Magic the Gathering
Magic the Gathering34875 medlemmar 678 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Power från McM?... Planeswalker points login ...
Varför börja med legacy?
Senast läst: 09:10:07, 16/4 -24. Läst 39266 gånger.
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

Varför börja med legacy? 01:04:21, 19/3 -15  
Jag vet inte vart detta inlägget skulle läggas så det fick bli allmänt då det gäller fler än ett format.

Frågan är "enkel" men svaren är många och svåra;
Varför ska folk börja spela legacy?

Eftersom jag neggar på legacy så delar jag här efter med mig av orsakerna. Jag är dock väldigt intresserad av att bli motbevisad så släng iväg era bästa orsaker till att börja spela legacy!
  • Som jag ser det är legacy ett av de sämsta formaten att börja spela (där vintage är det andra) om man inte tidigare har korten. Det är en stor tröskel att lägga pengarna på korten för att kunna spela ens en tier2-lek.
  • Legacy är inte ett turneringsformat. När modern skapades som format så bannades Sensei's Divining Top direkt för att kortet i turneringsspel tog för lång tid. Dvs i turneringsspel bör inte SDT tillåtas. SDT är legal i legacy. (se länk i botten)
  • Formatet legacy består av kontroll-lekar och diverse combo-lekar. Det finns inga renodlade aggrolekar. Det går att argumentera för att jund och thresh inte ingår i kontroll/combo men jag skulle absolut sätta båda i kontroll. Det är två typer av lekar som inte vill gå lategame men som använder mängder av kontrollelement för att säkra vinsten. Dom är långt från Zoo, som jag anser vara arketypen av en aggrolek.
  • Om man vill spela ett kompetativt format så är modern och standard de bästa formaten. Det finns flest tävlingar i detta, med störst prispooler. Du kan bli en stjärna genom att vinna turneringar.. vill du bli ett proffs på magic så är modern och standard (samt limited) formaten att sikta på. Inte legacy, vintage, edh och extended.
  • Legacy är om något ett slumpformat. Man väljer en lek och ditt slutresultat i en turnering beror helt på dina motståndare. Till exempel så kan du dra optimalt med valfri lek mot Mirakel tills dom drar en WoG och efter det är det bara ett grind tills du är död eller han har stabiliserat igen. Ordet skill är något som inte bör nämnas om det nuvarande legacy. Du kommer aldrig se matcher som dom som dominerar streams i standard och modern, där man spelar med alla 60 kort.
  • Om man vill spela med dom gamla korten så finns format som EDH, vintage och 93/94. Legacy fyller ett tomrum som inte finns.
  • Team limited har GPs. Betyder det att team limited ska ses som ett legit turneringsformat?



LÄNK till moderns skapande.
Så hit me with your best shot. Varför ska man spela legacy?

pellenik
MEDLEM
Kävlinge
@svm s. 20/2 -06

107 rubriker
2355 svar

1. Som alla former av Magic, för ... 01:15:57, 19/3 -15  
Som alla former av Magic, för att man vill... Hur f*n kunde du missa d..?

E målsättningen att göra en karriär av magic trots att man inte vill spela d e man nog rätt snett på d.

Om du snarare e ute efter ett strikt egotrippande där resten av världen ska motivera just DIG att spela legacy så e d slöseri med tid, antingen vill du eller inte.
Resten av oss skiter ärligt talat i vilket.

puss å sov gott
 
TTP

"Pelleworld: best case scenario - all the time!" -Allek
Uppdaterad: 01:16:24, 19/3 -15
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

2. Jag behöver ingen motivation a... 01:25:49, 19/3 -15  
Jag behöver ingen motivation att spela legacy. Mer motivation till att faktiskt ha det som main events. Det är en genomgående trend sedan den ekonomiska kollapsen att det har varit färre spelare på stora legacy-turneringar. De enda turneringarna som där bryter mönstret är GPs.

Som jag skrev så kan jag absolut förstå att man vill spela magic utöver en karriär. Det verkar dock jävligt kallt att då börja med legacy då det är fler modern/standard-turneringar. Om man vill spela med dom gamla korten så.. ja läs OP.

Sen skiter jag ju såklart rätt hårt i om just du pelle väljer att spela legacy eller inte. Det min post handlar om är om de nyare spelarna som inte lagt ut en årslön på korten redan.

(jag hoppas du inte tar för mkt offense för du är en av dom goa skåningarna)
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
PaperTiger
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 25/3 -09

2 rubriker
47 svar

3. Du kan va ett av de sämsta fom... 02:00:25, 19/3 -15  
Du kan va ett av de sämsta fomaten...
 
"Nerds!"
Teddymannen

Izzet
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 25/8 -11

114 rubriker
1328 svar

4. Menar du "börja spela legacy" ... 02:02:40, 19/3 -15  
Menar du "börja spela legacy" som i det första formatet att tävla i som en nybörjare eller som i att de kört andra format innan och vill tävla i legacy av någon anledning(och det är då denna anledning du söker)?
 
Min Julkalender!
Sanguis meus et anima mea in gratiam illorum quas diligo.
And death for those who do not see.

Jag söker alla slags änglar till min samling! Allra helst i foil(särskilt commons/uncommons). Jag har en want(W.I.P) du gärna får kika på och se om du har något.
Interna vid förslag!
Kitkat_87
MEDLEM
Oskarshamn
@svm s. 17/9 -02

48 rubriker
183 svar

5. En anledning kan väl vara att ... 02:04:44, 19/3 -15  
En anledning kan väl vara att spelandet blir mer av en investering än en kostnad om man jämför med format där metat ändras snabbare.

För många handlar det säkert också om att det saknas spelbara motsvarigheter till många intressanta gamla kort i nyare format, inte minst på landfronten. Exempelvis Rishadan Port, The Tabernacle at Pendrell Vale och Maze of Ith men även andra godbitar som Smokestack.

Undantaget vintage föreställer jag mig att det är formatet som mest utspelar sig på stacken och leder till flest komplexa regelfall vilket kan uppskattas av spelare som vill att regelkunskap skall vara en bidragande faktor till hur bra man spelar.
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

6. Jag tänker mig som i att ha sp... 02:28:38, 19/3 -15  
Teddymannen skrev 02:02, 19/3 -15 Menar du "börja spela legacy" som i det första formatet att tävla i som en nybörjare eller som i att de kört andra format innan och vill tävla i legacy av någon anledning(och det är då denna anledning du söker)?

Jag tänker mig som i att ha spelat magic förut, oavsett hur mycket, men vill börja med legacy.

@Kitkat_87: Tack!
@PaperTiger: Nej du!
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
Squeakyshoes

Dimir
MEDLEM
Ingelstad
@svm s. 28/8 -12

42 rubriker
1669 svar

7. Haha, denna tråden. Herregud.... 02:44:18, 19/3 -15  
Haha, denna tråden. Herregud.
 
"Fan vad alla spelar slött"

- lynkan, 2014

Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8355 svar

8. 'Som jag ser det är legacy ett... 02:44:43, 19/3 -15  
'Som jag ser det är legacy ett av de sämsta formaten att börja spela (där vintage är det andra) om man inte tidigare har korten. Det är en stor tröskel att lägga pengarna på korten för att kunna spela ens en tier2-lek.'

Här håller jag med dig, fördelen med legacy är att det är ett 'stabilare' format än modern och standard, det roterar inte och det känns inte som att kort bannas med samma frekvens som modern. Du kan med andra ord bygga din lek under längre tid, utan att vara rädd för att något nyckelkort blir bannat, detta är en fördel för folk som inte kan prioritera att spela särskilt ofta.

"Legacy är inte ett turneringsformat. När modern skapades som format så bannades Sensei's Divining Top direkt för att kortet i turneringsspel tog för lång tid. Dvs i turneringsspel bör inte SDT tillåtas. SDT är legal i legacy. (se länk i botten)"

Jag förstår inte riktigt vad du menar med 'Turneringsformat', jag håller heller inte med om att SDT/fetch/whateversomtarlångtid inte hör hemma i turneringsspel, anledningen att wizards bannat den i modern är ju för att alla hade spelat 4 toppar och DÅ tar det tid, men kom igen, Ponder är bannad i modern, så att topp som kan spelas oavsett färg inte får vara med och leka är inte så konstigt. Jag kan tycka att dom borde strypa mirakel något, innan Terminus trycktes så fanns det en hel del roliga kontrollekar, både med CBT och utan, det är den särklass tråkigaste leken att möta och en ban av top hade inte skadat någon annan lek nämnvärt varför jag skulle kunna förespråka detta, andra alternativ är ju att klippa CB eller Terminus.

"Formatet legacy består av kontroll-lekar och diverse combo-lekar. Det finns inga renodlade aggrolekar. Det går att argumentera för att jund och thresh inte ingår i kontroll/combo men jag skulle absolut sätta båda i kontroll. Det är två typer av lekar som inte vill gå lategame men som använder mängder av kontrollelement för att säkra vinsten. Dom är långt från Zoo, som jag anser vara arketypen av en aggrolek."

Jag tror anledningen är att folk vill spela lekar som kräver lite tankeverksamhet, även om Jund och Bränn spelas då och då. Aggro är den sämsta arketypen i magic och i ett så brett format som legacy, där kontroll/tempo/combolekarna har svar som är mer manaeffektiva än dina hot, är det svårt att spela aggro utan låskomponenter.
Bränn(aggro/combo), Death and Taxes(Aggro/prisom), Mud(Aggro/Prison), Stompy(Aggro/Prison), UR-Delver(Aggro) är alla lekar som går bra till och från som man absolut kan räkna som aggrolekar, men visst, vill man svinga med gubbar och räkna massa combatmatte är nog limited bättre. En annan grej är ju att det är fler rättvisa lekar i legacy än i dom andra eternalformaten, så vill man spela rättvis magi på hög nivå är det ett bra alternativ.

"Om man vill spela ett kompetativt format så är modern och standard de bästa formaten. Det finns flest tävlingar i detta, med störst prispooler. Du kan bli en stjärna genom att vinna turneringar.. vill du bli ett proffs på magic så är modern och standard (samt limited) formaten att sikta på. Inte legacy, vintage, edh och extended."

Med dom där argumenten kan man lika gärna spela Poker eller Hearthstone, jag spelar Magic för att det är kul och då väljer jag det formatet som passar mig bäst

"Legacy är om något ett slumpformat. Man väljer en lek och ditt slutresultat i en turnering beror helt på dina motståndare. Till exempel så kan du dra optimalt med valfri lek mot Mirakel tills dom drar en WoG och efter det är det bara ett grind tills du är död eller han har stabiliserat igen. Ordet skill är något som inte bör nämnas om det nuvarande legacy. Du kommer aldrig se matcher som dom som dominerar streams i standard och modern, där man spelar med alla 60 kort."

Modern och Standard lider av bristen på kortmanipulation, detta gör att man i princip bara har sin starthand att förlita sig på, samt de random korten man drar. Det är lika mycket skill att spela Standard eller Modern som det är att spela Bränn, eller som det är att mulla in i Bazaar eller Workshop. I legacy får man göra massa trixiga plays, det är viktigt att känna till en stor mängd kort och det är viktigt att läsa din motståndare, viktigare än i något annat format.

"Om man vill spela med dom gamla korten så finns format som EDH, vintage och 93/94. Legacy fyller ett tomrum som inte finns.

Legacy är ett kompetativt format där folk spelar mot varandra, EDH och 9394 är casualformat som mer går ut på att, likt en bastuklubb, mysa med sina vänner och se vem som kan sätta ihop fetast-6-korts-combo-som-göt-roliga-saker-men-inte-vinner-spelet, inget fel med det, men det är två format där det är viktigare att ha fina kort än att ha en bra lek som man kan vinna med. Vintage är tärningsformat idag, men det är iallafall kompetativt och det är nog det formatet jag skulle välja om jag hade tid att spela något mer, alternativt Modern, båda är format där tur är viktigare än skicklighet, men man ges iallafall sken av att man faktiskt spelar någon form av Magic.





Jag är ganska trött på Magic över lag, Legacy är idag ett skittråkigt format, men det är iallafall det som är minst tråkigt och jag är beroende. Hade jag haft tid och råd hade jag nog spelat mer Limited eftersom Khans har varit ett väldigt roligt limitedformat och man kan öppna fetch igen.


 
"Att vara vänster är att tillämpa sin privata logik på hela samhället. När det gäller den närmaste kretsen, så delar de flesta med sig."



"214 vet vad han snackar om" - nepO
Uppdaterad: 02:50:00, 19/3 -15
coffeannan
MEDLEM
Västerås
@svm s. 4/2 -07

92 rubriker
1696 svar

#1 PWP Seasonal

9. 1: Det är kul (Subjektivt) 2:... 02:57:34, 19/3 -15  
1: Det är kul (Subjektivt)
2: Det är gratis (Objektivt).
3: Du får pengar för att spela det (Objektivt).
 
På en FNM i Västerås:
Johan: grön command, jag studsar din martyr of sand och letar en gubbe.
Jocke: Jag svarar med att sacca min martyr.
Johan: Då letar jag upp siege-gang commander.
Jocke: OK
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

10. @214: - Jag förutsätter at... 03:26:31, 19/3 -15  
@214:
-

Jag förutsätter att du inte läste min länk i OP. Gör det.

Bränn kräver mycket av föraren om man ska vinna en turnering med den. Detsamma gäller Oath, dregde osv. Det är mycket autopilot men lekarna kräver att man kan spela dom för att vinna flera matcher.

Att spela för att det är kul är ett argument. Fullt godtagbart.

Jag skulle inte säga att skill = card manipulation och här förutsätter jag att du inte menade det. Standard kan såklart vara totalt skill-löst men flera faktorer påvisar att skill finns. Att det finns pro's som konstant går bra tycker jag räcker som poäng.

Se länk.

-


@Squeakyshoes: Tack för offtopic.
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8355 svar

11. Läste den där artikeln när det... 03:51:27, 19/3 -15  
Läste den där artikeln när det begav sig och jag har en helt annan syn på vad som är kul än vad wizards har.

Givervis måste man kunna sin lek och sitt format för att det ska gå bra i en turnering.


Ja, man spelar ju inte för att det är tråkigt; )


Nä, det är såklart skillnad på skills och kortmanipulation, men att spela med större delen av leken ger dig fler chanser att göra dåliga val varför du måste vara duktigare för att gå bra med Doomsday än med Bränn. Legacy har den största poolen med SPELBARA kort, varför du måste ha koll på väldigt många interaktioner och du måste veta hur du tar dig ur knepiga situationer på en högre nivå än övriga format. Väldigt få lekar i legacy är förlåtande när man gör spelfel medans i princip alla lekar i övriga format kan förlåta dig bara du topdeckar rätt
 
"Att vara vänster är att tillämpa sin privata logik på hela samhället. När det gäller den närmaste kretsen, så delar de flesta med sig."



"214 vet vad han snackar om" - nepO
yespair
JUDGE L2
Trollhättan
@svm s. 10/3 -14

117 rubriker
1709 svar

12. En sak som jag gillar mycket m... 05:27:08, 19/3 -15  
En sak som jag gillar mycket med Legacyn är stämningen och atmosfären. Jag har oftast mycket trevligare i Legacysammanhang än vad jag har när jag spelar exempelvis Modern. Modern och Standard är för mig lite att vara 12 och hänga på Backstab och bli slagen av ryssen; ett nödvändigt ont om man vill spela mycket Magic.

Jag tycker om möjligheterna i Legacy, en enorm mängd kort som är legala utan att man måste skaffa power för att kunna prestera anständigt en turnering. Sen behöver det ju inte bli jättedyrt direkt, även om man inte har korten. Många Legacyspelare (åtminstone de flesta jag känner) lånar ju gladeligen ut kort för att det ska bli fler spelare. Att succensivt bygga upp en Legacysamling är ju dessutom billigare än att spela Standard, om man ser till det med lite perspektiv istället för att bara se startavgiften.
 
"Det är en av världens små tragedier att kebabsås inte finns bortanför en tiomilsradie runt Trollhättan"
ljunggren84
MEDLEM
@svm s. 15/10 -13

29 rubriker
141 svar

13. "Jag vet inte vart detta inläg... 07:22:25, 19/3 -15  
"Jag vet inte vart detta inlägget skulle läggas så det fick bli allmänt då det gäller fler än ett format." Papperskorgen?

Vad går en Legacy lek på? 10-15-20k? En del har flera Modern / standardlekar som tillsamman är värda lika mycket. Legacy / Vintage är inte till för alla.
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

14. För att det inte kostar något,... 07:49:40, 19/3 -15  
För att det inte kostar något, du tjänar istället pengar på att spela det. I övrigt är det bara jobbigt att försöka bemöta dina åsikter om formatet. Det är lite som att fråga "varför ska jag titta på fotboll på TV" och "varför ska jag spela golf".
 
Gillar hamstrar, marsvin, hästar och andra gulliga djur <3 <3 <3
Uppdaterad: 07:50:49, 19/3 -15
jinnis
MEDLEM
Enköping
@svm s. 27/5 -06

24 rubriker
46 svar
BANNAD
Från: att skapa nya bizzar och bjuda på auktioner
Sedan: 2017-11-26
T.o.m: 2117-12-26


15. jag skulle nog vilja säga att ... 08:00:37, 19/3 -15  
jag skulle nog vilja säga att legacy handlar mer om att kunna sin lek och hur den skall spelas mot andra lekar än att ha den "bästa" leken. Det är detta som gör legacy så kul.Möjligheterna är nästan oändliga :)
 
Si vis pacem, para bellum
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

16. Jag har bara ögat igenom tråde... 08:02:30, 19/3 -15  
Jag har bara ögat igenom tråden så jag kan vara fel ute ibland. Men, här är lite kommentarer:

* yespar är inne på en viktig sak, stämningen. I och med att legacy inte är ett format man spelar på samma sätt som standard/modern, det vill säga där det finns en pro tour-ambition nånstans, så försvinner en del av "seriösiteten" eller pressen. Jag upplever det som att man har trevligare motståndare, mindre regeltvister/fuskerier och att detta då beror på ovanstående (generellt då, rövhål förekommer överallt osv).

* Jag upplever det som att det är mer skicklighetsbaserat än modern/standard. Med detta sagt så är det inte så att modern/standard är slump men antalet lekar är färre, informationen är mycket mer lättillgänglig (finns otaliga artiklar på tex CF om SB strategier mm) och det blir rätt mycket av en sten sax och påse effekt. Detta förekommer i legacy med, men folk bygger mer lekar baserat på vad de har för kort eller känner för att spela med. Det belönar sig väl med att ha en riktigt bra lista.

* Metat ändrar sig mer sakta. Även om det senaste året varit lite sväningt med Cruise etc så är det i stora drag ganska oförändrat. Jag spelade knappt någon legacy alls ifjol. Vi speltestade i princip inte och jag spelade 3 turneringar; SM som jag kom tvåa i av ca 72 pers; ett eternalkungenkval i Karlskrona som jag vann med typ 16 pers; eternalkungen som hade 60 talet pers som vi splittade topp 8 och spelade om titeln som jag vann. Jag tror inte detta skulle funka i något annat format.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
weiuweiu

Golgari
MEDLEM
Alingsås
@svm s. 8/5 -10

102 rubriker
1091 svar

17. För min del som spelat sedan h... 08:03:17, 19/3 -15  
För min del som spelat sedan hösten 2013 känns legacy/modern som ett bättre format att spela eftersom jag har väldigt begränsat med tid, Hinner spela 1-2 gånger i månaden endast. Spelade standard innan och det blev snabbt dyrt att ligga på topp när jag så sällan kunde spela.
Sen tycker jag dom 2 formaten kompleterar varandra ganska bra, Modern är mer creatures och Legacy mer spells.
Sen är det också skönt att inte korten tappar 90% av vad man betalat för dom:P

Vill gärna också påpeka det med stämningen, tycker överlag folket som spelar eternal är lite äldre och roligare att ha att göra med.

Uppdaterad: 08:04:11, 19/3 -15
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

18. Gällande det här med professio... 08:08:03, 19/3 -15  
Gällande det här med professionalitet, att leva på Magic oavsett om det är standard, limited, eller legacy så är det fel väg att gå. Det är bättre att satsa på poker eller att jobba på McD då.

Legacy är ett tävlingsinriktat format medan t.ex. 93/94 och amerikansk EDH inte är det. Så det är inte så enkelt att spela med de "gamla" korten i andra format om man samtidigt vill tävla. Vintage börjar ta sig igen i och med Vintage Masters.
 
Gillar hamstrar, marsvin, hästar och andra gulliga djur <3 <3 <3
Dunkelbrink
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 29/7 -03

48 rubriker
372 svar

19. Jag har valt att inte spela Le... 08:10:17, 19/3 -15  
Jag har valt att inte spela Legacy men formatet har flera uppenbara fördelar:

Om du har likviditet så är det ett format med stor ekonomisk potential. Att det är gratis eller att man tjänar på det är inte riktigt sant, man utsätter sig för en ekonomisk risk MEN om man har pengarna och det är pengar man i värsta fall kan förlora och som man aldrig kommer behöva fort (som på någon vecka) så är det ekonomiskt sunt med stor potential att faktiskt gå plus på…. vilket inte bara är ovanligt för magic utan för hobbys över huvud taget.

Folk som klagar över att ccg kostar pengar är weird, det finns idag flera utmärkta lcg så om man inte gillar collectible biten av ccg spel så finns det ju inga ursäkter längre.

Har man dåligt med tid är det ett sjukt bra format, tid investerad är kvar, om man pga av jobb, familj, studier måste ta en paus då och då, säg ett år, så är en ens samling, lek, kunskap om meta och möjligheter att tävla relativt oskadade, om jag som spelar standard gör det är jag körd. Jag är som standard spelare orolig för om jag kommer bli tvungen (är 39 med jobb och barn, standard är tufft då) att dra mig åt modern/legacy pga av den nya rotationen (som jag tycker är en bra ide, även om det är sådär för mig).

Aggro är oftast dåligt/tier2 i alla format och har nästan alltid varit det. Anledningen till att aggro då och då blir populärt i standard är att aggro blir bättre i ett outforskat format eftersom den kan få en massa gratis vinster. Att säga att legacy är dåligt pga det är egentligen att säga att man vill spela ett format med rotationer eller aggresiva banningar som skakar om hela formatet. Däremot köper jag inte alls att det skulle kräva mindre skicklighet att spela aggro men det är sånt där som man kan gräla om i någon form av evighet utan att man kommer fram till något. Folk har en tendens att tycka att det man är bra på och tycker är roligt kräver skills och vise versa…

Jag tycker dock att det finns fog för diskussionen om hur bra turneringsformat legacy är OM man vill spela mycket OCH man vill spela på (eller i alla fall mot, hehe) så ”hög” nivå som möjligt. Problemet är att wizards inte lägger ner lika mycket tid på legacy och att det inte hålls lika mycket turneringar så om det ENDA som är viktigt för dig är att få tävla så är standard och limited helt klart bäst… det är inte ens nära.
 
Det är inte jag som stavar dåligt det är du som läser fel :)
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

20. Det är nog inte främst den eko... 08:23:17, 19/3 -15  
aginamist skrev 08:08, 19/3 -15 Gällande det här med professionalitet, att leva på Magic oavsett om det är standard, limited, eller legacy så är det fel väg att gå. Det är bättre att satsa på poker eller att jobba på McD då.

Legacy är ett tävlingsinriktat format medan t.ex. 93/94 och amerikansk EDH inte är det. Så det är inte så enkelt att spela med de "gamla" korten i andra format om man samtidigt vill tävla. Vintage börjar ta sig igen i och med Vintage Masters.

Det är nog inte främst den ekonomiska biten som lockar utan äran. Visst, är du en av de 4 som vinner en pro tour per år så är det la gött men som du säger finns det andra alternativ som nog betalar sig bättre... typ heartstone eller sånt...
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013

Outlaws of Thunder Junction


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!