Magic the Gathering
Magic the Gathering34885 medlemmar 601 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Vilka magicflöden följer du?... Återställa svartmålad kortram? ...
När Skapades formatet Standard?
Senast läst: 23:18:08, 18/4 -24. Läst 4046 gånger.
Sureloz
MEDLEM
Umeå
@svm s. 18/3 -13

2 rubriker
17 svar

När Skapades formatet Standard? 06:20:55, 25/3 -15  
Hej håller på att skriva en skoluppgift om ändringarna av standard som kommer snart, men jag lyckas inte hitta nån källa på när formatet standard skapades. Hört att de va år 2003, det stämmer nog men det är viktigt att jag har en källa i form av en länk till nån pålitlig magic sida där detta står. Att en annan magicspelare sagt de räknas inte som en korrekt källa för ett universitetsarbete.

nån som vet vart jag kan hitta en sådan källa? har googlat runt massor utan resultat.

214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

1. T2 skapades runt 94/95 har jag... 06:43:08, 25/3 -15  
T2 skapades runt 94/95 har jag för mig, när det bytte namn till standard var nog 2003.

Kolla med Kelvandil, han är bäst på att länka till saker
 
"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

"Både tgd och latsblaster i samma tråd som hejar på varandra? tror jag avbevakar nu " -useL
Uppdaterad: 06:44:28, 25/3 -15
jinnis
MEDLEM
Enköping
@svm s. 27/5 -06

24 rubriker
46 svar
BANNAD
Från: att skapa nya bizzar och bjuda på auktioner
Sedan: 2017-11-26
T.o.m: 2117-12-26


2. Jag har för mig att T2 skapade... 08:03:41, 25/3 -15  
Jag har för mig att T2 skapades när ice age och 4th ed kom ut. Eller iaf där i krokarna.
 
Si vis pacem, para bellum
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

3. Typ två var när det kom FE-4th... 11:23:53, 25/3 -15  
Typ två var när det kom FE-4th-IA som jag förstått det. Hade en centuriontidning med en lång artikel där Dan Hörning skildrar det första världsmästerskapet i formatet 1995 i Seattle. När namnbytet till standard lanserades minns jag inte.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

4. Jag hittade en tidslinje här, ... 15:34:46, 25/3 -15  
Jag hittade en tidslinje här, men det är inte en officiell källa. Här säger MaRo att typ 2 skapades vintern 1995. (På VM i augusti 1995 spelades typ 2, så det måste ha varit i början av 1995.)
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

5. Sannolikt har MaRo bara skrivi... 21:10:52, 25/3 -15  
Sannolikt har MaRo bara skrivit fel och avser nog egentligen vintern 1994. Tidslinjen Kelv postade stämmer rätt bra med vad jag själv minns från den tiden och även med vad jag hört om Standard från Wuwwy när han arrangerade SM (endast i formatet Standard) på våren 1995. Det känns som att Wizards försökte fixa de kort/lekar som var overpowered med en massa antikort som t.ex. Blood Moon, Dwarven Miner och Gorilla Shaman men när det inte gick så fick Standard all uppmärksamhet och Vintage ingen. Att sen Wizards har en evig kassako i att folk behöver nya kort till sina standardlekar är väl rätt uppenbart istället för att de tjänar nada $ på att folk sliter ut sina gamla moxar och lotusar när det ska vridas bilder.

Vad är det för kurs/arbete där du skriver om ändringarna i Standard på universitetsnivå? Att du tror att Standard skapades 2003 är ju rätt kul. Hur står det egentligen till med dina google-skills undrar man ju?
 
Vill du handla p9, duals, foils, EDH, 93/94, Modernstaples och Legacystaples? Här är auktionen för dig!
Uppdaterad: 21:13:57, 25/3 -15
Kingen
HEDERSMEDLEM
Storvreta
@svm s. 16/9 -02

56 rubriker
222 svar

6. Läs denna artikel: http://arc... 23:06:03, 25/3 -15  
Läs denna artikel:
http://archive.wizards.com/Magic/magazine/article.aspx?x=mtg/daily/feature/115

Saxat från artikeln:
For example, Duelist #4 contains an article announcing the formation of a new tournament format called "Type II," in which only cards from the last several sets would be allowed. Type II was later renamed Standard, and the article's take on the format's prospects turned out to be entirely accurate: "We think Type II will become a staple of the tournament circuit."

Enligt mtgsalvation kom The Duelist #4 ut vintern 1994.
http://mtgsalvation.gamepedia.com/The_Duelist

Jag äger många nummer av The Duelist men inte nummer 4 (jag började spela Magic 1995). Annars hade jag gärna scannat in artikeln från tidningen.
 
Mongol general: What is best in life?
Conan: To crush your enemies, see them driven before you, and to hear the lamentation of the women.
Patrizzo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 21/5 -11

42 rubriker
815 svar

7. När standard skapades tog form... 23:12:27, 25/3 -15  
När standard skapades tog formatet över efter typ 2, med en väletablerad blockstruktur på plats, eller? Typ 2 bildades långt innan blockstrukturen och såg väl ut på flera olika sätt under begynnelsen? Trådskaparen kanske är ute efter just standard och inte typ 2?
 
Amat, ergo sum

Kiss me I'm Irish
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

8. Jag tror bara han är otydlig, ... 23:42:01, 25/3 -15  
Sajkobeer skrev 21:10, 25/3 -15 Sannolikt har MaRo bara skrivit fel och avser nog egentligen vintern 1994. Tidslinjen Kelv postade stämmer rätt bra med vad jag själv minns från den tiden och även med vad jag hört om Standard från Wuwwy när han arrangerade SM (endast i formatet Standard) på våren 1995. Det känns som att Wizards försökte fixa de kort/lekar som var overpowered med en massa antikort som t.ex. Blood Moon, Dwarven Miner och Gorilla Shaman men när det inte gick så fick Standard all uppmärksamhet och Vintage ingen. Att sen Wizards har en evig kassako i att folk behöver nya kort till sina standardlekar är väl rätt uppenbart istället för att de tjänar nada $ på att folk sliter ut sina gamla moxar och lotusar när det ska vridas bilder.

Vad är det för kurs/arbete där du skriver om ändringarna i Standard på universitetsnivå? Att du tror att Standard skapades 2003 är ju rätt kul. Hur står det egentligen till med dina google-skills undrar man ju?

Jag tror bara han är otydlig, och menar januari när han skriver vintern 1995.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

9. Vad gäller när det bytte namn ... 20:05:56, 26/3 -15  
Vad gäller när det bytte namn så hette det iaf Type II 1 mars 1996, och hade bytt till Standard innan 22 november samma år. I ljudfilerna här kan du förmodligen hitta vad det kallades i augusti 1996, och har du tur så kan du hitta ett announcement om det nya namnet eller så.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Sureloz
MEDLEM
Umeå
@svm s. 18/3 -13

2 rubriker
17 svar

10. Ändringarna av standard är ege... 08:15:31, 27/3 -15  
Sajkobeer skrev 21:10, 25/3 -15 Sannolikt har MaRo bara skrivit fel och avser nog egentligen vintern 1994. Tidslinjen Kelv postade stämmer rätt bra med vad jag själv minns från den tiden och även med vad jag hört om Standard från Wuwwy när han arrangerade SM (endast i formatet Standard) på våren 1995. Det känns som att Wizards försökte fixa de kort/lekar som var overpowered med en massa antikort som t.ex. Blood Moon, Dwarven Miner och Gorilla Shaman men när det inte gick så fick Standard all uppmärksamhet och Vintage ingen. Att sen Wizards har en evig kassako i att folk behöver nya kort till sina standardlekar är väl rätt uppenbart istället för att de tjänar nada $ på att folk sliter ut sina gamla moxar och lotusar när det ska vridas bilder.

Vad är det för kurs/arbete där du skriver om ändringarna i Standard på universitetsnivå? Att du tror att Standard skapades 2003 är ju rätt kul. Hur står det egentligen till med dina google-skills undrar man ju?

Ändringarna av standard är egentligen bara en liten del av arbetet, Själva uppgiften är att göra en Receptionsstudie om en nyhets artikel/klipp där ämnet bara är en grund och sedan koppla svaren till vetenskapliga teorier, samt analysera svaren och artikeln med hjälp av en typ av textanalys.

Sen angående 2003 så var det vad en kompis sa till mig, jag har inte spelat standard särskilt länge, ca 2 år kanske? och innan det visste jag inte ens att det fanns format. menade egentligen när Type 2 blev till Standard. Var kanske lite otydlig. Aja jag har fått veta det jag behöver veta så jag är nöjd.
Sureloz
MEDLEM
Umeå
@svm s. 18/3 -13

2 rubriker
17 svar

11. Tack så mycket för hjälpen!... 08:58:16, 27/3 -15  
Kelvandil skrev 20:05, 26/3 -15 Vad gäller när det bytte namn så hette det iaf Type II 1 mars 1996, och hade bytt till Standard innan 22 november samma år. I ljudfilerna här kan du förmodligen hitta vad det kallades i augusti 1996, och har du tur så kan du hitta ett announcement om det nya namnet eller så.

Tack så mycket för hjälpen!
Mällroth

Gruul
HEDERSMEDLEM
Karlstad
@svm s. 22/5 -02

121 rubriker
1121 svar

12. Typ 2 introducerades i januari... 21:02:51, 28/3 -15  
Typ 2 introducerades i januari 1995. De seten som var legala i det första standard var revised, the dark och fallen empires. I maj 1995 så ersattes revised med 4th Edition (som kom i april). Tänka sig att man var med då. :)
Sen hade de lite konstig rotation i standard under 1995 och 1996.
Ice Age och Homelands försvann eftersom Mirage och Visions kom. Sedan blev Alliances ensam kvar och Sedan tog de tillbaka Ice Age och Homelands under typ 3 månader sommaren 1997 innan Tempest dök upp. Då roterade hela Ice Age-blocket ut och sedan kördes samma rotation fram till 2009 i Standard.
Lite värdelöst vetande på lördagskvällen. :)
 
Saknar 35 kort i Beta (till 1 komplett). Kolla min have/want för byten.

Har 4 kompletta set av revised till m15, the dark till dragons of tarkir och 1 komplett av unlimited, arabian nights, antiquities och legends.

mvh Mällroth.
Uppdaterad: 22:52:53, 28/3 -15
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

13. Ytterligare värdelöst vetande ... 12:07:39, 29/3 -15  
Ytterligare värdelöst vetande är att man i första iterationen av T2 var tvungen att spela med ett antal (1-5, minns inte...?) kort från varje legalt set.
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
jinnis
MEDLEM
Enköping
@svm s. 27/5 -06

24 rubriker
46 svar
BANNAD
Från: att skapa nya bizzar och bjuda på auktioner
Sedan: 2017-11-26
T.o.m: 2117-12-26


14. Tur att dom tog bort det. Som ... 12:50:19, 29/3 -15  
Maeths skrev 12:07, 29/3 -15 Ytterligare värdelöst vetande är att man i första iterationen av T2 var tvungen att spela med ett antal (1-5, minns inte...?) kort från varje legalt set.

Tur att dom tog bort det. Som det är idag så liras standard med ett set Dvs det setet som inte är Theros :D
 
Si vis pacem, para bellum
Mällroth

Gruul
HEDERSMEDLEM
Karlstad
@svm s. 22/5 -02

121 rubriker
1121 svar

15. Det var 5 kort av varje. Men d... 17:04:06, 29/3 -15  
Maeths skrev 12:07, 29/3 -15 Ytterligare värdelöst vetande är att man i första iterationen av T2 var tvungen att spela med ett antal (1-5, minns inte...?) kort från varje legalt set.

Det var 5 kort av varje. Men det gällde bara PT'n i New York och kanske kvalen dit.
 
Saknar 35 kort i Beta (till 1 komplett). Kolla min have/want för byten.

Har 4 kompletta set av revised till m15, the dark till dragons of tarkir och 1 komplett av unlimited, arabian nights, antiquities och legends.

mvh Mällroth.
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

16. Just, det var då Lestree och L... 19:28:34, 29/3 -15  
Mällroth skrev 17:04, 29/3 -15
Maeths skrev 12:07, 29/3 -15 Ytterligare värdelöst vetande är att man i första iterationen av T2 var tvungen att spela med ett antal (1-5, minns inte...?) kort från varje legalt set.

Det var 5 kort av varje. Men det gällde bara PT'n i New York och kanske kvalen dit.

Just, det var då Lestree och Loconto spelade finalen va? Många konstiga kortval sett med dagens ögon men den restriktionen förklarar ju lite grann iaf.
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

17. Det var inga kval t new york 9... 11:59:01, 30/3 -15  
Mällroth skrev 17:04, 29/3 -15
Maeths skrev 12:07, 29/3 -15 Ytterligare värdelöst vetande är att man i första iterationen av T2 var tvungen att spela med ett antal (1-5, minns inte...?) kort från varje legalt set.

Det var 5 kort av varje. Men det gällde bara PT'n i New York och kanske kvalen dit.

Det var inga kval t new york 96. Man anmälde sig bara via telefon. Men not to worry det kommer snart förklaras i min nästa monumentala artikel, som kommer inom kort.
 
Vill du handla p9, duals, foils, EDH, 93/94, Modernstaples och Legacystaples? Här är auktionen för dig!
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

18. Däremot gällde regeln ett tag ... 16:01:17, 30/3 -15  
Däremot gällde regeln ett tag efter PT New York.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!