Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 634 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LEGACY legacy träning... Infect ...
Skall starta med Legacy (D&T hjälp m.m.)
Senast läst: 22:40:27, 19/4 -24. Läst 4290 gånger.
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

Skall starta med Legacy (D&T hjälp m.m.) 19:47:51, 20/5 -15  
Halloj!
Har beslutat att ta mig in i Legacy-scenen och lekvalet blev Death and Taxes. Har dock inte så bra kläm på hur metat ser ut nu, och vad man kan förvänta sig, så om ni har lite tips/artiklar att läsa så vore det mycket uppskattat

Edit: Har läst lite i primern på MTGSalvation, men de snackar nästan bara G/W eller R/W Death and Taxes där numera

Listan ser i nuläget ut som följande, som sagt har jag dålig koll på metat så brädan är väl egentligen vad som behöver mest hjälp


P.S
Kommer mest spela på DL och med vänner, så ge all insiderinfo ni har om hur det brukar se ut på onsdagarna
 
Paupers' Cage är inte legal i Pauper
Uppdaterad: 19:50:18, 20/5 -15

mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

1. Vad har man Celestial Flare ti... 20:15:00, 20/5 -15  
Vad har man Celestial Flare till?
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

2. Reanimator/Show and Tell/Sneak... 20:18:50, 20/5 -15  
mindtrix skrev 20:15, 20/5 -15 Vad har man Celestial Flare till?

Reanimator/Show and Tell/Sneak Attack och TNN
 
Paupers' Cage är inte legal i Pauper
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

3. Beroende på hur metat ser ut h... 20:29:37, 20/5 -15  
Beroende på hur metat ser ut har jag lite åsikter:

Möter du mycket combo vill du nog inte spela Mangara of Corondor, den är i princip bara bra mot sega lekar som inte vill göra nåt.

Maindeck Containment Priest är bra om du möter mycket elves och reanimator, annars ligger den bättre i brädan pga. nonbo med Aether Vial. Sneak and Show är inte en lek längre, alla kör Omniscience och hardcastar Emrakul.

Vad gör Tower of the Magistrate i leken? Jag kan ju missat nåt, men protection mot artefakter på ett singleton-kort som du inte kan hämta verkar kasst. Av samma anledning har jag övergivit Cavern of Souls trots alla mirakellekar, oftast är ett Plains bättre.

Flagstones of Trokair har både för och nackdelar, jag kör 4 pga. att man tunnar leken utan drawbacks, funkar skitbra med Cataclysm, minskar antalet Plains i leken (Massacre blir dyr ).
Dock kan ju rug slösa waste+stifle för att paja den, men det är ju en 2 för 1 så länge du inte har ont om land.
Blood Moon blir också svårare att hantera med få Plains.

Brädan är ännu mer metaberoende, men vissa grejer bör man alltid ha:

2 Cataclysm är helt rätt enligt mig,
1 Enlightened Tutor är lagom, funkar som 5e Stoneforge Mystic eller för att hämta one-offs från brädan.
1 Pithing Needle borde finnas, för att stänga dryga länder eller Sensei's Divining Top etc. när 3-4 Revoker inte räcker.
Ethersworn Canonist är ett måste mot all kombo, har sett allt mellan 1 och 4. Kör själv 3.
1-2 Rest in Peace mot grav-lekar, kan behöva bytas mot / kompletteras med Grafdiggers Cage om du möter mycket Dredge.
2 Containment Priest mot elves
1 Ratchet Bomb mot tokens, allt från TES till Mirakel håller på med dryga tokens...

Sen finns det många andra bilder beroende på meta:
Manriki-Gusari är bra i mirrorn och mot blade-lekar.
Circle of Protection: Red är oftast bättre än Absolute Law, men de funkar mot burn oavsett.
Är omnitell en stor lek är Oblivion Ring bra att ha i brädan, annars har man ingen chans mot den leken. Körde tidigare Councils Judgment, men det går att racea TNN, lite svårare med Emrakul.
Spirit of the Labyrinth är bra mot Elves, annars rätt medioker. Dock är det skitkul att lägga ut den med vial i respons på Brainstorm .
Sunlance är kass, removal i sorceryspeed är inte så spännade.

Celestial Flare verkar kass, dubbelvitt är inte alltid lätt att producera. Reanimator har man ändå 3 Karakas + RiP + Containment Priest + plogar, onödigt att bräda in för mycket. Omnitell föredrar jag oblivion ring mot, TNN är bara farlig om han håller jitte.

Detta är vad jag tycker, kan dock inte kalla mig expert på leken, har spelat DnT sen januari.
 
"Seriöst, italiensk semipimp i legends. Vänligen avlid." -MrFukinkou
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

4. Bahra splashar rött för magus ... 20:32:01, 20/5 -15  
Bahra splashar rött för magus of the moon
 
"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

"Både tgd och latsblaster i samma tråd som hejar på varandra? tror jag avbevakar nu " -useL
comawhite
MEDLEM
@svm s. 31/5 -05

66 rubriker
501 svar

5. Brimaz och Mangara känns båda ... 21:14:40, 20/5 -15  
Brimaz och Mangara känns båda rätt kalla i Legacy just nu. Verkar överlag svårt att motiver noll Serra Avenger och färre än 4 revokers. Spontant känner jag -1 Brimaz, -2 Mangara, -2 Mirran Crusader, +3 Avenger, +1 Revoker +1 Aven Mindcensor.
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

6. Tror att Bahra tycker att det ... 22:13:36, 20/5 -15  
Tror att Bahra tycker att det är rätt att spela 1-2 Mangara, 3 Revokers och 4 Ethersworn Canonist SB i mono-vit, såg att han skrev det på thesource för ett tag sen iaf.

Uppdaterad: 22:14:11, 20/5 -15
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

7. Tackar! Låter bra rätt igenom... 22:17:16, 20/5 -15  
jd skrev 20:29, 20/5 -15 Beroende på hur metat ser ut har jag lite åsikter:

Möter du mycket combo vill du nog inte spela Mangara of Corondor, den är i princip bara bra mot sega lekar som inte vill göra nåt.

Maindeck Containment Priest är bra om du möter mycket elves och reanimator, annars ligger den bättre i brädan pga. nonbo med Aether Vial. Sneak and Show är inte en lek längre, alla kör Omniscience och hardcastar Emrakul.

Vad gör Tower of the Magistrate i leken? Jag kan ju missat nåt, men protection mot artefakter på ett singleton-kort som du inte kan hämta verkar kasst. Av samma anledning har jag övergivit Cavern of Souls trots alla mirakellekar, oftast är ett Plains bättre.

Flagstones of Trokair har både för och nackdelar, jag kör 4 pga. att man tunnar leken utan drawbacks, funkar skitbra med Cataclysm, minskar antalet Plains i leken (Massacre blir dyr ).
Dock kan ju rug slösa waste+stifle för att paja den, men det är ju en 2 för 1 så länge du inte har ont om land.
Blood Moon blir också svårare att hantera med få Plains.

Brädan är ännu mer metaberoende, men vissa grejer bör man alltid ha:

2 Cataclysm är helt rätt enligt mig,
1 Enlightened Tutor är lagom, funkar som 5e Stoneforge Mystic eller för att hämta one-offs från brädan.
1 Pithing Needle borde finnas, för att stänga dryga länder eller Sensei's Divining Top etc. när 3-4 Revoker inte räcker.
Ethersworn Canonist är ett måste mot all kombo, har sett allt mellan 1 och 4. Kör själv 3.
1-2 Rest in Peace mot grav-lekar, kan behöva bytas mot / kompletteras med Grafdiggers Cage om du möter mycket Dredge.
2 Containment Priest mot elves
1 Ratchet Bomb mot tokens, allt från TES till Mirakel håller på med dryga tokens...

Sen finns det många andra bilder beroende på meta:
Manriki-Gusari är bra i mirrorn och mot blade-lekar.
Circle of Protection: Red är oftast bättre än Absolute Law, men de funkar mot burn oavsett.
Är omnitell en stor lek är Oblivion Ring bra att ha i brädan, annars har man ingen chans mot den leken. Körde tidigare Councils Judgment, men det går att racea TNN, lite svårare med Emrakul.
Spirit of the Labyrinth är bra mot Elves, annars rätt medioker. Dock är det skitkul att lägga ut den med vial i respons på Brainstorm .
Sunlance är kass, removal i sorceryspeed är inte så spännade.

Celestial Flare verkar kass, dubbelvitt är inte alltid lätt att producera. Reanimator har man ändå 3 Karakas + RiP + Containment Priest + plogar, onödigt att bräda in för mycket. Omnitell föredrar jag oblivion ring mot, TNN är bara farlig om han håller jitte.

Detta är vad jag tycker, kan dock inte kalla mig expert på leken, har spelat DnT sen januari.

Tackar!
Låter bra rätt igenom, Vad tycker du om Holy Light? Har den någon plats, eller skall den bytas mot något?

Sunlance är väl typ 5e Swords i t.ex Elves matchupen då man inte vill köra typ Path to Exile för att rampa dem.
Absolute Law är väl mer emot X/r lekar som kör Pyroclasm-effekter för att rensa brädet, i dem fallen hjälper inte Circle of Protection: Red särskilt mycket tyvärr.
Tornet är där för att t.ex döda Batterskull germs och göra att motståndarens Stoneforge Mystics blir relativt värdelösa, men kanske är bättre med ett plains till.
 
Paupers' Cage är inte legal i Pauper
Uppdaterad: 22:18:08, 20/5 -15
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

8. Möter du mycket Elves kan jag ... 23:07:20, 20/5 -15  
Möter du mycket Elves kan jag förstå Holy Light, och kanske Sunlance. Batterskull är inget problem om du har kvar Mirran Crusader som kan blocka plus fyra flickerwisp som kan blinka germen.

Som sagt beror det på hur metat ser ut, första gången jag spelade hade jag en hög skräp i brädan men efter ett par turneringar kommer man på vad som behövs.

Jag kör också 2 Crusader och 3 Revoker, huruvida det är rätt eller fel kan säkert diskuteras. Crusadern är jäkligt bra med svärd/jitte, men gör inget mot kombo.
 
"Seriöst, italiensk semipimp i legends. Vänligen avlid." -MrFukinkou
Uppdaterad: 23:32:24, 20/5 -15
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

9. Skulle kutta Mangara of Corond... 23:08:55, 20/5 -15  
Skulle kutta Mangara of Corondor i main mot en till mindsensor och en till Brimaz eller revoker. Kor Firewalker är ett alternativt brädkort.
Oblivion Ring är rätt bra med Flickerwisp också.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Uppdaterad: 23:16:19, 20/5 -15
yespair
JUDGE L2
Trollhättan
@svm s. 10/3 -14

117 rubriker
1709 svar

10. Är det inte bättre att spela W... 14:48:33, 21/5 -15  
Daban skrev 20:18, 20/5 -15
mindtrix skrev 20:15, 20/5 -15 Vad har man Celestial Flare till?

Reanimator/Show and Tell/Sneak Attack och TNN

Är det inte bättre att spela Wing Shards, om man nu tvunget vill spela den typen av spells?
 
"Det är en av världens små tragedier att kebabsås
inte finns bortanför en tiomilsradie runt Trollhättan
"
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

11. Över lag känns det lite optimi... 14:55:03, 21/5 -15  
yespair skrev 14:48, 21/5 -15
Daban skrev 20:18, 20/5 -15
mindtrix skrev 20:15, 20/5 -15 Vad har man Celestial Flare till?

Reanimator/Show and Tell/Sneak Attack och TNN

Är det inte bättre att spela Wing Shards, om man nu tvunget vill spela den typen av spells?

Över lag känns det lite optimistiskt att spela en one-off spell i DnT, du lever ju på topdecks...
 
"Seriöst, italiensk semipimp i legends. Vänligen avlid." -MrFukinkou
Kavli
MEDLEM
@svm s. 13/11 -10

114 rubriker
1345 svar

12. Min fruktansvärt tråkiga och f... 14:58:36, 21/5 -15  
Min fruktansvärt tråkiga och fantasilösa lista;

Kränkta Vita Kvinnor

Legacy / Turneringsspel

Av: Kavli
20:59, 28/2 -15

Kavli kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Turneringsspel
Format: LegacyStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
8267:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]178173[/lek]
Köp leken! Proxa leken!

 
Hade jag fått en spänn för varje intjänad krona,
Hade jag varit hälften så fattig som nu troja.
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

13. Wing Shards kostar ju tre mana... 15:03:48, 21/5 -15  
yespair skrev 14:48, 21/5 -15
Daban skrev 20:18, 20/5 -15
mindtrix skrev 20:15, 20/5 -15 Vad har man Celestial Flare till?

Reanimator/Show and Tell/Sneak Attack och TNN

Är det inte bättre att spela Wing Shards, om man nu tvunget vill spela den typen av spells?

Wing Shards kostar ju tre mana, för det första. För det andra så tar man ju in den emot de lekar som spelar ett stort/ej interaktivt hot, så man behöver endast döda en gubbe.
 
Paupers' Cage är inte legal i Pauper
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

14. Är det inte också relevant att... 15:52:32, 21/5 -15  
Är det inte också relevant att Flare tar blockande gubbar? Det vill säga att den kan tas in emot random djurlekar?
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
holmen
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/2 -03

252 rubriker
1880 svar

15. Canonist är sådär mot lekar so... 22:07:02, 28/5 -15  
Canonist är sådär mot lekar som tar in clasm/Massacre, har haft mer nytta av Eidolon of Rhetoric, eller split 1/1 i brädan. Det är segt men du köper dig ofta den turen med Thalia eller revoker på typ LED.

Uppdaterad: 22:08:49, 28/5 -15

finarfin presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion EDH MID IKORIA LOTR WHO BALDUR THRONE ELDRAINE

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Sulfurous Springs (Foil) 63:- Buyout: 69:-

Sulfurous Springs 72:- Buyout: 79:-

Sulfurous Springs 54:- Buyout: 59:-

Sulfurous Springs 50:- Buyout: 55:-

Sulfurous Springs 54:- Buyout: 59:-

Yavimaya Coast 17:- Buyout: 19:-

Yavimaya Coast 17:- Buyout: 19:-

Yavimaya Coast 17:- Buyout: 19:-

Yavimaya Coast 17:- Buyout: 19:-

Sol Ring 17:- Buyout: 19:-

Sol Ring 17:- Buyout: 19:-

Sol Ring 17:- Buyout: 19:-

Sol Ring 17:- Buyout: 19:-

Sol Ring 15:- Buyout: 16:-

Sol Ring 15:- Buyout: 16:-

Sol Ring 15:- Buyout: 16:-

Sol Ring 15:- Buyout: 16:-

Sol Ring (Tyska) 11:- Buyout: 12:-

Sol Ring (Tyska) 11:- Buyout: 12:-

Sol Ring (Tyska) 11:- Buyout: 12:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!