Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 668 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ARTIKEL-FEEDBACK [Feedback] SwedishBDM intervju... [Feedback] Full Patte* ...
[Feedback] Top 10: Fate Reforged
Senast läst: 12:02:58, 25/4 -24. Läst 3071 gånger.
Beakid

Simic
ADMIN
REDAX
MODERATOR
GULDMEDLEM
Lyckeby
@svm s. 3/2 -01

621 rubriker
10802 svar

[Feedback] Top 10: Fate Reforged 18:33:10, 15/1 -15  
Feedback, ris och ros på artikeln Top 10: Fate Reforged av Vindhjaerta tas här
 
Strätz!

Kenikki
MEDLEM
Harads
@svm s. 13/5 -13

0 rubriker
9 svar

1. Kan man ens använda en general... 22:03:34, 15/1 -15  
Kan man ens använda en general som har annan färg i sin textruta än vad som finns i cmcn's färger?

*EDIT
Googlade fram svaret själv:
"A card's colour identity is its colour plus the colour of any mana symbols in the card's rules text. A card's colour identity is established before the game begins, and cannot be changed by game effects."

Uppdaterad: 22:13:30, 15/1 -15
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

2. Har nyss börjat spela EDH igen... 22:15:56, 15/1 -15  
Har nyss börjat spela EDH igen och hoppas verkligen du kommer skriva en sån här artikel för kommande set också.
Vindhjaerta
MEDLEM
Malmö
@svm s. 24/5 -09

76 rubriker
808 svar

3. Härligt! Ju fler EDH-spelare d... 23:54:25, 15/1 -15  
aginamist skrev 22:15, 15/1 -15 Har nyss börjat spela EDH igen och hoppas verkligen du kommer skriva en sån här artikel för kommande set också.

Härligt! Ju fler EDH-spelare desto trevligare :)

Kul att du uppskattade artikeln, det sporrar mig till att skriva mer ^_^ Jag har definitivt planer på att skriva fler artiklar.
Kritik och förslag på förbättringar tas tacksamt emot.
LURKEN
MEDLEM
Tyresö
@svm s. 8/9 -13

0 rubriker
3 svar

4. Härlig artikel! :) Jag tyck... 08:47:39, 16/1 -15  
Härlig artikel! :)

Jag tyckte Alesha, Who Smiles at Death verkade lite meh först, men du sålde henne bra! ^^
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

5. Borde inte Monastery Mentor nä... 10:22:27, 16/1 -15  
Borde inte Monastery Mentor nämnas? Typ ett av de bästa constructed-kortet i hela setet. Nu är jag inte edh-expert men den borde ju funka bra i någon edh-lek?
 
Auktion: Japanska DnT-kort, 93/94, Modern, Legacy, EDH. Trevliga foils och en massa mys! BO på allt. Slutar den 18 jan 20:00.
jangi
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/4 -06

480 rubriker
2982 svar

#5 PWP Seasonal
#14 PWP Yearly

6. Riktig miss!... 11:48:53, 16/1 -15  
czypher skrev 10:22, 16/1 -15 Borde inte Monastery Mentor nämnas? Typ ett av de bästa constructed-kortet i hela setet. Nu är jag inte edh-expert men den borde ju funka bra i någon edh-lek?

Riktig miss!
 
Jag trodde det va gratis!
Vindhjaerta
MEDLEM
Malmö
@svm s. 24/5 -09

76 rubriker
808 svar

7. Monastery Mentor är faktiskt k... 13:31:52, 16/1 -15  
Monastery Mentor är faktiskt kass i EDH. Om det är något jag har missat så är det att lägga den under "It's a trap!". För mig var det självklart att det här kortet är ospelbart i EDH och jag tänkte inte ens på att nämna det. Jag får helt enkelt ta mig i kragen och lägga ner lite mer tid på den kategorin i framtida artiklar.

Anledningen till att den suger är att kort i EDH är extremt värdefulla. Du kämpar mot kanske 3-4 motståndare, så varje kort måste göra tillräckligt mycket mot så mycket liv (120-160 typ). Realistiskt sett ligger varelser kvar i spel i ca 3-5 turer innan någon sweepar (lite beroende på meta givetvis), och även om du lyckas dra en full hand genom någon form av kortdrag efter att mentorn hamnar på spelplanen så kommer du realistiskt sett inte få ut mer än kanske 3-4 tokens.

Och även om du lyckas casta tillräckligt många noncreature-kort under 2-3 rundor och får ut en respektabel mängd tokens (säg 10, vilket är extremt för det här kortet), så står du inför det klassiska nybörjarmisstaget i EDH: Du har nu helt plötsligt dumpat hela din hand (och mer därtill) på brädet. En enda sweeper och du har noll kort på handen, inga saker på brädet och dina motståndare har fortfarande kort på sina händer.

Och apropå detta: Skulle folk vara intresserade av att jag skrev artiklar om strategi, taktik och lekbyggande för EDH?
jangi
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/4 -06

480 rubriker
2982 svar

#5 PWP Seasonal
#14 PWP Yearly

8. Borde dock vara auto addition ... 13:35:05, 16/1 -15  
Borde dock vara auto addition i Geist EDH:n i French.
 
Jag trodde det va gratis!
Vindhjaerta
MEDLEM
Malmö
@svm s. 24/5 -09

76 rubriker
808 svar

9. Jag skriver bara om multiplaye... 13:39:52, 16/1 -15  
jangi skrev 13:35, 16/1 -15 Borde dock vara auto addition i Geist EDH:n i French.

Jag skriver bara om multiplayer-EDH (vilket jag kanske borde förtydliga i kommande artiklar)
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

10. Jag hade uppskattat sådana art... 13:44:06, 16/1 -15  
Vindhjaerta skrev 13:31, 16/1 -15 Monastery Mentor är faktiskt kass i EDH. Om det är något jag har missat så är det att lägga den under "It's a trap!". För mig var det självklart att det här kortet är ospelbart i EDH och jag tänkte inte ens på att nämna det. Jag får helt enkelt ta mig i kragen och lägga ner lite mer tid på den kategorin i framtida artiklar.

Anledningen till att den suger är att kort i EDH är extremt värdefulla. Du kämpar mot kanske 3-4 motståndare, så varje kort måste göra tillräckligt mycket mot så mycket liv (120-160 typ). Realistiskt sett ligger varelser kvar i spel i ca 3-5 turer innan någon sweepar (lite beroende på meta givetvis), och även om du lyckas dra en full hand genom någon form av kortdrag efter att mentorn hamnar på spelplanen så kommer du realistiskt sett inte få ut mer än kanske 3-4 tokens.

Och även om du lyckas casta tillräckligt många noncreature-kort under 2-3 rundor och får ut en respektabel mängd tokens (säg 10, vilket är extremt för det här kortet), så står du inför det klassiska nybörjarmisstaget i EDH: Du har nu helt plötsligt dumpat hela din hand (och mer därtill) på brädet. En enda sweeper och du har noll kort på handen, inga saker på brädet och dina motståndare har fortfarande kort på sina händer.

Och apropå detta: Skulle folk vara intresserade av att jag skrev artiklar om strategi, taktik och lekbyggande för EDH?

Jag hade uppskattat sådana artiklar.
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

11. Vore jäkligt kul för oss EDH-s... 14:59:44, 16/1 -15  
Vindhjaerta skrev 13:31, 16/1 -15 Monastery Mentor är faktiskt kass i EDH. Om det är något jag har missat så är det att lägga den under "It's a trap!". För mig var det självklart att det här kortet är ospelbart i EDH och jag tänkte inte ens på att nämna det. Jag får helt enkelt ta mig i kragen och lägga ner lite mer tid på den kategorin i framtida artiklar.

Anledningen till att den suger är att kort i EDH är extremt värdefulla. Du kämpar mot kanske 3-4 motståndare, så varje kort måste göra tillräckligt mycket mot så mycket liv (120-160 typ). Realistiskt sett ligger varelser kvar i spel i ca 3-5 turer innan någon sweepar (lite beroende på meta givetvis), och även om du lyckas dra en full hand genom någon form av kortdrag efter att mentorn hamnar på spelplanen så kommer du realistiskt sett inte få ut mer än kanske 3-4 tokens.

Och även om du lyckas casta tillräckligt många noncreature-kort under 2-3 rundor och får ut en respektabel mängd tokens (säg 10, vilket är extremt för det här kortet), så står du inför det klassiska nybörjarmisstaget i EDH: Du har nu helt plötsligt dumpat hela din hand (och mer därtill) på brädet. En enda sweeper och du har noll kort på handen, inga saker på brädet och dina motståndare har fortfarande kort på sina händer.

Och apropå detta: Skulle folk vara intresserade av att jag skrev artiklar om strategi, taktik och lekbyggande för EDH?

Vore jäkligt kul för oss EDH-spelare att du lägger upp detta!

Keep up the good work!
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

12. Lägg in alla tidigare artiklar... 18:38:52, 16/1 -15  
Lägg in alla tidigare artiklar du skrivit. De är för äldre set men fortfarande färska nog.
Illmish
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 19/1 -13

23 rubriker
440 svar

13. Mer EDH till folket! Uppskat... 10:46:32, 18/1 -15  
Mer EDH till folket!
Uppskattar verkligen att du gör artiklarna Daniel.
Keep it up!
thunderlight
MEDLEM
Tullinge
@svm s. 18/11 -11

7 rubriker
10 svar

14. Riktigt bra artikel. Kort och ... 23:36:18, 18/1 -15  
Riktigt bra artikel. Kort och konsist. Fler EDH artiklar skulle uppskattas.
Törnros
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 8/5 -03

2 rubriker
407 svar

15. "Det är bra att aldrig behöva ... 11:46:19, 23/1 -15  
"Det är bra att aldrig behöva betala mer än 5 mana för en 5/5-general som har flying och haste"

Detta stämmer inte. Dash är att sätt spela kortet så det blir dyrare för varje gång du spelar commandern, och att spela med dash ökar även i sig kostnaden för att spela den i framtiden.
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

16. "...to it's owner's hand..."... 11:58:54, 23/1 -15  
Törnros skrev 11:46, 23/1 -15 "Det är bra att aldrig behöva betala mer än 5 mana för en 5/5-general som har flying och haste"

Detta stämmer inte. Dash är att sätt spela kortet så det blir dyrare för varje gång du spelar commandern, och att spela med dash ökar även i sig kostnaden för att spela den i framtiden.

"...to it's owner's hand..."
meanberry
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/8 -08

161 rubriker
3246 svar

17. För att svara lite tydligare o... 19:52:28, 29/1 -15  
Törnros skrev 11:46, 23/1 -15 "Det är bra att aldrig behöva betala mer än 5 mana för en 5/5-general som har flying och haste"

Detta stämmer inte. Dash är att sätt spela kortet så det blir dyrare för varje gång du spelar commandern, och att spela med dash ökar även i sig kostnaden för att spela den i framtiden.

För att svara lite tydligare och trevligare än nedanstående. Får du upp generalen på handen kostar han alltid sin orginalkostnad att spela där ifrån, tilläggskostnaden gäller bara när du spelar din general ifrån generalzonen, vilken han måste dö/förvisas för att hamna i.
 
min julkalender titta på egen risk.
Törnros
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 8/5 -03

2 rubriker
407 svar

18. Well, detsamma gäller ju alla ... 15:06:32, 2/2 -15  
meanberry skrev 19:52, 29/1 -15
Törnros skrev 11:46, 23/1 -15 "Det är bra att aldrig behöva betala mer än 5 mana för en 5/5-general som har flying och haste"

Detta stämmer inte. Dash är att sätt spela kortet så det blir dyrare för varje gång du spelar commandern, och att spela med dash ökar även i sig kostnaden för att spela den i framtiden.

För att svara lite tydligare och trevligare än nedanstående. Får du upp generalen på handen kostar han alltid sin orginalkostnad att spela där ifrån, tilläggskostnaden gäller bara när du spelar din general ifrån generalzonen, vilken han måste dö/förvisas för att hamna i.

Well, detsamma gäller ju alla andra generaler också. Så länge du bara spelar dem från handen så kostar det vad som står på kortet. Och precis som med alla andra generaler, så när någon dödar dem eller kontrar dem eller rycker dem så går priset upp. Jag tycker att när man läser artikeln så får man uppfattningen att man kan dasha in den från command zone gång på gång för 5 mana, vilket inte stämmer.
Rochard
MEDLEM
Nyköping
@svm s. 12/9 -13

67 rubriker
951 svar

19. Mm, men "alla andra generaler"... 15:24:24, 2/2 -15  
Törnros skrev 15:06, 2/2 -15
meanberry skrev 19:52, 29/1 -15
Törnros skrev 11:46, 23/1 -15 "Det är bra att aldrig behöva betala mer än 5 mana för en 5/5-general som har flying och haste"

Detta stämmer inte. Dash är att sätt spela kortet så det blir dyrare för varje gång du spelar commandern, och att spela med dash ökar även i sig kostnaden för att spela den i framtiden.

För att svara lite tydligare och trevligare än nedanstående. Får du upp generalen på handen kostar han alltid sin orginalkostnad att spela där ifrån, tilläggskostnaden gäller bara när du spelar din general ifrån generalzonen, vilken han måste dö/förvisas för att hamna i.

Well, detsamma gäller ju alla andra generaler också. Så länge du bara spelar dem från handen så kostar det vad som står på kortet. Och precis som med alla andra generaler, så när någon dödar dem eller kontrar dem eller rycker dem så går priset upp. Jag tycker att när man läser artikeln så får man uppfattningen att man kan dasha in den från command zone gång på gång för 5 mana, vilket inte stämmer.

Mm, men "alla andra generaler" kommer inte automatiskt tillbaka till handen och ger tillgång till en activated ability på samma sätt. Om man använder dash så kommer kortet till handen så det är rätt så underförstått vad det är som gäller. Så trådskaparen har helt rätt i hur han beskriver kortet i fråga.
Törnros
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 8/5 -03

2 rubriker
407 svar

20. Dash är inte en activated abil... 15:27:13, 2/2 -15  
Rochard skrev 15:24, 2/2 -15
Törnros skrev 15:06, 2/2 -15
meanberry skrev 19:52, 29/1 -15
Törnros skrev 11:46, 23/1 -15 "Det är bra att aldrig behöva betala mer än 5 mana för en 5/5-general som har flying och haste"

Detta stämmer inte. Dash är att sätt spela kortet så det blir dyrare för varje gång du spelar commandern, och att spela med dash ökar även i sig kostnaden för att spela den i framtiden.

För att svara lite tydligare och trevligare än nedanstående. Får du upp generalen på handen kostar han alltid sin orginalkostnad att spela där ifrån, tilläggskostnaden gäller bara när du spelar din general ifrån generalzonen, vilken han måste dö/förvisas för att hamna i.

Well, detsamma gäller ju alla andra generaler också. Så länge du bara spelar dem från handen så kostar det vad som står på kortet. Och precis som med alla andra generaler, så när någon dödar dem eller kontrar dem eller rycker dem så går priset upp. Jag tycker att när man läser artikeln så får man uppfattningen att man kan dasha in den från command zone gång på gång för 5 mana, vilket inte stämmer.

Mm, men "alla andra generaler" kommer inte automatiskt tillbaka till handen och ger tillgång till en activated ability på samma sätt. Om man använder dash så kommer kortet till handen så det är rätt så underförstått vad det är som gäller. Så trådskaparen har helt rätt i hur han beskriver kortet i fråga.

Dash är inte en activated ability...

Artikelskrivaren säger att man "aldrig" behöver betala mer än 5, vilket är helt inkorrekt då det räcker att motståndaren har ett removal eller en kontring för att du ska behöva betala mer än 5.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!