Magic the Gathering
Magic the Gathering34881 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
STANDARD Monoblå devotion... Hjälp med Standard aggro lek. ...
Play och draw, avgörande?
Senast läst: 12:17:46, 30/3 -24. Läst 3323 gånger.
JockeB
MEDLEM
Lund
@svm s. 28/12 -14

11 rubriker
28 svar

Play och draw, avgörande? 00:01:04, 27/2 -15  
Jag har spelat rätt mycket standard online och tittar på en del live-turneringar. Det har slagit mig en Bo3-match för det mesta avgörs redan vid tärningskastet.

Givetvis är inte alltid fallet så, men om jag ser till min egen "score" så vinner jag i snitt 70% av mina play's och 30% av mina draws. Detta är baserat på 150 matcher online. Det kan vara så att jag är dålig på att spela på draw, men när jag tittar på turneringar med proffessionella spelare är fördelningen inte helt annorlunda.

Mest tydligt blir det om man spelar ömtåliga lekar som mono-red-aggro eller kontroll-lekar enligt min mening.

Vad tycker folk allmänt av detta? 1 extra turn >>> 1 kortövertag i nästan alla lägen eller?

Personligen har jag börjat tycka det blir lite tråkigt i längden...

Uppdaterad: 00:02:16, 27/2 -15

Squeakyshoes

Dimir
MEDLEM
Ingelstad
@svm s. 28/8 -12

42 rubriker
1669 svar

1. Det brukar bli att destu mer m... 00:31:03, 27/2 -15  
Det brukar bli att destu mer man spelar destu mer inser man att standard är tråkigt och tar sig vidare till riktiga format istället. *host* *host*

Play vs Draw kommer väl alltid ha sina för/nackdelar i standard till viss del. Jag kan dock känna att standard är lite skakigt i nuläget, man kan inte komma efter för mycket så att säga.
 
"Fan vad alla spelar slött"

- lynkan, 2014

Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
Scale
REDAX
MODERATOR
FSVM - REVISOR
Vikingstad
@svm s. 1/6 -05

333 rubriker
6195 svar

2. Vad Frank Karsten säger om sak... 00:32:00, 27/2 -15  
Vad Frank Karsten säger om saken, han verkar ha lite annorlunda funderingar än dig:

http://www.channelfireball.com/articles/frank-analysis-how-important-is-it-to-play-first/
 
Maila mig gärna frågor eller om du är intresserad av att bli domare! Läs gärna mer här
Köper gamla displayer och boosters, interna mig!
Spela spells och abilities
Var är skogen?
JockeB
MEDLEM
Lund
@svm s. 28/12 -14

11 rubriker
28 svar

3. Känns inte direkt relevant för... 00:45:12, 27/2 -15  
Känns inte direkt relevant för standard?
Scale
REDAX
MODERATOR
FSVM - REVISOR
Vikingstad
@svm s. 1/6 -05

333 rubriker
6195 svar

4. Du missade att läsa första del... 01:38:25, 27/2 -15  
Du missade att läsa första delen?

Jag håller verkligen inte med dig överhuvudtaget, då allt removal kostar mindre än de flesta bra hot är det minst lika viktigt att ha det extra kortet samt att döda deras första hot och sedan ligga rätt i tempo mot deras manaanvänding.
 
Maila mig gärna frågor eller om du är intresserad av att bli domare! Läs gärna mer här
Köper gamla displayer och boosters, interna mig!
Spela spells och abilities
Var är skogen?
Skopsen

Simic
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 11/10 -05

61 rubriker
1328 svar

5. I ett kontrollmeta är 8 kort b... 03:04:22, 27/2 -15  
I ett kontrollmeta är 8 kort bättre än 7 kort. Sligh osv ville väl spela på draw om de kunde för att lägga mer hot. Detta dock runt ~97.
 
"Han har inte alla indianer i kanoten om man säger så." - Uppsalapolisen
Ichorid

Simic
HEDERSMEDLEM
REDAX
Linköping
@svm s. 28/3 -02

459 rubriker
3583 svar

6. Back in the days så hade vi en... 07:58:55, 27/2 -15  
Back in the days så hade vi en kontrollek med Weathered Wayfarer som ofta föredrog att spela on the draw :]
 
“There are some qualities—some incorporate things,/ That have a double life, which thus is made/ A type of twin entity which springs/ From matter and light, evinced in solid and shade.”

Odyssey block 4-ever
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

7. I dagens Standard upplever jag... 08:21:00, 27/2 -15  
I dagens Standard upplever jag att detta i allra högsta grad stämmer.

Problemet är att svaren i dagens Standard är extremt dåliga jämfört med hoten, vilket gör att de bästa lekarna är väldigt proaktiva och lever på hoppet att motståndaren inte på ett effektivt sätt kan svara på vad de gör - vilket är ett relativt säkert antagande.

Det finns ett skäl till att Rx Aggro och Gx Devotion/Ramp-skal fungerar extremt bra för närvarande.
prinsallan
HEDERSMEDLEM
Jönköping
@svm s. 16/2 -06

451 rubriker
6628 svar

8. 70-30 låter mycket. 60-40 är n... 08:34:16, 27/2 -15  
70-30 låter mycket. 60-40 är nog inte omöjligt. Fast då spelar jag hellre Legacy än Standard.
 
House of Magic AB - behöver du köpa singles? - vi har antagligen det du letar efter.
Har vi inte det kan vi alltid ta hem det!
Jojja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/11 -13

4 rubriker
328 svar

9. Skulle tro att det beror på vi... 11:46:55, 27/2 -15  
Skulle tro att det beror på vilken lek man spelar i standard. De R/W/x lekar som finns är extremt tempo beroende just nu och om man halkar efter är det väldigt svårt att komma igen.

Sen klarar min mono röda aggro sig bättre på draw än min Jeskai lek, eftersom den hinner få ut mer hot innan motståndaren kan börja droppa gubbar eller reagera på mig.

Tempo är allt i standard just nu, kan du kurva bättre än din motståndare så vinner du oftast.
JockeB
MEDLEM
Lund
@svm s. 28/12 -14

11 rubriker
28 svar

10. Kan ha missat första ja=) det ... 15:03:56, 27/2 -15  
Scale skrev 01:38, 27/2 -15 Du missade att läsa första delen?

Jag håller verkligen inte med dig överhuvudtaget, då allt removal kostar mindre än de flesta bra hot är det minst lika viktigt att ha det extra kortet samt att döda deras första hot och sedan ligga rätt i tempo mot deras manaanvänding.

Kan ha missat första ja det var lite sent igår.

Jag spelar en del U/B Control och för mig känns det som att jag har riktigt bra advantage på play. Bile blight eller nullify är ända sättet att stoppa ett hot på motståndarens 3:e turn, vilket vanligtvis kan vara något som måste hanteras relativt omgående som till exempel Goblin Rabblemaster, Mantis Rider eller dylikt.

Hade du spelat draw hade en dissipate/heroes downfall hanterat situationen och sen har du tempo-advantage. Om du sitter på scry kan du ha 1 mana då motståndaren har 3 i många fall och du blir tvungen att hantera situationen på din turn istället och sitter då utan mana på motståndares 4-drop turn.

Det finns ju rätt många aggressiva lekar i standard för tillfället och jag kan inte förstå hur man kan ha en fördel att sitta på draw mot dem, du tappar en hel turn mot en aggrolek som mycket väl kan vara avgörande för att vinna eller förlora.

Aggro funkar ju oftast såhär: Har du inte dödat motståndaren på 4-5 turnen så kommer du börja tappa. Det är väl relativt logiskt att om du spelar din 5:e turn på motståndarens 4:e (mana-mässigt) så har du advantage... inte minst med tanke på att de flesta mass-removal går för 5 mana.

Uppdaterad: 15:05:32, 27/2 -15
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

11. Jag kollade hur det ser ut i d... 18:06:40, 27/2 -15  
Jag kollade hur det ser ut i det nuvarande standardformatet, i de 2 Gp-top8or som har varit FRF-Standard har 7 matcher vunnits av den som låg bäst efter swissen (och därmed får välja vem som börjar), och 7 matcher av den som låg sämre efter swissen (och därmed kan antas ha varit on the draw).

Jag kollade även de PT- och GP-top8or som spelades i KTK-Standard, där har 32 av matcherna vunnits av den som varit on the play, och 31 av den som varit on the draw. (Fortfarande antaget att den som får välja väljer att vara on the play.)
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
JockeB
MEDLEM
Lund
@svm s. 28/12 -14

11 rubriker
28 svar

12. De som vinner swissen väljer d... 18:58:58, 27/2 -15  
Kelvandil skrev 18:06, 27/2 -15 Jag kollade hur det ser ut i det nuvarande standardformatet, i de 2 Gp-top8or som har varit FRF-Standard har 7 matcher vunnits av den som låg bäst efter swissen (och därmed får välja vem som börjar), och 7 matcher av den som låg sämre efter swissen (och därmed kan antas ha varit on the draw).

Jag kollade även de PT- och GP-top8or som spelades i KTK-Standard, där har 32 av matcherna vunnits av den som varit on the play, och 31 av den som varit on the draw. (Fortfarande antaget att den som får välja väljer att vara on the play.)

De som vinner swissen väljer dock play av en anledning eller?

Jag vet inte om urvalet är tillräckligt för att göra någon statistisk analys, dessutom med tanke på alla olika matchups. Det är nog enklare att resonera logiskt fram till varför draw skulle vara like bra som play. 1 extra kort vs 1 extra turn känns fortfarande för mig som ett enkelt val.

Troligtvis är bo3 inte lika känsligt för play/draw när två långsammare lekar möter varann.

Uppdaterad: 19:46:08, 27/2 -15
PiccoloDemon
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 28/1 -13

4 rubriker
18 svar

13. Varför skulle tärningsslaget s... 21:49:51, 27/2 -15  
Varför skulle tärningsslaget spela större roll i standard?
Det måste ju vara ännu viktigare att spela först i snabba format som legacy och modern
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

14. Generellt sett är det väl ett ... 23:18:33, 27/2 -15  
PiccoloDemon skrev 21:49, 27/2 -15 Varför skulle tärningsslaget spela större roll i standard?
Det måste ju vara ännu viktigare att spela först i snabba format som legacy och modern

Generellt sett är det väl ett rimligt antagande men det nuvarande Standard-formatet har osedvanligt starka hot i kombination med svaga svar.

Det leder till en situation där det går mycket snabbt att hamna hopplöst efter på brädet, medan format med djupare kortpooler erbjuder bättre möjligheter att stabilisera.

Jag trodde aldrig jag skulle säga det men det här formatet hade mått bra av Doom Blade, Supreme Verdict och Sphinx's Revelation.

Uppdaterad: 23:18:55, 27/2 -15
JockeB
MEDLEM
Lund
@svm s. 28/12 -14

11 rubriker
28 svar

15. Denna artikel har mer att gå p... 20:54:59, 28/2 -15  
Scale skrev 00:32, 27/2 -15 Vad Frank Karsten säger om saken, han verkar ha lite annorlunda funderingar än dig:

http://www.channelfireball.com/articles/frank-analysis-how-important-is-it-to-play-first/

Denna artikel har mer att gå på enligt min mening, och bättre statistik

http://www.channelfireball.com/articles/play-or-draw/

Det verkar som att spela på play har klart övertag över draw.

Min statistik, som var lite höftad, på egna games är mest tagen från att spela aggro. Jag tror inte siffrorna blir så höga men förmodligen högre än de från artikeln.

Uppdaterad: 21:02:44, 28/2 -15
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

16. Fast båda artiklarna kommer fr... 22:28:03, 28/2 -15  
JockeB skrev 20:54, 28/2 -15
Scale skrev 00:32, 27/2 -15 Vad Frank Karsten säger om saken, han verkar ha lite annorlunda funderingar än dig:

http://www.channelfireball.com/articles/frank-analysis-how-important-is-it-to-play-first/

Denna artikel har mer att gå på enligt min mening, och bättre statistik

http://www.channelfireball.com/articles/play-or-draw/

Det verkar som att spela på play har klart övertag över draw.

Min statistik, som var lite höftad, på egna games är mest tagen från att spela aggro. Jag tror inte siffrorna blir så höga men förmodligen högre än de från artikeln.

Fast båda artiklarna kommer fram till i stort sett samma resultat (52.9% resp. 53% att vinna om man vinner tärningsslaget), så det är inte direkt som att de står mot varandra. De visar definitivt på att det finns en skillnad, men en ganska liten sådan.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Exodite
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 19/1 -05

1 rubriker
218 svar

17. Skillnaden mellan 47% och 53% ... 22:34:56, 28/2 -15  
Skillnaden mellan 47% och 53% win percentage, när man applicerar det på personlig basis, är skillnaden mellan en ytterst medioker och en väldigt duktigt spelare.

Det är en avsevärd skillnad, både när man jämför det med skicklighet, lekbygge, puls på metat eller vad man än väljer. Och det är helt slumpmässigt.

Det bör även noteras att dessa artiklar är mer generella och inte rör det nuvarande Standard-formatet, som känns betydligt mer extremt i det här hänseendet än de flesta jag spelat i.
Rosholm
FORUMPLAYAH
Malmö
@svm s. 24/11 -01

42 rubriker
2244 svar

18. Bättre spelare har även en ten... 12:10:59, 2/3 -15  
Bättre spelare har även en tendens att hamna högre i swissen än sämre, skulle jag förmoda.
 
<Barneyk> dakka hälsar att ni är cepe
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

19. Hur definierar du "väldigt duk... 19:57:51, 5/3 -15  
Exodite skrev 22:34, 28/2 -15 Skillnaden mellan 47% och 53% win percentage, när man applicerar det på personlig basis, är skillnaden mellan en ytterst medioker och en väldigt duktigt spelare.

Det är en avsevärd skillnad, både när man jämför det med skicklighet, lekbygge, puls på metat eller vad man än väljer. Och det är helt slumpmässigt.

Det bör även noteras att dessa artiklar är mer generella och inte rör det nuvarande Standard-formatet, som känns betydligt mer extremt i det här hänseendet än de flesta jag spelat i.

Hur definierar du "väldigt duktig" och "ytterst medioker" för att komma fram till en så liten skillnad?
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!