Magic the Gathering
Magic the Gathering34883 medlemmar 630 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR deathtouch lifelink trample!... To be or not to be ...
kepiga frågor kring zedruu
Senast läst: 19:46:42, 18/4 -24. Läst 2103 gånger.
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

kepiga frågor kring zedruu 22:36:52, 17/12 -14  
har några kort där jag är osäker på hur dom fungerar tillsammans med Zedruu the Greathearted, eller mer specifikt vad som händer när dom byter controller.

Illusions of Grandeur
om jag spelar ut Illusions of Grandeur och nästa tur svarar på uppkeeptriggern med att ge bort den med zedruu, och sedan väljer att inte betala kostnaden, jag kan väl inte sacca en permanent jag inte kontrollerar? och lägger jag ändå en counter på den även om jag inte betalar?

Gift of Immortality
om jag enchantar exempelvis min zedruu med Gift of Immortality, sedan ger bort giften till min motståndare och efter det så spelar någon Terminate på zedruu, jag förstår ju att zedruu kommer tillbaka med gift attached till sig men vem kontrollerar Gift of Immortality? borde väl vara motståndaren då det var han som kontrollerade abilityn som tog tillbaka giften?

Transcendence
spelare A, B och C har alla 40 liv, spelare A spelar trancendence och svarar på triggern som säger att man ska förlora med att ge bort den till spelare B, spelare B förlorar och då han lämnar spel så slutar alla abilitys som ger den spelaren kontroll över permanents som andra äger, varpå spelare a kan fortsätta svara på sin tidigare "loose the game"-trigger med att ge bort Transcendence återigen till spelare C som också förlorar. visst stämmer detta resonemang?

Uppdaterad: 22:43:09, 17/12 -14

hay
JUDGE L2
Alvesta
@svm s. 5/9 -12

15 rubriker
741 svar

1. 1. Mycket riktigt, det är samm... 00:04:31, 18/12 -14  
1. Mycket riktigt, det är samma objekt även när den byter kontrollerare och du kan bara offra permanenter du kontrollerar.
Så du gör så mycket som du kan, dvs sätter en age-counter på Illusions of Grandeur och har möjligheten att betala eller inte, men oavsett så offras inte Grandeur.

2. Alldeles korrekt för anledningen du tog upp.

3. Mja, det kommer ner till följande. Transcendence får inte en ny identitet när den byter ägare samt att "When you have 20 or more life, you lose the game. " är en state-trigger. State-triggers håller inte på att triggrar i all evighet utan väntar tills just den triggern inte är på stacken längre.
Så när du ger bort Transcendence så finns det redan en trigger som har samma ability som källa, så den får gott vänta.
 
Stop trying to hymn me and hymn me.

Wexio Spelkonvent
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

2. tack så mycket :)... 00:30:17, 18/12 -14  
tack så mycket :)
Emkan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 30/5 -02

24 rubriker
350 svar

3. Svaret på fråga 2 stämmer inte... 10:57:02, 18/12 -14  
Svaret på fråga 2 stämmer inte då Gift of Immortality byter zon och kommer in i spel igen så hamnar den under din kontroll.

Inte 110% på fråga 3 men jag tror inte att statebased triggers går upp på stacken utan det bara "händer" så du hinner inte donera den utan förlorar när den kommer in i spel.

Mvh Emkan
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

4. nja, hay gav bra svar på alla ... 13:46:50, 18/12 -14  
Emkan skrev 10:57, 18/12 -14 Svaret på fråga 2 stämmer inte då Gift of Immortality byter zon och kommer in i spel igen så hamnar den under din kontroll.

Inte 110% på fråga 3 men jag tror inte att statebased triggers går upp på stacken utan det bara "händer" så du hinner inte donera den utan förlorar när den kommer in i spel.

Mvh Emkan

nja, hay gav bra svar på alla frågorna

det är ju motståndaren som kontrollerar triggern som tar tillbaka giften.

då ordet "when" används så betyder det att det är en triggered ability och alla sådana kan man svara på. hade det stått "if" istället så hade man inte kunnat svara. som hay beskriver så består problematiken i att abilityn inte triggar igen så länge den redan ligger på stacken.

följdfråga till hay btw:
hade jag till exempel spelat Stifle/Trickbind och kontrat abilityn som gör att jag ska förlora efter att jag gav bort Transcendence, visst får jag då tillbaka min enchantment på samma sätt som jag beskrev i exemplet?

edit: kanske är bättre om vi tar originalexemplet på fråga 3 och säger att jag har 19 men alla andra har 40 istället för att börja tjafsa med Stifle och sånt... hade det fungerat som jag beskrev då? med att jag får tillbaka Transcendence och kan ge den till nästa spelare

Uppdaterad: 14:10:26, 18/12 -14
hay
JUDGE L2
Alvesta
@svm s. 5/9 -12

15 rubriker
741 svar

5. Mitt svar till fråga 2 stämmer... 00:49:03, 20/12 -14  
Mitt svar till fråga 2 stämmer, visst att Gift of Immortality byter zon och hamnar i ägarens grav. Men motståndaren kontrollerar fortfarande resulterande trigger och det är han eller hon som utför instruktionerna.

Samt, förväxla inte state-triggers med state-based actions. Två väldigt separata saker.

En state trigger är just en trigger som kollar om ett villkor är sant eller inte, som i Transcendence fallet.
State-based actions är spelets interna checklista som kollas innan en spelare skulle få prioritet.

Här är en lista med alla state-based actions.

__

Som svar på följdfrågorna, ja och ja.

När en spelare förlorar så avslutas 'control-changing effects' som ger den spelaren kontroll över objekt samt spelare.
Resultatet av Zedruu the Greathearteds aktiverade förmåga är en sådan effekt.

För övrigt, rikta inte följdfrågorna bara mot mig. Finns många härliga människor här som besitter kunskaperna att besvara dina frågor.
 
Stop trying to hymn me and hymn me.

Wexio Spelkonvent
Emkan
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 30/5 -02

24 rubriker
350 svar

6. Du har givetvis rätt satt och ... 19:25:42, 26/12 -14  
Du har givetvis rätt satt och gick igenom regelboken i 2 timmar och försökte hitta underlag för mina påstående. Gift of Immortality har ingen specifik zon den måste komma tillbaka från, så länge den ligger kvar i första zonen den hamnar i från the battlefield så kommer den tillbaka. Sorry Hay.

Mvh Emkan

latsblaster presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Wheel of Fortune (EX)

Lightning Bolt (EX) 20:-

Flooded Strand

4 Polluted Delta (Spanska)

Shivan Reef (EX) 25:-

Shivan Reef (EX, Ryska) 35:-

Verdant Catacombs

6 Windswept Heath

Wooded Foothills (Franska)

2 Breeding Pool

Breeding Pool

2 Psychotic Fury 5:-

2 Spellweaver Helix (EX) 10:-

Thrashing Wumpus (PR)

Vorrac Battlehorns (EX) 2:-

Howling Mine (EX, Ryska) 40:-

Dissipate (EX) 2:-

2 Dissipate 3:-

Inquisition of Kozilek (EX) 25:-

2 Shimian Specter 3:-


BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!