Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 656 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
STANDARD Mardu Warriors ... Drak-lek - feedback ...
Hur skall man bäst hantera U/B eller annat blått tjoffs?
Senast läst: 12:16:38, 23/4 -24. Läst 1720 gånger.
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

Hur skall man bäst hantera U/B eller annat blått tjoffs? 22:04:49, 31/1 -15  
Som titeln säger är jag en stackars Magic-spelare vars huvudsakliga spelstil är röd. Då folk har haft någon besynnerlig försmak för blått sedan Theros-blocket skulle jag vilja höra vad alla visa människor på SVM har för tips & trix för att inte få lika mycket stryk varenda gång dom små glinen drar fram sina countringar, sphinxar och vem vet vad.

Jag tänker mig mest ur ett standard perspektiv från någon som verkligen inte har någon aning om hur blått fungerar. Detta innebär saker som; när kan jag förvänta mig att dom sitter på Dissolve? Vad är populärt att spela i en blå lek just nu? Vad kan jag göra för att undvika att få mina bra gubbar/spells countrade och andra nyttigheter :)

Jag har fått stöta på ett antal "U/B kontroll" vilka inte var särskilt trevliga för verken mig eller mina Goblin Rabblemasters, så tips mot sånt kan behövas också.

Tack för eran tid och hjälp att få en stackars aggro-spelare att känna sig något mindre förvirrad i detta ständiga countrings-kaos och jag hopas att jag ursäktas för ett tämligen långt inlägg C:

Kavli
MEDLEM
@svm s. 13/11 -10

114 rubriker
1345 svar

1. Spelar inte standard men kan g... 00:53:46, 1/2 -15  
Spelar inte standard men kan ge lite generella tips om hur man kontrollerar kontrollspelare;

1. Deras Endstep är deras akilleshäl. Eftersom de gärna sitter kvar med sina länder otappade under din runda och abusar faktumet att du inte vet vad de har eller om de har något. Genom att bjuda upp till dans i slutet av deras runda måste de antingen släppa igenom eller lämna sig otappade när du tappar upp.

2. Man kan inte kontra allt (inb4 Counterbalance och Sensei's Divining Top), har du billigare och fler spells än din motståndare som gillar att lägga fingrarna ivägen kan du helt enkelt överrumpla honom och vinna i antal.

3. Duneblast, Wrath of God, whipers helt enkelt. Gå inte all-in om du misstänker att han sitter och myser på något sånt.

4. Misstänker du kort som Mana Leak och har en viktig del som du vill få ut kan du vänta tills du har 3 mana upptappade och därigenom indirekt kontra en kontring.

Jag gillar att tänka när man är aggro att man ska ha tidiga hot som måste hanteras av kontrollspelaren och därigenom vara som kanonfoder för removalbilder så dina tuffa pågar som kommer senare inte är lika enkla att få bort och blir lite mer sticky.
 
Jag gillar att räkna.
elodin

Izzet
MEDLEM
Borås
@svm s. 27/12 -13

8 rubriker
34 svar

2. Det skulle vara lättare att ge... 10:02:55, 1/2 -15  
Det skulle vara lättare att ge tips om du hade en leklista. Monorött bör egentligen inte ha några större problem med UB i nuvarande standard.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

3. Om du spelar mono-rött borde d... 11:45:32, 1/2 -15  
Om du spelar mono-rött borde dina spelsl vara mycket billigare än motståndarens. Lägg gubbar runda 1-2, och avvakta sedan om din motståndare har dissolvemana uppe. Spela då istället t ex Lightning Strike i hens end of turn så som Kavli beskriver ovan.

Dvs spela på ett sätt som straffar att man inte använder sin mana. Förr eller senare måste din motståndare agera på de hot du har i spel och då har man i regel en ny lucka att spela nya hot.

Givetvis anpassar sig blå lekar efter dessa premisser och har instant-removals för att minimera risken att bli runtspelade. Bästa sättet att lära sig hur man spelar mot kontroll är att spela med kontroll. Det är en vanlig missuppfattning att man "kontrar allt", något som inte är sant. Ibland måste man byta ett hot mot en kontring för att få igenom nästa hot; blå spelare frodas av spelare som är för rädda för kontringar.
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

4. Elodin, här är min decklist :)... 14:51:06, 1/2 -15  
Elodin, här är min decklist :)

http://www.svenskamagic.com/member/lekar.php?ID=46485&lekID=176339
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

5. Kort som ska ut: Anger of the... 15:22:29, 1/2 -15  
Kort som ska ut:
Anger of the Gods - Motverkar hela din lek

Scoring Sands - Brädkort, såvida du inte möter jättemycket lekar i din spelkrets den är bra mot.

Följande är inte heller så heta:
Scuttling Doom Engine
Obelisk of Urd
Goblin Slide
Paragon of Fierce Defiance


Kort du borde ha:
4 Mardu Scout
4 Lightning Strike
fler Stoke the Flames

Kanske 2-3 Trumpet Blast om du får plats och om du ofta hamnar i läget med 2-3 gubbar i spel och motståndaren tappar ut sig. Förstår dock om du hellre har kvar paragons som fyller lite samma funktion.
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

6. Hm ok, sideboardar Scouring sa... 15:37:14, 1/2 -15  
Hm ok, sideboardar Scouring sands då jag i princip bara möter blått i min spelkrets eller någon whip-variant. Jag gillar Urd då mina gubbar överlever lite längre och gör mer skada men det kanske det inte är värt i slutändan? Finns det någon annan bra boardwipe i rött som inte förstör för mig också eller får jag bara nöja mig med mer Lightning Strike och Stoke the Flames? Kan ju byta ut mina Anger of the Gods mot trumpetblast kanske? Problemet jag har är väl att så många kör aether sprouts/dissolve i min spelkrets. Jag har även funderat på om Chandra, Pyromaster & Jeering instigator hör hemma i min mainboard eller i leken överhuvudtaget. Någon som kan tycka till där eller är detta något för en ny tråd? C:
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

7. Aetherspouts Vet inte vad ... 16:36:00, 1/2 -15  
Aetherspouts

Vet inte vad det är du vill boardwipe:a bort. Låter mer som det är du som blir wipead. Men stek fyller både funktion som ett sätt att vara jobbig mot kontringslekar och som removal av motståndarens djur. Arc Lightning kanske kan vara något för din lek?

Vad gäller instigator så är det kanske inte ett optimalt kort att spela med men som 1-of tycker jag det är helt ok. Drar du den sent hjälper den dig komma igenom, annars är det ett ok 2-drop.

Craters Claws är lite ineffektiv men det kan vara gött att ha en finisher i dueller där man helt enkelt dragit dåligt.

Varken Craters Claws eller Instigator hör hemma i en optad lek, men det låter inte som det är det meta du rör dig i.

Chandra fyller två viktiga funktioner i din lek:
1. Kortekonomi
2. Sätt att komma igenom

Dessutom är det ett par extra skada hon kan göra på egen hand. Tycker du ska behålla dem i leken.

Uppdaterad: 16:37:28, 1/2 -15
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

8. Tack för all hjälp C: Ja det ä... 16:52:12, 1/2 -15  
Tack för all hjälp C: Ja det är väl snarare så att alla i min spelkrets kör meta-lekar medan jag gärna försöker med egna påhitt och som ett resultat får stryk av alla U/V kontroll och Jeskai token lekar som resten brukar köra. Jag har länge tänkt förbättra min lek men har ofta svårt att veta vad som ska bort och hur man bygger side-boards

Detta var anledningen till att jag skapade den här lilla tråden, så att jag skulle veta hur jag bäst kunde spela mot alla mina vänner som bara kör blå meta lekar C:



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!