Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 655 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Ordningsregler på Regelforumet ...
Veckans regelfråga
Senast läst: 22:31:43, 24/4 -24. Läst 60542 gånger.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

41. Ok, jag förstår hur du menar n... 13:16:02, 20/4 -15  
Ok, jag förstår hur du menar nu och håller med om att det kan tolkas på två sätt. Meningen är inte entydig. Anledningen till att jag översatte som jag gjorde var för att exemplet var wordat "target", inte "a".

Min spontana tolkning av Impact Resonance är den som oracle säger. Texten på Ogre Enforcer känns också rätt entydig, iaf. den errata som står i Oracle nu. "Ogre Enforcer can't be destroyed by lethal damage unless lethal damage dealt by a single source is marked on it." Just "is marked on it." tyder på att skadan kan ske vid flera tillfällen och att det är summan som räknas.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

42. Jo, försökte gå från det super... 13:46:12, 20/4 -15  
Jo, försökte gå från det supergenerella fallet som Resonance nyttjar till ett mer begränsat för att påvisa var orden man hakar upp sig på (främst greatest, men även amount kommer ifrån.

Ogre har ju fördelen att den bryr sig om i princip samma sak, fast den effekten har ju bara en mottagare (ogre själv) vilket gör den texten mer läsbar.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

43. Angående extrafrågan med Infer... 13:56:46, 20/4 -15  
Angående extrafrågan med Inferno Titan, Lifelink och Ajani's Pridemate så bör det rimligtvis vara två counters. Nästan samma fråga finns behandlad i en regelfråga i höstas, fast den tar bara upp trampleskada som har lifelink. Samma resonemang bör dock gälla även i detta fallet, dvs triggern gör 3 skada och ger 3 liv, vilket är ett enda event och genererar en counter. Combat damage ger den andre countern.


Det är för övrigt pga att jag vill kunna överföra tidigare resonemang på nya situationer som jag väldigt gärna hör andras åsikter om Resonance Impact. Officiellt har jag ju fel, och då tänker jag förhoppningsfel någonstans. Jag vill identifiera vad detta är så jag kan dra korrekta slutsatser i framtiden, men då behöver jag ju identifiera en logisk brist i mina resonemang. Så bolla gärna mer!
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

44. "Bristen" i logiken tror jag b... 14:22:58, 20/4 -15  
"Bristen" i logiken tror jag beror på en misstolkning av regeltermen source.
Överförenklat: En permanent är inte en source (även om direkt översatt är det så), en permanent kan bara vara upphov av en source. Source i sig själv är bara en singel instans av skada (kan vara till flera mål dock).

Kolla på 609.7 a-f
Edit samt 109.2c
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 14:46:32, 20/4 -15
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

45. Håller inte med. 109.2c säger ... 14:53:08, 20/4 -15  
Choper skrev 14:22, 20/4 -15 "Bristen" i logiken tror jag beror på en misstolkning av regeltermen source.
Överförenklat: En permanent är inte en source (även om direkt översatt är det så), en permanent kan bara vara upphov av en source. Source i sig själv är bara en singel instans av skada (kan vara till flera mål dock).

Kolla på 609.7 a-f
Edit samt 109.2c

Håller inte med. 109.2c säger bara att källan ska klara av beskrivningen. Ex. "red source" kan vara Inferno Titan, dvs. en permanent.

609.7a säger att en source kan vara en permanent.

Vi kan också titta på Burrenton Forge-Tender. Det är uppenbart att den inte syftar på en instans av skada utan all skada källan kommer göra resten av turen. Saccar man Burrenton Forge-Tender som svar på Inferno Titans trigger med Inferno Titan som target kommer man hindra både triggerns skada och combat damage.

Hur tolkar du reglerna för att få det att handla om skadeinstanser vad gäller sources?

Uppdaterad: 14:53:46, 20/4 -15
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

46. Försöker du säga att du tror a... 15:45:09, 20/4 -15  
Choper skrev 14:22, 20/4 -15 "Bristen" i logiken tror jag beror på en misstolkning av regeltermen source.
Överförenklat: En permanent är inte en source (även om direkt översatt är det så), en permanent kan bara vara upphov av en source. Source i sig själv är bara en singel instans av skada (kan vara till flera mål dock).

Kolla på 609.7 a-f
Edit samt 109.2c

Försöker du säga att du tror att Circle of Protection: Red inte kan hindra combat damage från en röd varelse? Det tror jag inte på

Vidare:
Läs igen på Ogre Enforcer; Det är helt uppenbart att Source inte är en enda instans av skada. Däremot är det ett enda object (spell, permanent). Dvs det är exempelvis Pestilence som är source of damage, inte dess effect. Det innebär att om Ogre Enforcer blockar en Thrashing Wumpus som aktiverar sin ability en gång så dör Ogre Enforcer.

Uppdaterad: 15:54:10, 20/4 -15
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2197 svar

47. Nope. Att instansen av skada ä... 16:42:38, 20/4 -15  
Nope. Att instansen av skada är sourcen, inte crittern själv.
Dock så ja, måste komma ihåg att inte speedläsa regeltexter. Slutar aldrig väl.
Vette tusan hur jag läste.

 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 09:49:14, 21/4 -15
Lindeman
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 5/3 -05

42 rubriker
701 svar

48. Ska man tolka veckans regelfrå... 20:48:28, 20/4 -15  
Ska man tolka veckans regelfråga som att det är Annas tur bara för att hon spelar en creature?
 
Lindeman har rätt.
-Priceguy
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

49. Tror vi kan utesluta att probl... 20:49:11, 20/4 -15  
Tror vi kan utesluta att problemet skulle vara vad "source" betyder:

109.2c If a spell or ability uses a description of an object that includes the word “source,” it means a source matching that description—either a source of an ability or a source of damage—in any zone. See rule 609.7.

112.7. The source of an ability is the object that generated it. The source of an activated ability on the stack is the object whose ability was activated. The source of a triggered ability (other than a delayed triggered ability) on the stack, or one that has triggered and is waiting to be put on the stack, is the object whose ability triggered. To determine the source of a delayed triggered ability, see rules 603.7d–f.



112.7a Once activated or triggered, an ability exists on the stack independently of its source. Destruction or removal of the source after that time won’t affect the ability. Note that some abilities cause a source to do something (for example, “Prodigal Pyromancer deals 1 damage to target creature or player”) rather than the ability doing anything directly. In these cases, any activated or triggered ability that references information about the source because the effect needs to be divided checks that information when the ability is put onto the stack. Otherwise, it will check that information when it resolves. In both instances, if the source is no longer in the zone it’s expected to be in at that time, its last known information is used. The source can still perform the action even though it no longer exists.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

50. Ja, det är korrekt.... 20:52:13, 20/4 -15  
Lindeman skrev 20:48, 20/4 -15 Ska man tolka veckans regelfråga som att det är Annas tur bara för att hon spelar en creature?

Ja, det är korrekt.
Törnros
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 8/5 -03

2 rubriker
407 svar

51. Om man snackar om en enda crea... 13:29:34, 21/4 -15  
Om man snackar om en enda creature (Inferno Titan) så är det ju rätt klart att ordet "Greatest" gör att det är frågan om skadeinstanser. Tvetydigheten uppstår när man har flera creatures eller källor. Då kan helt plötsligt "greatest" referera antingen till att man ska jämföra källorna baserat på deras totala skada, eller att man ska jämföra skadeinstanser.

Vad jag kan avgöra så finns det inget sätt att bara med hjälp av språkförmåga förstå vilken av tolkningarna som är rätt, så man får helt enkelt acceptera att den officiella rulingen definierar hur det ska tolkas. Varifrån kommer den rulingen ifrån för övrigt? När man försöker google på det du skriver i förklaringen så hittar man bara denna regelfråga och forumtråd som resultat.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

52. Jag har fått ett officiellt sv... 13:58:34, 21/4 -15  
Törnros skrev 13:29, 21/4 -15 Om man snackar om en enda creature (Inferno Titan) så är det ju rätt klart att ordet "Greatest" gör att det är frågan om skadeinstanser. Tvetydigheten uppstår när man har flera creatures eller källor. Då kan helt plötsligt "greatest" referera antingen till att man ska jämföra källorna baserat på deras totala skada, eller att man ska jämföra skadeinstanser.

Vad jag kan avgöra så finns det inget sätt att bara med hjälp av språkförmåga förstå vilken av tolkningarna som är rätt, så man får helt enkelt acceptera att den officiella rulingen definierar hur det ska tolkas. Varifrån kommer den rulingen ifrån för övrigt? När man försöker google på det du skriver i förklaringen så hittar man bara denna regelfråga och forumtråd som resultat.

Jag har fått ett officiellt svar via ett Judgeforum.
Törnros
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 8/5 -03

2 rubriker
407 svar

53. Känns lite tveksamt med regelf... 12:15:29, 22/4 -15  
partysmurphen skrev 13:58, 21/4 -15
Törnros skrev 13:29, 21/4 -15 Om man snackar om en enda creature (Inferno Titan) så är det ju rätt klart att ordet "Greatest" gör att det är frågan om skadeinstanser. Tvetydigheten uppstår när man har flera creatures eller källor. Då kan helt plötsligt "greatest" referera antingen till att man ska jämföra källorna baserat på deras totala skada, eller att man ska jämföra skadeinstanser.

Vad jag kan avgöra så finns det inget sätt att bara med hjälp av språkförmåga förstå vilken av tolkningarna som är rätt, så man får helt enkelt acceptera att den officiella rulingen definierar hur det ska tolkas. Varifrån kommer den rulingen ifrån för övrigt? När man försöker google på det du skriver i förklaringen så hittar man bara denna regelfråga och forumtråd som resultat.

Jag har fått ett officiellt svar via ett Judgeforum.

Känns lite tveksamt med regelfrågor som är omöjliga att svara på utan att man läser på judge-forumet. Men det är ju ingen tävling så poängen kanske är att få folk att tänka till...
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

54. Törnros: Håller med. Troligtv... 15:08:30, 22/4 -15  
Törnros:
Håller med. Troligtvis har kortet inte fått någon uppmärksamhet då det bara existerar i en begränsad produkt och inte egentligen spelas i något format.

Spontant känns det som att den officiella regeltolkningen nog inte är vad designern hade tänkt sig


Edit:
Jaså, du menar att det är tveksamt att ha med i veckans regelfråga? Njä, det är ju från ett reellt scenario som antagligen dyker upp allt som oftast. Och andra halvan av regelfrågan finner du ju i både regelbok och FAQ, vilket ringar in alternativen till 1 eller 2 skada.

Uppdaterad: 15:10:53, 22/4 -15
GamerGeek
MEDLEM
Västerås
@svm s. 20/12 -13

2 rubriker
79 svar

55. Spoiler:GömVisa Får inte rikt... 20:31:03, 26/4 -15  

Spoiler:


Får inte riktigt ihop veckans regelfråga.

"Bamse announcar sedan att han spelar Liliana of the Veil. Han betalar med att tappa sina två länder och använder Deathrite Shamans manaproducerande ability genom att exila Verdant Catacombs."

Deathrite Shamans manaproducerande ability är inte en mana ability och han kan därför inte aktivera den när han ska betala kostnaden. Eller har jag missat något?



MOD
Tänk på att använda spoiler-taggarna.
/Partysmurphen


Uppdaterad: 23:12:18, 26/4 -15
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

56. Tror inte du har missat något.... 22:26:09, 26/4 -15  
Tror inte du har missat något. Det är lite det som är frågan. Däremot brukar man ju spela så som en genväg men folk kan ju hindra en.

MODJag tog bort citatet ovan då jag inte kunde sätta en spoilertag på det.

/Partysmurphen


Uppdaterad: 23:13:31, 26/4 -15
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

57. GamerGeek: Om scenariot spel... 23:14:47, 26/4 -15  
GamerGeek:
Om scenariot spelas så som beskrivs, vad händer?

För det är ju faktiskt frågan.
GamerGeek
MEDLEM
Västerås
@svm s. 20/12 -13

2 rubriker
79 svar

58. Tänkte inte på att det skulle ... 23:54:06, 26/4 -15  
Tänkte inte på att det skulle kunna vara en genväg. Då har jag lite bättre koll, tack.
Flatline
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 1/4 -08

15 rubriker
46 svar

59. Angående Seasinger oracletext ... 11:44:32, 2/6 -15  
Angående Seasinger oracletext så tycker jag den är väldigt otydlig. Iom att i samma mening står det: whose controller controls an island for as long as you control Seasinger and Seasinger remians tapped. Jag gör ju tolkning att motståndaren måste kontollera en island så länge jag kontrollerar Seasinger för att effekten ska fungera. Vad är det jag tolkar fel?
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

60. Seasinger säger så här: Tap... 12:06:35, 2/6 -15  
Flatline skrev 11:44, 2/6 -15 Angående Seasinger oracletext så tycker jag den är väldigt otydlig. Iom att i samma mening står det: whose controller controls an island for as long as you control Seasinger and Seasinger remians tapped. Jag gör ju tolkning att motståndaren måste kontollera en island så länge jag kontrollerar Seasinger för att effekten ska fungera. Vad är det jag tolkar fel?

Seasinger säger så här:

Tap: Gain control of target creature whose controller controls an Island for as long as you control Seasinger and Seasinger remains tapped.


Om vi fokuserar på komponenterna i Seasingers ability så har vi följande:

Gain control of
target creature whose controller controls an Island
for as long as
you control Seasinger and Seasinger remains tapped.


Vi har alltså en restriktion på vad som får targetas. Och en specifikation på effektens duration.

Jämför med exempelvis Mob Rule - Gain control of all creatures with power 3 or less until end of turn. Här finns en restriktion över vilka du får kontroll över, men du kommer inte bli av med kontroll över en varelse för att dess power blir större än 3, och inte kommer du heller få kontroll över alla varelser vars power minskas ner under 4. Restriktionen avgör vad som påverkas. "Until end of turn" avgör effektens duration.


Extra:
Det är totalt redundant, men den observante noterar även att Seasinger refererar till "controller controls an Island". När effekten väl tagit vid så är controller Du. Att din motståndare inte har några Islands är alltså totalt irrelevant på alla sätt.

Uppdaterad: 18:56:46, 2/6 -15

Outlaws of Thunder Junction


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!