Magic the Gathering
Magic the Gathering34895 medlemmar 662 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SYNPUNKTER & SUPPORT Kan man byta användarnamn på S... Vad har hänt med sök i kortpär ...
Förslag till nytt system för PT Picks
Senast läst: 12:56:11, 12/4 -24. Läst 2866 gånger.
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

Förslag till nytt system för PT Picks 18:14:54, 22/11 -14  
Det nuvarande PT Picks-systemet har en hel del problem, framför allt att det blir väldigt omständigt för events med 20+ svenskar, men även saker som att det gör större skillnad mellan 940:e och 950:e plats än mellan 1:a och 9:e plats.

En lösning på det vore att ändra systemet till nästa säsong så att man istället för att gissa placering för alla svenskar väljer ut de svenskar som man tror kommer gå bäst, och sen får poäng efter hur många Pro Points de skrapar ihop eller hur många poäng de tar. (Jag tror Pro Points funkar bättre eftersom det blir krångligt att räkna in top8 annars.)

Ett exempel på hur det skulle kunna fungera:

Kelvandils lag för GP Vienna:

Spelare 1: Rasmus Zerog Björklund
Spelare 2: Olle Rolex Råde
Spelare 3: Denniz Armen Rachid
Spelare 4: Susanne sus Bornelöv
Spelare 5: Svante Landgraf Landgraf

Spelare 1 (Rasmus Björklund) slutade på 49:e plats och fick 1 Pro Point. Min poäng blir 5x1=5.
Spelare 2 (Olle Råde) slutade på 161:a plats och fick ingen Pro Point. Min poäng blir 4x0=0.
Spelare 3 (Denniz Rachid) slutade på 8:e plats och fick 4 Pro Points. Min poäng blir 3x4=12.
Spelare 4 (Susanne Bornelöv) slutade på 884:e plats och fick ingen Pro Point. Min poäng blir 2x0=0.
Spelare 5 (Svante Landgraf) slutade på 118:e plats och fick ingen Pro Point. Min poäng blir 1x0=0.

Min totala poäng blir 5+0+12+0+0=17.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!

cjva
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/11 -03

90 rubriker
3289 svar

1. Ett sådant här system skulle n... 18:51:26, 22/11 -14  
Ett sådant här system skulle nog få mig att börja bry mig om PT Picks. +1
 
"Jag är kränkt, hoppas du dör, din talanglösa tratt!"

93/94-bloggen
regelboken som sökbar databas. TACK WotC!
"Cjva spottar sanning." - Berry
"Cjva; jag är imponerad över hur du sätter ord på mina tankar." & "Nu har ju cjva redan skrivit det vikstigaste" - 214

Världsmästare i 93/94
Limey

Rakdos
MEDLEM
Ängelholm
@svm s. 12/7 -13

9 rubriker
202 svar

2. Skulle inte detta resultera i ... 19:51:26, 22/11 -14  
Skulle inte detta resultera i en mängd tippare med samma resultat hela tiden? (Nu kanske inte alla väljer samma spelare på multiplier x, men förmodligen kommer till flesta gånger av fallen de valda spelarna vara samma). Tjusningen med PT Picks de gånger jag kört det har varit att gissa folks placeringar. Detta gör att i förmodligen 80% av fallen kommer mångas "lag" se ut av exakt samma personer. Verkar tråkigt imo.
 
It's nice to be important but it's more important to be nice.

Frogmite is so easily killed it's almost funny. But then he dies and it's not funny.
Uppdaterad: 19:53:22, 22/11 -14
ALLLE
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 4/8 -07

67 rubriker
590 svar

#3 PWP Yearly

3. Skulle kunna ha något system f... 20:38:54, 22/11 -14  
Limey skrev 19:51, 22/11 -14 Skulle inte detta resultera i en mängd tippare med samma resultat hela tiden? (Nu kanske inte alla väljer samma spelare på multiplier x, men förmodligen kommer till flesta gånger av fallen de valda spelarna vara samma). Tjusningen med PT Picks de gånger jag kört det har varit att gissa folks placeringar. Detta gör att i förmodligen 80% av fallen kommer mångas "lag" se ut av exakt samma personer. Verkar tråkigt imo.

Skulle kunna ha något system för att om man väljer en person som få andra har valt så är den värd extra poäng.
Så t.ex. om alla tror att Rasmus kommer plocka flest poäng så han är x5.
Men den som är vald minst får du dubbelt så mycket. Så om du tar Rasmus på din x5 och han är minst vald får du x10 istället.
 
Fblthp had always hated crowds.

Fantastisk auktion med massvis med staples för alla!

Jag säljer mina JudgepromoBasicländer. Skicka ett meddelande om du är intresserad!
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

4. Ett problem jag kan se med det... 20:41:33, 22/11 -14  
Ett problem jag kan se med detta är att det inte ger någon poängskillanad på inbördes ordning för de som får noll pro points.

Detta skulle på sikt resultera i att vissa pro tours inte skulle generera poäng eftersom ingen svensk fick någon pro point.
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

5. På t.ex. ett GP där ingen sven... 21:39:15, 22/11 -14  
nargluj skrev 20:41, 22/11 -14 Ett problem jag kan se med detta är att det inte ger någon poängskillanad på inbördes ordning för de som får noll pro points.

Detta skulle på sikt resultera i att vissa pro tours inte skulle generera poäng eftersom ingen svensk fick någon pro point.

På t.ex. ett GP där ingen svensk går dag 2 är det imo bättre att ingen får poäng än att man gör skillnad på någon som går 3-3 drop och någon som går 4-5.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Fizkas
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 26/9 -09

118 rubriker
2465 svar

6. Och sa ingen PT picks for Otta... 04:07:49, 23/11 -14  
Och sa ingen PT picks for Ottawa heller.
comawhite
MEDLEM
@svm s. 31/5 -05

66 rubriker
501 svar

7. Jag håller med Love.... 11:32:50, 23/11 -14  
Jag håller med Love.
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

8. Jag håller med Love om att någ... 17:40:34, 23/11 -14  
Jag håller med Love om att någonting i den här stilen borde göras, även om det kanske inte är den bästa tänkbara lösningen heller.
comawhite
MEDLEM
@svm s. 31/5 -05

66 rubriker
501 svar

9. Jag väljer att hålla med Svant... 00:06:10, 24/11 -14  
Jag väljer att hålla med Svante istället

En rimlig grej kan ju vara att folk som hamnar över en arbiträr siffra i standings (eg. 128:e plats) helt enkelt inte räknas. Då slipper man ultrastabben när man tippar på snubben ingen hört talas som lite halvt slumpmässigt hamnar någonstans mellan 600-1700:e plats.
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

10. Ett annat alternativ är: Ma... 18:38:12, 6/1 -15  
Ett annat alternativ är:

Man väljer X (kanske 5) spelare. För varje spelare man valt gissar man hur många pro points man tror de kommer få. Gissar man rätt så får man så många poäng.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

11. Om vi tar en vidare blick på d... 19:27:55, 6/1 -15  
Om vi tar en vidare blick på det hela, vad är det vi vill att PT-picks-systemet ska göra?

IMO så finns det två punkter som behöver förbättras jämfört med det nuvarande systemet:
  • Man borde inte behöva fylla i gissningar för mer än runt 5 spelare
  • Det borde inte vara någon skillnad på t.ex. 400:e plats och 1500:e plats

 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!

MaxLof presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Playsets, modern och pioneer!

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

Blood Moon (EX) 101:- Buyout: 250:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Abrupt Decay (EX) 20:- Buyout: 40:-

Exotic Orchard (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Rampaging Ferocidon (EX) 25:- Buyout: 50:-

Rampaging Ferocidon (EX) 25:- Buyout: 50:-

Cragcrown Pathway // Timbercrown Pathway (EX) 40:- Buyout: 65:-

Cragcrown Pathway // Timbercrown Pathway (EX) 40:- Buyout: 65:-

Cragcrown Pathway // Timbercrown Pathway (EX) 40:- Buyout: 65:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!