Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Runt märke på baksidan av ultr... Öppnade en tysk display.. valu ...
Blanda motståndarens lek?
Senast läst: 19:56:49, 15/4 -24. Läst 5248 gånger.
Karokk
MEDLEM
@svm s. 3/8 -14

31 rubriker
102 svar

Blanda motståndarens lek? 17:41:55, 24/10 -14  
Hej!

Har mest kört hemma vid köksbordet och liknande. Har sett på streams att på större turneringar blandar man ofta motståndarens lek. Är detta praxis även om man spelar typ FNM och liknande utan prispengar? Inte helt bekväm med tanken på att någon oförsiktigt trycker ihop ens kortlek.

grevedanko
MEDLEM
Linköping
@svm s. 1/1 -13

12 rubriker
53 svar

1. Ja det år praxis och du behöve... 18:26:42, 24/10 -14  
Ja det år praxis och du behöver inte oroa dig för att nån ska förstöra dina kort om du har bra plastfickor till dom.
Pulkan

Gruul
MEDLEM
Örebro
@svm s. 12/1 -05

12 rubriker
375 svar

2. Om du märker att en motståndar... 18:55:02, 24/10 -14  
Om du märker att en motståndare är oförsiktig med dina kort så tror jag att du har rätt att be en domare blanda din lek åt honom.
 
"For his family, Barrin made a funeral pyre of Tolaria."
Serpan
MEDLEM
@svm s. 21/2 -13

62 rubriker
167 svar

3. Att tillägga vid "seriöst" spe... 19:22:42, 24/10 -14  
Att tillägga vid "seriöst" spel med domare, dci etc är att göra en poäng av att inte titta på leken man blandar.

titta på pt i youtube så ser du hur de alltid tittar bort.

Detta för att du inte ska kunna veta exakt vilka kort som finns.
 
Mörker saknar Färg, ljus saknar djup men tillsammans blir allt alldeles grått.
cjva
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/11 -03

90 rubriker
3289 svar

4. Motståndaren får blanda leken,... 20:01:55, 24/10 -14  
Motståndaren får blanda leken, men får inte blanda leken på ett sätt som gör att den kan bli skadad. Du har inget att oroa dig för.

"The opponent may then shuffle it additionally. Cards and sleeves must not be in danger of being damaged during this process" MTR 3.9

http://wpn.wizards.com/sites/wpn/files/attachements/mtg_mtr_26sep14_11.pdf
 
"Jag är kränkt, hoppas du dör, din talanglösa tratt!"

93/94-bloggen
regelboken som sökbar databas. TACK WotC!
"Cjva spottar sanning." - Berry
"Cjva; jag är imponerad över hur du sätter ord på mina tankar." & "Nu har ju cjva redan skrivit det vikstigaste" - 214

Världsmästare i 93/94
Uppdaterad: 20:02:53, 24/10 -14
cjva
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/11 -03

90 rubriker
3289 svar

5. Detta kan vara intressant från... 20:07:25, 24/10 -14  
Detta kan vara intressant från samma punkt i mtr.

"At Competitive and Professional REL tournaments, players are required to shuffle their opponents’ decks after their owners have shuffled them. The Head Judge can require this at Regular REL tournaments as well."
 
"Jag är kränkt, hoppas du dör, din talanglösa tratt!"

93/94-bloggen
regelboken som sökbar databas. TACK WotC!
"Cjva spottar sanning." - Berry
"Cjva; jag är imponerad över hur du sätter ord på mina tankar." & "Nu har ju cjva redan skrivit det vikstigaste" - 214

Världsmästare i 93/94
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

6. På en FNM kupar man väl bara, ... 22:22:25, 24/10 -14  
På en FNM kupar man väl bara, cut and go. Folk som sätter sig och försiktigt shufflar får man stå ut med, däremot om någon lite halvbrutalt riffle-shufflar ens modern/legacylek utan att säga något... då...
 
"I got it, I got it, I...."
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

7. +1. Att bara kupera är det van... 01:55:45, 25/10 -14  
Ice_Age skrev 22:22, 24/10 -14 På en FNM kupar man väl bara, cut and go. Folk som sätter sig och försiktigt shufflar får man stå ut med, däremot om någon lite halvbrutalt riffle-shufflar ens modern/legacylek utan att säga något... då...

+1. Att bara kupera är det vanligaste på små turneringar imo.

På proffesionlla turneringar är det som sagt ett krav att blanda. På FNM tycker jag däremot att det är på gränsen till BM att shuffla motståndarens lek. Att slösa tid på att blanda i en casualturnering utan priser är ju bara ett sätt att säga att man inte litar på motståndaren.
Squeakyshoes

Dimir
MEDLEM
Ingelstad
@svm s. 28/8 -12

42 rubriker
1669 svar

8. Gränsen till BM? Är du seriös?... 02:54:31, 25/10 -14  
terbjo skrev 01:55, 25/10 -14
Ice_Age skrev 22:22, 24/10 -14 På en FNM kupar man väl bara, cut and go. Folk som sätter sig och försiktigt shufflar får man stå ut med, däremot om någon lite halvbrutalt riffle-shufflar ens modern/legacylek utan att säga något... då...

+1. Att bara kupera är det vanligaste på små turneringar imo.

På proffesionlla turneringar är det som sagt ett krav att blanda. På FNM tycker jag däremot att det är på gränsen till BM att shuffla motståndarens lek. Att slösa tid på att blanda i en casualturnering utan priser är ju bara ett sätt att säga att man inte litar på motståndaren.

Gränsen till BM? Är du seriös?

Jag brukar blanda mina motståndares lekar på FNM ibland bara för att det sitter i en efter ett tag, ibland kan jag tycka att min motståndare har blandat för lite och blandar helt enkelt istället för att kupera snabbt.

Motståndaren presenterar sin lek, man blandar den snabbt, ger tillbaka leken.

Obs! att man såklart inte ska pile shuffla sin motståndares lek efter varje presentation eller mulligan, DET är BM och även inte riktig blandning.
 
Go, you shirtless beast of sexiness. You take care of that Bayou.

- Conley Woods

Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
Uppdaterad: 02:54:44, 25/10 -14
cjva
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/11 -03

90 rubriker
3289 svar

9. Vadå BM att blanda leken? Titt... 07:39:38, 25/10 -14  
Vadå BM att blanda leken? Tittar vi på MTR så är det praxis att vi ska blanda lekarna, och personligen så blandar jag motståndarens lek varje gång den presenteras, helt snabbt utan att jag ens tänker på det.
 
"Jag är kränkt, hoppas du dör, din talanglösa tratt!"

93/94-bloggen
regelboken som sökbar databas. TACK WotC!
"Cjva spottar sanning." - Berry
"Cjva; jag är imponerad över hur du sätter ord på mina tankar." & "Nu har ju cjva redan skrivit det vikstigaste" - 214

Världsmästare i 93/94
comawhite
MEDLEM
@svm s. 31/5 -05

66 rubriker
501 svar

10. Om du inte är bekväm med tanke... 11:05:30, 25/10 -14  
Om du inte är bekväm med tanke att din motståndare rör din lek bör du inte spela sanktionerad magic.
Karokk
MEDLEM
@svm s. 3/8 -14

31 rubriker
102 svar

11. De får gärna shuffla/blanda fö... 12:27:12, 25/10 -14  
comawhite skrev 11:05, 25/10 -14 Om du inte är bekväm med tanke att din motståndare rör din lek bör du inte spela sanktionerad magic.

De får gärna shuffla/blanda försiktigt. Tycker dock att man ser på streams att de blandar decksen ganska våldsamt ibland.
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

12. @squaky&cjva: Om man misst... 13:40:50, 25/10 -14  
@squaky&cjva: Om man misstänker att motståndaren fuskar/inte blandar ordentligt så är man skyldig att kalla på domare. Att blanda istället ser jag som att anklaga motståndaren för cheating/insufficient randomization utan att motståndaren får svara på anklagelsen. Om man å andra sidan tror att leken är blandad hjälper det inte att blanda den en gång till. Däremot finns risken att skada motståndarens kort eller sleeves, att se vad motståndaren sideboardat, och att motståndaren inte längre kan vara säker på att leken är randomiserad. Så vad exakt uppnår ni med att blanda i casual?

Det är inte "praxis" att blanda på regular. MTR säger tydligt "may". Att man har rätt att blanda betyder inte nödvändigtvis att man ska utnyttja den rättigheten. På samma sätt har jag rätt att ropa på en domare varje gång motståndaren vill blanda, men att utnyttja det skulle vara absurt.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

13. Vad är decksen? Jag trodd... 13:43:04, 25/10 -14  
Karokk skrev 12:27, 25/10 -14
comawhite skrev 11:05, 25/10 -14 Om du inte är bekväm med tanke att din motståndare rör din lek bör du inte spela sanktionerad magic.

De får gärna shuffla/blanda försiktigt. Tycker dock att man ser på streams att de blandar decksen ganska våldsamt ibland.

Vad är decksen?

Jag trodde vi pratade om att blanda magic-lekar.
 
"Att vara vänster är att tillämpa sin privata logik på hela samhället. När det gäller den närmaste kretsen, så delar de flesta med sig."



"214 vet vad han snackar om" - nepO
Karokk
MEDLEM
@svm s. 3/8 -14

31 rubriker
102 svar

14. Vad tror du själv? Förstår int... 13:48:03, 25/10 -14  
214 skrev 13:43, 25/10 -14
Karokk skrev 12:27, 25/10 -14
comawhite skrev 11:05, 25/10 -14 Om du inte är bekväm med tanke att din motståndare rör din lek bör du inte spela sanktionerad magic.

De får gärna shuffla/blanda försiktigt. Tycker dock att man ser på streams att de blandar decksen ganska våldsamt ibland.

Vad är decksen?

Jag trodde vi pratade om att blanda magic-lekar.

Vad tror du själv? Förstår inte riktigt det här med människor som sitter på forumet och bara väntar att någon ska använda sig av felaktiga uttryck eller grammatik.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

15. Jag vet faktiskt inte. www.dec... 14:21:05, 25/10 -14  
Karokk skrev 13:48, 25/10 -14
214 skrev 13:43, 25/10 -14
Karokk skrev 12:27, 25/10 -14
comawhite skrev 11:05, 25/10 -14 Om du inte är bekväm med tanke att din motståndare rör din lek bör du inte spela sanktionerad magic.

De får gärna shuffla/blanda försiktigt. Tycker dock att man ser på streams att de blandar decksen ganska våldsamt ibland.

Vad är decksen?

Jag trodde vi pratade om att blanda magic-lekar.

Vad tror du själv? Förstår inte riktigt det här med människor som sitter på forumet och bara väntar att någon ska använda sig av felaktiga uttryck eller grammatik.

Jag vet faktiskt inte. www.decksen.in är det jag hittar när jag söker och det är en nyhetssida, förstår inte vad för streams det är när dom blandar den.

Är det verkligen så hemskt att försöka hålla svenskan på någon form av nivå? Detta är inte flashback.
 
"Att vara vänster är att tillämpa sin privata logik på hela samhället. När det gäller den närmaste kretsen, så delar de flesta med sig."



"214 vet vad han snackar om" - nepO
steef
MEDLEM
Gävle
@svm s. 2/4 -07

154 rubriker
3156 svar

16. Och tur är väl det. Blev mörkr... 14:29:03, 25/10 -14  
214 skrev 14:21, 25/10 -14
Karokk skrev 13:48, 25/10 -14
214 skrev 13:43, 25/10 -14
Karokk skrev 12:27, 25/10 -14
comawhite skrev 11:05, 25/10 -14 Om du inte är bekväm med tanke att din motståndare rör din lek bör du inte spela sanktionerad magic.

De får gärna shuffla/blanda försiktigt. Tycker dock att man ser på streams att de blandar decksen ganska våldsamt ibland.

Vad är decksen?

Jag trodde vi pratade om att blanda magic-lekar.

Vad tror du själv? Förstår inte riktigt det här med människor som sitter på forumet och bara väntar att någon ska använda sig av felaktiga uttryck eller grammatik.

Jag vet faktiskt inte. www.decksen.in är det jag hittar när jag söker och det är en nyhetssida, förstår inte vad för streams det är när dom blandar den.

Är det verkligen så hemskt att försöka hålla svenskan på någon form av nivå? Detta är inte flashback.

Och tur är väl det. Blev mörkrädd när jag skrev min b-uppsats om språket på Flascback forum.


@alla andra den officiella appen finns till Iphones också.
 
Kolla på egen risk
Min Kalender


Min Kalender
Min Kalender

Min Kalender
Uppdaterad: 14:29:59, 25/10 -14
Karokk
MEDLEM
@svm s. 3/8 -14

31 rubriker
102 svar

17. Känner du att du fått ventiler... 14:30:32, 25/10 -14  
214 skrev 14:21, 25/10 -14
Karokk skrev 13:48, 25/10 -14
214 skrev 13:43, 25/10 -14
Karokk skrev 12:27, 25/10 -14
comawhite skrev 11:05, 25/10 -14 Om du inte är bekväm med tanke att din motståndare rör din lek bör du inte spela sanktionerad magic.

De får gärna shuffla/blanda försiktigt. Tycker dock att man ser på streams att de blandar decksen ganska våldsamt ibland.

Vad är decksen?

Jag trodde vi pratade om att blanda magic-lekar.

Vad tror du själv? Förstår inte riktigt det här med människor som sitter på forumet och bara väntar att någon ska använda sig av felaktiga uttryck eller grammatik.

Jag vet faktiskt inte. www.decksen.in är det jag hittar när jag söker och det är en nyhetssida, förstår inte vad för streams det är när dom blandar den.

Är det verkligen så hemskt att försöka hålla svenskan på någon form av nivå? Detta är inte flashback.

Känner du att du fått ventilera din frustration över mitt språkbruk tillräckligt nu? Vänligen lämna tråden om du inte tänker diskutera ämnet. Nej, du behöver inte svara på det här inlägget.
Shamaatae
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 18/10 -11

89 rubriker
1185 svar

18. För att svara på tråden, jo de... 15:47:06, 25/10 -14  
För att svara på tråden, jo det är praxis. Gör det varje gång så slipper du tänka extra när du kommer till en "riktig" turnering. Det är övning helt enkelt. Självklart ska du vara försiktig och titta bort. Riffle-shuffle går fetbort. Gör du det med min lek kommer jag judga dig direkt och det tar bara tid från matchen.

Ha sleeves. Gärna dubbla. Är du så rädd om dina kort kan du t o m trippelsleeva. Det är ett spel, tagga ner territorietänket.
cjva
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/11 -03

90 rubriker
3289 svar

19. MTR säger tydligt may ja (på r... 18:29:04, 25/10 -14  
terbjo skrev 13:40, 25/10 -14 @squaky&cjva: Om man misstänker att motståndaren fuskar/inte blandar ordentligt så är man skyldig att kalla på domare. Att blanda istället ser jag som att anklaga motståndaren för cheating/insufficient randomization utan att motståndaren får svara på anklagelsen. Om man å andra sidan tror att leken är blandad hjälper det inte att blanda den en gång till. Däremot finns risken att skada motståndarens kort eller sleeves, att se vad motståndaren sideboardat, och att motståndaren inte längre kan vara säker på att leken är randomiserad. Så vad exakt uppnår ni med att blanda i casual?

Det är inte "praxis" att blanda på regular. MTR säger tydligt "may". Att man har rätt att blanda betyder inte nödvändigtvis att man ska utnyttja den rättigheten. På samma sätt har jag rätt att ropa på en domare varje gång motståndaren vill blanda, men att utnyttja det skulle vara absurt.

MTR säger tydligt may ja (på regular, på alla andra nivåer så _ska_ man blanda enligt mtr), men jag skulle fortfarande vilja hävda att det är praxis, iaf på alla turneringar jag varit på, att blanda motståndarens lek.

(edit) Det är också praxis i mtr då att inte blanda är ett undantag på regular, och huvuddomaren kan säga att man måste blanda även där. Undantaget "may" finns där för att jag som domare ska kunna se mellan fingrarna ifall någon inte blandar motståndarens lek av en eller annan anledning (/edit).

Självklart så ska man hantera sin motståndares lek varsamt, man ska blanda på ett sådant sätt som gör att man inte ser vilka kort motståndaren har i leken. Råkar man se ett kort, ropa på domare, tror du att din motståndare ser vad du har i leken, ropa på domare, verkar det som att din motståndare blandar på ett sätt som kan skada dina kort, ropa på domare.

Regular är inte casual. Regual är sanktionerad magic.

Ja, du har rätt att ropa på domare för att vi ska blanda din lek, men skulle du göra det när det inte tydligt finns fog för det så skulle jag välja att inte hörsamma din önskan. Vi blandar lekar efter vår diskretion.

Edit. La till ett litet resonemang. Markerat ovan.
 
"Jag är kränkt, hoppas du dör, din talanglösa tratt!"

93/94-bloggen
regelboken som sökbar databas. TACK WotC!
"Cjva spottar sanning." - Berry
"Cjva; jag är imponerad över hur du sätter ord på mina tankar." & "Nu har ju cjva redan skrivit det vikstigaste" - 214

Världsmästare i 93/94
Uppdaterad: 18:38:04, 25/10 -14
comawhite
MEDLEM
@svm s. 31/5 -05

66 rubriker
501 svar

20. Du kan inte heller säga åt dom... 18:45:37, 25/10 -14  
Du kan inte heller säga åt domaren att blanda din lek extra varsamt. Så det finns inget att tjäna på det utöver att slösa bokstavligt talat allas tid i lokalen.

endbringer presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Blandat godis Premodern! Mox Diamond, Sliver Queen etc.

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Treachery (FN) 325:-

Sulfurous Springs (EX) 36:-

Yavimaya Coast (EX) 85:-

Yavimaya Hollow (GD) 525:-

Sol Ring (GD) 70:-

Lightning Bolt (PR) 20:-

Adarkar Wastes (PR) 61:-

Adarkar Wastes (FN) 40:-

Adarkar Wastes (EX) 45:-

Ankh of Mishra (GD) 35:-

Counterspell (PR) 20:-

Flooded Strand (EX) 456:-

Mystic Remora (PR) 26:-

Serendib Efreet (GD) 50:-

Academy Rector (FN) 500:-

Wrath of God (GD) 30:-

Karplusan Forest (PR) 36:-

Karplusan Forest (EX) 31:-

Sylvan Library (FN) 265:-

Enlightened Tutor (GD) 235:-


BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!