Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 652 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
STANDARD Vägledning till en ny krigare... Hjälp - vit, grön, svart wipe- ...
RW Impact Tremors
Senast läst: 16:52:03, 20/4 -24. Läst 4780 gånger.
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

RW Impact Tremors 14:39:45, 18/4 -15  
Funderar på om jag förstör mer än jag hjälper genom att lägga till en färg. Svart ger mig Mardu Charm (tokens), Crackling Doom (removal), Butcher of the Horde (bomb), Sorin, Solemn Visitor (token eller hot) bl a. Grönt ger mig Hooded Hydra och Hornet Nest. Blå ger mig Jeskai Ascendancy och Treasure Cruise. Förslag på övriga kort i några av färgerna? Eller övriga tips på förbättringar.

Purphoros and his half-witted, half-brother

Standard / Turneringsspel

Av: Rochard
14:32, 18/4 -15

Rochard kommenterar:
En lek, ett syfte, tre verktyg.

Verktyg 1: Prowess
Monastery Swiftspear och Seeker of the Way kommer ner tidigt och har nytta av alla token-skapare samt Impact Tremors. Tanken är att de, med sina Prowess-abilities, ska vara ett tidigt hot som utan tvekan kan offras för att hålla motståndarens hot borta. Seeker of the Way drar ett något större strå till stacken tack vare sin lifelink-förmåga.

Verktyg 2: Token swarm
Som ni ser är leken nästan hopplöst enkelspårig och det är ett medvetet val. Hade det funnits fler effektiva tokenskapare i standard hade jag helt valt bort de andra korten. Som det står sig just nu är det bara Raise the Alarm, Dragon Fodder, Hordeling Outburst, Secure the Wastes och i viss mån Goblin Rabblemaster som levererar. Ut med så många tokens det går och hugg. Tokens kommer att dö, men skada kommer alltid igenom. Den skadan tillsammans med Impact Tremors och/eller Purphoros, God of the Forge är nog för att ha ihjäl din motståndare om denne inte spelar aggro/mid-range.

Verktyg 3: IN-YOUR-FACE
Purphoros, God of the Forge och Impact Tremors pingar motståndarens ansikte med 2 respektive 1 skada varje gång en creature kommer in i spel på din sida av fältet. Dina tokenskapare ger dig alltså en skada per en mana med Impact Tremors ute och två skada per en mana med Purphoros, God of the Forge ute.

Problem:
Goblin Rabblemaster gör tyvärr så att alla goblins måste attackera vilket motarbetar mitt försvar. Men kortet är för bra för att bytas ut, och det finns ändå inga andra alternativ.

Vit mana var ett enormt problem på FNM igår den 17e. Båda mina förluster kom som ett resultat av mana screw. Var lite orolig att jag kunde skulle ha röd mana för Monastery Swiftspear och Impact Tremors så jag hade för många Mountain jämfört med Plains. Har korrigerat detta nu.

Sideboarden är bara 15 kort av rätt färg som jag tänkte kanske skulle funka. Sideboardade knappt något men jag kände aldrig riktigt att det behövdes heller. Tar gärna emot förslag på vettiga sideboard-kort. Beror ju självklart på metat men det finns nog ett gäng kort som täcker det mesta.

En extra färg? Funderar på om jag förstör mer än jag hjälper genom att lägga till en färg. Svart ger mig Mardu Charm (tokens), Crackling Doom (removal), Butcher of the Horde (bomb), Sorin, Solemn Visitor (token eller hot) bl a. Grönt ger mig Hooded Hydra och Hornet Nest. Blå ger mig Jeskai Ascendancy och Treasure Cruise. Förslag på övriga kort i några av färgerna?
Kategori: Turneringsspel
Format: StandardStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
1641:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]180984[/lek]
Köp leken! Proxa leken!

Sanojd
MEDLEM
Nödinge
@svm s. 1/2 -12

13 rubriker
319 svar

1. Soulfire Grand Master i brädan... 14:53:07, 18/4 -15  
Soulfire Grand Master i brädan? Ger dig lite Late game mot grindiga decks.
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

2. Instinktivt vill jag ha 2st St... 15:48:24, 18/4 -15  
Instinktivt vill jag ha 2st Stoke the Flames i main iaf, men osäker på vad man cuttar. Men gillar verkligen purphy+tokens grinden.

Hordeling in i Stoke med tremor/purphy är 7-10 skada, det ger grym reach mot lekar för rätt lite mana. Kan även skydda goblins en turn från rabbles attack-condition. Tokens och stoke är best friends =)

Skulle tom cutta strikes för den, du har 16 turn 2 plays redan, och vill du bränna nått t4 eller senare i en tokenlek är stoke go-to-spellen imo!
 
"I got it, I got it, I...."
Uppdaterad: 16:30:13, 18/4 -15
Stibe
HEDERSMEDLEM
Skutskär
@svm s. 27/2 -15

10 rubriker
52 svar

3. Jag stoppade in descent of dra... 16:30:21, 18/4 -15  
Jag stoppade in descent of dragons i min liknande lek, det kan bli riktigt bra med tillräckligt många tokens i play, har fått för mig att det triggar impact tremors också, men det kan vara fel?
Stibe
HEDERSMEDLEM
Skutskär
@svm s. 27/2 -15

10 rubriker
52 svar

4. Även rockslide elemental funka... 16:31:31, 18/4 -15  
Även rockslide elemental funkar fint
pontushummer
MEDLEM
Väring
@svm s. 2/9 -13

13 rubriker
87 svar

5. Descent of the Dragons triggar... 17:31:58, 18/4 -15  
Descent of the Dragons triggar Impact Tremors men 4RR känns lite dyrt för en aggresiv lek. Kanske i sideboard för grindigare match-ups.
Stibe
HEDERSMEDLEM
Skutskär
@svm s. 27/2 -15

10 rubriker
52 svar

6. Med tillräckligt många 1/1or o... 17:40:09, 18/4 -15  
Med tillräckligt många 1/1or och ett par impact ute så är det en vinst när descent kommer ut, bör dock tilläggas att jag bara spelar casual och är rätt ny, dessutom snickrade ihop min lek själv. Men minen på motståndaren när 5-7st 1/1 blir till 4/4 med flying är rätt kul att se iaf :)
pontushummer
MEDLEM
Väring
@svm s. 2/9 -13

13 rubriker
87 svar

7. Haha jo det är helt klart en s... 17:46:53, 18/4 -15  
Haha jo det är helt klart en stark finisher! Men den fungerar nog mycket bättre i en midrange lek. Den här har redan reach nog att bränna/pinga ihjäl motståndaren utan att behöva komma upp i sex mana.
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

8. Lightning Strike kan definitiv... 17:50:53, 18/4 -15  
Lightning Strike kan definitivt bytas ut mot Stoke the Flames.

Descent of the Dragons är lite för långsam även om det smäller hårt när man väl får igenom den.

Monastery Mentor skulle kunna funka med 22 spells som triggar den. Å andra sidan är den rätt hutlöst dyr...
pontushummer
MEDLEM
Väring
@svm s. 2/9 -13

13 rubriker
87 svar

9. Vadå? Den kostar ju bara 2W ;)... 17:54:27, 18/4 -15  
Rochard skrev 17:50, 18/4 -15 Lightning Strike kan definitivt bytas ut mot Stoke the Flames.

Descent of the Dragons är lite för långsam även om det smäller hårt när man väl får igenom den.

Monastery Mentor skulle kunna funka med 22 spells som triggar den. Å andra sidan är den rätt hutlöst dyr...

Vadå? Den kostar ju bara 2W ;)
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

10. Tog fram en Sol Ring och ett P... 18:03:37, 18/4 -15  
Tog fram en Sol Ring och ett Plains och tappade men det hände inget på bankkontot. :(
Stibe
HEDERSMEDLEM
Skutskär
@svm s. 27/2 -15

10 rubriker
52 svar

11. Kanske en dum fråga, men varfö... 18:04:24, 18/4 -15  
Kanske en dum fråga, men varför Bloodstained Mire?
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

12. Tunna ut leken, är man mer agg... 18:23:38, 18/4 -15  
Tunna ut leken, är man mer aggresiv än sin motståndare är det bättre att minska chansen att dra länder än att ha lite extra liv över.
 
"I got it, I got it, I...."
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

13. Ungefär så ja. Hade ju självkl... 18:32:33, 18/4 -15  
Ungefär så ja. Hade ju självklart helst kunnat använda Arid Mesa, men det får vi vänta med till i höst. Så tillsvidare kör jag med Bloodstained Mire för att hämta ut länder. Varje fetchland man drar innebär två färre länder kvar i leken.
Stibe
HEDERSMEDLEM
Skutskär
@svm s. 27/2 -15

10 rubriker
52 svar

14. Okej, då förstår jag, kändes l... 18:42:18, 18/4 -15  
Okej, då förstår jag, kändes lite konstigt eftersom det enda intressanta va just röd mana och det va "onödigt" att spela ett extra kort och ta en skada istället för en mountain, men ja, som sagt, nu förstår jag lite mer.
Mudfrog

Simic
MEDLEM
Skövde
@svm s. 3/10 -13

28 rubriker
235 svar

15. Chain to the Rocks kanske?... 19:01:47, 18/4 -15  
Chain to the Rocks kanske?
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

16. Eventuellt sideboard då. Som t... 19:15:09, 18/4 -15  
Mudfrog skrev 19:01, 18/4 -15 Chain to the Rocks kanske?

Eventuellt sideboard då. Som tidigare nämnt är leken ganska enkelspårig. Så länge jag kan producera tokens med någon av ping-maskinerna ute så är det motståndaren som får jobba. Mina tokens kan stå i vägen medan jag drar efter nya producerare. Jag kan aldrig klå min motståndare på höjden (stora gubbar) och på bredden förlorar jag så länge de har en power per token.

Jag skulle nog helt ärligt kunna tänka mig en eller två sweepers i leken. Impact Tremors är en enchantment och Purphoros, God of the Forge är indestructible så det enda jag blir av med är mina tokens som ändå bara är kanonmat när de gjort sin skada.
Stibe
HEDERSMEDLEM
Skutskär
@svm s. 27/2 -15

10 rubriker
52 svar

17. Hur ställer du dig till goblin... 20:23:08, 18/4 -15  
Hur ställer du dig till goblinslide då? Det borde ju generera en del tokens
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

18. Har kollat på den men känner a... 20:31:02, 18/4 -15  
Har kollat på den men känner att den hamnar lite mitt-emellan verktygen. Den producerar tokens OM jag har en non-creature spell OCH mana över samt kräver någon av ping-maskinerna ute. Känns som att det blir ett steg för mycket i själva setupen. Har du den på starthanden förskjuter du allt en tur för att få ut Goblinslide och drar du den sent är det inte säkert att du har något som triggar den.
pontushummer
MEDLEM
Väring
@svm s. 2/9 -13

13 rubriker
87 svar

19. Haha ja tänk om det hade funka... 21:41:00, 18/4 -15  
Rochard skrev 18:03, 18/4 -15 Tog fram en Sol Ring och ett Plains och tappade men det hände inget på bankkontot. :(

Haha ja tänk om det hade funkat så XD
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

20. Du skulle kunna ha 1-2 Life ga... 22:04:02, 18/4 -15  
Du skulle kunna ha 1-2 Life gain duals även om leken försöker vara hyfsat snabb, för att få lite mer fix.

Jag tycker att två färger verkar vara en bra idé om leken ska vara lite snabb och aggressiv, men å andra sidan kör du sökaren som är ett Life gain monster och midgame-winner.

Du ser ut att ha något mysigt på gång, jag skulle minimera ändringarna.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!