Magic the Gathering
Magic the Gathering34884 medlemmar 642 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Mogis, God of Slaughter och al... Wizards wording ang. Cast from ...
Satyr Firedancer och stacken
Senast läst: 19:36:06, 6/4 -24. Läst 4121 gånger.
masteroftheuniverse
MEDLEM
Hamburgsund
@svm s. 10/4 -13

40 rubriker
72 svar

Satyr Firedancer och stacken 23:08:50, 18/10 -14  
Hjälp mig att reda ut stacken så man gör saker i rätt ordning för om man råkar gå förbi en trigger i stacken så är den väl missad om man spelar i petiga turneringar.


Spelare A har 2 Soldier of the Pantheon.
Spelare B har 1 Satyr Firedancer.

Spelare A attakerar med sina creatures.
Spelare B blokerar inte, castar en Magma jet med spelare A som target.

Hur blir stacken nu, hur blir ordningen och när declarar spelare B targets för skadan från Satyr Firedancer? Och när måste spelare A lägga sin Gods Willing för att rädda den creaturen som Satyren targetar?

Jag är så glad att ni finns där ute och kan reda ut mitt huvud när jag inte klarar det själv.

Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

1. Först så spelas Magma Jet, då ... 23:16:36, 18/10 -14  
Först så spelas Magma Jet, då är den det enda objektet på stacken.
Sen resolvar Magma Jet (om båda passar prioritet), skada dealas och du får scrya.
När skadan dealas så triggar Satyr Firedancer, i samband med att den triggar så väljer du target.
När abilityn sen ligger på stacken så måste Gods Willing spelas
Om Gods Willing har spelats och båda spelare har passat prioritet så resolvar Gods Willing.
Om båda spelare passar prioritet igen så försöker Satyr Firedancers ability resolva, misslyckas i brist på legala targets, och kontras av spelets regler

Uppdaterad: 23:20:34, 18/10 -14
Avantasia

Golgari
MEDLEM
Borås
@svm s. 13/2 -12

18 rubriker
185 svar

2. Satyr Firedancer har en så kal... 23:35:48, 18/10 -14  
Satyr Firedancer har en så kallad "triggered ability". Den kommer inte att trigga förrän dess "trigger-villkor" är uppfyllt (i det här fallet så måste motståndaren ha tagit skada av en instant eller sorcery spell som du har kastat och kontrollerar).

Så här kommer ditt exempel att se ut:
1. Spelare B kastar Magma Jet med Spelare A som target. Magma Jet läggs på stacken och om ni båda passar prioritet nu så resolvar den.

2. Spelare A har nu tagit skada, detta ser Satyr Firedancer och dess trigger hamnar på stacken. Så fort Satyr Firedancers ability hamnar på stacken så måste spelare B välja en legal target för den, Spelare B väljer 1 Soldier of the Pantheon.

3. Därefter passar spelare B prioritet och nu får Spelare A chans att kasta spells/aktivera förmågor. Här måste Spelare A kasta Gods Willing för att förhindra att sin varelse dör. Gods Willing kommer att hamna på stacken, ovanför Satyr Firedancers trigger, och resolva först. När Satyr Firedancers trigger nu försöker att resolva så kommer den att kontras p.g.a. Soldier of the Pantheon inte är en legal target för dess ability längre.

Uppdaterad: 23:41:15, 18/10 -14
masteroftheuniverse
MEDLEM
Hamburgsund
@svm s. 10/4 -13

40 rubriker
72 svar

3. Varför är det så att man ska s... 01:33:13, 19/10 -14  
Varför är det så att man ska scrya innan Satyrens ability läggs på stacken? Får man välja själv vilken ordning de kommer? Inte för att det är så viktigt kanske men jag vill fatta.

Tack för hjälpen!
frozen
JUDGE L1
Danderyd
@svm s. 18/9 -06

107 rubriker
2307 svar

4. Satyrens ability kan inte lägg... 03:17:11, 19/10 -14  
Satyrens ability kan inte läggas på stacken förrän efter att hela Magma Jet har resolvat. Därför kommer du alltid få scrya först.
 
"Only I can be with the ducks." - Farmer
Uppdaterad: 11:26:35, 19/10 -14
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!