Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 665 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Target/Hexproof... Lite frågor kring "Drawing Ext ...
Den osynliga delvern
Senast läst: 01:46:09, 19/4 -24. Läst 2078 gånger.
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

Den osynliga delvern 17:40:13, 17/12 -14  
Det här är en fråga om kommunikation och tydlighet. Situationen är denna: Jag spelar en feature match mot Florian Koch i GP Milano. Han vinner tärningsslaget, spelar Swamp, Thoughtseize. Min hand är Island, Hallowed Fountain, Delver of Secrets, Young Pyromancer, Lightning Bolt och ett kort till som inte är ett land eller en Gitaxian Probe (jag hade tagit en mulligan), eventuellt en Forked Bolt. Han säger "I take the Pyromancer, I'll just write down the rest". Jag säger något i stil med "and that is a Delver" eftersom delvern i fråga är ett checklistkort och jag vill klargöra att det är vad som är ifyllt (fast det ju är uppenbart). Han säger typ "oh, I'll take the Delver then, I didn't see it". Det är ju uppenbart att han vill ta Delvern här. Den är mycket bättre än pyromancern i det läget, jag har inte ens röd mana än, och det visar sig dessutom att han har ett till ryck men inget removal. Och det är inte så lätt att se snabbt att checklistkortet inte är typ ett land, han sa verkligen jättesnabbt att han skulle ta pyromancern när jag visade handen och jag blev glad för det eftersom det verkligen kändes som en miss.

Jag kallade inte på domaren, men jag undrar om jag borde ha gjort det. Om han hade ryckt pyromancern hade jag antagligen vunnit matchen och legat bra till inför dag 2; nu förlorade jag i stället med 2-1. Är det faktum att det är uppenbart enkelt rätt att ta Delver från hans sida här en anledning att låta honom ändra sig? Vad hade domaren sagt? Hade det varit någon skillnad om jag hade hunnit lägga kortet i graveyarden (det hade jag alltså inte gjort nu, han var fortfarande i färd med att skriva ner handen och den låg kvar i sin helhet på hans planhalva)? Dvs borde jag må dåligt över det här eller inte? :)

Arkitekten
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 10/2 -10

15 rubriker
369 svar

1. Bra fråga! Är ju ingen judg... 17:43:26, 17/12 -14  
Bra fråga!

Är ju ingen judge men det känns ju jättekonstigt att han ska kunna ändra sig på det här sättet. De tär väl på hans ansvar att han förstår dina kort innan han tar sitt beslut?
 
DON'T PANIC!
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

2. all information är ju fortfara... 18:34:13, 17/12 -14  
all information är ju fortfarande framme, handen fortfarande revealad och allt, ni behöver inte spola tillbaka i matchen för att ändra. då borde han väl helt klart få ändra sig, ser ingen anledning till varför han inte skulle få det.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
Scale
REDAX
MODERATOR
FSVM - REVISOR
Vikingstad
@svm s. 1/6 -05

333 rubriker
6195 svar
Fyller år idag! 36 år! Grattis!


3. Det är en fråga som kan gå i b... 18:40:34, 17/12 -14  
Det är en fråga som kan gå i båda riktningar, om han inte resolvat spellen klart och han snabbt ändrar sig kan han få göra det beroende på hur ni argumenterar med judge:n som tar callet.

Saker jag hade funderat på:

Har du lagt pyromancern i graven eller är den kvar med resten (är den i graven minskar chansen att han får ta ett annat kort)

Hur lång tid tror ni att det gick emellan bytet av kort. (ju längre tid desto mindre troligt att han får byta)

Min snabbruling utifrån att bara höra dig beskriva (han kan ju ha en annan historia) är att om du hade lagt pyromancern i graven hade han inte fått byta men om alla korten är kvar tillsammans i en hög så kan han kanske komma undan med att han "funderar".
 
Maila mig gärna frågor eller om du är intresserad av att bli domare! Läs gärna mer här
Köper gamla displayer och boosters, interna mig!
Spela spells och abilities
Var är skogen?
daigoro
MEDLEM
Årsta
@svm s. 25/11 -10

61 rubriker
446 svar

4. Jag tror att lärdomen här är a... 18:49:50, 17/12 -14  
Jag tror att lärdomen här är att du ska sluta hjälpa dina motståndare Svante!
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

5. Ja, Alex, det tror jag också :... 19:10:12, 17/12 -14  
Ja, Alex, det tror jag också :(

Men då är det ungefär som jag trodde i efterhand om jag behöver inte må jättedåligt för att jag inte kallade på domaren. Kanske. Tack för svaret.



BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!