Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 648 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LEGACY Decks to Beat uppdatering.... Legacy-spelare på MTGO vill bö ...
Goblins
Senast läst: 21:24:34, 13/4 -24. Läst 3018 gånger.
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

Goblins 14:05:04, 24/4 -15  
Såg PLAMENs säljtråd och blev ohälsosamt nyfiken på om goblins faktiskt kan spelas i legacy. Kollade runt lite och hittade ett gäng top 8 men leken tycks sakna stadga.

Vad är det leken saknar, om något? Har den för många dåliga matchups?

Vet att Cedric pratar en del om goblins på SCG Live och han ber ofta om en ny goblin, men jag har aldrig hört honom förklara just vilken goblin som behövs.

Vad säger ni som har koll på läget?

Truck
STANDARDKUNGEN 2008
REDAX
HEDERSMEDLEM
Viken
@svm s. 20/6 -04

426 rubriker
4077 svar

1. kör hårt! Lägg 4 ashen rider, ... 14:24:56, 24/4 -15  
kör hårt! Lägg 4 ashen rider, 4 mindbreak trap,4 chalice of the void och 3 grafdigger's cage i brädan bara!
 
"Det som inte är jättedumt är istället löjligt självklart och uppenbart" - Simon Englund
Benke
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/9 -08

35 rubriker
344 svar

2. Helt klar spelbar, men ingen t... 14:29:31, 24/4 -15  
Helt klar spelbar, men ingen tier1-lek i nuläget. Har också en relativt bra matchup mot Miracle som är en stor del av metat :)
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

3. Som Truck implicerar: leken är... 14:29:58, 24/4 -15  
Som Truck implicerar: leken är för dålig mot kombo, men rätt bra mot rättvisa blå lekar.
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

4. Vit splash för maindeck Thalia... 14:36:50, 24/4 -15  
Vit splash för maindeck Thalia tillsammans med Portar, Wastelands och Goblin Settler + Kiki-Jiki, Mirror Breaker är väl den version som verkar mest lovande, tillsammans med Trucks bräda har du nog game mot de flesta kombolekarna som annars klår dig.

Varför goblins inte spelas i legacy är nog pga. att metat blivit så snabbt att du inte har tid att durdla runt med Goblin Ringleader in i Goblin Piledriver, Krenko, Mob Boss och Goblin Chieftain. Delverlekarna hinner vinna långt innan dess om du inte disruptar dem, alltså måste man satsa åt DnT-hållet för att vinna.
 
44/63 möjliga tyska kort i legacyleken, kolla gärna min tråd om du vill byta/sälja nåt :)

Asche zu Asche und Staub zu Staub
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

5. Det ska sägas att Sandro95 här... 15:21:40, 24/4 -15  
Det ska sägas att Sandro95 här på sidan spelar en rätt spicy version som han styrde till final senaste Scandinavian Open här i stockholm, du borde helt klart fråga om hans åsikt i detta. Vet att han spelar MD Cabal Therapy bland annat.
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

6. Gäller alltså att connecta med... 15:42:18, 24/4 -15  
Gäller alltså att connecta med Goblin Lackey eller Warren Instigator för att få tillräckligt med fart i början? Det är ju en tribal-lek så en kan väl inte förvänta sig allt för mycket.
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

7. Precis, men tyvärr brukar lack... 16:33:38, 24/4 -15  
Rochard skrev 15:42, 24/4 -15 Gäller alltså att connecta med Goblin Lackey eller Warren Instigator för att få tillräckligt med fart i början? Det är ju en tribal-lek så en kan väl inte förvänta sig allt för mycket.

Precis, men tyvärr brukar lackey dra till sig plog/bolt osv. rätt snabbt. Om han bara hade haste, kanske det som krävs för att goblins ska bli bra igen
 
44/63 möjliga tyska kort i legacyleken, kolla gärna min tråd om du vill byta/sälja nåt :)

Asche zu Asche und Staub zu Staub
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

8. Det krävs väldigt mycket för a... 17:11:25, 24/4 -15  
Det krävs väldigt mycket för att en lek utan Brainstorm ska vara bra i legacy. Väldigt specifika metan och väldigt polariserade matchups (Lands), redundans och kraft på andra sätt (Elves). Goblins saknar det. Och det är oklart varför det bara inte blir en sämre DnT-lek (och jag respekterar inte DnT särskilt mycket).
Sandro95
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 14/3 -09

57 rubriker
121 svar

9. Jag har spelat Goblins väldigt... 20:46:26, 24/4 -15  
Jag har spelat Goblins väldigt länge, och har en hel del tankar om leken. Jag ska göra ett försök att sammanfatta det viktigaste utan att det slutar med en bok.

Kan Goblins spelas i Legacy? Ja, absolut. Det är inte i dagsläget den starkaste leken i formatet, men den har ändå överlag många positiva matchups. Jag möter gärna både Miracles och Death & Taxes, samt RUG/UWR Delver när jag spelar leken, för att nämna några vanligt förekommande matchups.

Det är sant att combo är en historiskt sett dålig matchup för leken. Om man är beredd att betala priset går det däremot utmärkt att bygga leken för att göra den starkare mot combo. Jag är ett stort fan av den svarta splashen då kombinationen av ryck och permanentbaserat hat (Chalice of the Void) är svårare att bräda mot. Iochmed ökningen i Omnitellspelare kan jag dock även se värdet av att spela en vit splash för Ethersworn Canonist. Det går även att spela kort maindeck som är bra mot combo (Cabal Therapy, Thalia, Guardian of Thraben, Earwig Squad, och som i listan som vann en GPT inför Kyoto; Chalice of the Void). Fördelen med både ryck och Chalice är att bägge är väldigt starka kort i andra matchups också.

Leken kräver dock en hel del av dig som spelare för att spelas optimalt. Den kan ta flera olika roller, och det gäller att veta när du bör försöka racea, och när det är dags att försöka utgrinda din motståndare istället. Det krävs också en del av dig som lekbyggare. Du kommer att märka att du når mycket bättre resultat om du håller leken uppdaterad. Finetuning är en process, och det gäller att hänga med i hur metat förändras.

Goblins skulle definitivt må bra av lite nya kort. Däremot tror jag att det det finns andra anledningar till att leken inte syns i så många top8or. Spelare som har som mål att vinna och prestera bra i större turneringar lär inte välja Goblins, för det är, som sagt, inte den bästa leken i formatet.

Visst finns det likheter med Death and Taxes. Skillnaden är att Goblins saknar DnTs disruptiva djur, vilket kan bidra till bl.a. en sämre combomatchup g1. Goblins har heller inte en Stoneforge Mystic som du bara kan spela r2 och som ofta vinner åt dig om den får ligga kvar i spel. Vad goblins däremot har är ett oerhört starkt lategame med mycket kortövertag, en toolbox i Goblin Matron, och en starkare removalsuite (om än ej inte mot goyfar). Med både Tarfire och Gempalm Incinerator har du betydligt fler slots för removal, ofta i kombination med Pyrokinesis, Warren Weirding m.fl.

Jag hoppas jag fick med det viktigaste. Har du fler frågor är det bara att ställa dem. :)
LarsLeif
MEDLEM
Bromma
@svm s. 10/2 -12

74 rubriker
1036 svar

10. Väl talat!... 01:22:08, 25/4 -15  
Väl talat!
Angus
FANTASY KING
Göteborg
@svm s. 20/4 -05

22 rubriker
990 svar

11. Var ett tag sen jag spelade nu... 08:41:38, 25/4 -15  
Var ett tag sen jag spelade nu men som Sandro säger är delver inte en dålig matchup för leken. Insitigator är kass imo, men det är definitivt inte över om man inte connectar med Lackey runda två.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!