Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 652 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Power från McM?... Planeswalker points login ...
Varför börja med legacy?
Senast läst: 03:28:39, 18/4 -24. Läst 39358 gånger.
Dunkelbrink
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 29/7 -03

48 rubriker
372 svar

21. Jag skulle säga utmaningen, de... 08:28:11, 19/3 -15  
elof_the_mighty skrev 08:23, 19/3 -15
aginamist skrev 08:08, 19/3 -15 Gällande det här med professionalitet, att leva på Magic oavsett om det är standard, limited, eller legacy så är det fel väg att gå. Det är bättre att satsa på poker eller att jobba på McD då.

Legacy är ett tävlingsinriktat format medan t.ex. 93/94 och amerikansk EDH inte är det. Så det är inte så enkelt att spela med de "gamla" korten i andra format om man samtidigt vill tävla. Vintage börjar ta sig igen i och med Vintage Masters.

Det är nog inte främst den ekonomiska biten som lockar utan äran. Visst, är du en av de 4 som vinner en pro tour per år så är det la gött men som du säger finns det andra alternativ som nog betalar sig bättre... typ heartstone eller sånt...

Jag skulle säga utmaningen, det är lockande med ett spel som jag inte kan vara bäst på.
 
Det är inte jag som stavar dåligt det är du som läser fel :)
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

22. Fast proffs innebär att det är... 08:29:05, 19/3 -15  
Fast proffs innebär att det är ens yrke, det jag skrev säger inte emot att det går att jaga ära. Visst är det gött att dra in lite småpengar på Magic eller Hearthstone men det går aldrig att jämföra med t.ex. poker.
 
Gillar hamstrar, marsvin, hästar och andra gulliga djur <3 <3 <3
allek
MEDLEM
Lomma
@svm s. 24/1 -07

274 rubriker
2802 svar

23. 214 har rätt i allt så behöver... 09:33:22, 19/3 -15  
214 har rätt i allt så behöver inte upprepa det här.

Vill dock poängtera att han har rätt i att Legacy är rätt tråkigt just nu, mycket för att metat warpade runt de nya blå korten varav det ena bannades och man i praktiken vred tillbaka klockan 1-2 år. Tillbaka till mirakel, bug och ANT. Det är fine men jag föredrar ett meta som utvecklas lite mer. Årets Commanderprodukt gav ingenting till legacy utom Titania vilket var synd, för hur awesome det kortet än är så räcker det inte att få tillbaka mer fair lekar som Maverick eller junk till tier1.

Och gällande TGD:s proffsargument, varför ska man spela magic alls? Elite099 vann typ 100 papp på Hearthstone i förrgår och det var bara en av många turneringar, hålls sådana nästan veckovis.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

24. Jag håller med om att stämning... 09:37:46, 19/3 -15  
Jag håller med om att stämningen är en jättestor del också.
Det känns som att Legacy är ett format för oss som har magic som hobby, inte som livsstil, de spelare som vill spela mer kompetativt och som bara är tävlingsinriktade spelar oftast Srandard/Limited/Modern, även om många här är trevliga så handlar det nästan alltid om att spela bäst lek, powergamea och vinna, Legacy är fortfarande kompetativt men mer avslappnat.

Edh är ju ett format för folk som jobbar på Samhall, alternativt är väldigt unga. Jag har spelat edh en gång, då satt mina motståndare och diskuterade vilket hus dom skulle bo i om dom var Jace och om dom skulle vara tillsammans med Chandra, Liliana eller Elspeth, seriöst, vuxna människor som på alvar fantiserar om att vara planeswalkers och ligga med magickaraktärer, det är sjukt, eftersom torsdagsdraften i butiken snart skulle börja så trillade en del goa gubbar som spelar limited in och då skämdes man så kopiöst, att skämmas inför nördar för att man hänger med nördar är ju helt galet, men det är klart, har man en bra grupp som tänker kompetativt även i multiplayer så kanske det skulle funka för mig, och jag har lovar att ge det en chans till, men ska jag hänga med folk som har en kromosom för mycket så vill jag nog fan ha betalt för det.
 
"Att vara vänster är att tillämpa sin privata logik på hela samhället. När det gäller den närmaste kretsen, så delar de flesta med sig."



"214 vet vad han snackar om" - nepO
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

25. Erkänn nu att du fantiserat om... 09:39:47, 19/3 -15  
Erkänn nu att du fantiserat om en het natt med Liliana!
 
Gillar hamstrar, marsvin, hästar och andra gulliga djur <3 <3 <3
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

26. Jag har tillbringat många nätt... 09:43:57, 19/3 -15  
Jag har tillbringat många nätter med Liliana, men fler med Tendrils of Agony, Primeval Titan, Emrakul och Tarmogoyf, men sure, smaken är som baken

Uppdaterad: 09:45:20, 19/3 -15
useL
MEDLEM
Västerås
@svm s. 6/12 -10

670 rubriker
5199 svar

27. Tack för nya siggen Hampe.... 09:55:32, 19/3 -15  
Tack för nya siggen Hampe.
 
214: Jag har spelat EDH en gång. Då satt mina motståndare och diskuterade vilket hus dom skulle bo i om dom var Jace och om dom skulle vara tillsammans med Chandra, Liliana eller Elspeth. Seriöst, vuxna människor som på allvar fantiserar om att vara planeswalkers och ligga med magickaraktärer? Det är sjukt. Eftersom torsdagsdraften i butiken snart skulle börja så trillade en del goa gubbar som spelar limited in och då skämdes man så kopiöst, att skämmas inför nördar för att man hänger med nördar är ju helt galet...
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

28. Kan hålla med om EDHn men måst... 10:18:30, 19/3 -15  
Kan hålla med om EDHn men måste poängtera att det kanske är lite fel att dra alla över en kam (eller match i det här fallet) :) Speciellt eftersom du verkar ha spelat med folk från just samhall :)
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
serabella
MEDLEM
Näshulta
@svm s. 14/8 -10

156 rubriker
1065 svar

29. ^^Samma här. Det sista i 214s ... 10:31:42, 19/3 -15  
Samma här. Det sista i 214s inlägg var så klockrent så jag bara måste ha det som signatur.

För övrigt så känns legacy som ett roligare format helt enkelt. Inte lika seriöst på ett casual-plan och mer variation. Man möter inte 1-2 olika lekar utan snarare 5-10 olika om inte mer.
 
"What it takes to be a pimp:
1. Knowing the right people.
2. Have the money
Not one or the other, but both."
Truck
STANDARDKUNGEN 2008
REDAX
HEDERSMEDLEM
Viken
@svm s. 20/6 -04

426 rubriker
4077 svar

30. Anledningen till att legacy in... 12:18:44, 19/3 -15  
Anledningen till att legacy inte får så mycket hype i proffsammanhang är att wizards inte tjänar så mycket pengar på formatet.

Anledningen till att det är spelbart är som de ovan mig sagt... Man har kul och det är inte så dyrt (givet att man kan lägga in startkapitalet då). Tiden du lägger ner får du tillbaka vilket gör att du kan spela din favoritlek år efter år, om du vill. Det är alltså en bra investering både vad gäller tid och pengar.

Varför är det kul då? För mig handlar det om friheten i formatet. I legacy finns det (med undantag för vissa perioder före bannings) en hel uppsjö av lekar som ALLA faktiskt kan vinna en turnering. Du kan DESSUTOM skräddarsy din lek efter din spelstil, ditt metagame eller ditt dagshumör. Allt går och det är sällan direkt dåligt. Inte nog med det, beroende på hur du bygger leken och hur du spelar så påverkar du faktiskt utgången av matchen mer än i något annat format. Detta som någon var inne på dels för att man har kortmanipulation men också för att alla svar i formatet är mer manaffektiva/kraftfullare än de enskiljda hoten. Jämför t.ex red elemental blast och Jace, the mind sculptor. Tålamod och eftertänksamhet belönas i formatet eftersom du gynnas av att "spela runt" saker på ett annat sätt. Har du EN Blood Moon i brädan och du bygger din gameplan kring det så påverkar det rätt ofta utgången på matchen. Det kan man inte säga om många format där det ofta handlar om hur många brädkort du topdeckar i en match och hur dina parningar ser ut överlag, eftersom dina svar kanske täcker in 50% av metat ändå.

Om magic är ett matprogram på teve så är legacy nobelbuffén och allt annat (utom limited) en micrad gorby's. Standard och modern har väl blivit lite bättre på senare år men det är inte i närheten av legacy.
 
"Det som inte är jättedumt är istället löjligt självklart och uppenbart" - Simon Englund
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

31. Jag skrev ett så långt svar at... 13:11:10, 19/3 -15  
Jag skrev ett så långt svar att jag han loggas ut innan jag postade det. Orkar inte skriva det igen, så jag gör en kortare sammanfattning.

1. Roterar inte, så man behöver inte ändra leken var tredje månad.

2. Mindre slump i drawsteps. Tillgången till bra kortfiltrering (Brainstorm, Sylvan Library, SDT osv) gör det mindre sannolikt att en av spelarna förlorar för att han bara drar länder alternativt inga länder alls.

3. Nostalgi. Jag vet att du föreslog vintage, 93/94 eller EDH, men de formaten har ännu mindre turneringar och (förutom EDH) är ännu dyrare.

4. Bättre balans mellan aggro, kontroll, kombo. Enligt mtgtop8 är fördelningen 34-35-31 i legacy, 53-14-33 i modern och 75-25-0 i standard. Apropå din kommentar om frånvaron av aggro i legacy så finns det flera riktigt creature-tunga lekar t.ex. Death and Taxes, Merfolk, Maverick och Goblins.
Kavli
MEDLEM
@svm s. 13/11 -10

114 rubriker
1345 svar

32. Jag spelar legacy för att jag ... 13:20:10, 19/3 -15  
Jag spelar legacy för att jag inte hinner spela speciellt mycket IRL.

När jag spelar tävlingsinriktat spelar jag online med lånade lekar och då är det modern som gäller. Men eftersom ekonomin inte stödjer mig att uppdatera lekar varje kvart och åka runt överallt för att spela turneringar spelar jag Legacy eftersom det är billigare.

Plus att jag tycker om att spela aggro/tier2 och klaga över att folk kastar FoW.

EDIT: Sluta tjafsa om att det inte finns aggro. Goblins är aggro! Och då snackar jag inte om Stompy.
 
Hade jag fått en spänn för varje intjänad krona,
Hade jag varit hälften så fattig som nu trorja.

Uppdaterad: 13:24:45, 19/3 -15
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

33. Legacy är ett partyformat för ... 13:22:35, 19/3 -15  
Legacy är ett partyformat för magicspelare som vill vara innefolk och som anser att Brainstorm inte bara är ett roligt kort utan också är ett rättvist och balanserat kort.

De som pratar varmt om legacy vill resolva Brainstorm och sedan aktivera fetch, inte casta Bloodbraid Elf.

I andra format kan man ibland spela riktiga kortdrag, vilket enligt min uppfattning kan vara minst lika roligt som att resolva Brainstorm.

De som spelar legacy kommer att fortsätta hävda att legacy är mer skicklighetsbeprövande, och kommer att köra med sina argument och förklaringar. Köper man dem kanske man blir intresserad av formatet.

I legacy kan man spela riktig klassisk reanimate eller Show and Tell, tycker man att det är roligt är ju formatet ett alternativ.

TGD:s tes om att det inte finns aggrolekar i legacy kommer ju de som spelar legacy kunna argumentera emot, de kan hävda att jund, delver och maverick är aggro.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

34. Fast om du spelar aggro lär vä... 13:25:14, 19/3 -15  
Kavli skrev 13:20, 19/3 -15 Jag spelar legacy för att jag inte hinner spela speciellt mycket IRL.

När jag spelar tävlingsinriktat spelar jag online med lånade lekar och då är det modern som gäller. Men eftersom ekonomin inte stödjer mig att uppdatera lekar varje kvart och åka runt överallt för att spela turneringar spelar jag Legacy eftersom det är billigare.

Plus att jag tycker om att spela aggro/tier2 och klaga över att folk kastar FoW.

EDIT: Sluta tjafsa om att det inte finns aggro. Goblins är aggro! Och då snackar jag inte om Stompy.

Fast om du spelar aggro lär väl motståndaren bräda ut FoW fortast möjligt, inte sant? :)
Kavli
MEDLEM
@svm s. 13/11 -10

114 rubriker
1345 svar

35. T1: ...Mountain -> Goblin L... 13:28:00, 19/3 -15  
terbjo skrev 13:25, 19/3 -15
Kavli skrev 13:20, 19/3 -15 Jag spelar legacy för att jag inte hinner spela speciellt mycket IRL.

När jag spelar tävlingsinriktat spelar jag online med lånade lekar och då är det modern som gäller. Men eftersom ekonomin inte stödjer mig att uppdatera lekar varje kvart och åka runt överallt för att spela turneringar spelar jag Legacy eftersom det är billigare.

Plus att jag tycker om att spela aggro/tier2 och klaga över att folk kastar FoW.

EDIT: Sluta tjafsa om att det inte finns aggro. Goblins är aggro! Och då snackar jag inte om Stompy.

Fast om du spelar aggro lär väl motståndaren bräda ut FoW fortast möjligt, inte sant? :)

T1: ...Mountain -> Goblin Lackey..? *resolv* (Skrika "Yessssss...!" inombords)
 
Hade jag fått en spänn för varje intjänad krona,
Hade jag varit hälften så fattig som nu trorja.
lorkain
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 2/12 -10

140 rubriker
2303 svar

36. mina åsikter angående legacy o... 13:36:24, 19/3 -15  
mina åsikter angående legacy o modern

legacy : jag tycker de är kul då de är en så stor pool av olika lekar där alla lekar även har variation av hur man kan bygga dem beroende på hur man själv tycker om o spela

jag tycker av min egen erfarenhet med legacy och modern att de är mer tänka i legacy då de inte bara är att ha många critters o hugga för mkt dmg
som i mitt meta oftast är saken med modern

sen kan jag absolut hålla med om att miracles / counter top leken är vidrig o möta o borde glömas bort helt men de är bara min åsikt om just den leken

Modern : som sagt ovan så är de från mina erfarenheter i mitt meta

mer än 90% av alla lekar är creature baserade och de är inget fel med de om man ser de som att modern ska va ett critter tugnt format medans legacy ska va ett avrundat format där allt kan funka

men de gör de mindre intressant om du vill spela combo som inte basserar på critters

de finns

storm
uwr control

jag kan inte komma på någon annan lek i modern som inte vill spela mkt critters men de finns säkert fler

med detta sagt så tycker jag fortf att legacy o modern är kul men på olika sätt
 
I get my WEED at the Systembol@g®
Uppdaterad: 13:37:48, 19/3 -15
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

37. "Legacy är ett partyformat för... 13:41:44, 19/3 -15  
"Legacy är ett partyformat för magicspelare som vill vara innefolk och som anser att Brainstorm inte bara är ett roligt kort utan också är ett rättvist och balanserat kort."

Ja, jag tycker faktiskt att Brainstorm är ett rättvist och balanserat kort. Det är visserligen extremt bra, men att det är så bra beror på att de andra korten i legacy är extremt bra. Det finns typ ingenting du kan göra med brainstorm som du inte kan göra utan brainstorm; det enda brainstorm påverkar är sannolikheten för att det inträffar.



"TGD:s tes om att det inte finns aggrolekar i legacy kommer ju de som spelar legacy kunna argumentera emot, de kan hävda att jund, delver och maverick är aggro."

Jag kan förstå invändningen mot att klassa delverlekar och andra lekar med väldigt få creatures som aggro, men att det görs beror på att aggro/kontroll/kombo är en väldigt grov indelning. Planen "resolva ett hot och slå ihjäl motståndaren snabbt som f-n" ligger helt enkelt närmare aggro än någon av de andra kategorierna. Maverick har jag dock svårt att de hur det skulle vara något annat än aggro, de spelar ju ~24 creatures plus 4 GSZ som hämtar creatures.
PaperTiger
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 25/3 -09

2 rubriker
47 svar

38. Aggro betyder inte att man spe... 15:14:30, 19/3 -15  
Aggro betyder inte att man spelar mycket creatures. Agro betyder att leken är byggd med kort som är mindre kraftfulla lategame men tillräckligt snabba så att man kan spela "under" motståndarens strategi och vinna innan hans lek har fått genomföra sin gameplan. Maverick är klassisk midrange. Goblins går att bygga aggro men är oftast midrange.
 
"Nerds!"
allek
MEDLEM
Lomma
@svm s. 24/1 -07

274 rubriker
2802 svar

39. Bränn är ju den solklara aggro... 15:20:36, 19/3 -15  
Bränn är ju den solklara aggroleken. Aggro/combo. Billig och alltid hög lägstanivå. Kommer sällan etta men tror det är svårt att gå 0-4 med också...
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

40. Hur många i den här tråden spe... 15:43:24, 19/3 -15  
Hur många i den här tråden spelar legacy för att de var för fattiga för power när legacy inte fanns och har följt den vägen pga det?

För ärligt talat, op har en poäng. Ta ett steg tillbaka och kliv ur er egna box en sekund. Föreställ er att ni är nya på magic. Vad finns det för motivation alls att välja legacy över något annat format? Är det inte bara en lyxprodukt som vi som spelat sen palme dog inte kan släppa ifrån oss? Både vintage och modern är bättre format. vintage är knappt ens dyrare längre.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Hört under tribelander: "Du får fan sluta spela med Grozoth, han är alldeles för bruten!"

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers

Outlaws of Thunder Junction


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!