Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 663 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
VINTAGE Eternal Weekend Stream... Hjälp med AnimateDragon lek ut ...
doomsday
Senast läst: 11:59:57, 23/4 -24. Läst 6259 gånger.
codz

Izzet
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/6 -13

24 rubriker
85 svar

doomsday 17:31:18, 6/4 -15  
hej allesammans, jag är en hyfsad magic spelare som tyvärr inte kan spela legacy eller vintage på grund av pengabrist. detta hindrar mig dock inte från att tycka att formaten är intressanta och nu när Landgraf vann SM i vintage nyligen så kunde jag inte bara förstå hans Doomsday lista. (inte hans lista specifikt utan har inte förstått Doomsday någonsin egentligen)

uppenbart så vill leken stalla matchen och cantrippa tills den kan casta Doomsday, min fråga är då vad man väljer med Doomsday att lägga till sitt library?

antar att det ofta handlar om Laboratory Maniac men hur mycket varierar det och vilka 5 korts combos det brukar röra sig om :)

Här är leken som Landgraf spelade btw:
Domedagsmaskinen

Vintage / Turneringsspel

Spelad av: Landgraf
Inlagd: 01:02, 6/4 -15

Kommentar:
Svante Landgraf spelade denna maskin till en titel i helgen!
Lek från turneringen: Gothcon: SM i Vintage
Format: VintageStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
133260:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]180308[/lek]
Köp leken! Proxa leken!

 
Min Have: http://www.svenskamagic.com/member/kort.php?ID=42118

elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

1. I game ett så finns det ju bar... 17:36:11, 6/4 -15  
I game ett så finns det ju bara två sorters högar som kan vinna, Labman eller "flera spells tendrils". Vilken som är bäst beror ju på förutsättningarna.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

2. Det beror på vad du har i spel... 17:37:41, 6/4 -15  
Det beror på vad du har i spel, vad motståndaren har i spel och vad du vill spela runt.

Eller tänker du bara att du ska vinna mot guldfisken?
 
Gillar hamstrar, marsvin, hästar och andra gulliga djur <3 <3 <3
codz

Izzet
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/6 -13

24 rubriker
85 svar

3. eftersom man bara väljer vad s... 17:48:05, 6/4 -15  
eftersom man bara väljer vad som hamnar i biblan så måste det ju finnas väldigt många tankar hur man väljer kort och i vilken ordning.

alltså när du castar Doomsday, vad brukar man kolla efter och hur påverkar det valen av kort och i vilken ordning dom läggs?

vet att detta är en väldigt stor fråga men leken verkar intressant och det vore kul att förstå hur den fungerar, för uppenbarligen så finns det väldigt många tankar bakom vilka kort som väljs. Doomsday måste ju vara ett av dom svåraste korten att spela "rätt" så att säga med så många val.
 
Min Have: http://www.svenskamagic.com/member/kort.php?ID=42118
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

4. Doomsday i vintage är inte så ... 18:00:11, 6/4 -15  
Doomsday i vintage är inte så svårt. Jag hade guldfiskat leken ett tiotal gånger och speltestat kanske 5-6 dueller mot ouppdaterade proxylekar innan jag satte mig i runda 1 i SM, det är allt. Dock hade jag läst en massa artiklar och trådar och sådant. Grejen är att man har så kraftfulla kort att högarna inte blir så svåra.

Det finns två grundpiles. Om du har Gush på handen kan du bygga Ancestral Recall, Black Lotus, Laboratory Maniac, Lotus Petal, Gitaxian Probe (ancestral överst, probe underst). Det kräver ingen mana i poolen, men man är känslig för removal på maniacen och behöver två islands i spel.

Om du i stället har en cantrip på handen (oftast Preordain) bygger du samma pile, fast med Gush i stället för Lotus Petal. Då behöver du ha en blå mana i poolen efter att ha spelat Preordain för att kunna spela Ancestral.

Om du inte har två islands i spel, kanske för att det är runda 1 eller för att du redan har gushat, behöver du lite mer mana i poolen. Alternativt kan du bygga något i stil med Ancestral, Lotus, Ritual, Will, Tendrils.

Det svåra är när du har relevanta kort på handen, och därmed kan lägga in typ Flusterstorm i pilen för extra skydd, eller när du inte har något alls på handen och måste passa rundan. Då får man fundera lite mer. :) Eller om det är en Chalice of the Void i spel, eller motståndaren har någon kontring man känner till på handen.

Legacy är en helt annan sak, men bygger oftast på att det översta kortet är Ideas Unbound som sedan drar ett antal Lion's Eye Diamonds. Men allt blir mycket mer komplicerat om man har Sensei's Divining Top i spel som man behöver spela om flera gånger. Jag skulle aldrig någonsin spela legacydoomsday i en turnering. :)
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

5. Angående Doomsday i Legacy: ... 20:06:46, 6/4 -15  
Angående Doomsday i Legacy:

http://www.svenskamagic.com/articles/index.php?ID=1755
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

6. Landgraf: Utan Laboratory Mani... 22:07:57, 6/4 -15  
Landgraf: Utan Laboratory Maniac kan man ju redan tidigare vinna med Sensei's Divining Top, men var Doomsday ett bra kort redan innan 2004 (fanns det något som gjorde att man lyckades med Tendrils)?
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

7. Jag har ingen koll alls på lek... 22:18:29, 6/4 -15  
Jag har ingen koll alls på lekens historia i vintage, faktiskt. Lab Man är bra, Probe är ganska viktig, men det enda egentligen avgörande är att Gush ska finnas i formatet, tänker jag mig.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

8. En gammal version spelade med ... 06:48:10, 7/4 -15  
En gammal version spelade med Mind's Desire, massa spells och Beacon of Destruction (eller vad det röda beacon nu heter).
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

9. Mind's Desire har väl aldrig v... 09:44:58, 7/4 -15  
elof_the_mighty skrev 06:48, 7/4 -15 En gammal version spelade med Mind's Desire, massa spells och Beacon of Destruction (eller vad det röda beacon nu heter).

Mind's Desire har väl aldrig varit legal i legacy så Doomsday var bara för vintage först?
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

10. Jag ber om ursäkt för att jag ... 10:24:56, 7/4 -15  
latsblaster skrev 09:44, 7/4 -15
elof_the_mighty skrev 06:48, 7/4 -15 En gammal version spelade med Mind's Desire, massa spells och Beacon of Destruction (eller vad det röda beacon nu heter).

Mind's Desire har väl aldrig varit legal i legacy så Doomsday var bara för vintage först?

Jag ber om ursäkt för att jag inte kommenterade svantes inlägg, det hade kanske varit tydligare.

Ja, eftersom Mind's Desire aldrig varit legal i legacy så var det vintage jag pratade om där. Lite osäker på hur den sett ut i legacy historiskt men det har funnits en verison som spelat med Shelldock Isle-Emrakul, Tendrils eller till och med Shared Fate men äldre versioner än så håller jag inte koll på. Många har under årens lopp "försökt" spela Doomsday men det behöver inte betyda att den varit särskillt bra :) Finns säkert nån som letat upp en hög med Ritualer, Negatorer och vad som.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

11. Detta är vintage-bordet så föl... 10:48:27, 7/4 -15  
Detta är vintage-bordet så följaktligen bör det vara vintage som diskuteras. Det finns en hel del artiklar etc på eternalcentral.com om just Doomsday.
 
Gillar hamstrar, marsvin, hästar och andra gulliga djur <3 <3 <3
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

12. Letade rätt på en gammal lista... 10:51:29, 7/4 -15  
Letade rätt på en gammal lista från 04 av Menendian:

4 Doomsday
3 Island
1 Swamp
4 Polluted Delta
2 Flooded Strand
4 Underground Sea
1 Mox Sapphire
1 Mox Jet
1 Black Lotus
1 Lotus Petal
1 Lion's Eye Diamond
4 Dark Ritual
2 Cabal Ritual
1 Chromatic Sphere
1 Necropotence
1 Yawgmoth's Will
1 Timetwister
1 Lim-Dul's Vault
1 Gush
1 Ancestral Recall
1 Time Walk
1 Mind's Desire
1 Mystical Tutor
4 Force of Will
1 Hurkyl's Recall
4 Brainstorm
4 Duress
4 Unmask
1 Vampiric Tutor
1 Demonic Tutor
1 Tendrils of Agony
1 Beacon of Destruction

Sideboard:
3 Old Man of the Sea
3 Back to Basics
3 Energy Flux
3 Defense Grid
2 Null Rod
1 Chain of Vapor
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

13. Den där brädan alltså :D... 11:01:35, 7/4 -15  
Den där brädan alltså :D
 
Gillar hamstrar, marsvin, hästar och andra gulliga djur <3 <3 <3
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

14. Verkar ju hur go som helst! :D... 11:12:16, 7/4 -15  
Verkar ju hur go som helst! :D
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013

numbnuts presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Blood Crypt (FN)

Fiery Gambit

Shivan Reef (FN, Foil)

Psychic Puppetry

3 Ophidian Eye

Akroma, Angel of Fury

2 Arcbound Hybrid

Grinning Demon

Eternal Witness

2 Raugrin Triome (EX, Foil)

Lord of Atlantis

Myr Prototype

3 Nosy Goblin

Darksteel Pendant

2 Chance Encounter

2 Mire Boa

2 Echoing Ruin

Wipe Away

5 Cradle to Grave

Thorn of Amethyst


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!