Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 669 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Varför har power stuckit i pri... Modern masters 2 och Origin sp ...
Banna Certifierade Försäljare från auktion
Senast läst: 23:51:43, 24/4 -24. Läst 12705 gånger.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

Banna Certifierade Försäljare från auktion 16:27:42, 4/3 -15  
Om jag vill sälja kort till butiker så gör jaag det till de butiker jag anser främjar spelandet, jag tycker att alla onlinebutiker är skit, dom höjer priset på kort på andrahandsmarknaden och jag vill inte bidra till detta, därför vill jag ha en funktion som gör att dom inte kan bjuda på mina auktioner.


Jag skulle även vilja ha en lista på alla certifierade försäljare på svm, trots att dom drat upp priserna så händer det att man behöver korten snabbt, och om så är fallet vet vi alla att det är bäst att köpa från Prinsallan
 
"Att vara vänster är att tillämpa sin privata logik på hela samhället. När det gäller den närmaste kretsen, så delar de flesta med sig."



"214 vet vad han snackar om" - nepO

Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

1. Ställde frågan till Bea för et... 16:38:32, 4/3 -15  
Ställde frågan till Bea för ett tag sedan. En lista fanns då inte men han meddelade att följande betalar kickback;

JonasN, prinsallan, pellekuling, Timecode, AxeFestis och timespiral.
mg

Izzet
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 17/2 -05

258 rubriker
11995 svar

2. Är oenig i att alla onlinebuti... 16:43:29, 4/3 -15  
Är oenig i att alla onlinebutiker är skit, men om du inte vill att vissa konton skall få bjuda på dina auktioner kan du ju enkelt göra det genom att gå till profil -> ignorelist -> hindra användare från att bjuda på mina auktioner.
 
Team Squattelhaups! - Slump och Fusk
Uppdaterad: 16:47:20, 4/3 -15
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

3. Finns fler som kör på som om d... 16:44:07, 4/3 -15  
Finns fler som kör på som om de vore certifierade men betalar ingen kickback utan bryter bara mot reglerna rakt av.

"Ingen organiserad försäljning i företagsliknande form utan överenskommelse innan. Detta innebär att du inte skall köpa in kort för vidareförsäljning. Inga auktioner med fulla sets, bryta displayer för löskort etc. Är du osäker, kontakta Beakid innan du lägger upp en auktion."
GMDonk
FANTASY KING
Luleå
@svm s. 25/9 -05

14 rubriker
37 svar

4. Håller med fullständigt!! Tyck... 16:48:52, 4/3 -15  
Håller med fullständigt!! Tycker det är grymt tråkigt när priserna trissas up pga "kortsittare", för mig sj som är äldre spelar det ingen roll men tycker synd om dom yngre som måste lägga en mindre förmögenhet bara för att kunna vara med i en fnm.

Uppdaterad: 16:49:53, 4/3 -15
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

5. Tyvärr är det väl inte säkert ... 16:49:36, 4/3 -15  
Tyvärr är det väl inte säkert att detta funkar heller?

För att hårddra ett populärt exempel:
Du har en auktion och bannar prinsallan. Om queenen bjuder, tillåter du det då? Tillåter du någon annan som jobbar för prinsallan att bjuda?
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
JonasN

Orzhov
KICKBACKER
HEDERSMEDLEM
Stavanger
@svm s. 28/10 -11

2 rubriker
125 svar

6. Det finns för och nackdelar me... 16:54:15, 4/3 -15  
Det finns för och nackdelar med online butiker och vissa tjänar på det andra inte.

De främsta vinnarna är de som säljer kort och inte har tid/råd att vänta om det finns tillräckligt många företagssäljare kommer de bjuda mot varandra och de som lägger ut kort blir på detta sätt garanterade att få en rimlig summa för sina kort och inte behöva sälja kort till skampriser.

Tror det bästa för magicmarknaden är om det finns många företagssäljare som konkurrerar mot varandra.

Sen håller jag med Rochard om att det är många som kör på som de vore certifierade med tex presale av produkter som tydligt bryter mot reglerna för då öppnar man bara för försäljning. Samt de som köper stora mängder kort för att omedelbart lägga upp till försäljning.
Monte

Orzhov
MEDLEM
Lindesberg
@svm s. 21/11 -07

115 rubriker
1083 svar

7. Detta är något jag också skull... 16:56:02, 4/3 -15  
Detta är något jag också skulle vilja kunna välja. Priserna är helt orimliga på mestadels staples (nu pratar jag modern), även att dessa inte kommer sjunka och man troligtvis inte kommer förlora på att köpaexempelvis goyf. För folk med jobb så är det nog inte ett bekymmer men för yngre och arbetslösa är detta riktigt surt!
 
Min auktion, mitt verkstadskort, min bytes tråd, min köp och sälj tråd och min MTGO tråd
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

8. kan inte bara affärerna och af... 16:59:39, 4/3 -15  
kan inte bara affärerna och affärsliknande verksamheter skötas på ett annat forum än detta?

jag är också rimligt trött på att alla stapels har gått upp tokmycket i pris och alla "deals" man kunde hitta förr nu är blockade av någon som köper kort enbart i spekulationssyfte.. låt folk som vill spela med korten köpa dem?
 
jag saccar reserved-list för 3 nya legacyspelare
JonasN

Orzhov
KICKBACKER
HEDERSMEDLEM
Stavanger
@svm s. 28/10 -11

2 rubriker
125 svar

9. GMDonk Inte så säker på at... 17:00:23, 4/3 -15  
GMDonk

Inte så säker på att korten för nybörjaren som spelar FNM ökar på grund av företagssäljare tror snarare på motsatt effekt. Om många företagssäljare öppnar en massa displays för att sälja kort så blir det fler kort till de som spelar constructed och priserna pressas nedåt dyrare standardkort är rent generellt rätt billiga i Sverige idag något som inte var fallet för ett par år sedan då det ibland kunde vara brist på enstaka kort som då såldes för fantasipriser.

Däremot påverkar det priset uppåt på kort i eternalformat som det finns mer begränsat av men det är knappast dessa kort en nybörjare som spelar FNM är ute efter.
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

10. Överlag har jag inget emot för... 17:00:45, 4/3 -15  
Överlag har jag inget emot företagssäljare. De är tydliga med vad de gör, de betalar kickback och de betalar skatt. Det jag tycker riktigt illa om är de som utnyttjar systemet och säljer utan kickback.
Monte

Orzhov
MEDLEM
Lindesberg
@svm s. 21/11 -07

115 rubriker
1083 svar

11. Japp, håller med om detta. Har... 17:03:57, 4/3 -15  
Rochard skrev 17:00, 4/3 -15 Överlag har jag inget emot företagssäljare. De är tydliga med vad de gör, de betalar kickback och de betalar skatt. Det jag tycker riktigt illa om är de som utnyttjar systemet och säljer utan kickback.

Japp, håller med om detta. Har sett en del användare som köper för att sälja. Bör/kan man rapportera dessa?
 
Min auktion, mitt verkstadskort, min bytes tråd, min köp och sälj tråd och min MTGO tråd
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

12. Ja, informera en väktare om de... 17:07:00, 4/3 -15  
Ja, informera en väktare om det verkar i ske i företagsliknande form eller i gråzonen.
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

13. Kontaktade Bea direkt och han ... 17:10:11, 4/3 -15  
Hoogard skrev 17:07, 4/3 -15 Ja, informera en väktare om det verkar i ske i företagsliknande form eller i gråzonen.

Kontaktade Bea direkt och han sa att det var okej om det inte eskalerade. Det har det dock gjort. Till mångtusenkronorsnivåer (nytt ord, deal with it).
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

14. Certifieringssystemet har ju b... 17:32:06, 4/3 -15  
Certifieringssystemet har ju ballat ur. Nu ska alla hålla på och jobba sig. Onödigt.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
Mik
MEDLEM
Munka-ljungby
@svm s. 10/10 -05

22 rubriker
264 svar

15. +1... 17:56:16, 4/3 -15  
Rochard skrev 17:10, 4/3 -15
Hoogard skrev 17:07, 4/3 -15 Ja, informera en väktare om det verkar i ske i företagsliknande form eller i gråzonen.

Kontaktade Bea direkt och han sa att det var okej om det inte eskalerade. Det har det dock gjort. Till mångtusenkronorsnivåer (nytt ord, deal with it).

+1
 
"I see a great victory and rivers of blood. And...hmm, looks like a spleen." -Grishnak, goblin soothsayer
some1blue
MEDLEM
Västervik
@svm s. 2/6 -14

3 rubriker
24 svar

16. This ^^ Tillgång och efterf... 19:18:26, 4/3 -15  
JonasN skrev 17:00, 4/3 -15 GMDonk

Inte så säker på att korten för nybörjaren som spelar FNM ökar på grund av företagssäljare tror snarare på motsatt effekt. Om många företagssäljare öppnar en massa displays för att sälja kort så blir det fler kort till de som spelar constructed och priserna pressas nedåt dyrare standardkort är rent generellt rätt billiga i Sverige idag något som inte var fallet för ett par år sedan då det ibland kunde vara brist på enstaka kort som då såldes för fantasipriser.

Däremot påverkar det priset uppåt på kort i eternalformat som det finns mer begränsat av men det är knappast dessa kort en nybörjare som spelar FNM är ute efter.

This ^^

Tillgång och efterfrågan är nyckelord här. Desto fler boxar som rippas, desto fler kort finns att sälja. Många kort till salu innebär lägre priser. Kolla prisnivåerna på kort precis efter lansering av ett nytt set, kontra nån månad senare (när tillgången är större). Mao tjänar garanterat (eller rättare sagt sparar) nybörjare och de allra flesta spelare på att det finns folk och butiker som rippar mycket kort o säljer.

Vad gäller äldre kort kan jag inte säga så mycket, är inte tillräckligt gammal i gemet. Kan väl dock tänka mig att det är relativt enkelt (enklare) att köpa på sig stapels för att sedan sälja dyrare när efterfrågan är stor men tillgången liten.
Rejzijel
MEDLEM
Nässjö
@svm s. 30/6 -10

30 rubriker
599 svar
BANNAD
Från: att skapa nya bizzar och bjuda på auktioner
Sedan: 2017-11-26
T.o.m: 2117-12-26


17. I samma mån som det gnälls öve... 19:28:59, 4/3 -15  
I samma mån som det gnälls över kort priser uppåt känns det som det kanske i samma veva ska nämnas att många användare förösker komma undan med skamligt låga priser också. Nämner ingen utan antar att dom som känner sig träffade vet vilka dom är.
Att nån säljer en goyf för 200 över median är i så fall lika orimligt som att nån blir av med komplett set Urza i foil för 2300....
Om man nu gör en tråd om detta för att framlägga att man vill "främja priserna i sverige" så ta då i bektning att många av dom som tycker att butiksföräljning är dåligt är också dom som skambiddar, mailar oseriösa förslag och gör byten med flera hundra i deras favör.
Så länge folk överlag inte kan dra det åt båda hållen är det här en onödig diskussion.
 
House of magic: När jag behöver pimpa skiten ur decken!
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

18. Du får nog utveckla lite Rejzi... 19:31:05, 4/3 -15  
Du får nog utveckla lite Rejzijel. Varför är det ett problem att man säljer ett kort billigt? Menar du att det skapar en orimlig bild av kortets verkliga pris?
JonasN

Orzhov
KICKBACKER
HEDERSMEDLEM
Stavanger
@svm s. 28/10 -11

2 rubriker
125 svar

19. Han menar inte sälja billigt u... 19:32:53, 4/3 -15  
Han menar inte sälja billigt utan att försöka köpa billigt.
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

20. Då är jag med på noterna. Viss... 19:35:35, 4/3 -15  
Då är jag med på noterna. Visst får man in skambud ibland. Av egen erfarenhet är det oftast folk som är intresserade av ett dyrt kort och försöker få med sig annat på köpet.

Outlaws of Thunder Junction


BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!