Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 662 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Mana försvinner efter tappad i... Att välja modes ...
Outpost Siege - Khans
Senast läst: 14:30:44, 24/4 -24. Läst 4410 gånger.
Chasparos
MEDLEM
Kolmården
@svm s. 8/12 -14

5 rubriker
8 svar

Outpost Siege - Khans 13:18:18, 29/1 -15  
Om kortet som exilas är ett land. Får man då spela både ett land från handen och sen "exillandet"?

Texten på Outpost Siege säger rakt av att man får spela det dragna kortet, utan reservationer eller distinktioner.

Baalsebub
MEDLEM
Falun
@svm s. 21/4 -07

46 rubriker
427 svar

1. Nej.... 13:19:30, 29/1 -15  
Nej.
 
Köper, byter och säljer kort. Kolla in min have.
Chasparos
MEDLEM
Kolmården
@svm s. 8/12 -14

5 rubriker
8 svar

2. Tack för snabbt svar. Kan jag ... 13:24:03, 29/1 -15  
Tack för snabbt svar. Kan jag få en motivering också? (Jag är nybörjare)

Det står inte "you may play that card as if it was in your hand"
en annan text som varit bättre om det inte är tillåtet skulle vara:
"During your draw phase, draw an extra card. Exile that card at the end of your turn if not played."
Jojja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/11 -13

4 rubriker
328 svar

3. Det finns inget som låter dig ... 13:30:18, 29/1 -15  
Det finns inget som låter dig bryta mot de vanliga reglerna i texten, alltså så får du bara spela ett land per runda. De kort som låter dig bryta mot reglerna om 1 land per runda har text som uttryckligen säger att du får spela extra land.

Ang din tanke kring text, så skulle det resultera i att du drar ett kort(som inte motståndaren ser) och sedan måste exila det. Då vet inte din motståndare om du exilar "rätt" extra kort som du dragit eller ett annat som var sämre.

Uppdaterad: 13:30:54, 29/1 -15
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

4. reglerna säger att du bara får... 13:30:47, 29/1 -15  
reglerna säger att du bara får spela ett land per tur helt enkelt.

det finns effekter som stoppar in länder direkt i spel som till exempel Rampant Growth eller Genesis Wave. regeln påverkar inte detta då du inte spelar dom länderna.

så är dock inte Outpost Seige wordad utan du måste spela det exilade landet

Uppdaterad: 13:31:50, 29/1 -15
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

5. Restriktionen på att spela lan... 13:31:18, 29/1 -15  
Restriktionen på att spela land är inte bara från handen. Du får bara spela ett land per tur, helt enkelt. När du får in kort via Rampant Growth och liknande effekter spelar du inte landet och därför räknas det inte mot ett-land-per-tur-regeln. På Outpost Siege står det uttryckligen "play", alltså räknas det.

Andra restriktioner gäller ocskå. T.ex. får du inte spela Sorcerys om det inte är dín main phase och stacken är tom osv.
Chasparos
MEDLEM
Kolmården
@svm s. 8/12 -14

5 rubriker
8 svar

6. Ok.. tack. Om man klämmer in ... 13:32:01, 29/1 -15  
Ok.. tack.
Om man klämmer in ett "reveal that card" så hade effekten blivit det samma?
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

7. Vad menar du? Outpost Siege lå... 13:33:16, 29/1 -15  
Jojja skrev 13:30, 29/1 -15 Det finns inget som låter dig bryta mot de vanliga reglerna i texten, alltså så får du bara spela ett land per runda. De kort som låter dig bryta mot reglerna om 1 land per runda har text som uttryckligen säger att du får spela extra land.

Ang din tanke kring text, så skulle det resultera i att du drar ett kort(som inte motståndaren ser) och sedan måste exila det. Då vet inte din motståndare om du exilar "rätt" extra kort som du dragit eller ett annat som var sämre.

Vad menar du? Outpost Siege låter dig inte exila kort face down. Korten är synliga för alla.
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

8. vad är problemet med att få sp... 13:38:37, 29/1 -15  
vad är problemet med att få spela ett kort från exile?
varför vill du ha en annan wording på kortet?
vad är problemet du ser med nuvarande wording?
Chasparos
MEDLEM
Kolmården
@svm s. 8/12 -14

5 rubriker
8 svar

9. Problemet med kortets text var... 13:43:35, 29/1 -15  
Problemet med kortets text var att jag (och därmed, gissar jag, andra) kan missförstå.
Jag är fortfarande så ny att jag inte la någon särskild innebörd i ordet "play"

med distinktionen "as if it was in your hand" eller alternativtexten jag skrev (med "revealmodifikationen") så hade innebörden blivit tydligare.

Tycker jag.. :-) Tack igen.. Fortfarande ett bra kort men inte så imba som jag hoppades :-)
Jojja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/11 -13

4 rubriker
328 svar

10. Det var ett svar på trådskapar... 13:45:32, 29/1 -15  
Bjorn skrev 13:33, 29/1 -15
Jojja skrev 13:30, 29/1 -15 Det finns inget som låter dig bryta mot de vanliga reglerna i texten, alltså så får du bara spela ett land per runda. De kort som låter dig bryta mot reglerna om 1 land per runda har text som uttryckligen säger att du får spela extra land.

Ang din tanke kring text, så skulle det resultera i att du drar ett kort(som inte motståndaren ser) och sedan måste exila det. Då vet inte din motståndare om du exilar "rätt" extra kort som du dragit eller ett annat som var sämre.

Vad menar du? Outpost Siege låter dig inte exila kort face down. Korten är synliga för alla.

Det var ett svar på trådskaparens fråga om wording och mekaniker i förhållande till transparens.
GamerGeek
MEDLEM
Västerås
@svm s. 20/12 -13

2 rubriker
79 svar

11. Det skulle bli problematiskt o... 14:15:20, 29/1 -15  
Det skulle bli problematiskt om det stod "as if it was in your hand" med kort så som Breaching Leviathan som har en extra effekt om den spelas från handen. Det skulle ändra på hur kortet fungerar.

Samma sak med ditt andra förslag, "During your draw phase, draw an extra card. Exile that card at the end of your turn if not played." Din hand size blir annorlunda, den skulle trigga på effekter som "whenever you draw a card" och liknande.

Kortet är wordat så att det har den effekten Wizards ville ha, ändrar man på wordingen bara lite kan kortets funktion ändras.
Törnros
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 8/5 -03

2 rubriker
407 svar

12. För att vara extra tydlig så s... 14:18:59, 29/1 -15  
För att vara extra tydlig så står det såhär i reglerna:

305.2b305.2b. A player can't play a land, for any reason, if the number of lands the player can play this turn is equal to or less than the number of lands he or she has already played this turn. Ignore any part of an effect that instructs a player to do so.


Kan absolut hålla med om att detta inte är uppenbart om man inte kan hela regelboken, det är inget man förstår genom att bara läsa korttexterna. Ett annat exempel som ofta missförstås av nya spelare är när man aktiverar Djinn of Wishes på motståndarens runda. Att man då får spela an sorcery men inte ett land är lite knepigt. Regeln är helt enkelt en som man får lära sig och komma ihåg. I det fallet är det specifikt den här regeln som stoppar:

305.3305.3. A player can't play a land, for any reason, if it isn't his or her turn. Ignore any part of an effect that instructs a player to do so.


Uppdaterad: 14:20:48, 29/1 -15
Mik
MEDLEM
Munka-ljungby
@svm s. 10/10 -05

22 rubriker
264 svar

13. Fast i det fallet hade effekte... 14:26:27, 29/1 -15  
Chasparos skrev 13:43, 29/1 -15 Problemet med kortets text var att jag (och därmed, gissar jag, andra) kan missförstå.
Jag är fortfarande så ny att jag inte la någon särskild innebörd i ordet "play"

med distinktionen "as if it was in your hand" eller alternativtexten jag skrev (med "revealmodifikationen") så hade innebörden blivit tydligare.

Tycker jag.. Tack igen.. Fortfarande ett bra kort men inte så imba som jag hoppades

Fast i det fallet hade effekten av Outpost Siege ändrats. Dels hade kortet påverkat din hand size, samt gett dig möjlighet att discarda det, t.ex. om din motståndare tvingar dig discarda ett kort, eller om du själv discardar det till någon spell eller ability.
Monastery Siege är i så fall närmre det du pratar om.
 
"I see a great victory and rivers of blood. And...hmm, looks like a spleen." -Grishnak, goblin soothsayer
>>>>>KOLLA IN MIN STANDARD AUKTION!<<<<<
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

14. Du har rätt i att Outpost Sieg... 15:58:38, 29/1 -15  
Du har rätt i att Outpost Siege hade kunnat säga "as though it were in your hand", och det hade fungerat precis likadant med den texten. Faktum är att förr brukade den effekten wordas så (jämför t.ex. orginal-tryckningen av Future Sight med den nya versionen), men Wizards ändrade wordingen eftersom många blev förvirrade och trodde att man t.ex. kunde discarda det översta kortet på libraryt till Wild Mongrel om man hade Future Sight i spel.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Uppdaterad: 16:00:40, 29/1 -15
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!