning (här någonstans skrattar kodgänget förmodligen lite åt mig).

Resultatet:
Karn Liberated 5:- BO
Hooded Hydra (Foil) 5:- BO
Frontier Siege (Foil) 5:- BO

För att ta några exempel.

(Fan att man inte kan bjuda på sin egen auktion, för det där var goa priser alltså!)

Men detta är tyvärr inte allt, en liten feature som detta gör inte att jag beger mig till klagomuren. Nej nej. Men problemet, go vänner, är att Torget spelar combo.

För BO:ade kort går nämligen inte att ta bort från en auktion.

Man kan välja att inte skicka biz, kontakta köparen och ordna ny biz eller prompt radera hela auktionen och börja om från början. Kort sammanfattat: Applicera luftvärnseld på ett luftgevärsproblem.

Där har ni min story, nu kommer mina slutsatser och förslag:

Funktionen för att föreslå startbud/BO fungerar inte tillförlitligt.
Att inte kunna radera BO:ade kort från auktion orsakar strul om man råkat skriva fel.

Därför föreslår jag att möjlighet ges att ta bort BO:ade kort från auktion, det är mitt viktigaste förslag då det löser samtliga tänkbara problem som uppstår vid buggar/skrivfel/slarv.

Jag föreslår även att "föreslå bud/BO"-funktionen tas ur bruk och/eller finslipas.

Tack för ordet och kram
Anders
 
That which has been tapped cannot be untapped.

Zerwolf
MEDLEM
Sollebrunn
@svm s. 19/11 -14

3 rubriker
18 svar

1. +1!... 23:43:02, 27/5 -15  
+1!
 
Hård, Sten, HALLELUJA
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

2. Vill i sammanhanget ha det näm... 06:53:11, 28/5 -15  
Vill i sammanhanget ha det nämnt att jag inte gillar tanken på att man (man=jag) buyoutat ett specifikt kort och sen "fyller ut" med lite andra kort eftersom man vet att man buyoutade det specifika kortet och kommer behöva göra biz oavsett, och sen tas det specifika kortet bort och du är fast med att köpa en massa skit typ.

För att dra ett mer konkret exempel:
Du buyoutar 4 Splinter Twin och tänker att nu går jag loss.
Passar på att köpa 4 Deciver och 4 Pestermite. Twins plockas bort och där står du med 8 gubbar som du betalat lite överpris på (vilket var okej att göra då Twins kanske var lite billiga).
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Hobbe
MEDLEM
Forshaga
@svm s. 29/9 -04

75 rubriker
501 svar

3. Svårlöst problem. Jag håller E... 11:02:27, 28/5 -15  
Svårlöst problem. Jag håller Elof om att det finns en problematik kring att kunna ta bort kort som någon kört BO på. Om jag köpt loss kort vill jag ju veta att jag faktiskt får dem och att auktionsinnehavaren inte lite halvt godtyckligt kan ta bort dem vid behov.

Kan inte komma på någon bra lösning på detta tyvärr och vet inte hur omfattande/hur ofta detta händer. Kan man be någon moderator/väktare/random svm-person att ta bort kort från auktionen som uppenbart har blivit fel?
Zeldan_Zelodon
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

91 rubriker
1285 svar

4. @elof och Hobbe: Jag förstå... 12:03:28, 28/5 -15  
@elof och Hobbe:

Jag förstår er problemformulering, även fast det bör tilläggas att man har rätt att radera sin auktion närsomhelst, samma sak gäller med att skicka bizzar vid auktionsslut - det är fullt möjligt att kort och gott strunta i det.

Sedan klagar jag inte pga att något kort då och då går en tia eller tjuga för billigt - problemen jag tar upp här handlar om när saker och ting blir så fel att kort hamnar på 90% rabatt och mer.

Om jag skulle se en Karn för fem spänn så skulle jag inte bjuda och tro att det blir biz till att börja med - så i de fall jag pratar om här så handlar det ju inte om att någon som BO:at en Jace för 650 plötsligt blir utan och står där med sina tre Tarpan för femman styck.

Och i ärlighetens namn: Varför skulle någon som satt rätt BO radera kort från auktion om/när denne precis fått sitt asking price för kortet?

Det här handlar om att ge bättre verktyg till en auktionsinnehavare än att radera hela auktionen.

Och gällande Väktare, nej de kan inte göra något mer än så heller - såtillvida att ingen ny funktion för det har tillkommit sedan jag var Väktare.
 
That which has been tapped cannot be untapped.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

5. "Och i ärlighetens namn: Varfö... 12:17:11, 28/5 -15  
Zeldan_Zelodon skrev 12:03, 28/5 -15 @elof och Hobbe:

Jag förstår er problemformulering, även fast det bör tilläggas att man har rätt att radera sin auktion närsomhelst, samma sak gäller med att skicka bizzar vid auktionsslut - det är fullt möjligt att kort och gott strunta i det.

Sedan klagar jag inte pga att något kort då och då går en tia eller tjuga för billigt - problemen jag tar upp här handlar om när saker och ting blir så fel att kort hamnar på 90% rabatt och mer.

Om jag skulle se en Karn för fem spänn så skulle jag inte bjuda och tro att det blir biz till att börja med - så i de fall jag pratar om här så handlar det ju inte om att någon som BO:at en Jace för 650 plötsligt blir utan och står där med sina tre Tarpan för femman styck.

Och i ärlighetens namn: Varför skulle någon som satt rätt BO radera kort från auktion om/när denne precis fått sitt asking price för kortet?

Det här handlar om att ge bättre verktyg till en auktionsinnehavare än att radera hela auktionen.

Och gällande Väktare, nej de kan inte göra något mer än så heller - såtillvida att ingen ny funktion för det har tillkommit sedan jag var Väktare.

"Och i ärlighetens namn: Varför skulle någon som satt rätt BO radera kort från auktion om/när denne precis fått sitt asking price för kortet?"

Alla dagar i veckan kortet spikar av en eller annan anledning. Tex vilket bannat kort som helst i modern skulle släppas.

Har du en auktion på säg 20 dagar. Efter dag 2 så buyoutar någon 2 kort. Personen har ingen brådska och inväntar auktionsslutet samt bjuder på lite annan bös i samma veva. Helgen efter hen buyoutat de 2 korten så spelas PTn där alla kommit fram till att kortet är helt bananas och priset ökat från 20/st till 80/st.

-

Hur troligt är det att personen vill sälja de korten nu?


Bonus:

Någon loggar in igen efter ett långt uppehåll. Ser att medianpriset på Black Lotus i unlimited är typ 7000. Lägger ut en till salu för 5000 och buyout 8000. Tror ni att den här personen kommer låta buyouten vara kvar?
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Hobbe
MEDLEM
Forshaga
@svm s. 29/9 -04

75 rubriker
501 svar

6. Zeldan, jag menar absolut inte... 12:34:49, 28/5 -15  
Zeldan, jag menar absolut inte i ditt fall eller liknande, där vill ju alla parter att man ska kunna ta bort kort med BO, jag håller helt med. Mitt problem med det är just det som Elof tar upp, dvs att det kan missbrukas av folk som plötsligt fick "för lite" för sitt kort för att det av en eller annan anledning gått upp rejält i pris. Det finns otaliga exempel på när det skulle kunna bli sådana problem. Självklart kan man som du säger radera hela auktionen men har man några tusen kort kanske man inte besvärar sig med det om det är 10-12 kort som man vill ha upp priset på men kan man däremot ta bort just de korten så gör man kanske det. Man kan också som du säger strunta i att skicka biz vilket är ett "bra" alternativ men även där kanske det ligger en massa andra kort med på bizzarna så att man inte gör det.

Jag håller som sagt helt med om problemtiken du för upp, jag är bara tveksam till den föreslagna lösningen och skulle gärna se några andra alternativ presenteras om det finns några idéer.
Zeldan_Zelodon
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

91 rubriker
1285 svar

7. @elof: Jo, där har man två ... 12:44:56, 28/5 -15  
@elof:

Jo, där har man två konkreta fall där man som köpare tror sig ha satt rätt pris - i ena fallet händer det något i efterhand som ändrar priset, i det andra så tabbade man sig.

Men, som tidigare sagt, man kan enkelt (på egen hand) radera hela auktionen. *POFF* - Borta. Det går att göra direkt efter man startat den, eller direkt innan den slutar, och närsomhelst däremellan. Förmodligen även efter auktionsslut. Plus att bizzar inte går ut automatiskt, utan skickas en efter en. Med dessa verktyg kan man uppnå samma verkan.

Men hur schysst är det mot en köpare som "råkat" fynda en Beta-Time Walk för 4 spänn att denne inte får köpa de andra korten, att ingen biz alls kommer? Det andra personen köpt behöver nödvändigtvis inte bara vara filler.

Och hur rättvist är det mot alla andra köpare att hela auktionen raderas, bara för att en snubbe köpt ett kort som råkat hamna till fel pris?

Jag tycker att vi silar mygg och sväljer kameler här.

Det är uppenbart att det finns ett problem, sedan kan jag väl medge att mitt förslag förmodligen inte är det bästa - pga de följder som utpekats.

Men om vi istället tittar på hur vi kan lösa det på ett bra sätt:

Om man tar bort autofyllfunktionen - eller ännu enklare: Bara lägger till en liten varningstext om att den inte är exakt och att man rekommenderas att noga kontrollera samtliga priser om man vill undvika fel.

Bingo, där var ett problem löst. :)

Sedan kan man väl ge Väktarna exklusiv möjlighet att ta bort enskilda BO:ade kort från en auktion - med intentionen att bara ta bort kort som är väldigt fel prissatta. Då riskerar inga kort att tas bort utan goda grunder - och auktioner slipper raderas i onödan.

Låter det bättre?
 
That which has been tapped cannot be untapped.
Uppdaterad: 14:01:55, 28/5 -15
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

8. Låter klart bättre, svåra blir... 13:09:16, 28/5 -15  
Låter klart bättre, svåra blir väl att implemitera.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Zeldan_Zelodon
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

91 rubriker
1285 svar

9. Vi får vänta och se vad admin ... 14:02:25, 28/5 -15  
elof_the_mighty skrev 13:09, 28/5 -15 Låter klart bättre, svåra blir väl att implemitera.

Vi får vänta och se vad admin säger. :)
 
That which has been tapped cannot be untapped.
Beakid

Simic
ADMIN
REDAX
MODERATOR
GULDMEDLEM
Lyckeby
@svm s. 3/2 -01

621 rubriker
10801 svar

10. Torget kommer inte utvecklas n... 14:07:11, 28/5 -15  
Torget kommer inte utvecklas nämnvärt under nuvarande SvM, däremot kommer hela systemet ses över när vi jobbar med det i SvM3 (nya versionen av siten).
 
Strätz!
Zeldan_Zelodon
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

91 rubriker
1285 svar

11. Uppfattat. Då passar jag mig h... 15:01:19, 28/5 -15  
Beakid skrev 14:07, 28/5 -15 Torget kommer inte utvecklas nämnvärt under nuvarande SvM, däremot kommer hela systemet ses över när vi jobbar med det i SvM3 (nya versionen av siten).

Uppfattat. Då passar jag mig hädanefter för "föreslå startbud/BO"-funktionen.
Och löser eventuella småfel medelst luftvärnsmetoden.

Nu är ni iallafall informerade om problematiken och kan ta med er det i arbetet inför SvM3. :)

kram <3
 
That which has been tapped cannot be untapped.



BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!