Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 654 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Ad Nauseam... UB ninjor och älvor ...
Beslutsångenst mellan en rad lekar!
Senast läst: 02:48:17, 16/4 -24. Läst 3662 gånger.
Ollegunnar
MEDLEM
Skara
@svm s. 4/3 -14

86 rubriker
153 svar

Beslutsångenst mellan en rad lekar! 13:31:34, 21/4 -15  
Hej

Inom några veckor tänkte jag testa att spela en liten mer seriösare tävling, mer än fnm jag vanligtvis spelar. Jag har en rad lekar som jag är intresserad av och som jag vill spela. Men jag har haft en tendens att falla för tier2 lekar och det kan säkert bli fallet nu med.

Jag spelar Hatebears och Norin Soulsister. Landbasen brukar väl vad jag fattat vara det dyra och de dyrare länder jag har är Arid Mesa, Temple Garden, Sacred Foundry, Horizon Canopy och Windswept Heath, samtliga playsets.

Vad jag själv hittat kan man med denna Landbas spela Burn(vilket jag inte vill), Hexproof, har även endel kort till att spela Monowhite Soulsister och med Wooded Foothills har jag en landbas till Zoo.

Zoo är väl det som verkar mest intressant! Men vilka fördelar/nackdelar finns med samtliga lekar och vilken kan klara sig bäst i det metat ni själva spelar i?

Jojja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/11 -13

4 rubriker
328 svar

1. Skulle rekomendera Naya Zoo, d... 14:13:10, 21/4 -15  
Skulle rekomendera Naya Zoo, du har inte nog med Fetch för Burn.
Khaiden
MEDLEM
Vendelsö
@svm s. 21/3 -09

11 rubriker
133 svar

2. Jag är lite som du, kör hellre... 14:14:12, 21/4 -15  
Jag är lite som du, kör hellre Tier2 av någon anledning. Har blivit en hel del Zoo midrange genom åren.

Med Risk för att blanda in lite personliga känslor för vad jag tycker om lekarna kommer här lite reflektioner.. obs generaliserar en hel del..

Hatebears:
Skaplig lek som har game mot det mesta, dör stenhårt mot Burn dock. Bör se mer spel pga mängden fetch som finns nuförtiden. Flickerversionen kan vara riktigt kul och Lurig då Flickerwisp och Aethervial är väldigt trevliga ihop. Väldigt sällan man ser denna lek nuförtiden. Kan bero på burn.

Norin Soulsisters
Orkar du lira seriöst med denna lek? det är nog frågan du får ställa dig själv. Visst du kommer vinna en del, men orkar du? I papper är det nog lättare att lira denna än på Modo eftersom du kan shortcutta en hel del samt att du även spelar på motståndarens tid. Leken är väldigt dryg att möta så om du gillar att se motståndaren pinas pga evigt många triggers som skall resolva så grattis här är leken för dig.

Monowhite Soulsisters är väl en bra lek att lära sig modern med men likt Norinversionen är den nog rätt trist i längden att ha som seriös turneringslek. Det finns ju en grindig version som lirar Proclamation of rebirth och massa sweepers också att variera med En sådan lista gick bra i GP madrid nu senast. Risk finns att du går till time rätt ofta då det är 45minutersmatcher. Att spendera en hel kväll att plussa liv och inte försöka glömma triggers gör en ganska mosig i huvudet. Skall du lira större turneringar GPS etc så tycker jag man skall hålla sig borta från lekar där det är hög risk att man går till time.

Hexproof är ju superstark men förlorar oftast på att man mullar ihjäl sig. Snabba matcher men väldigt lite interaktion. Du gör din grej och om motståndaren inte har edicter eller du mullar sönder din starthand så vinner du antagligen.

Zoo. Zoo funkar rätt OK i modern, Du har lite olika versioner att välja mellan, Superaggro med massa 1drops, Midrange med Knights, smiters planeswalkers etc. Svart splash för Siege Rhino eller 5c med tribal flames. Ska du ha en billig lek så är Zoo aggro nog bäst lämpad. Skall du gå på dyrare så är väl Tribal.zoo eller Midrange lite värre. Goyfar kostar ju en slant. Har som sagt kört en hel del zoo och på senaste tid har Midrangezoo med svart splash för Rhino funkat bäst.

Hoppas du hittar något du gillar.. GL HF
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

3. Om du kan fixa 2-3 Godless Shr... 14:38:25, 21/4 -15  
Om du kan fixa 2-3 Godless Shrine och 4 Isolated Chapel så är BWx Tokens en lek annars. Kanske tom skippa svart och köra rött eller grönt men det är väl lite sämre.
 
Auktion: Mängder med mys! Standard, Modern, EDH, Vintage, Legacy, 93/94 osv. BO på allt! Slutar den 26 april 22:00.
Ollegunnar
MEDLEM
Skara
@svm s. 4/3 -14

86 rubriker
153 svar

4. Tack så jättemycket för ansträ... 15:22:39, 21/4 -15  
Khaiden skrev 14:14, 21/4 -15 Jag är lite som du, kör hellre Tier2 av någon anledning. Har blivit en hel del Zoo midrange genom åren.

Med Risk för att blanda in lite personliga känslor för vad jag tycker om lekarna kommer här lite reflektioner.. obs generaliserar en hel del..

Hatebears:
Skaplig lek som har game mot det mesta, dör stenhårt mot Burn dock. Bör se mer spel pga mängden fetch som finns nuförtiden. Flickerversionen kan vara riktigt kul och Lurig då Flickerwisp och Aethervial är väldigt trevliga ihop. Väldigt sällan man ser denna lek nuförtiden. Kan bero på burn.

Norin Soulsisters
Orkar du lira seriöst med denna lek? det är nog frågan du får ställa dig själv. Visst du kommer vinna en del, men orkar du? I papper är det nog lättare att lira denna än på Modo eftersom du kan shortcutta en hel del samt att du även spelar på motståndarens tid. Leken är väldigt dryg att möta så om du gillar att se motståndaren pinas pga evigt många triggers som skall resolva så grattis här är leken för dig.

Monowhite Soulsisters är väl en bra lek att lära sig modern med men likt Norinversionen är den nog rätt trist i längden att ha som seriös turneringslek. Det finns ju en grindig version som lirar Proclamation of rebirth och massa sweepers också att variera med En sådan lista gick bra i GP madrid nu senast. Risk finns att du går till time rätt ofta då det är 45minutersmatcher. Att spendera en hel kväll att plussa liv och inte försöka glömma triggers gör en ganska mosig i huvudet. Skall du lira större turneringar GPS etc så tycker jag man skall hålla sig borta från lekar där det är hög risk att man går till time.

Hexproof är ju superstark men förlorar oftast på att man mullar ihjäl sig. Snabba matcher men väldigt lite interaktion. Du gör din grej och om motståndaren inte har edicter eller du mullar sönder din starthand så vinner du antagligen.

Zoo. Zoo funkar rätt OK i modern, Du har lite olika versioner att välja mellan, Superaggro med massa 1drops, Midrange med Knights, smiters planeswalkers etc. Svart splash för Siege Rhino eller 5c med tribal flames. Ska du ha en billig lek så är Zoo aggro nog bäst lämpad. Skall du gå på dyrare så är väl Tribal.zoo eller Midrange lite värre. Goyfar kostar ju en slant. Har som sagt kört en hel del zoo och på senaste tid har Midrangezoo med svart splash för Rhino funkat bäst.

Hoppas du hittar något du gillar.. GL HF

Tack så jättemycket för ansträngningen. Detta hjälper mig verkligen!

Skulle någon av dessa lekar klassas som Tier1? :)
Khaiden
MEDLEM
Vendelsö
@svm s. 21/3 -09

11 rubriker
133 svar

5. Nja.. av lekarna du nämner så ... 16:28:33, 21/4 -15  
Nja.. av lekarna du nämner så är bara Burn T1 just nu.

Tack, ingen orska btw :) bara kul.

Går man på Mtg-salvations kriterier för vad som är T1 så kvalar bara dessa lekar in:
UR-Twin, Junk, Burn, Affinity och infect in som T1

Av de lekar du tittar på att spela så är Zoo i alla fall T2. Som sagt finns många varianter där.
Ollegunnar
MEDLEM
Skara
@svm s. 4/3 -14

86 rubriker
153 svar

6. Vad innebär ens Tier2 isf? Ren... 17:35:22, 21/4 -15  
Khaiden skrev 16:28, 21/4 -15 Nja.. av lekarna du nämner så är bara Burn T1 just nu.

Tack, ingen orska btw :) bara kul.

Går man på Mtg-salvations kriterier för vad som är T1 så kvalar bara dessa lekar in:
UR-Twin, Junk, Burn, Affinity och infect in som T1

Av de lekar du tittar på att spela så är Zoo i alla fall T2. Som sagt finns många varianter där.

Vad innebär ens Tier2 isf? Rent praktiskt?

Jag har ju också möjlighet att plocka ihop en Boros Burn, men det känns väldigt förutsägbart och tråkigt!

Jag har tidigare försökt hitta något som inte spelas av alla och Mill verkade ganska kul men det finns ju också en anledning att ospelade lekar inte spelas :P
Zubba
MEDLEM
Mariestad
@svm s. 18/9 -07

151 rubriker
942 svar

7. Finns många olika hatebears li... 17:52:23, 21/4 -15  
Finns många olika hatebears listor som går bra online fanns även en hatebear lista som top8 en SCG turnering för inte så länge sen leken är en tier2 men den har game mot det mesta.
Matchupen mot burn är inte dålig på nåt sätt beronde på vilken version du spelar.

Zoo är en väldigt bra lek men dock så har den en sådär matchup mot Abzan men jag hade nog valt den av dom där lekarna om du inte ska spela Hatebears.
MartinThorning
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 27/3 -13

20 rubriker
148 svar

8. Har du det mesta till Bogles (... 19:27:35, 21/4 -15  
Har du det mesta till Bogles (aura-hexproof) så kan du säkert bara komplettera med det som saknas från min auktion. Jag spelade leken länge och hade riktigt roligt med den. Det svåra var att skydda sig från edict-effekter och göra leken så tillförlitlig som möjligt. Leken dör ibland till sig själv pga mulligans. Och du måste i princip köra 4 Leyline of Sanctity (och de släpper jag inte på auktionen tyvärr
Leyline är så viktigt både pga Liliana of the Veil, men även som turn 1 skydd mot Thoughtseize. Leken är mycket sårbar tills dess du droppat en creature och lagt en umbra på den.
Många lekar har dock mer eller mindre inget skydd mot bogles och dör till lifelink/trample omgående ... mycket trelivt

(PS. Ja, jag förstår att det är lite shameless promotion att tipsa om min auktion men ville mer slå ett slag för leken, som ligger mig varmt om hjärtat.)
Ollegunnar
MEDLEM
Skara
@svm s. 4/3 -14

86 rubriker
153 svar

9. Jag har både kort till en vers... 09:57:11, 22/4 -15  
Zubba skrev 17:52, 21/4 -15 Finns många olika hatebears listor som går bra online fanns även en hatebear lista som top8 en SCG turnering för inte så länge sen leken är en tier2 men den har game mot det mesta.
Matchupen mot burn är inte dålig på nåt sätt beronde på vilken version du spelar.

Zoo är en väldigt bra lek men dock så har den en sådär matchup mot Abzan men jag hade nog valt den av dom där lekarna om du inte ska spela Hatebears.

Jag har både kort till en version med Wilt-Lief Liege, Loxodon Smiter och allt som hör till där! Sen har jag också en lista med Blade Splicer, Flickerwisp, Restoration Angel och eventuellt även Cloudshift.

Varför har jag svårigheter mot Abzan och vad ska jag bräda in mot en Abzan lek?(med en normal zoo bräda)!
Ollegunnar
MEDLEM
Skara
@svm s. 4/3 -14

86 rubriker
153 svar

10. Jag har landbasen iaf. Är det ... 10:10:41, 22/4 -15  
MartinThorning skrev 19:27, 21/4 -15 Har du det mesta till Bogles (aura-hexproof) så kan du säkert bara komplettera med det som saknas från min auktion. Jag spelade leken länge och hade riktigt roligt med den. Det svåra var att skydda sig från edict-effekter och göra leken så tillförlitlig som möjligt. Leken dör ibland till sig själv pga mulligans. Och du måste i princip köra 4 Leyline of Sanctity (och de släpper jag inte på auktionen tyvärr ;)
Leyline är så viktigt både pga Liliana of the Veil, men även som turn 1 skydd mot Thoughtseize. Leken är mycket sårbar tills dess du droppat en creature och lagt en umbra på den.
Många lekar har dock mer eller mindre inget skydd mot bogles och dör till lifelink/trample omgående ... mycket trelivt :)

(PS. Ja, jag förstår att det är lite shameless promotion att tipsa om min auktion :P men ville mer slå ett slag för leken, som ligger mig varmt om hjärtat.)

Jag har landbasen iaf. Är det några stora summor för att köpa in resten av korten förutom Daybreak Coronet och Leyline of Sanctity som jag vet kostar skjortan.
Ollegunnar
MEDLEM
Skara
@svm s. 4/3 -14

86 rubriker
153 svar

11. hmm, det hade kanske varit någ... 10:12:17, 22/4 -15  
czypher skrev 14:38, 21/4 -15 Om du kan fixa 2-3 Godless Shrine och 4 Isolated Chapel så är BWx Tokens en lek annars. Kanske tom skippa svart och köra rött eller grönt men det är väl lite sämre.

hmm, det hade kanske varit något! Är den tillräckligt competitive då? Tänker främst på Anger of the Gods..
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

12. Gick ju top 8 på en stor turne... 10:14:49, 22/4 -15  
Ollegunnar skrev 10:12, 22/4 -15
czypher skrev 14:38, 21/4 -15 Om du kan fixa 2-3 Godless Shrine och 4 Isolated Chapel så är BWx Tokens en lek annars. Kanske tom skippa svart och köra rött eller grönt men det är väl lite sämre.

hmm, det hade kanske varit något! Är den tillräckligt competitive då? Tänker främst på Anger of the Gods..

Gick ju top 8 på en stor turnering :). Anger är givetvis jobbig men å andra sidan behöver du inte punga ut alla gubbar på en gång. Du har ju Sorin + enchantments som pumpar dina tokens så du slår ihjäl motståndaren på 2-3 rundor med 3-4 tokens samt att du har discards (med svart) för att plocka jobbiga kort som angers och andra sweepers.
 
Auktion: Mängder med mys! Standard, Modern, EDH, Vintage, Legacy, 93/94 osv. BO på allt! Slutar den 26 april 22:00.
Ollegunnar
MEDLEM
Skara
@svm s. 4/3 -14

86 rubriker
153 svar

13. Jaha, okej! Kan du länka den l... 10:21:25, 22/4 -15  
czypher skrev 10:14, 22/4 -15
Ollegunnar skrev 10:12, 22/4 -15
czypher skrev 14:38, 21/4 -15 Om du kan fixa 2-3 Godless Shrine och 4 Isolated Chapel så är BWx Tokens en lek annars. Kanske tom skippa svart och köra rött eller grönt men det är väl lite sämre.

hmm, det hade kanske varit något! Är den tillräckligt competitive då? Tänker främst på Anger of the Gods..

Gick ju top 8 på en stor turnering :). Anger är givetvis jobbig men å andra sidan behöver du inte punga ut alla gubbar på en gång. Du har ju Sorin + enchantments som pumpar dina tokens så du slår ihjäl motståndaren på 2-3 rundor med 3-4 tokens samt att du har discards (med svart) för att plocka jobbiga kort som angers och andra sweepers.

Jaha, okej! Kan du länka den listan?

Tänkte inte på discarden.. Det var ju ganska självklart. Är tokens den lek av samtiliga nämnda i denna tråd som du rekommenderar? :)
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

14. http://mtgtop8.com/event?e=923... 10:40:22, 22/4 -15  
Ollegunnar skrev 10:21, 22/4 -15
czypher skrev 10:14, 22/4 -15
Ollegunnar skrev 10:12, 22/4 -15
czypher skrev 14:38, 21/4 -15 Om du kan fixa 2-3 Godless Shrine och 4 Isolated Chapel så är BWx Tokens en lek annars. Kanske tom skippa svart och köra rött eller grönt men det är väl lite sämre.

hmm, det hade kanske varit något! Är den tillräckligt competitive då? Tänker främst på Anger of the Gods..

Gick ju top 8 på en stor turnering :). Anger är givetvis jobbig men å andra sidan behöver du inte punga ut alla gubbar på en gång. Du har ju Sorin + enchantments som pumpar dina tokens så du slår ihjäl motståndaren på 2-3 rundor med 3-4 tokens samt att du har discards (med svart) för att plocka jobbiga kort som angers och andra sweepers.

Jaha, okej! Kan du länka den listan?

Tänkte inte på discarden.. Det var ju ganska självklart. Är tokens den lek av samtiliga nämnda i denna tråd som du rekommenderar? :)

http://mtgtop8.com/event?e=9234&d=253006&f=MO

Vet inte om den är bäst skulle nog säga att den är nog likvärdig med MartyrProc, HexProof och Zoo. Den bästa leken som har omnämnts i denna tråd är GW Hatebears enligt mig. Då räknar jag inte med burn eftersom du inte vill lira den ;).
 
Auktion: Mängder med mys! Standard, Modern, EDH, Vintage, Legacy, 93/94 osv. BO på allt! Slutar den 26 april 22:00.
Uppdaterad: 10:41:21, 22/4 -15
MartinThorning
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 27/3 -13

20 rubriker
148 svar

15. Nej. Det är det inte. Kor spir... 12:50:05, 22/4 -15  
Ollegunnar skrev 10:10, 22/4 -15
MartinThorning skrev 19:27, 21/4 -15 Har du det mesta till Bogles (aura-hexproof) så kan du säkert bara komplettera med det som saknas från min auktion. Jag spelade leken länge och hade riktigt roligt med den. Det svåra var att skydda sig från edict-effekter och göra leken så tillförlitlig som möjligt. Leken dör ibland till sig själv pga mulligans. Och du måste i princip köra 4 Leyline of Sanctity (och de släpper jag inte på auktionen tyvärr
Leyline är så viktigt både pga Liliana of the Veil, men även som turn 1 skydd mot Thoughtseize. Leken är mycket sårbar tills dess du droppat en creature och lagt en umbra på den.
Många lekar har dock mer eller mindre inget skydd mot bogles och dör till lifelink/trample omgående ... mycket trelivt

(PS. Ja, jag förstår att det är lite shameless promotion att tipsa om min auktion men ville mer slå ett slag för leken, som ligger mig varmt om hjärtat.)

Jag har landbasen iaf. Är det några stora summor för att köpa in resten av korten förutom Daybreak Coronet och Leyline of Sanctity som jag vet kostar skjortan.

Nej. Det är det inte. Kor spiritdancer går på 70:- st och vill man köra keen sense på det är det kanske 30:- st för de också. Resten är 5:- kort. Path to exile är ju att rekommendera. Samt bra SB kort som rest in peace, Stony silence, Runed Halo, pithing needle, Ray of revelation, Creeper Corrosion.

desil presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Stor samling fina kort!

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Chalice of the Void 551:- Buyout: 580:-

City of Brass 117:- Buyout: 130:-

Copy Enchantment (GD) 12:- Buyout: 15:-

Lightning Bolt (Japanska) 162:- Buyout: 180:-

Lightning Bolt (Japanska) 162:- Buyout: 180:-

Lightning Bolt (Japanska) 162:- Buyout: 180:-

Lightning Bolt (Japanska) 162:- Buyout: 180:-

Adarkar Wastes (EX) 55:- Buyout: 65:-

Ankh of Mishra (EX) 55:- Buyout: 65:-

Ankh of Mishra (GD) 28:- Buyout: 35:-

Blood Crypt (EX) 144:- Buyout: 160:-

Wrath of God (EX) 47:- Buyout: 55:-

Mox Opal (FN) 561:- Buyout: 590:-

Mox Opal (FN) 561:- Buyout: 590:-

Utopia Sprawl (EX) 12:- Buyout: 15:-

Utopia Sprawl (EX) 12:- Buyout: 15:-

Utopia Sprawl (EX) 12:- Buyout: 15:-

Utopia Sprawl (EX) 12:- Buyout: 15:-

Thoughtseize (EX) 149:- Buyout: 165:-

Enlightened Tutor 158:- Buyout: 175:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!