Magic the Gathering
Magic the Gathering34893 medlemmar 668 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Råd vid misslyckade Lån... Nybörjare i Uppsala ...
Rebels/Mercinaries; var dom roliga/bra i standard eller utanför?
Senast läst: 18:24:30, 23/4 -24. Läst 4745 gånger.
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

Rebels/Mercinaries; var dom roliga/bra i standard eller utanför? 13:18:03, 20/4 -15  
Som rubriken (förhoppningsvis) förklarar skulle jag uppskatta om någon som spelade under Mercadian Masques kan berätta hur det var att använda Rebels eller Mercenaries. Var dom roliga? Gick det att göra något vettigt med dom? Var dom balanserade?

Anledningen till att jag frågar är för att jag och en vän håller på att göra ett eget Magic set där jag är ansvarig för "Development" och även lite på "Design". Jag fick för ett tag sen i uppgift att skapa Druider och dom hade förmågan att plocka in en kamrat med lägre kostnad från leken i spel. Eftersom detta till viss del har gjorts tidigare kände jag att det kunde vara bra att kola runt och se vad folk tyckte om första gången det gjordes C:

Tack för Er tid och ha en bra dag!

elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

1. Lin-Sivvi dominerade standard ... 13:33:44, 20/4 -15  
Lin-Sivvi dominerade standard under perioden hon var legal.

Generellt så är den här typen av kort okej om de hämtar lägre cmc men börjar de hämta dyrare så blir det oftast mer obalanserat.

EDIT: Lin Sivvi, Defiant Hero
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Uppdaterad: 13:34:35, 20/4 -15
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

2. 40% Av lekarna dag 1 och 60% a... 13:51:43, 20/4 -15  
40% Av lekarna dag 1 och 60% av lekarna dag två på pt new york 2000 var rebellekar. Konsensus är att det var ett av de tråkigaste formaten ever. linn sivvi bannades sedan i mm-block.
 
Vill du handla p9, duals, foils, EDH, 93/94, Modernstaples och Legacystaples? Här är auktionen för dig!
Archangel
MEDLEM
@svm s. 18/4 -02

29 rubriker
448 svar

3. Rebels var riktigt roliga att ... 13:52:10, 20/4 -15  
Rebels var riktigt roliga att spela. Men precis som Elof skrev var Lin-Sivvi på tok för bra.
 
"I didnt come to play, I came to win."

"Har nån sett min svartkanantade acumumlated knowledge?" - Cardseeker
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

4. Rebeller chainade ju in i vara... 14:06:47, 20/4 -15  
Rebeller chainade ju in i varandra, och kunde börja göra det tidigt. Typiskt hade man 1-dropen (Ramosian Sergeant) till att hämta 2-drop, som sedan hämtade Lin-Sivvi som sedan hämtade något nytt varje runda efter det.

Rebeller hade också fördelen att ha utility cards som Defiant Vanguard, Lawbringer och Lightbringer. De sista två kunde man använda i all oändlighet tack vare Lin-Sivvis andra förmåga. Slängde man in en Distorting Lens kunde man ta bort precis vilken varelse man ville.

Sen var ju ett problem att allt annat var så sjukt dåligt. Rebeller i Modern Masters är ju ok, och i Time Spiral är det mest flavour.
Körtel
MEDLEM
Malmö
@svm s. 15/2 -02

50 rubriker
758 svar

5. Essential reading: http://blog... 14:59:39, 20/4 -15  
Essential reading: http://blog.killgoldfish.com/2014/08/kill-reviews-masques-block.html

"Then there are Rebels and Mercenaries. Magic is a game where we shuffle up cards, and as such, a certain amount of variance is important to make sure that not every game feels the same. Rebels get rid of this. If you play Ramosian Sergeant on turn one, the rest of the game is essentially mapped out for you. On turn three, you get a two-mana Rebel. On turn four, you get Lin-Sivvi. Then you untap with Lin-Sivvi, and you pretty much can’t lose. Rebels are a cool concept, and I bought the preconstructed Rebels deck and had a ton of fun with it as a kid, but the mechanical identity of “make every game the same,” especially when you only have to cast a single spell on turn one to establish this, is anti-fun. It replaces the player with a tutoring robot."

"Rebels and Mercenaries, which encouraged a player to sit back with untapped creatures and open mana and pass the turn repeatedly until they couldn’t lose."
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

6. Försökte på den tiden att få i... 15:39:02, 20/4 -15  
Försökte på den tiden att få ihop en trevlig Mercenaries-lek men blev tok för dålig och kunde inte mäta sig riktigt med andra lekar, speciellt rebels.

Rebels var sjukt bra och lirade en lek i standard och även en variant i den tidens extended.
 
Auktion: Mängder med mys! Standard, Modern, EDH, Vintage, Legacy, 93/94 osv. BO på allt! Slutar den 26 april 22:00.
Kavli
MEDLEM
@svm s. 13/11 -10

114 rubriker
1345 svar

7. Man kan göra så mycket med dem... 16:01:50, 20/4 -15  
Man kan göra så mycket med dem.


 
Hade jag fått en spänn för varje intjänad krona,
Hade jag varit hälften så fattig som nu troja.
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

8. Tack allihopa för svaren! Tror... 17:24:49, 20/4 -15  
Tack allihopa för svaren! Tror ni själva det skulle vara för bra att få läggs in en extra gubbe i spel endast en gång. Som rebels fast ETB och därför (vanligtvis) endast en gång?
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

9. En intressant aspekt med Lin-S... 19:28:25, 20/4 -15  
En intressant aspekt med Lin-Sivvi var även den dåvarande legendregeln, som sa att om man lägger ut en legend och det redan finns en kopia i spel, så dör den man lägger ut direkt. Ganska jobbigt i mirrorn.
 
“There are some qualities—some incorporate things,/ That have a double life, which thus is made/ A type of twin entity which springs/ From matter and light, evinced in solid and shade.”

Odyssey block 4-ever
Kavli
MEDLEM
@svm s. 13/11 -10

114 rubriker
1345 svar

10. Därför alla var tvungna att sp... 19:37:30, 20/4 -15  
Ichorid skrev 19:28, 20/4 -15 En intressant aspekt med Lin-Sivvi var även den dåvarande legendregeln, som sa att om man lägger ut en legend och det redan finns en kopia i spel, så dör den man lägger ut direkt. Ganska jobbigt i mirrorn.

Därför alla var tvungna att spela henne för att få ut en snabbast.
 
Hade jag fått en spänn för varje intjänad krona,
Hade jag varit hälften så fattig som nu troja.
Dunkelbrink
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 29/7 -03

48 rubriker
372 svar

11. Alla kort som gör att man leta... 20:25:05, 20/4 -15  
Alla kort som gör att man letar på de x översta korten är roligare än de kort som letar i hela leken.
 
Det är inte jag som stavar dåligt det är du som läser fel :)
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

12. mercenaries sög, rebellerna ro... 21:32:14, 20/4 -15  
mercenaries sög, rebellerna rockade(även om vi bortser från lin-sivvi).
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

13. Counter-rebels, nuff said! Mer... 21:39:51, 20/4 -15  
Counter-rebels, nuff said! Mercadian Masques+Invasion block är mitt klart bästa minne från magic.
 
"I got it, I got it, I...."
MrFukinkou
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/4 -11

21 rubriker
229 svar

14. Var inte dåvarande legendregel... 01:54:03, 21/4 -15  
Ichorid skrev 19:28, 20/4 -15 En intressant aspekt med Lin-Sivvi var även den dåvarande legendregeln, som sa att om man lägger ut en legend och det redan finns en kopia i spel, så dör den man lägger ut direkt. Ganska jobbigt i mirrorn.

Var inte dåvarande legendregeln att om du spelade din Lin Sivvi först så kunde inte ens motståndaren spela sin? Regeln ändrades senare till att spränga båda legenderna, eller har jag fel?
 
| FULL PATTE FANCLUB |
"Hall of the Bandit Lord, den combar bra med Wild Nacatl -Mikael Johansson
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

15. Minns det som Ichorid beskrive... 08:13:16, 21/4 -15  
MrFukinkou skrev 01:54, 21/4 -15
Ichorid skrev 19:28, 20/4 -15 En intressant aspekt med Lin-Sivvi var även den dåvarande legendregeln, som sa att om man lägger ut en legend och det redan finns en kopia i spel, så dör den man lägger ut direkt. Ganska jobbigt i mirrorn.

Var inte dåvarande legendregeln att om du spelade din Lin Sivvi först så kunde inte ens motståndaren spela sin? Regeln ändrades senare till att spränga båda legenderna, eller har jag fel?

Minns det som Ichorid beskriver. Du kunde spela dem, men så fort det kom en legend i spel som det redan fanns en av så gick den till graven som en state based action.

Tror det var i samband med Kamigawa som regeln ändrades så att båda gick till graven.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

16. Mercenarys var så toookigt dål... 11:58:20, 21/4 -15  
Mercenarys var så toookigt dåliga i jämförelse med Rebellerna.

Sen vet vi ju alla att blått var bäst: Counterspell, Daze, Misdirection, Twart, Gush, Rishadan Airship, Stinging Barrier och massa andra värdelösa critters som hade evasion och gick hela vägen tack vare tokigt bra kortdrag+kontringar. Leken bestod också till större delen av commons om jag inte minns helt fel..
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

17. Är inte säker på huruvida rebe... 14:47:31, 21/4 -15  
Är inte säker på huruvida rebellerna faktiskt DOMINERADE standard, tror aldrig det gick riktigt så långt. Det var i block dom var för bra och detta kanske främst för att masquesblocket hade så låg powerlevel i övrigt. I random set med dagens powerlevel på gubbar är jag säker på att tom lin-sivvi mest bara hade blivit "fair".
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
CH
HUVUDMODERATOR
REDAX
Sundsvall
@svm s. 17/11 -01

164 rubriker
6331 svar

18. Det stämmer bra, från Legends ... 21:08:07, 22/4 -15  
partysmurphen skrev 08:13, 21/4 -15
MrFukinkou skrev 01:54, 21/4 -15
Ichorid skrev 19:28, 20/4 -15 En intressant aspekt med Lin-Sivvi var även den dåvarande legendregeln, som sa att om man lägger ut en legend och det redan finns en kopia i spel, så dör den man lägger ut direkt. Ganska jobbigt i mirrorn.

Var inte dåvarande legendregeln att om du spelade din Lin Sivvi först så kunde inte ens motståndaren spela sin? Regeln ändrades senare till att spränga båda legenderna, eller har jag fel?

Minns det som Ichorid beskriver. Du kunde spela dem, men så fort det kom en legend i spel som det redan fanns en av så gick den till graven som en state based action.

Tror det var i samband med Kamigawa som regeln ändrades så att båda gick till graven.

Det stämmer bra, från Legends till och med Kamigawa lydde vi efter den första legendregeln, därefter kom båda att dö om en ny spelades. Nästa regeländring blev Magic 2014 som separerade de två (eller fler) sidorna av spelfältet. Det var även i och med Kamigawa som "Legendary" slutade vara en creaturetype och blev en supertype.
 
Bor du i eller nära Sundsvall och vill spela Magic? Hör av dig så får du en inbjudan till Sundsvallsbordet.



BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!