Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 664 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
PAUPER Inf. liv, GW-idé... White Weenies ...
Svart/röd manafixare/dubbelland i modern pauper?
Senast läst: 15:01:13, 16/4 -24. Läst 3228 gånger.
ilja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/4 -14

3 rubriker
6 svar

Svart/röd manafixare/dubbelland i modern pauper? 02:17:22, 25/12 -14  
Tjosan! Är casualspelare som egentligen slutade spela för många år sedan men spelar en del med vänner och så, och funderar på att fixa ihop nån svartröd sörja. PGA ekonomi är modern pauper ett ganska lockande alternativ, även om format egentligen spelar mindre roll när det är casual så håller det nere kostnaden och modern ger en estetiskt sammanhållen lek (gillar inte att blanda ny och gammal kortdesign).

Dock är ju problemet dubbelländer, särskilt i en så aggro färgkombo som svartröd (eller ja, min lek kommer vara aggro iaf). Terramorphic Expanse är ju en underbar och självklar bas, men bortom det? EDIT: Insåg precis att Terramorphic Expanse ger landet tappat, så samma tempotapp där. Nu har jag ingen aning alls.

Rakdos Guildgate är för stort tempotapp och går direkt bort. Rakdos Carnarium har tempotapp men kanske kan uppväga genom dubbel mana, men eftersom tanken är att inte ha så många länder till att börja med så känns det dumt att förlita sig på att en har något mer än det. Plus att den är väldigt utsatt för bounce/landpaj. Grixis Panorama är ännu värre tempotapp om en faktiskt behöver den färgade manan (vilket är väldigt osannolikt eftersom majoriteten av leken lär vara R, RB, B eller BB).

Finns det några alternativ jag helt missat? Tips?

Tacksam för svar!

Uppdaterad: 02:35:11, 25/12 -14

nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

1. Tyvärr finns inget dubbelland ... 02:48:56, 25/12 -14  
Tyvärr finns inget dubbelland som kommer in otappat i common. Antingen kommer de in tappade eller så får du titta på Keyrunes, Cluestones eller Signets.

Sen kan jag rekommendera khans länderna istället för guildgates då de är lite bättre.


God jul!

Uppdaterad: 15:01:13, 26/12 -14
ilja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/4 -14

3 rubriker
6 svar

2. Tack för tipset med länderna f... 09:54:50, 25/12 -14  
Tack för tipset med länderna från Khan! Har sett dem nån gång men helt glömt av dem. Funderar dock på om det öht är spelbart med tappländer i en aggro svartröd (nånstans mellan en sligh och en black sui). Fast det kanske helt enkelt inte är hållbart med såna lekar i ett sånt format.

Ville egentligen bygga nått som påminnde om en black sui, men insåg att det finns väldigt ont om kort till sånt med den nya bordern. Så kanske får bli en röd sligh då, för det finns _alltid_ kort till en röd sligh.

Och Glad Fortsättning!

Uppdaterad: 09:55:14, 25/12 -14
Svami_Vivekananda
HEDERSMEDLEM
Göteborg
@svm s. 8/8 -12

47 rubriker
490 svar

3. Har du Manaforge Cinder i din ... 11:35:06, 25/12 -14  
Har du Manaforge Cinder i din lek? Legal i pauper och fixar mana i dina färger.
ilja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/4 -14

3 rubriker
6 svar

4. Wow, den ser ju fantastisk ut ... 12:14:17, 25/12 -14  
Wow, den ser ju fantastisk ut för ändamålet! Här har jag suttit och pysslat på en RDW hela natten i onödan ;P Tack så mycket! Det, i kombination med kort som funkar oavsett färg (flayer husk, rakdos shredfreak) borde ju göra mig ganska trygg i manasituationen.
toomaxz
MEDLEM
Lund
@svm s. 20/10 -09

8 rubriker
153 svar

5. Beroende på vad ditt mål är så... 13:44:03, 25/12 -14  
Beroende på vad ditt mål är så känns det som om frågan är om det inte är starkare att bygga en lek med så få dubbelmana-kort som möjligt (BB2 eller RR1 osv), istället för att lägga in en 1/1:a för 1. De flesta aggrolekar blir inte bättre av 1/1:or. Då borde det räcka med basic lands i manabasen. Annars är mitt favoritkort som tvättar mana Prophetic Prism. Ingen gubbe men den ger kortet tillbaka åtminstone :) God jul!
ilja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/4 -14

3 rubriker
6 svar

6. Det jag känner lite är att hel... 16:09:12, 25/12 -14  
Det jag känner lite är att hellre en 1/1 för 1 än ingenting, och eftersom leken kommer ha t.ex. Bonesplitter kan även en 1/1 vara till användning. I minsta laget, men att droppa en 1/1 känns långt ifrån så meningslöst som att droppa ett tappat land.
Håller dock med om Prophetic Prism, vi har den i vår draftkub och den brukar bli ett tidigt plock, särskilt av min sambo som gärna bygger fyr- eller femfärgade draftlekar. Det är också ett sånt kort som helt enkelt "känns rätt", det är gött att spela med det oavsett hur starkt det är, typ som Minotaur Skullcleaver eller Mulldrifter. Oavsett hur det ser ut på den organiserade scenen, så vet jag att casually, när jag lyfter de korten är jag nästan alltid nöjd.

Dock, efter att ha upptäckt hur fantastisk Immolating Souleater verkar vara (inte testat den i spel än, någon som har erfarenhet av hur den funkar i praktiken?), hur den + Assault Strobe eller Double Cleave = Hatred (eller för den delen om en har en bunt med röd mana och kanske en bonesplitter), och hur väl Goblin Gaveleer har synergi med Flayer Husk och Bonesplitter, så börjar jag luta mer och mer åt en aggressiv röd lek med mycket artefakter.

Så då kommer en följdfråga utifrån det (heh här derailar jag min egen tråd?). Om jag satsar på en helröd lek, vad för möjligheter till evasion finns? Med tanke på att jag ofta kommer ha 5/1or (Gaveleer + Splitter) och ibland möjligheter till att insta-droppa motståndaren om hen har mindre liv än mig, så vore det najs att kunna skydda dem.
So far har jag kommit på Fleetfeather Sandals, som både funkar fint med Gaveleer och ger ett överraskningsmoment, men finns det några obvious alternativ jag missat?

Tack för all hjälp, och glad fortsättning!
I don't always loggar in på svenskamagic, but when I do så är folk väldigt hjälpsamma!
yespair
JUDGE L2
Trollhättan
@svm s. 10/3 -14

117 rubriker
1709 svar

7. Här har du, @nargluj http:/... 17:26:04, 25/12 -14  
Här har du, @nargluj

http://goo.gl/8nGBYj
 
// there are 10 types of people in this world;
// those who understand binary and those who don't
Jojja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/11 -13

4 rubriker
328 svar

8. Min erfarenhet av att spela rö... 11:40:08, 26/12 -14  
Min erfarenhet av att spela röd Sligh är att evasion inte är nått du har. Du byter billiga gubbar/tokens+Pump mot dyrare kort tills du har fler saker i spel än din motståndare. Saker som Legion Loyalist är det som ger dig det där lilla extra. Men dessa röda kort är ju allt som oftast rare. Det man får i common är bara basic killar och tokens samt en del random pump effekter. Mitt tips är att kika på kort som ger dig olika gratis bonusar så som heroic effecter från Akroan Crusader och Satyr Hoplite eller tokens från Mogg War Marshal. Backa upp det med olika typer av pump som Dynacharge, Brute Force eller Rubblebelt Maaka.

Sen är det bara att runda av med lite bränn för 1 mana, typ Lightning Bolt och dylikt.

Uppdaterad: 11:52:16, 26/12 -14
ilja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/4 -14

3 rubriker
6 svar

9. Yes, Sligh var fel benämning a... 12:56:12, 26/12 -14  
Yes, Sligh var fel benämning av mig (skyller på att jag inte spelat sligh sen typ millenieskiftet), det här blir lite mer som nått mellan RDW och nån wheenie-lek. Inga kontrollelement (bortom bränn), och mer fokus på överrumpling än att byta upp sig i kortväg. Och med ett litet släng av stark synergi/kombo i Immolating Souleater + Assault Strobe. Som det ser ut just nu är min decklist så här:

#18 Creatures
4 Goblin Bushwhacker
4 Goblin Gaveleer
4 Flayer Husk
2 Keldon Marauders
4 Immolating Souleater

#10 Blasts
4 Galvanic Blast
4 Searing Blaze
2 Brimstone Volley

#12 Others
4 Bonesplitter
4 Dangerous Wager
2 Fleetfeather Sandals
2 Assault Strobe

# Lands
20 Mountain

Det är inga Lightning Bolts pga rent ekonomiska skäl; de flesta andra korten är 2-5 kronorskort så jag kan få ihop leken pissbilligt, och de blasts som finns känns som relativt bra kort ändå. Boltar skulle nästan dubbla lekens kostnad, när en räknar in att jag har ett antal av korten men inga boltar.
Och den öppnar upp för väldigt tidiga och aggressiva öppningar, har goldfishat en del och även gjort några änglatest, och det är vanligt att attackera med en 5/1 trample runda två, eller lägga in en dödsstöt runda tre med Souleater (som ju dock löper enorm risk att bli blockad i ett riktigt spel, därav mitt sökande efter evasion). Så tanken är att dra ner motståndaren till brännbara mängder liv innan hen hinner få upp propert försvar, och hoppas på det bästa. Har inte hunnit till nån butik än (är i Haparanda av alla ställen just nu) så har inte hunnit testa leken IRL, men men.

Har även övervägt skifta Bonesplitter till Lifestaff, men känns som att ett så stort fokus på Souleaters är dumt. Plus att den rent estetiskt ser så off ut i leken :P

Uppdaterad: 13:02:05, 26/12 -14
hippieviking
MEDLEM
Malmö
@svm s. 12/6 -14

4 rubriker
32 svar

10. Kanske några Madcap Skills för... 14:25:12, 26/12 -14  
Kanske några Madcap Skills för att ge lite evasion och extra attack på samma gång? Jag körde dem i min casual aggro lek tidigare och fungerade väldigt bra.
ilja
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/4 -14

3 rubriker
6 svar

11. Jo, det låter väldigt bra! Fun... 19:22:26, 27/12 -14  
Jo, det låter väldigt bra! Funkar ju ganska fint på en vanlig Gaveleer med om det skulle behövas.



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!